Практичне заняття з всесвітньої історії для 9 класу за темою "Масове виробництво та зародження масової культури".

Про матеріал

Матеріал практичного заняття створено для організації роботи учнів на уроці в групах та дискусії з метою усвідомлення учнями передумов зародження масової культури, її особливостей і наслідків..

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Масове виробництво та зародження масової культури. Практичне заняття з історії. 9 клас. Підготувала учитель історіїРодинської загальноосвітньої школи l – lll ступенів №35 Покровської міської ради Донецької області Гордієнко Світлана Миколаївна.

Номер слайду 2

Мета:визначити, що таке масова культура, які її ознаки; на підставі аналізу наведеного матеріалу визначити, якими були причини появи масової культури;шляхом дискусії сформувати уявлення про вплив масової культури на суспільство.

Номер слайду 3

Хід роботи:1. Ознайомтеся із запропонованим матеріалом, дайте відповіді на запитання та виконайте завдання.2. Сформулюйте висновки відповідно до мети заняття.

Номер слайду 4

Запитання і завдання для роботи в групах:1 група. Що зумовило появу масової культури? 2 група. Сформулюйте перелік особливостей, які вирізняють масову культуру.3 група. В яких сферах суспільного життя поширюється нове явище масової культури?

Номер слайду 5

Базова інформація Кін. XIX — поч. XX ст. — це час, коли розпочалося масове виробництво товарів. Це стало можливим лише за наявності машин Американський інженер Ф. Тейлор організував роботу на конвеєрі — системі безперервного й потокового виробництва стандартизованих виробів. Підприємець Г. Форд сконструював свій автомобіль і незабаром запустив його у масове виробництво. У 1915 р. з конвеєрів його заводів сходило вже до 250 тис. машин на рік, вартість яких постійно зменшувалася і їх могли придбати представники різних верств населення. Було налагоджено масове виробництво й іншої техніки, одягу, предметів побуту. З’явилися великі магазини.

Номер слайду 6

Завдяки успіхам промислової революції зріс життєвий рівень населення. Через зменшення робочого дня в жителів міст з’явився вільний час. Усе це створило передумови того, щоб споживачами літератури та мистецтва став не лише незначний прошарок освіченої еліти, а й великі маси простих людей. Виникло нове історичне явище — масова культура (культура, популярна серед широких верств населення, комерційно успішна).

Номер слайду 7

Ознаки масової (популярної) культури вперше проявились у США з появою кінематографу. «Якщо Рим подарував світові право, Британія — парламентську систему, Франція — культуру й республіканський устрій, то сучасні США — науково-технічну революцію й масову культуру». Збігнев Бжезінський, американський політолог http://www.megos.org.ua/Kultura.1.12.html Точкою відліку появи й розвитку масової культури більшість фахівців вважає кінець XIX — початок XX ст.

Номер слайду 8

28 грудня 1895 р. у «Гран-кафе» на бульварі Капуцинок у Парижі брати Люм’єр уперше продемонстрували сінематограф — апарат, який показував рухомі фотографії.

Номер слайду 9

За кілька тижнів такі апарати й фільми Люм’єри вже показували в Римі, Відні, Берліні, Лондоні, Петербурзі, Москві, а незабаром у США, Індії, Австралії, Єгипті. Рекламна афіша, за допомогою якої було організовано перший кіносеанс братів Люм’єр 28 грудня 1895 р.

Номер слайду 10

Зростання можливостей поліграфії, розвиток кольорового друку зробило рекламу, яка істотно збагатила візуальне середовище міського обивателя, одним з проявів масової культури. Від реклами була потрібна дохідливість, можливість самостійного «домислювання» зображення. Перша друкована реклама «Coca‑Cola» 1889 р. Символом масового виробництва товарів стало гасло одного з нью-йоркських супермаркетів: «Якщо Ви не знаєте, чого хочете — заходьте до нас, воно в нас є!»

Номер слайду 11

В 1 пол XIX ст. ручний верстат для друку був замінений механічним. У 1816 р. в Лондоні друкували 1100 примірників газети «Таймс» на годину, а в 1850 р. – уже 10 тисяч. На кін. XIX ст. більшість жителів країн Європи та США були освіченими. У 1790 р. в Англії було видано 370 найменувань книг, а в 1900 р. — уже 6 тисяч. П. Фішер. Цікава книжка. 1905 р.

Номер слайду 12

У XIX ст. утвердилися такі літературні жанри, як пригодницький і детективний романи. Класичними пригодницькими романами стали твори американця Фенімора Купера, англійців Томаса Майна Ріда і Роберта Льюїса Стівенсона, французів Луї Жаколіо, Ежена Сю, Гюстава Емара і Луї Буссенара.1841 р. - американець Едгар По написав перше детективне оповідання «Убивство на вулиці Морг».1887 р. - англієць Артур Конан Дойль надрукував перше оповідання «Етюд у багряних тонах», героєм якого став Шерлок Холмс. Поряд із книгами, які були розраховані на вишуканих читачів (еліту), з’явилися твори, орієнтовані на смаки й потреби звичайної освіченої людини.

Номер слайду 13

Наприк. XIX ст. щотижневі газети почали друкувати сентиментально-мелодраматичні твори, які згодом отримали назву сердечна преса, або індустрія мрій. У США з’явилася така форма масової культури, як комікси. Спочатку цей жанр був призначений винятково для дітей, але з часом став невід’ємною складовою дозвілля дорослих. Популярні американські комікси XIX ст.

Номер слайду 14

Швацька машина також стала одним із символів індустріалізації. Її поява вплинула не тільки на моду, а й на поведінку, манери, смаки людей різного походження, соціального статусу й майнового стану. Спрощенню одягу сприяв розвиток індустріального виробництва. Масовий пошив одягу передбачав відмову від корсетів та інших трудомістких елементів і впровадження простіших форм. У першому десятилітті XX ст. помітну роль у моді відігравав стиль модерн, що сповідував простоту та свободу. 1846 р. - швейна машина американця Еліаса Хоу. Жінки з дітьми,одягнені для прогулянки

Номер слайду 15

Справжній прорив у моді відбувся завдяки англійському модельєру Джону Редферну, який одягав англійський королівський двір і придворних дам. Наприк. XIX ст. він винайшов жіночий костюм із жакетом-пальтом на основі чоловічого сюртука. Жакет і спідницю виготовляли з однієї тканини й поєднували зі строгою блузкою з високим стоячим коміром. Костюм почали називати «костюмом-тальєром», і це був чи не перший жіночий діловий костюм. Виготовлення костюма промисловим способом зумовило розроблення стандартів, маркування розмірів та ін. Одяг став демократичнішим. Жіночий костюм-тальєр

Номер слайду 16

Пргулянки та відпочинок на свіжому повітрі в «культурному» оточенні стали невід’ємною частиною тогочасного життя городян. Усі верстви суспільства захоплювалися спортом. Були популярні велосипедні прогулянки, крокет, теніс, плавання. У неділю на острові Гранд-Жатт. Худ. Ж. Сера. 1885 р.

Номер слайду 17

У II пол. XIX ст. набули поширення різноманітні виставки та експозиції. Особливу популярність мали Всесвітні промислові виставки. У 1851 р. у Лондоні відбулася перша міжнародна виставка досягнень науки й техніки. До наших днів такі виставки регулярно проводяться в різних країнах світу. Вони відіграли важливу роль у розвитку масової культури - супроводжувалися демонстрацією археологіних знахідок,  рідкостей, музейних цінностей, творів мистецтва. 

Номер слайду 18

Дуже популярними стали музеї та картинні галереї. Наприклад, у вихідні дні Британський музей, де було зібрано унікальні витвори світового мистецтва, відвідували понад 30 тис. осіб. У 1870 р. у Нью-Йорку група американських промисловців і шанувальників мистецтва відкрила Метрополітен - музей, що швидко перетворився на один із найбільш відвідуваних художніх музеїв світу. В залах Метрополітену. Нью-Йорк.

Номер слайду 19

Городяни відвідують вар’єте, комедії та водевілі в театрах, циркові вистави. Гальорка — це ярус, розташований вище інших в театральному залі, де знаходяться дуже дешеві місця і тому популярні серед незаможних верств населення, особливо серед студентів. 

Номер слайду 20

Нові віяння поширились у музиці й танцях. Фортепіаностало настільки популярним у США, що мало бути в кожному «пристойному» домі. На південному сході США стрімко набрав небаченої популярності блюз, поширився джаз. На танцювальних майданчиках запанував фокстрот, вальс-бостон, запальні канкан і чарльстон… Фокстрот. Джаз. Канкан. Вальс-бостон

Номер слайду 21

Групи представляють результати роботи: Передумови появи масової культури. Особливості, які вирізняють масову культуру. Сфери суспільного життя, в яких поширюється нове явище масової культури.

Номер слайду 22

Дискусія: Поява масової культури — це позитивне чи негативне явище?

Номер слайду 23

ВИСНОВКИ: Масова культура — це соціальний феномен, щоз’явився наприк. XIX — на поч. ХХ ст. Її поява була пов’язана з епохою становлення великого промислового виробництва, появою вільного часу у робітників та підвищенням рівня освіти населення. Друковані ЗМІ, радіо, кінематограф розширили сфери впливу масової культури. Масова культура потіснила фольклор, але натомість значно знизилися й вимоги до якості творів, які були розраховані на середні смаки більшості людей. Рисами цього явища були масовість і демократизм, доступність і комерційність, простота і цікавість. Однак масова культура не є синонімом поганого смаку, а користування її продукцією не є ознакою низького культурного рівня.

Номер слайду 24

Домашнє завдання: Підготуватися до підсумкового уроку. Відповісти на запитання: Чи згодні ви з особливою роллю США як «законодавця моди» у сфері масової культури? Проілюструйте відповіді на ці запитання прикладами з історії поч. XX ст. та сьогодення. Чи згодні Ви з тим, що масова культура «забезпечує нас мріями»? Наведіть приклади з відомих Вам кінофільмів.

pptx
Додано
26 червня 2023
Переглядів
2539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку