Спілкуючись з дитиною слід враховувати багато факторів, які сприяли би позитивній та продуктивній передачі інформації. У викладеному матеріалі зазначені помилки, які роблять дорослі при спілкуванні, наслідки (до яких призводять ці помилки), шляхи їх вирішення.
«Помилки в спілкуванні з дітьми»
(практичні поради батькам, вчителям та вихователям)
Підготувала практичний психолог
Центру науково-технічної творчості учнівської молоді
Управління освіти, науки та молоді Волинської облдержадміністрації
Дишко Катерина Сергіївна
Спілкуючись з дитиною слід враховувати її вікові особливості та розвиток. Адже, одні й ті ж речі у різному віці сприймаються зовсім по іншому. На різних проміжках вікового етапу для дитини є важливими та актуальними не однакові види провідної діяльності.
Та, якщо говорити про спілкування як спосіб передачі інформації можна виділити 10 помилок, які дорослі часто скоюють у розмові з дітьми.
Помилки в спілкуванні
1 – непослідовність. Одні й ті ж речі періодично то дозволені, то ні. Наприклад: лягти пізніше спати, провести більше часу за комп’ютером чи біля телевізора…
До чого приводить непослідовність:
сьогодні можна, а завтра – ні;
потім заборонили вона ображається і довіра до батьків поступово пропадає.
2 – не рівні відносини до дитини. Протягом дня з нами відбуваються різні події, які впливають на наш психічний, емоційний, фізичний стан. Зміна відношення до дитини в залежності від настрою, ступеня втомленості, інших зовнішніх факторів сприяють нашому відношенню до дитини. Коли в кінці дня ми зустрічаємо їх будучи втомленими, роздратованими – вони часто сприймають це на свою адресу. Причини зрозуміти не можуть, та звинувачують себе.
До чого це призводить:
дитину. Цей фактор можна уникнути, якщо дитина старша і зрозуміла ваші пояснення причин роздратування;
нею, а він в силу свого фізичного стану не погоджується – то з часом дитина припинить просити про допомогу. Виникатимуть думки, що «дорослим не до неї».
– все добре. Та раптова погана новини, погіршення здоров’я припиняють взаємодію - дитина губиться. Вона не розуміє причини і думає, що це через неї.
3 – неузгодженість дій. Одні й ті ж речі дозволені одними членами сім’ї і заборонені іншими. Батьки, дідусі, бабусі, педагоги…, всі, хто бере участь у вихованні дитини повинні бути послідовні у своїх діях. Стиль та спосіб виховання визначається зазвичай батьками. І саме вони в праві вимагати від інших учасників цього процесу дотримуватися тих правил, які вони запровадили в своїй сім’ї. Якщо вони, наприклад, забороняють довгий перегляд телевізійних передач, велику кількість солодощів, то це повинні виконувати всі. Та дідусі з бабусями часто люблять побалувати своїх улюбленців, думаючи, що нічого страшного від одного разу не буде.
До чого це приводить:
потрібно і постійно звертається саме до цього дорослого, а інших ігнорує і звинувачує в тому, що її не люблять, адже не дозволяють;
4 – критика особистості. Коли дорослі критикують не вчинок
дитини, а її особистість в цілому. Наприклад: дитина отримала погану оцінку – «ти «тупий», нічого не знаєш, нічого не вмієш»… замість «сьогодні був не уважний, на наступний раз постараєшся і виправиш оцінку». Коли ж мова йде про похвалу, то тут навпаки – хвалити потрібно особистість: ти молодець, ти дуже пунктуальний, уважний…
До чого призводить критика особистості:
принижують дитину як особистість, а не просто звертають увагу на певний вчинок;
починають думати, що вони і справді нікчемні та нічого не вміють. Та саме страшне, що завдяки дорослим вони починають в це вірити.
5 – насильство в будь-якому вигляді. Це можуть бути методи фізичного «виховання», або психологічний натиск.
До чого це призводить:
знати у підлітковому та дорослому віці;
6 – заміна уваги матеріальними речами. Це може бути
«компенсування» своєї відсутності грошима чи подарунками. «Відкуп» від непроведеного разом часу.
До чого це призводить:
надає їм перевагу, оскільки отримувала їх частіше ніж увагу від дорослих та знає як їми розпорядитися.
7 – погрози та шантаж. Коли в процесі виховання діє система ультиматуму замість системи домовленостей.
До чого це призводить:
та все частіше виникає конфліктних ситуацій:
агресивною поведінко.
8 – необгрунтовані заборони. Коли дорослі проявляють обмеження,
які не пояснені та не підтвердженні розумінням логіці, безпечності… Наприклад: «ти не підеш до друзів на вечірку» - «чому?» - «бо я так сказав!»…
До чого це може призвести:
нерозумними, в результаті чого припиняє слухати дорослих взагалі.
9 – дорослі не дотримуються свого слова. Коли часто відмовляються, або ж переносять свої обіцянки.
До чого це призводить:
дивлячись на поведінку дорослого. Адже, якщо можна дорослим – то чому нам ні?
10 – невизнання своєї помилки чи винни. В даному випадку може
часто виступати позиція батьків «Я завжди правий, бо я завжди правий». Не слід боятися та ставити себе вище дітей. Слід визнавати свої помилки і вибачатися, навіть по відношенню до дітей, адже вони все бачать і розуміють.
До чого може призвести така поведінка дорослих:
Отже, перш ніж навчити дитину манері поведінки та спілкування – слід
подивитися на себе. Адже те, який приклад ми покажемо відобразиться в подальшому у прояві дитиною себе.