ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ 8 КЛАС, "Богдан Хмельницький – людина, політик і полководець."

Про матеріал

- систематизувати і закріпити в пам'яті учнів матеріал теми «Національно-визвольна війна українського народу середини XVIIст.

- проаналізувати й узагальнити причини, хід, наслідки і значення національно-визвольної війни.

- дати розгорнуту характеристику Б.Хмельницькому та його сучасникам, визначити їх місце і роль в історичному процесі.

- через самостійний аналіз і узагальнення фактів учнями сприяти формуванню у них критичного мислення, уявлення про загальнолюдські цінності. Чому історичне значення діяльності Б.Хмельницького, попри допущені ним помилки і прорахунки, важко переоцінити.

Перегляд файлу

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ

8 КЛАС

 

ТЕМА: Богдан Хмельницький – людина, політик і полководець.

 

МЕТА УРОКУ: 
-  систематизувати і закріпити в пам’яті учнів матеріал теми «Національно-визвольна  війна українського народу середини XVIIст.

- проаналізувати й узагальнити причини, хід, наслідки і значення національно-визвольної війни.

 - дати розгорнуту характеристику Б.Хмельницькому та його сучасникам, визначити їх місце і роль в історичному процесі.

- через самостійний аналіз і узагальнення фактів учнями сприяти формуванню у них критичного мислення, уявлення про загальнолюдські цінності. Чому історичне значення діяльності Б.Хмельницького, попри допущені ним помилки і прорахунки, важко переоцінити.

 

ВИХОВНА МЕТА: виховувати шанобливе ставлення до минулого України.

 

МОТИВАЦІЯ ТЕМИ: через характеристику життя і діяльності Б.Хмельницького висвітлити події, пов’язані  з національно-визвольною війною, створенням Української козацької держави – Гетьманщини, визначити місце України в міжнародних відносинах Європи того часу.

Формувати історичне мислення. Навчити розкривати ідеї самооцінки людини як суб’єкта соціального розвитку. Розглянути мотиви і моральні аспекти діяльності історичної особи. Зрозуміти учням історичну значимість життєвої позиції людини, силу добрих слів в момент прийняття відповідальних рішень, що вплинули і на долю Б.Хмельницького, і на долю України.

 

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: Національно-визвольна війна, Військо Запорозьке, гетьман, Гетьманщина, Універсал, генеральна старшина, Генеральна військова рада, Старшинська рада, полк, сотня.

 

ТИП УРОКУ: практичне заняття.

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

  • Розповідати про історичну особу, політика, дипломата, людину Б.Хмельницького.
  • Висловлювати свої особисті судження та аналізувати точку зору українських і зарубіжних істориків щодо діяльності гетьмана.
  • Відповіді підтверджувати цитатами з наукової, публіцистичної і художньої літератури, посиланнями на документальні джерела.
  • Оцінювати особистість гетьмана з різних точок зору.
  • Характеризувати роль найбільших битв війни в розгортанні національно-визвольної боротьби.
  • Оцінювати роль гетьмана та особливості управління в Гетьманській державі.
  • Порівнювати причини, перебіг та наслідки Національно-визвольної війни українського народу з Європейськими революціями в Нідерландах та Англії XVIIст.

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА:

О.В. Гісим, О.О. Мартинюк. Підручник Історія України. Харків, видавництво «Ранок», 2016р.

П.В. Остапенко. Усі видатні постаті історії України. Харків, видавництво «Торсінг Плюс», 2007р.

О.Дзюба, М.Довбищенко. Історія України в особах: Литовсько-польська доба. Видавництво «Україна», 1997р.

М.Полонська-Василенко. Історія України. Том 2. Київ, видавництво «Либідь», 1995р. Видання 3є.

М.В. Главацький. Богдан Хмельницький. ТОВ «Видавнича група КМ-БУКС», 2016р.

В.А. Смолій, В.С. Степанков. Богдан Хмельницький. Соціально-політичний портрет. Київ, видавництво «Либідь», 1993р.

 

ХІД УРОКУ

І  Організація навчальної діяльності.

Учитель повідомляє учням тему уроку, його завдання та інформує про основні форми роботи.

                                                                                                         Цей образ зобража козацького героя,
                                                                                                         Подібний грекам тим, од кого впала Троя
                                                                                                         Помпею й Цезарю, що славнії у Римі,
                                                                                                         …рівний став ділами в нас своїми.
                                                                                                         Він Польщу переміг козацькими полками
                                                                                                         І турків, і татар страшив не раз військами.
                                                                                                         Він варварств скарав, побивши віроломство –
                                                                                                         Не зможе те забуть і поляків потомство.

Це вірш невідомого поета XVIIІст. Про Богдана Хмельницького, який допоможе нам скласти історичний портрет гетьмана.

 

Клас поділено на 3 групи.

І група характеризує Б.Хмельницького як полководця.
ІІ група характеризує гетьмана як політика, дипломата.
ІІІ група узагальнює повідомлення з біографії.

До початку роботи вчитель пропонує відвідати «лавку старожитностей» і кожній групі обрати артефакти для роботи.

На столах:

  • Гетьманська булава і корогва.
  • Козацькі шаблі (виготовлені на уроках праці).
  • Портрет Б.Хмельницького та родовий герб.
  • Добірка книжок.
  • Сувої з документами (учні мають проаналізувати документи і визначити про яку причину Національно-визвольної війни в ньому йдеться, і стисло охарактеризувати її.

ІІ Повторення й узагальнення знань учнів.

Завдання робочим групам.

І група

ВИЗНАЧИТИ:

  1.  Передумови та причини Національно-визвольної війни. Використати відеоматеріал «Сторінки історії».
  2. Життєвий шлях гетьмана, талант полководця.
  3. Перелік найважливіших битв Національно-визвольної війни.
  4. Особливості організації українського війська.

ІІ група

РОЗПОВІСТИ:

  1. Який вплив на перебіг війни і розбудову Української козацької держави мала діяльність гетьмана Б Хмельницького та його сподвижників. Наведіть факти, що підтверджують Вашу думку.
  2. Якою бачив Українську козацьку державу Б.Хмельницький. Охарактеризуйте повноваження вищих органів влади Української гетьманської держави.
  3. Як в адміністративно-територіальному устрою Війська Запорозького втілювалися традиції козацького самоврядування.
  4. Ставлення держав протестантського табору до подій в Україні. Чому лідер Англійської революції Олівер Кромвель вбачав важливу роль Б.Хмельницького у війні проти каталоцької Речі Посполитої.
  5. Оцінка українсько-московського договору 1654 року. Юридичний аспект Переяславського акта.  Різні дефініції: «особиста унія», «унія реальна», «протекторат», «васальна залежність», «менше зло», а з 50х рр.. у межах колишнього СРСР утвердилося визначення «возз’єднання України в Росією». На початку 90х рр. ХХст. Обґрунтовувалася теза: «як воєнно-політична конфедерація двох рівноправних держав, створену на договірній основі.»

ІІІ група

РОЗГЛЯДАЄ ПИТАННЯ:

  1. Роль особистості Гетьмана у визвольній боротьбі.
  2. Воля, щастя, справедливість – наріжні принципи діяльності Б.Хмельницького.
  3. Роль  і місце Б.Хмельницького у розбудові модерної України.
  4. Ставлення сучасників до історії рідного народу.

Кожна з груп зачитує листи, написані на практичному занятті до своїх героїчних предків.

Підводяться підсумки обговорення.

 

ВИСНОВКИ ЗАНЯТТЯ:  Богдан Хмельницький виявився першим і останнім політичним діячем України ХІІІ-ХХст., який зумів об’єднати більшість станів і груп населення у боротьбі за незалежність. І не можна ставити лише йому у провину те, що українці не спромоглися її здобути. Гетьман, очоливши визвольні змагання українського народу, поклав на їх вівтар усі свої сили, талант, волю, власне життя.

Складно переоцінити значущість власне особистості гетьмана у визвольній боротьбі: залізна воля, політичний, військовий, організаторський і дипломатичний хист, здобуті успіхи зробили його лідером нації.

Б.Хмельницький як людина, політик і полководець асоціюється із найсвятішими прагненнями українського народу до ВОЛІ, ЩАСТЯ, СПРАВЕДЛИВОСТІ.

 

ІІІ  Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок.

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: підготувати есе на тему «Моє ставлення до гетьмана Богдана Хмельницького як політика і людини».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 вересня 2018
Переглядів
9589
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку