Практичне заняття з елементами тренінгу «Використання інноваційних технологій для розвитку саморегуляції та стресостійкості у педагогів»

Про матеріал

Практичне заняття з елементами тренінгу

«Використання інноваційних технологій для розвитку саморегуляції та стресостійкості у педагогів»

Мета заняття:

- Підвищення рівня стресостійкості;

- Розвиток навичок концентрування уваги в складних стресових ситуаціях;

- Знаходження власних ресурсів у подоланні стресових ситуацій.

Завдання:

- актуалізувати уявлення про стрес, його причини, емоції та почуття, що провокують стрес, про шкоду стресу для організму людини;

- виявити типи ситуацій, які є найбільш стресовими на роботі і вдома, і способи реагування на зазначені ситуації;

- познайомити з ефективними способами подолання стресових ситуацій: управління диханням , ізометричні вправи.

Перегляд файлу

Практичне заняття з елементами тренінгу

«Використання інноваційних технологій для розвитку саморегуляції та стресостійкості у педагогів»

 

 Мета заняття:

  •                   Підвищення рівня стресостійкості;
  •                   Розвиток навичок концентрування уваги в складних стресових ситуаціях;
  •                   Знаходження власних ресурсів у подоланні стресових ситуацій.

Завдання:

  •                   актуалізувати уявлення про стрес, його причини, емоції та почуття, що провокують стрес, про шкоду стресу для організму людини;
  •                   виявити типи ситуацій, які є  найбільш стресовими  на роботі  і вдома, і способи реагування  на зазначені ситуації;
  •                   познайомити  з ефективними способами подолання стресових ситуацій: управління диханням , ізометричні вправи.

Учасники: Педагоги.

Тривалість: 90 хв.

Матеріали: маркери, фломастери, аркуші паперу

 

Хід заняття

ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА

 

Інформаційне повідомлення психолога.

Професія педагога   вважається однією з психологічно напружених і виснажливих, і на це є причини:

  •                   комунікаційне навантаження;
  •                   величезне емоційне напруження;
  •                   поява певних «професійних деформації»;
  •                   соціальна незахищеність та досить часто складний психологічний клімат у колективі;
  •                   тривале перебування на ногах.

Як наслідок, за відсутності додаткової роботи над собою, без створення певних компенсаторних механізмів, простежується неминуче збільшення психосоматичних захворювань, на основі яких розвиваються всі інші. Це призводить до того, що до 40-45 років мало хто з  вчителів або вихователів може похвалитися своїм здоров'ям.

Пам'ятайте: якщо не можете змінити ситуацію, змініть своє ставлення до неї!

Можливо, саме цей вислів є рецептом психологічного благополуччя не тільки педагогів , а й будь-якої людини взагалі. Навіть і в особистому, і в професійному житті бувають ситуації, які не можна виправити, їх потрібно пережити.  А  наше завдання, психологів, допомогти  нашим педагогам в цьому, дати їм інструмент з допомогою якого педагоги зможуть подолати стресові ситуації.

 

Постановка мети.

Сьогодні ми пригадаємо:

  •                   Що таке стрес? Як він впливає на організм? Чи небезпечний стрес для здоров'я?
  •                   З'ясуємо причини виникнення стресів
  •                   Дізнаємося, як допомогти педагогам  в напруженій обстановці бути стійкими до стресу і задіяти приховані резерви, сили і можливості, щоб подолати стрес і обернути його собі на благо.

 

Презентація « Стрес».

Мета: дати  уявлення про те, що таке стрес і як він проявляється, підвести їх до думки, що стрес це не завжди погано.

 

 Слайд № 1: Стрес та його ознаки.

Стрес – це реакція організму людини на різкі екстремальні події.

          Ознаки стресу:

  •                 Постійне почуття роздратованості, пригніченості, причому часом без особливих на те причин;
  •                 Поганий, неспокійний сон;
  •                 Депресія, фізична слабкість, головний біль, втома, небажання що-небудь робити;
  •                 Зниження концентрації уваги, що утрудняє навчання або роботу;
  •                 Проблеми з пам'яттю і зниження швидкості розумового процесу;
  •                 Відсутність інтересу до оточуючих, навіть до найкращих друзів, до рідних і близьких людей;
  •                 Постійно виникає бажання поплакати, сльозливість, іноді переходить в ридання, туга, песимізм, жалість до себе коханого;
  •                 Зниження апетиту  -  хоча буває і навпаки: надмірне вживання їжі;
  •                 Нерідко з’являються нервові тики і нав’язливі звички: людина покусує губи, гризе нігті тощо. З’являється метушливість, недовіра до всіх і до кожного.

 

Слайд № 2: Стресові стани.

 Стресові стани суттєво впливають на життя людини. Люди з різними особливостями нервової системи по-різному реагують на однакові психологічні навантаження:

  •                   у одних людей спостерігається підвищення активності, мобілізація сил, підвищення ефективності діяльності (так званий «еустрес»).
  •                   у інших людей стрес може викликати дезорганізацію діяльності, різке падіння її ефективності, пасивність і загальне гальмування (так званий «дистрес»).

В той же час небезпека як би підстьобує людину, змушує її діяти сміливо і мужньо.

 

Слайд № 3.

 Таким чином, для сучасної людини володіння технологіями управління стресом є необхідною умовою його ефективної діяльності, а особливо діяльності в нових для нього областях.

 

 Слайд № 4: Стресостійкість.

Стресостійкість та навички управління стресом забезпечують людині здатність до здійснення ефективної діяльності в стані стресу. Для цього необхідно розвивати концентрацію нашої уваги.

 

Міні-опитування:

  •                   Які ситуації є стресовими?
  •                   Що може стати причиною стресу?

Всі учасники по колу висловлюють припущення про ситуації, які на їхню думку є стресовими. Психолог записує їх на дошці (фліпчарті).

Психолог: Подивіться на отриманий список. Причиною стресу можуть бути будь-які життєві обставини, всяка несподіванка, що порушує звичний плин життя. При цьому не має значення, приємні або неприємні для людини події, що відбуваються.

Зверніть увагу на те, що є такі ситуації, які кожна людина може назвати стресовими, а є ті, які тільки особисто для когось є стресом. Але, так чи інакше, виконуючи це завдання, ви мали своє уявлення про те, що таке стрес.

 

Відеоролик: «Склянка з водою».

Погодьтеся, в сучасному світі виникає все більше причин, що ведуть до стресового стану. Ми живемо в напружений час, час надзвичайно інтенсивних змін. Все частіше нам доводиться чути слова про те, що колосальний вплив на нас мають стресові ситуації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА

 

Вправа-загадка.

Психолог:

  •            «Відгадайте загадку: «Вона не має ціни. Вона збагачує тих, хто її отримує, не збіднюючи тих, хто її дарує. Вона триває одну мить, пам'ять про неї залишається надовго. Немає таких багатих, які могли б прожити без неї, і немає таких бідних, які не стали б багатшими її милістю. Вона створює щастя в будинку, атмосферу доброзичливості в справах і служить паролем для друзів. Разом із тим її не можна купити, випросити, позичити або вкрасти, бо вона являє собою цінність, яка не принесе ніякої користі, якщо не буде йти від чистого серця »».

Відповідь: Посмішка.

Психолог:

  •            «Посміхніться, будь ласка, один одному. Чудово. Сьогодні у нас практичне заняття з елементами тренінгу».

 

Вправа - знайомство «Історії з мішечка».  

Мета: налаштувати учасників на роботу з теми, активізувати відчуття особистості.

Хід вправи:

Учасники сідають у коло і по черзі витягують з мішечка, не заглядаючи в нього, один з наявних там предметів (олівець, ручка, ґудзик, гумка, кубик, котушка ниток, шпилька, цукерка тощо). Після того, як всі отримали якусь річ, кожен по черзі говорить фразу, яка починається з «Я» та представляється.

Наприклад: «Я - цукерка, солодка, смачна, мене всі люблять».

Ось і познайомилися та налаштувалися на майбутню роботу.

 

Гра «Відгадай емоцію».

Учасникам роздаються заготовлені картки, на яких відмічені емоції, і те, за допомогою яких частин тіла потрібно ці емоції виразити.

Наприклад: картка «Сум. Руки» – означає, що сум потрібно виразити за допомогою рук.

Учасникам потрібно відгадати, яку саме емоцію з нижче наведених в даний час виражають.

  Емоції: «Горе. Обличчя», «Радість. Губи», «Чванливість. Права рука.», «Гордість. Спина», «Страх. Ноги», «Відданість. Очі», «Здивування. Очі, рот.»  «Гнів. Брови, Очі». «Любов . руки», «Нудьга. Рот та ліва рука», «Втома. Рука, чоло», «Сум. Руки».

Обговорення:

  •                   Що дала ця вправа? Які почуття виникали під час виконання?
  •                   Які емоції виконувати було приємно, а які ні ?

 

Вправа «Фантом».

Матеріали: аркуш із схематичним зображенням людського тіла – «фантом», та для кожного з учасників  достатня кількість олівців синього, червоного, жовтого, чорного кольорів.

Інструкція: «Уявіть, що ви зараз дуже сильно роздратовані на когось чи щось. Спробуйте відчути цю злість усім тілом. Можливо вам буде легше уявити тоді, коли ви згадаєте певний випадок, коли ви розізлились на когось. Відчуйте, де у вашому тілі знаходиться ваша злість. Як ви її відчуваєте? Можливо вона схожа на вогонь десь у вашому організмі? Можливо це свербіння в кулаках? Заштрихуйте ці ділянки червоним олівцем на своєму малюнку. Тепер уявіть, що ви несподівано перелякались чогось. Що вас може налякати? Де знаходиться ваш страх? На що він схожий?»

Замалюйте чорним олівцем це місце на своєму малюнку, та аналогічно визначте синім олівцем сум, а жовтим  радість.

Обговорення: Де в тілі відчуваєте свою злість (страх, сум, радість)? Яке почуття було найлегше уявити та відчути в тілі? А яке важче? Чи були подібні відчуття в реальному житті?

 

Вправа «Вчимося розслаблятися, справлятися зі стресовими ситуаціями».

Мета: Допомогти оволодіти способами релаксації і зняти стресову напругу. Можливість виплеснути накопичену напругу. Навчання декільком способам релаксації.:

  1.               «Вгору по веселці».

Встаньте та закрийте очі, зробіть глибокий подих та  уявіть, що разом з цим подихом ви піднімаєтеся в гору по веселці, а видихаючи – з’їжджаєте з неї, як з гірки.

  1.               «Почергове дихання через ніздрі».

Спину тримаємо прямо, сидячи на стільці, великим пальцем правої руки затуляємо праву ніздрю і робимо глибокий подих через ліву ніздрю, потім безіменним пальцем затуляємо  ліву та видихаємо через праву.

Намагайтеся наповнювати та спорожняти легені до кінця. Виконуйте 5 таких циклів та потім міняйте ніздрі. Така дихальна гімнастика вирівнює внутрішній баланс в організмі, гармонізує енергію, добре впливає  на психічний стан людини.

  1.               «Масаж голови».

 Сприяє припливу крові до голови, зменшує головний біль, має виражений тонізуючий ефект.

Позиція «струнко» без напруження.

Спокійно, рівномірно, енергійно, дивлячись в одну точку, почати вдихання через ніс. Вдихання починається легким випинанням живота, далі розширюються бокові відділи грудної клітини, а потім грудна клітина піднімається вгору. Невелика затримка дихання . потім повільний видох на допускаючи гіпервентиляції. Цикл повторюється на протязі двох хвилин.

  1.               Ізометричні вправи.

Цей метод ґрунтується на чергуванні напруги і розслабленні деяких груп м'язів у рівномірному ритмі.

Приклади: 

Приклад № 1: сидячи на стільці, візьміться обома руками за сидіння і з силою потягніть догори. Порахуйте до шести, опустіть руки і розслабтесь. Знову потягніть руками сидіння догори, щоб чітко позначилися відповідні групи м'язів, потім знову відпустіть руки і розслабтесь.

Таким чином, можна добитися розслаблення всіх груп м’язів за рахунок їх напруги: з силою стискати та розтискати кулаки, схрещувати руки і тиснути на шию, намагаючись при цьому протидіяти тиску шиєю, періодично натискати підошвами ніг на підлогу та ін. Ці нехитрі вправи можна виконувати навіть тоді, коли ви сидите на конференції і хочете знову бути свіжим і бадьорим, не притягуючи уваги оточуючих. Виберіть собі такі вправи, які можна виконувати руками в положенні «сидячи» і непомітно для оточуючих. 

Приклад № 2: опускаємо голову на яремну западинку, вільне провисання, поступово планомірно, обертаємо голову по колу, ніби яблуко по тарілці обертається. При вправі відчуваємо повне розслаблення шиї, голова ніби сама обертається (в одну та іншу сторону по 5-ть разів). Завершивши вправу, зупиниться та відчуйте свій стан та тепло.

Приклад № 3: відкиньте голову назад, повільно повертайте нею з боку в бік, потім розслабтеся.

Приклад № 4: притягніть плечові суглоби високо до вух і в такому положенні нахиляйте підборіддя до грудей.

Приклад № 5:

Обличчя. Підніміть брови якомога вище, широко відкрийте рот (ніби зображаєте відчуття сильного подиву). Щільно закрийте очі, нахмуртесь і наморщіть ніс. Сильно стисніть щелепи і відведіть куточки рота назад.

Груди. Зробіть глибокий подих та затримайте дихання на кілька секунд, потім розслабтеся і поверніться до нормального дихання.

Спина та  живіт. Напружте м’язи черевного преса, зведіть лопатки і вигніть спину.

Ноги. Максимально потягніть на себе ступню і розігніть пальці.

Приклад № 6: сідайте зручно. Зробіть кілька глибоких вдихів та видихів. Ваше завдання -  потирати пальці на обох руках одночасно у наступній послідовності:

  •                   потирайте своїми великими пальцями мізинці, згадуючи певну ситуацію, коли ви були фізично дуже втомлені. Відчуйте цей стан;  
  •                   потирайте своїми великими пальцями безіменні пальці, згадуючи певну ситуацію, коли ви отримали приємне для вас несподіване повідомлення. Відчуйте цей стан;
  •                   потирайте своїми великими пальцями середні пальці, згадуючи ситуацію, коли ви переживали приємну, веселу ситуацію. Відчуйте цей стан;
  •                   потирайте своїми великими пальцями вказівні пальці, створюючи в уяві місце де вам затишно, приємно і безпечно. Відчуйте цей стан. Затримайтесь в тому місці.

За умови регулярної практики, наступного разу, коли ви відчуєте роздратування або перевтому – влаштуйтесь зручніше, потріть пальці і згадайте це місце і ваші відчуття. Ваш стан поліпшиться швидше.

 

Робота в групах «Колаж шляхи подолання стресу».

 Пропоную обєднатися в 3 групи за принципом: троянда, ромашка, волошка, для того щоб розробити схему подолання стресу, виробити поради - пам’ятки. У кожної групи для цього є 10 хвилин. 

Визначте по учаснику який представлятиме ваші напрацювання.

Відбувається обговорення (попити чаю, послухати спокійну музику, зробити прибирання, поспати, погуляти на природі, поспілкуватися з тваринами, зайнятися улюбленою справою (хобі): повязати, шити, розглянути свою колекцію, ремонтувати свою машину та інше).

Після вправи, всім учасникам роздають пам'ятки «Поради щодо подолання стресу».

 

Відеоролик:  14 способів зняття стресу.

 

Вправа на завершення «Сьогодні я…»

Мета: створення позитивної атмосфери.

Учасники групи стають в широке коло, тримаючись за руки. Кожен по колу говорить: «Сьогодні я ... (навчився, відчув, зрозумів, дізнався, відкрив для себе, здивувався т.д.)», і вся група робить крок вперед.

Після проголошення всіх досягнень коло повинно стати щільним.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сєрокурова Любов Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Додано
12 липня 2020
Переглядів
5423
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку