Практичне заняття з елементами тренінгу
«Використання інноваційних технологій для розвитку саморегуляції та стресостійкості у педагогів»
Мета заняття:
- Підвищення рівня стресостійкості;
- Розвиток навичок концентрування уваги в складних стресових ситуаціях;
- Знаходження власних ресурсів у подоланні стресових ситуацій.
Завдання:
- актуалізувати уявлення про стрес, його причини, емоції та почуття, що провокують стрес, про шкоду стресу для організму людини;
- виявити типи ситуацій, які є найбільш стресовими на роботі і вдома, і способи реагування на зазначені ситуації;
- познайомити з ефективними способами подолання стресових ситуацій: управління диханням , ізометричні вправи.
Практичне заняття з елементами тренінгу
«Використання інноваційних технологій для розвитку саморегуляції та стресостійкості у педагогів»
Мета заняття:
Завдання:
Учасники: Педагоги.
Тривалість: 90 хв.
Матеріали: маркери, фломастери, аркуші паперу
Хід заняття
ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
Інформаційне повідомлення психолога.
Професія педагога вважається однією з психологічно напружених і виснажливих, і на це є причини:
Як наслідок, за відсутності додаткової роботи над собою, без створення певних компенсаторних механізмів, простежується неминуче збільшення психосоматичних захворювань, на основі яких розвиваються всі інші. Це призводить до того, що до 40-45 років мало хто з вчителів або вихователів може похвалитися своїм здоров'ям.
Пам'ятайте: якщо не можете змінити ситуацію, змініть своє ставлення до неї!
Можливо, саме цей вислів є рецептом психологічного благополуччя не тільки педагогів , а й будь-якої людини взагалі. Навіть і в особистому, і в професійному житті бувають ситуації, які не можна виправити, їх потрібно пережити. А наше завдання, психологів, допомогти нашим педагогам в цьому, дати їм інструмент з допомогою якого педагоги зможуть подолати стресові ситуації.
Постановка мети.
Сьогодні ми пригадаємо:
Презентація « Стрес».
Мета: дати уявлення про те, що таке стрес і як він проявляється, підвести їх до думки, що стрес це не завжди погано.
Слайд № 1: Стрес та його ознаки.
Стрес – це реакція організму людини на різкі екстремальні події.
Ознаки стресу:
Слайд № 2: Стресові стани.
Стресові стани суттєво впливають на життя людини. Люди з різними особливостями нервової системи по-різному реагують на однакові психологічні навантаження:
В той же час небезпека як би підстьобує людину, змушує її діяти сміливо і мужньо.
Слайд № 3.
Таким чином, для сучасної людини володіння технологіями управління стресом є необхідною умовою його ефективної діяльності, а особливо діяльності в нових для нього областях.
Слайд № 4: Стресостійкість.
Стресостійкість та навички управління стресом забезпечують людині здатність до здійснення ефективної діяльності в стані стресу. Для цього необхідно розвивати концентрацію нашої уваги.
Міні-опитування:
Всі учасники по колу висловлюють припущення про ситуації, які на їхню думку є стресовими. Психолог записує їх на дошці (фліпчарті).
Психолог: Подивіться на отриманий список. Причиною стресу можуть бути будь-які життєві обставини, всяка несподіванка, що порушує звичний плин життя. При цьому не має значення, приємні або неприємні для людини події, що відбуваються.
Зверніть увагу на те, що є такі ситуації, які кожна людина може назвати стресовими, а є ті, які тільки особисто для когось є стресом. Але, так чи інакше, виконуючи це завдання, ви мали своє уявлення про те, що таке стрес.
Відеоролик: «Склянка з водою».
Погодьтеся, в сучасному світі виникає все більше причин, що ведуть до стресового стану. Ми живемо в напружений час, час надзвичайно інтенсивних змін. Все частіше нам доводиться чути слова про те, що колосальний вплив на нас мають стресові ситуації.
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
Вправа-загадка.
Психолог:
Відповідь: Посмішка.
Психолог:
Вправа - знайомство «Історії з мішечка».
Мета: налаштувати учасників на роботу з теми, активізувати відчуття особистості.
Хід вправи:
Учасники сідають у коло і по черзі витягують з мішечка, не заглядаючи в нього, один з наявних там предметів (олівець, ручка, ґудзик, гумка, кубик, котушка ниток, шпилька, цукерка тощо). Після того, як всі отримали якусь річ, кожен по черзі говорить фразу, яка починається з «Я» та представляється.
Наприклад: «Я - цукерка, солодка, смачна, мене всі люблять».
Ось і познайомилися та налаштувалися на майбутню роботу.
Гра «Відгадай емоцію».
Учасникам роздаються заготовлені картки, на яких відмічені емоції, і те, за допомогою яких частин тіла потрібно ці емоції виразити.
Наприклад: картка «Сум. Руки» – означає, що сум потрібно виразити за допомогою рук.
Учасникам потрібно відгадати, яку саме емоцію з нижче наведених в даний час виражають.
Емоції: «Горе. Обличчя», «Радість. Губи», «Чванливість. Права рука.», «Гордість. Спина», «Страх. Ноги», «Відданість. Очі», «Здивування. Очі, рот.» «Гнів. Брови, Очі». «Любов . руки», «Нудьга. Рот та ліва рука», «Втома. Рука, чоло», «Сум. Руки».
Обговорення:
Вправа «Фантом».
Матеріали: аркуш із схематичним зображенням людського тіла – «фантом», та для кожного з учасників достатня кількість олівців синього, червоного, жовтого, чорного кольорів.
Інструкція: «Уявіть, що ви зараз дуже сильно роздратовані на когось чи щось. Спробуйте відчути цю злість усім тілом. Можливо вам буде легше уявити тоді, коли ви згадаєте певний випадок, коли ви розізлились на когось. Відчуйте, де у вашому тілі знаходиться ваша злість. Як ви її відчуваєте? Можливо вона схожа на вогонь десь у вашому організмі? Можливо це свербіння в кулаках? Заштрихуйте ці ділянки червоним олівцем на своєму малюнку. Тепер уявіть, що ви несподівано перелякались чогось. Що вас може налякати? Де знаходиться ваш страх? На що він схожий?»
Замалюйте чорним олівцем це місце на своєму малюнку, та аналогічно визначте синім олівцем сум, а жовтим радість.
Обговорення: Де в тілі відчуваєте свою злість (страх, сум, радість)? Яке почуття було найлегше уявити та відчути в тілі? А яке важче? Чи були подібні відчуття в реальному житті?
Вправа «Вчимося розслаблятися, справлятися зі стресовими ситуаціями».
Мета: Допомогти оволодіти способами релаксації і зняти стресову напругу. Можливість виплеснути накопичену напругу. Навчання декільком способам релаксації.:
Встаньте та закрийте очі, зробіть глибокий подих та уявіть, що разом з цим подихом ви піднімаєтеся в гору по веселці, а видихаючи – з’їжджаєте з неї, як з гірки.
Спину тримаємо прямо, сидячи на стільці, великим пальцем правої руки затуляємо праву ніздрю і робимо глибокий подих через ліву ніздрю, потім безіменним пальцем затуляємо ліву та видихаємо через праву.
Намагайтеся наповнювати та спорожняти легені до кінця. Виконуйте 5 таких циклів та потім міняйте ніздрі. Така дихальна гімнастика вирівнює внутрішній баланс в організмі, гармонізує енергію, добре впливає на психічний стан людини.
Сприяє припливу крові до голови, зменшує головний біль, має виражений тонізуючий ефект.
Позиція «струнко» без напруження.
Спокійно, рівномірно, енергійно, дивлячись в одну точку, почати вдихання через ніс. Вдихання починається легким випинанням живота, далі розширюються бокові відділи грудної клітини, а потім грудна клітина піднімається вгору. Невелика затримка дихання . потім повільний видох на допускаючи гіпервентиляції. Цикл повторюється на протязі двох хвилин.
Цей метод ґрунтується на чергуванні напруги і розслабленні деяких груп м'язів у рівномірному ритмі.
Приклади:
Приклад № 1: сидячи на стільці, візьміться обома руками за сидіння і з силою потягніть догори. Порахуйте до шести, опустіть руки і розслабтесь. Знову потягніть руками сидіння догори, щоб чітко позначилися відповідні групи м'язів, потім знову відпустіть руки і розслабтесь.
Таким чином, можна добитися розслаблення всіх груп м’язів за рахунок їх напруги: з силою стискати та розтискати кулаки, схрещувати руки і тиснути на шию, намагаючись при цьому протидіяти тиску шиєю, періодично натискати підошвами ніг на підлогу та ін. Ці нехитрі вправи можна виконувати навіть тоді, коли ви сидите на конференції і хочете знову бути свіжим і бадьорим, не притягуючи уваги оточуючих. Виберіть собі такі вправи, які можна виконувати руками в положенні «сидячи» і непомітно для оточуючих.
Приклад № 2: опускаємо голову на яремну западинку, вільне провисання, поступово планомірно, обертаємо голову по колу, ніби яблуко по тарілці обертається. При вправі відчуваємо повне розслаблення шиї, голова ніби сама обертається (в одну та іншу сторону по 5-ть разів). Завершивши вправу, зупиниться та відчуйте свій стан та тепло.
Приклад № 3: відкиньте голову назад, повільно повертайте нею з боку в бік, потім розслабтеся.
Приклад № 4: притягніть плечові суглоби високо до вух і в такому положенні нахиляйте підборіддя до грудей.
Приклад № 5:
Обличчя. Підніміть брови якомога вище, широко відкрийте рот (ніби зображаєте відчуття сильного подиву). Щільно закрийте очі, нахмуртесь і наморщіть ніс. Сильно стисніть щелепи і відведіть куточки рота назад.
Груди. Зробіть глибокий подих та затримайте дихання на кілька секунд, потім розслабтеся і поверніться до нормального дихання.
Спина та живіт. Напружте м’язи черевного преса, зведіть лопатки і вигніть спину.
Ноги. Максимально потягніть на себе ступню і розігніть пальці.
Приклад № 6: сідайте зручно. Зробіть кілька глибоких вдихів та видихів. Ваше завдання - потирати пальці на обох руках одночасно у наступній послідовності:
За умови регулярної практики, наступного разу, коли ви відчуєте роздратування або перевтому – влаштуйтесь зручніше, потріть пальці і згадайте це місце і ваші відчуття. Ваш стан поліпшиться швидше.
Робота в групах «Колаж шляхи подолання стресу».
Пропоную об’єднатися в 3 групи за принципом: троянда, ромашка, волошка, для того щоб розробити схему подолання стресу, виробити поради - пам’ятки. У кожної групи для цього є 10 хвилин.
Визначте по учаснику який представлятиме ваші напрацювання.
Відбувається обговорення (попити чаю, послухати спокійну музику, зробити прибирання, поспати, погуляти на природі, поспілкуватися з тваринами, зайнятися улюбленою справою (хобі): пов’язати, шити, розглянути свою колекцію, ремонтувати свою машину та інше).
Після вправи, всім учасникам роздають пам'ятки «Поради щодо подолання стресу».
Відеоролик: 14 способів зняття стресу.
Вправа на завершення «Сьогодні я…»
Мета: створення позитивної атмосфери.
Учасники групи стають в широке коло, тримаючись за руки. Кожен по колу говорить: «Сьогодні я ... (навчився, відчув, зрозумів, дізнався, відкрив для себе, здивувався т.д.)», і вся група робить крок вперед.
Після проголошення всіх досягнень коло повинно стати щільним.
1