Практичне заняття з профілактики булінгу "Я, ти, він, вона!"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з поняттям булінг; розвивати вміння та навички протидії негативного впливу, тиску; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки; виховувати почуття власної гідності; виховувати почуття емпатії та переживання до оточуючих.
Перегляд файлу

Тема. Я, ти, він, вона!

Мета: ознайомити учнів з поняттям булінг; розвивати вміння та навички протидії негативного впливу, тиску; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки; виховувати почуття власної гідності; виховувати почуття емпатії та переживання до оточуючих.

Цільова аудиторія: учні початкових класів.

Форма проведення: практичне заняття.

План заняття:

 

 

Зміст заняття

 

 

Час

 

Необхідні  ресурси

1

Організаційний момент.

1-2 хв

 

2

Вправа знайомство «Зірка»

10-15 хв

Аркуші паперу, ручки, олівці, ножиці

3

Вправа «Емоції у склянці»

5 хв

Індивідуальні картки, кольорові олівці

4

Вправа «Скріпка»

5-10 хв

Канцелярські скріпки

5

Інформаційне повідомлення «Поняття про булінг»

10 -15 хв

Тематичні ілюстрації

6

Вправа «Як протидіяти булінгу?»

10 -15 хв

Тематичні ілюстрації

7

Вправа «Я – висловлювання» або чотири кроки до вибачення.

10 хв

Картки

8

Вправа «Принцеса, Самурай, Дракон»

10хв

 

 

9

Вправа «Угода»

5-10 хв

угода

10

Вправа «Емоції у склянці» (завершення)

5 хв

Індивідуальні картки, кольорові олівці

  1. Організаційний момент.

Мета: провести знайомство учасників групи. Створити умови для ефективної роботи.

Добрий день!  Я, Марченко Валентина Василівна, працюю практичним психологом у Ямпільській загальноосвітній школі І – ІІІ ступенів №2. Дорогі діти, сьогодні ми з вами проведемо цікаве заняття «Я, ти, він, вона». Ви зможете  дізнатися  більше про своїх друзів, розповісти про себе, познайомитеся з новими поняттями, та дізнаєтеся, як захистити себе від негативного тиску з боку інших людей...  Але давайте домовимося, щоб наша зустріч приносили радість і була цікавою, ми будемо поважати один одного, будемо слухняними та ввічливими, будемо говорити по-черзі, за необхідності піднімати руку... Домовилися? За необхідності обговорюються і інші правила поведінки під час заняття.

2. Вправа «Моя зірка»

Мета: розвивати в учасників уміння проявляти позитивні емоції відносно  інших, формувати почуття самоповаги, почуття власної гідності, впевненості.

Психолог роздає кожному учаснику аркуш паперу і пропонує намалювати зірку з п’ятьма  вершинами (можливо деяким учням запропонувати обвести трафарет зірки або допомогти намалювати). Після цього малюнок вирізається. У центрі зірки учасники пишуть своє ім’я, а на кожній вершині пишуть «Ти ….». Далі психолог пропонує учасникам передати зірку по колу, за годинниковою стрілкою. Той, кому передали зірку, має продовжити одне речення «Ти …», яке написано на вершині, і дописати – одним чи двома словами – що позитивного він міг би сказати про цю людину (риси характеру, уміння, здібності тощо). Далі зірка передається наступному учасникові по колу – він виконає те ж саме  завдання. Коли всі учасники зроблять свій запис, вона повертається  до свого «господаря». Усі учасники озвучують, що саме написано на їхніх зірках.

Питання для обговорення:

- Якими були ваші враження, коли ви читали те, що було написано на ваших зірках?

 - Що нового ви дізналися про себе?

- Які висновки  ми можемо зробити?

  1. Вправа «Емоції у склянці»

Мета: визначити емоційне налаштування дітей на співпрацю.

Поміркуйте , який у вас сьогодні настрій. Виберіть із запропонованих кольорів,  що  відповідає вашим почуттям і емоціям зараз. І розмалюйте ними половину склянки так, як вважаєте за потрібне. А другу половину – по завершенню нашої зустрічі. Отже, червоним кольором – якщо роздратований, злий: зеленим – якщо почуваєш себе спокійно; фіолетовим – тривожний та наляканий; жовтий – радісний; рожевий – щасливий; помаранчевий – захоплений; брунатний або коричневий  – здивований.

Малювання дітей. З’ясування загального емоційного настрою дітей, обговорення.

  1. Вправа «Скріпка» 

Мета: емоційне налаштування на сприйняття базового поняття.

Діти слухають казку й виконують вказівки психолога. Під час читання казки з канцелярської скріпки в певний момент потрібно буде робити певні фігурки.

Казка про Скріпку

1. Жила-була дівчинка Скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)

2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько, і в неї виникло запитання – чому? (Завдання: зробіть зі скріпки «знак питання»)

3. Іншого разу вона знайшла свій портфель у шкільному туалеті й дуже засмутилася. (Завдання; спробуйте зробити «похмурість»)

4. Після закінчення уроків Скріпочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати й дали їй стусана. (Завдання: зі скріпки зробити «знак оклику») І Скріпочка задумалася, що ж їй робити? Хто її захистить? (Завдання: зробити «знак питання»)

 5. Та однак вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав, і хоче, щоб все було так, як раніше. (Завдання: спробувати зробити смайлик)

А тепер, увага! Спробуйте зробити скріпку такою, як вона була раніше!

Обговорення

- Чи змогли ви зробити скріпку такою, як вона була спочатку? Чому?

 - Чи може людина (дитина), залишатися такою, якою була, після того, як над нею почали знущатися? Чому?

5.  Інформація ведучого. Поняття про  булінг.

А чи знаєте ви, що таке булінг? Обговорення з дітьми.

 Булінг (bullying від англ. bully – хуліган, забіяка, грубіян, насильник) – це форма психічного насильства у вигляді тиску, дискримінації, цькування, бойкоту, дезінформації, псування особистих речей, фізичної розправи. Яка триває тривалий час, і кривдник задоволений, від того , що вчинив.

Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного й психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини, інших дітей, які не здатні себе захистити в цій ситуації.

Усі ми відрізняємося один від одного. Маємо різний колір шкіри, волосся, очей. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.

Мотивацією до булінгу можуть стати: • заздрість; • помста; • відчуття неприязні до жертви; • прагнення домінувати, підкорювати собі всіх; • боротьба за лідерство, потреба в підпорядкуванні лідерові або нейтралізації суперника; • зіткнення різник субкультур, цінностей, поглядів; • агресивність; • відсутність предметного дозвілля; • бажання принизити заради задоволення, розваги чи самоствердження тощо.

 Булінг може виникнути як через невдачі в навчанні, суспільному житті, а також від тиску й жорстокого поводження батьків або інших важливих для дитини дорослих; у разі неуваги батьків тощо.

Шкільний  булінг можуть бути різними:

  •                  систематичні кепкування з будь-якого приводу (від національності до зовнішнього вигляду дитини);
  •                  задирство;
  •                  фізичні і психічні приниження;
  •                  різного виду знущання;
  •                  бойкот та ігнорування;
  •                  псування особистих речей та ін.

Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування, переслідування, залякування, поширення образливих чуток, словесне приниження, вимагання (грошей, коштовних або інших речей, їжі, примус що-небудь украсти) тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття, пошкодження особистих речей, інші дії з майном та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються. Хулігани (булі) надзвичайно винахідливі. Новітній їхній "винахід" — кібербулінг, тобто знущання з використанням електронних засобів комунікації, зокрема приниження й цькування за допомогою мобільних телефонів, гаджетів, Інтернету (пересилання неоднозначних зображень і фотографій, обзивання, поширення чуток, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу Інтернет, цькування через соціальні мережі тощо.

Давайте спробуємо відгадати, де мова йде про булінг, а де непорозуміння. Якщо ви чуєте, що в ситуації говориться про негативні вчинки булінгу, то плескаєте в долоні, якщо просто ситуації, то тупочете ногами. Розпочнемо?

  •                  Ваші друзі сміються з жарту, який розповів ваш товариш.
  •                  Однокласники сміються зі свого друга, тому що він забудькуватий, кепкують з нього.
  •                  Дівчата грають на перерві в командну гру і не беруть свою однокласницю Маринку.
  •                  Оксанка  принесла цукерки та печиво  і ділиться ними зі своїми друзями.
  •                  Для участі в наступному конкурсі,  капітан команди вибирає учасників.
  •                  Однокласниця поширила неправдивий допис в соцмережах про свою  однокласницю.
  •                  Михайло поплескав Вітю по спині, вкотре причепивши листок з написом «Я - заучка».
  •                  Старшокласниця щодня біля їдальні відбирає гроші у менших дівчат.
  •                  Твій друг намалював твій портрет і каже: «Дивись яка гарнюня». Тебе це обурює.
  •                  Ви з однокласником ідете до класу. «Поспіши, капушо, бо запізнимося».
  •                  Твоя однокласниця дивлячись на твоє взуття, говорить: «Де ти їх знайшла, на звалищі?». І так вже не раз.
  •                  Ти кумедно танцюєш під музику, щоб розсмішити та розвеселити однокласників. Вони сміються з тебе. Тобі теж смішно.
  •                  На обіді в їдальні до тебе підходить однокласниця і говорить: «Тобі краще не їсти, булочку, товстушка». Всі сміються з цих слів і тебе.
  •                  Василь прийшов на перший урок в окулярах. Денис підбіг і почав дражнити: «Ти тепер чотириокий». Хлопець обурений.
  •                  Кожного дня до тебе підходить однокласник і вимагає робити щось, що тобі не подобається.

Молодці. А яке ваше ставлення до булінгу?

6.Вправа «Як протидіяти булінгу?»

Мета. Вироблення тактики протидії булінгу у дітей.

Існують різні способи, щоб протидіяти особі, яка розпочала булінг. Які з них ви вважаєте найбільш вдалими і чому? Чи доводилося вам будь-коли бути свідком або учасником явища булінг? Обговорення «правило руки».

  1. Зберігай спокій і відповідай у неворожому тоні.
  2. Перейди в більш людне місце.
  3. Витягни руки вперед і скажи «Зупинись, будь ласка!»
  4. Стань рівно, поглянь на кривдника й чітко скажи: «Залиш мене в спокої! Досить»
  5. Поговори про те, що відбувається з учителем, психологом, рідними або друзями. Не мовчи!

Допомогти собі або іншій людині, яка страждає від булінгу просто – не підтримувати агресора чи агресору. Якщо бачиш, що з когось насміхаються, покажи свою підтримку, допоможи вийти з цієї ситуації. 

Рекомендації

- Це не твоя провина! Є багато причин, чому агресор або агресора роблять це. Тому не переставай вірити в себе! Напиши на аркуші свої найкращі якості. Прочитай. Це ти!

- Знайди тих, з ким тобі комфортно спілкуватися. Оточуй себе людьми зі спільними інтересами.

- Звернись за допомогою до дорослих, яким довіряєш.

- Зателефонуй на Національну дитячу «гарячу лінію» за номером 0-800-500-225 або 116111 безкоштовно.

До кого звернутися у разі булінгу: до поліції, центру соціальних служб,  дільничного офіцера поліції…

7. Вправа «Я – висловлювання» або чотири кроки до вибачення. (робота в групах) 

Мета.  вироблення навичок безконфліктного спілкування.

А чому виникає булінг? Що таке конфлікт? Чому він виникає? Аби конфліктних ситуацій у галузі у вашому житті, в школі, вдома, на вулиці  виникало менше, потрібно навчитися правильному безконфліктному спілкуванню. Для цього треба використовувати техніку «Я – висловлювання». 

Спробуйте безконфліктно висловити власну думку.

 Ситуація 1. Однокласник взяв без дозволу твій підручник. (Приклад звернення: «Мені неприємно, що ти взяв підручник без дозволу. Наступного разу запитуй, будь ласка»).

Ситуація 2. У тебе позичили гроші й не повертають. (Приклад звернення: «Мені дуже потрібні гроші. Коли ти зможеш їх повернути?»).

Ситуація 3. До тебе чіпляються в роздягальні, не віддають куртку. Приклад звернення: «Я дуже засмучений. Або ви мені віддаєте куртку, або я змушений буду звернутися до вчителя (чергового, охоронника)».

Інколи буваємо не праві і ми. Існує чотири послідовних кроки, що допоможуть попросити вибачення у ображеної людини. Спробуємо. Учням пропонується проговорити ці чотири кроки.

Молодці. Бути ввічливою та вихованою людиною, дуже добре. Адже, що може бути краще, як мати багато друзів. Обговорення.

8. Вправа «Принцеса, Самурай, Дракон»

Мета: зняття психологічного навантаження, налаштування для подальшої роботи.

Аудиторія об’єднується в групи за принципом «кока-кола» і становляться у дві шеренги. Вам дається можливість домовитися, що показувати одночасно. Фігур буде три: Принцеса, Самурай та Дракон. Принцеса перемагає Самурая, Самурай Дракона, Дракон Принцесу. (Або Принцеса та самурай (1 бал принцесі, бо вона причаровує ). Самурай та Дракон (1 бал дракону, бо він з’їдає принцесу). Принцеса і Принцеса, Дракон і Дракон, Самурай і Самурай (ніхто нічого не отримує).)

 Як показувати фігури?

Самурай. Звичайний образ самурая – це меч, він агресивний і кричить «банзай». Давайте спробуємо показати самурая: в руці меч, шаг вперед, б’ємо мечем и кричимо «банзай»! На рахунок три.

Дракон. Великий, страшний, з роту б’є вогонь.  Давайте спробуємо показати дракона: крок вперед, руки-когті и ричимо – р-р-рррр.

Принцеса. «Ну, принцеса у нас буде «добра». Спробуємо: дівчинка - в руках платтячко, ногами перебирає і співає “ля-ля-ля”.

Гра  буде йти  до трьох перемог.

9. Вправа «Угода»

А чи є серед нас такі дітки, які можливо впізнали себе в ролі кривдника, або жертви чи спостерігачів? Обговорення.

Пропоную вам, підписати угоду «Подолаємо булінг разом». Озвучення тексту угоди і підписання.

Зазначте своє ім’я, та клас.

Я кажу «НІ» булінгу та його співучасникам!

Я обіцяю:

  •              Поважати інших учнів і учениць;
  •              З повагою ставитися до речей, що належать іншим;
  •              Завжди поводитися з іншими так, як мені хотілося б , щоб поводилися зі мною;
  •              За можливості зупиняти образливі плітки, де б вони не виникали, онлайн чи офлайн;
  •              Повідомляти дорослим, якщо володітиму інформацією про наміри влаштування цькування учнів, бойкот і образи, бійки в нашій школі;
  •              Не бути співучасником булінгу: якщо я знаю, що це відбувається, я вживатиму заходів і розповім про це.

Я погоджуюся зайняти активну позицію в протидії булінгу в нашій школі.

10. Вправа «Емоції у склянці» (завершення)

Поміркуйте , який тепер у вас настрій. Виберіть із запропонованих кольорів,  що  відповідає вашим почуттям і емоціям зараз. І розмалюйте ними половину склянки так, як вважаєте за потрібне. А другу половину – по завершенню нашої зустрічі. Отже, червоним кольором – якщо роздратований, злий: зеленим – якщо почуваєш себе спокійно; фіолетовим – тривожний та наляканий; жовтий – радісний; рожевий – щасливий; помаранчевий – захоплений; брунатний або коричневий  – здивований.

Обговорення зовнішнього вигляду склянок.

Дорогі діти, я дуже вдячна вам за роботи, за знайомство з вами. Нехай у вашому житті ніколи не буде причин сумувати. Будьте доброзичливими та миролюбними, вихованими та чемними, чесними та щирими. І оточуючі вас люди, теж будуть намагатися бути такими.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. 0112 life
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
26 травня 2020
Переглядів
6625
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку