Кобилинська С. В.,
практичний психолог
Кирданівського ЗЗСО
І-ІІІ ступенів,
Коростенського району
Житомирської області
ПРАКТИЧНІ ВПРАВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПАМ'ЯТІ
МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Вправи для розвитку слухової пам'яті
Вправа - гра «Зіпсований телефон»
Завдання гравців встати змійкою, паровозиком або в коло і перший гравець своєму сусідові шепоче слово і так по колу або в тій послідовності, як стоять гравці, передається слово. Останній називає слово, яке почув. Гра ще може стати і веселою, так як по-різному кожен може сприйняти і почути.
Вправа «Розплутати слова»
Спочатку слід підготувати прості речення. Потім - проговорити їх в розкиданому порядку. Завдання гравця - вимовити його в первісному вигляді.
Вправа –гра «Валіза»
Кілька дітей сідають в коло. Ведучий починає: «Я вирушаю в кругосвітнє плавання і покладу у валізу ... карту». Перша дитина продовжує: «Я вирушаю в кругосвітнє плавання і покладу у валізу карту і ... компас!». Другий: «Я вирушаю в кругосвітнє плавання і покладу у валізу карту, компас і ... сорочку!» І так далі. Грають до тих пір, поки хто-небудь не покладе річ, яка в подорожу не потрібна. Такій дитині призначають штрафне завдання. Наприклад, пострибати на одній нозі до дверей і назад.
Вправа «Пари слів»
Заздалегідь готуємо список, який містить 10 пар слів. У кожній парі слова між собою мають загальний зв'язок за змістом. Припустимо, «тарілка - ложка», «ніч - ліхтар» тощо. Зачитуємо школяреві пари слів, щоб запам'ятав, а потім називаємо в кожній парі перше слово, дитина називає друге.
Вправи спрямовані на розвиток зорової пам'яті
Вправа-гра «Ану, повтори!»
Матеріал: олівець, папір.Ведучий малює простий візерунок, наприклад: хвиляста лінія, ламана лінія, хвиляста, ламана тощо. Дитина повинна розглядати візерунок протягом 1-2 хвилин, потім картинку перевертаємо, а дитина по пам'яті малює точно таку же.
Закріплення: міняємо візерунки. Наприклад: дві хвилясті лінії, одна ламана, дві хвилясті, одна ламана тощо.
Ускладнюємо: будуємо будинок з кубиків: знизу - куб, стіни - кубики різного кольору, призма - дах. Прикриваємо свій будинок чимось, наприклад газетою, а дитина по пам'яті будує такий же.
Вправа «Слово і образ»
Випишіть 10 буд-яких слів слів. Покладіть перед дитиною аркуш паперу і ручку.
Ваше завдання - прочитати слово. Дитина за кілька секунд має намалювати те, що асоціюється у нього з цим словом.
Коли ви все продиктували, а діти замалювали, то попросіть їх назвати якомога більше слів за своїми картинкам.
Вправа - гра «Фотограф»
Вибирається з усіх учасників одна людина - він фотограф. Ведучий розставляє дітей в певній послідовності. Фотограф запам'ятовує послідовність гравців, а потім відвертається. У той час, поки фотограф не бачить, діти міняються місцями.
Завдання фотографа - згадати, хто яке місце займав спочатку.
Вправа «Чого не стало?»
Слід взяти будь-які предмети, можна використовувати предмети певної тематики. Розкладаємо на столі (або іншій поверхні) в певній послідовності.
Завдання дитини цю послідовність запам'ятати.
Потім дитина відвертається, а ведучий прибирає якийсь предмет або ж міняє їх послідовність. Завдання дитини - згадати, як предмети лежали спочатку.
Вправи для розвитку кінетичної пам'яті
Ігрова вправа «Чарівний мішок»
Реквізит: мішок і предмети, які знаходяться всередині. Завдання дитини із заплющеними очима діставати і називати предмети з мішечка, запам'ятовуючи відчуття. А після - згадати максимальна кількість предметів.
Вправа «Намалюй фігуру»
Матеріал: фігура, вирізана з твердої паперу або картону.
Дитина з зав'язаними очима обмацує фігуру. Потім її просять намалювати по пам'яті те, що вона запам'ятала: «Намалюй фігуру, яку ти щойно тримав в руках».
Вправи на розвиток рухової пам'яті
Вправа-гра «Ляльковод»
1 варіант. Педагог - «ляльковод» зав'язує очі дитині і «водить» його, як ляльку, по нескладному маршруту, тримаючи за плечі, в повному мовчанні: 4-5 кроків вперед, зупинка, поворот направо, 2 кроки назад, поворот наліво, 5-6 кроків вперед тощо. Потім дитині розв'язують очі і просять самостійно знайти вихідну точку маршруту і пройти його від початку до кінця, згадуючи свої рухи.
2 варіант. Діти можуть робити такі вправи парами: одна людина - «ляльковод», інший - «лялька».
3 варіант. Рухи поступово можна ускладнювати, збільшуючи тривалість маршруту і включати ряд нескладних фізкультурних вправ: нахилити «ляльку», зігнути руки, змусити сісти, зробити повний оборот через ліве плече тощо.
Вправа-гра «Дзеркало»
Ведучий стоїть в центрі півкола і демонструє різноманітні пози або рухи. Діти повторюють за ним. Можна запропонувати повторювати не той рух, який виконує провідний в даний момент, а то, що він робив до цього (рух з запізненням), для ускладнення – протилежний рух.