Практичне заняття з мови «Не бійтесь заглядати у словник…»
Мета. Познайомити учнів з різними видами словників, навчити школярів користуватися різними видами словників, швидко знаходити потрібну інформацію; поглиблювати інтерес до роботи із словниками, розвивати вміння працювати в групі, розвивати лексикографічні вміння та навички школярів, пам’ять, мислення, культуру мовлення; виховувати активних мовців.
Обладнання: емблеми команд, словники, маркери, листки формату А 3, презентація.
Хід уроку
I Організація класу.
1 Учитель. Доброго дня всім присутнім. Сьогодні наш урок – це урок-змагання. Учасниками змагання будуть учні 8 класу, які об’єднались у дві команди. Це було випереджальне завдання: придумати назву команді, девіз та підготувати привітання.
2 Представлення членів журі.
Оцінювання: кожне завдання максимально може бути оцінене в 5 балів. Загальний підсумок всіх конкурсів проводиться в кінці уроку.
3 Побажання гравцям.
Сьогодні хочу у вас знайти
Все те, що іншим непомітно:
Відвагу – в скромних,
В лінивих – працелюбність,
Ну а жагу до знань і перемог - в усіх!
II Представлення команд. Конкурс «Привітання».
Команда 1. «Ерудит».
Наш девіз: «Один за всіх, і всі за одного!»
Ми зібрались в класі дружно
Щоби позмагатись
І про різні словники
Цікаве дізнатись.
Працюватимем сьогодні
До сьомого поту
І дістанем нагороду
За свою роботу.
Перемога – хитра птаха,
Не усім дається.
Хай тому, хто мову знає
Щастя усміхнеться.
Супротивників своїх
Хочем попрохати
Всяких прикрощів сьогодні
Нам не завдавати.
Команда 2. «Розумники»
Наш девіз: «Одна голова добре, а п’ять – краще».
Боже рідний, Боже правий,
Що ти робиш з нами?
Ми повинні змагатися
З оцими знавцями?
Воно все б було нічого…
А що люди скажуть,
Як наші суперники та знання покажуть.
Ото буде сорому доволі,
Хоч і зовсім після того не з’являйся в школі.
Хто з нас слабший,
Хто сильніший,
Хай журі розсудить.
Може після цього змагання
І про нас заговорять люди.
Ну а наші суперники
Нехай у навчанні долають пороги.
Собі ж побажаєм
Лише перемоги!
Перегляд презентації «Види словників» з елементами бесіди.
Завдання 1. «Орфографічний бар’єр».Вправа з ключем. Робота з орфографічним словником.
Запишіть слова в дві колонки: 1 з апострофом, 2 без апострофа .
Завдання для 1 команди.
Знічев..я, цв..ях, зав..язь, різьб..яр, п..юре, пір..я, сер..йозний, вм..ятина, тьм..яний, в..ялий, слов..яни, медв..яний, присв..ята, в..юнкий, св..ячений, здерев..янілий, риб..ячий, мавп..ячий, рутв..яний, жнив..яний, вим..я, грав..юра.
Ключ. З других букв першої колонки прочитаєте закінчення вислову Й.Г. Гердера: «Хто не любить мови свого народу, не заслуговує…».
З апострофом: знічев’я, зав’язь, пір’я, вм’ятина, в’ялий, слов’яни, в’юнкий, здерев’янілий, риб’ячий, жнив’яний, вим’я.
Без апострофа : цвях, різьбяр, пюре, серйозний, тьмяний, медвяний, присвята, свячений, мавпячий, рутвяний, гравюра.
Ключ: «Хто не любить мови свого народу, не заслуговує на ім’я людини».
Завдання для 2 команди.
Об..їзд, бур..ян, пас..янс, зв..язок, духм..яний, пам..ять, в..ється, різдв..яний, зв..юнитися, черв..як, моркв..яний, славослів..я, кип..яток, дзв..якати, скам..янілий, мавп..ячий, вив..язати, брукв..яний, зм..яклий.
Ключ. З других букв першої колонки прочитаєте пропущені два слова у вислові П. Загребельного : «Кожен… бодай раз за життя».
З апострофом: об’їзд, бур’ян, зв’язок, пам’ять, в’ється, зв’юниться, черв’як, славослів’я, кип’яток, скам’янілий, вив’язати, зм’яклий.
Без апострофа: пасьянс, духмяний, різдвяний, морквяний, дзвякати, мавпячий, бруквяний.
Ключ: «Кожен буває великим бодай раз за життя».
Завдання 2. «Фразеологічний тренажер». Робота з фразеологічним словником.
Із поданих словосполучень вибрати лише фразеологічні, пояснити їхнє значення (картки роздаються в конвертах).
Завдання для 1 команди.
Білий папір, біла ворона, дати хліба, дати перцю, відкрита каструля, відкрита душа, каша з молоком, кров з молоком, майстер виробничого навчання, майстер на всі руки, сидіти за столом, сидіти в печінках.
Біла ворона – не схожий на інших; дати перцю – 1допікати, дошкуляти, 2 розправлятися з ким-небудь; відкрита душа – щира, відверта людина; кров з молоком – здоровий, з рум’янцем на щоках; майстер на всі руки – той, хто вміє все робити; сидіти в печінках – дошкуляти, набридати, остогиднути кому-небудь.
Підготуйте повідомлення, що означає вислів дамоклів меч.
Завдання для 2 команди.
Водити за руку, водити за носа, товкти просо в ступі, товкти воду в ступі, горшки бити, горшки мити, гнути залізо, гнути кирпу, народитися влітку, народитися в сорочці, робити з мухи слона, робити з паперу квіти.
Водити за носа – обманювати кого- небудь; товкти воду в ступі – робити щось марно, даремно, витрачати час; горшки бити – сваритися; гнути кирпу – пишатися, зазнаватися; народитися в сорочці – бути щасливим у житті, захищеним небесними силами; робити з мухи слона – перебільшувати щось.
Підготуйте повідомлення, що означає вислів танталові муки.
Гра «Хто перший» (для обох команд). Вгадайте, яке слово і фразеологізми заховалися в цих загадках.
На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують.
Його радять шукати в полі.
Він хазяйнує в голові легковажних, несерйозних людей. (Вітер).
Ним можна клювати як дзьобом.
Його задирають, коли зазнаються.
На ньому можна зарубати, як на пні. (Ніс)
Крізь них пролітають, як крізь отвір.
Вони не квіти, а в’януть. (Вуха)
Він може довести до Києва й далі.
Його можна нагострити, як ніж.
Він схожий на лопату, особливо в балакучих людей. ( Язик)
Фізкультхвилинка – тренінг.
Той, у кого є брат, плесніть у долоні.
Той, хто сьогодні з’їв смачний сніданок, погладьте себе по животу.
Хто народився навесні, підніміть праву руку.
Хто народився взимку, поверніть голову вліво.
Хто любить котів – нявкніть.
Хто має якесь хобі – встаньте.
Хто любить компліменти, вигукніть «Так-так».
Кому подобається сьогоднішня погода – посміхніться.
Хто хоче отримати гарну оцінку за урок – поаплодуйте.
Хто вважає, що фізкультхвилинка триває досить довго, схрестіть руки на грудях і голосно крикніть: «Досить».
Завдання 3. «Камінь спотикання». Робота з тлумачним словником. Учням роздаються картки з реченнями, у кожному з яких виділено по одному слову, значення цього слова й потрібно буде з’ясувати.
Завдання для 1 команди.
1 Із Європи пливли кораблі, приїздили білі люди, привозили свою цивілізацію. 2 Той світ вабив не тільки своєю екзотичністю, красою і багатством.3 На постаті Миклухо-Маклая можна виразно побачити, як у колишній Російській імперії ставилися до учених- гуманістів.
Цивілізація – рівень суспільного розвитку й матеріальної культури, досягнутий певною формацією; екзотичність – вихід за межі звичайного, дивовижність; гуманіст – той, що переймається турботою про благо людини, поважає її гідність.
Завдання для 2 команди.
1 Здається, в історії України немає аналога такої родини. 2Феномен Симиренків нам ще треба осмислити й пояснити. 3 Вже не раз мовилося в нашій пресі про те, що вершився безборонно плагіат із рукописів Левка й Василя Симиренків.
Аналог – подібність, схожість; феномен – рідкісне, виняткове явище; плагіат – привласнення авторства на чужий твір, винахід, відкриття, використання у своїх працях чужого твору без посилання на автора.
Завдання 4. «Вкраплення». Робота з перекладним словником. Учні одержують віддруковані тексти, у яких залишаються не перекладені слова. В тексті вони беруться в дужки. Перемогу в змаганні отримає та команда, яка правильно ліквідує ці чужомовні вкраплення.
Завдання для 1 команди.
Дні продовжували стояти все такі ж (знойные ) і світлі, які можуть бути
лише на півдні. Години з одинадцятої ранку вся картина Дніпра ніби
завмирала в (неподвижном ) повітрі. Повітря, здавалось таким гарячим, як
гаряча пара, що подібно до розтопленого (стекла ), (чуть ) (дрожало ) над
широкими чорними трубами пароплавів, що повільно обганяли нас. Завмирав
світло-сталевий Дніпро, (цепенели ) довколишні пейзажі – далекі сільця й
тополі, блідо синяві силуети невисоких гір за (низменными ), привільними
луками. (Ослепительно ) блищали піщані (полосы )( мелей ), і здавалося, що
це жовтіють (полосы ) стиглих (ржей ).
Знойные - спекотні ; неподвижном - нерухомому ; стекла - скла ; чуть - ледь ; дрожало - тремтіло ; цепенели - ціпеніли ; низменными - низинними ; ослепительно - сліпучо ; полосы - смуги ; мелей - мілин ; ржей - жита .
Завдання для 2 команди.
Сутеніє – і (странная ) тиша (царит ) в селі. Теплі південні (сумерки )
(неясной дымкой ) пом’якшують вечірню синяву глибокої долини,
потьмарюють цю (огромную ) картину широкої (низменности ) з темними
кущами прибережних (рощ ), з тьмяними ( изгибами ) річки, із самотніми
тополями, що чорніють над долиною. Старовинний Великий Перевіз сіріє
своїми скупченими хатами в котловині біля підніжжя кам’янистої гори.
Тьмяно, мов (полосы ) (спелых ржей ), жовтіють за річкою піски. За пісками
вже зовсім нечітко темніють ліси. І (даль ) стає бузковою і зливається з
небесами.
Странная - дивна; царит - царює ; сумерки - сутінки; неясной дымкой – неясним (невиразним) серпанком ; огромную - величезну ; низменности - низини ; рощ -гаїв ; изгибами - вигинами ; полосы - смуги ; спелых ржей – спілого жита ; даль – далечінь.
Завдання 5. Реклама. Уявіть собі, що ви видавець словників. Придумайте рекламу, яка спонукала б потенційних покупців купувати саме ваш товар. Заохочуються й оцінюються оригінальність, культура мовлення, грамотність.
Самооцінювання учнів . Корекція оцінювання вчителем.
Оголошення підсумків конкурсу журі. Нагородження переможців.
Домашнє завдання. За допомогою енциклопедичного словника підготувати повідомлення на вибрану вами тему.
Підсумкове слово вчителя. Вірш М. Рильського «Не бійтесь заглядати у словник».
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Прислухайтесь, як океан співає –
Народ говорить. І любов, і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ учителів;
У нього кожне слово – це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.