Кожен учитель хоче, щоб його учні добре навчалися, з інтересом і бажанням ходили до школи. Хочу цього і я. Але часом доводиться з жалем констатувати: «не хоче вчитися», «міг би добре навчатися, але немає бажання». Це свідчить про те, що в учня не сформовані потреби в знаннях, немає інтересу до навчання. Тому намагаюсь з'ясувати, чому саме він не хоче вчитися.
Навчання – це важка праця, що потребує спеціальних умінь та навичок, сили волі. «Знання – це скарб, а вміння вчитися – ключ до нього.» Дійсно, знання потрібно здобувати. Тому ставлю завдання – розвинути в учнів позитивну мотивацію до навчальної діяльності, тобто систему мотивів , яка визначає конкретні норми діяльності або поведінки.
Формування стійкої мотивації на уроках української літератури
Формування мотивації до вивчення рідної мови та літератури є важливим чинником успішного вирішення завдань гуманітарної освіти, спрямованої на загальне піднесення духовності, виховання української ментальності, любові до рідної мови. Однак це неможливо, якщо з дитинства не прищеплене бажання вчитися та отримувати задоволення від навчання. Скільки б учень не чув про необхідність вчитися, що це є його обов’язком, про важливість освіти для нього самого і майбутнього його життя, як би добре не усвідомлював справедливість цих слів, якщо він не включився в навчання, то відповідних мотивів у нього не виникне і тим більше не сформується стійка мотивація навчальної діяльності. Щоб мотиви виникли, зміцніли і розвинулися, учень повинен почати діяти. І чим вищий рівень мотивації, чим більше чинників спонукають дитину до діяльності, тим більших результатів вона може досягти.
Кожен учитель хоче, щоб його учні добре навчалися, з інтересом і бажанням ходили до школи. Хочу цього і я. Але часом доводиться з жалем констатувати: «не хоче вчитися», «міг би добре навчатися, але немає бажання». Це свідчить про те, що в учня не сформовані потреби в знаннях, немає інтересу до навчання. Тому намагаюсь з’ясувати, чому саме він не хоче вчитися.
Навчання – це важка праця, що потребує спеціальних умінь та навичок, сили волі. «Знання – це скарб, а вміння вчитися – ключ до нього.» Дійсно, знання потрібно здобувати. Тому ставлю завдання – розвинути в учнів позитивну мотивацію до навчальної діяльності, тобто систему мотивів , яка визначає конкретні норми діяльності або поведінки.
Найціннішою, на мій погляд, є пізнавальна мотивація, що зумовлена бажанням учитися. Тому намагаюсь так організувати навчальний процес, щоб зацікавити дітей, спонукати до діяльності.
І етап – мотивація початку роботи, первинна мотивація.
ІІ етап – мотивація виконання роботи, закріплення і підсилення первинної мотивації.
III етап – мотивація завершення уроку (результативність, постановка цілей на майбутнє).
На початку уроку учень повинен зрозуміти, що корисного і нового він дізнається на ньому, де може застосовувати набуті знання, тому, щоб посилити мотиви здивування, зацікавленості учня, іноді урок і завдання до нього я проводжу у віршованій формі:
Урок сьогодні дивний, І трішечки незвичний А їх у вас чимало, ви ж недарма старались.
Змагатися командами ви будете усі. А значить, ваша праця не марною була. Знання свої покажете, уміння та ще навички. Тож ви старайтесь, діти, я вам усім бажаю
На розсуд наш представите наробки ви свої. Натхнення, творчих успіхів, удачі і добра.
На цьому етапі мотивації можна почати урок із розминки, яка замінює так звані організаційні моменти. Головна функція розминки – створення сприятливого психологічного та емоційного клімату для творчого розвитку особистості на уроці.
Створення емоційного фону уроку.
(Звучить музика Вівальді – «Пори року» (весна). Читання вірша вчителем
Все прокидається поволі, Зі сну зимового встає.
Радіє гай, радіє поле,
Земля поталу воду п’є.
Скресає і щезає крига,
Бурульки падають з дахів, І вітерець прозорокрилий Додому підганя птахів.
А в лісі на галяві теплій
Поміж ялинок запашних
Уперше спалахнув метелик - Тендітний вогничок весни.
Про яку пору року йдеться у вірші? Так, це весна. Вона за вікном. А ви хочете, щоб вона завітала до нас у клас.?
Отже, потрібно гарно попрацювати. А види робіт на уроці підказує сонечко. (Графічне зображення)
У 10 класі знайомство із творчістю М.Коцюбинського я починаю із ліричної хвилинки:
Найважче тримати паузу, звук тримається сам.
Руху рухомий ритм вторить в такт небесам. Мовчання - вічності зліпок. Виголошуючи слова, Моя всезнаюча сутність стверджує, що жива.
Тиша - прозріння пустки, де за маревом німих зірок
Єдиним істинним словом звучить невимовний Бог. Н. Марченко
- Перед вивченням сьогоднішньої теми я прошу вас послухати невеличкий уривок з казки «Хо» і уявити себе на лоні природи, в лісі. ( на тлі запису лісових звуків)
-Щойно завдяки неповторному майстрові слова М.Коцюбинському ми побували у вранішньому лісі,
«побачили» переливи природних світлотіней, почули «голосне щебетання» птаства. Це засвідчує надзвичайну поетичність художнього письма М.Коцюбинського. У його творах зовнішнє життя, тобто події, часто поступаються внутрішньому – життю душі й серця. Саме це буде предметом нашої розмови на сьогоднішньому уроці.
В 11 класі почати знайомство із творчістю П.Тичини можна монологом (заздалегідь підготовлений учень виголошує монолог)
— Коли навкруги — чудесний світ, а ти щасливий, то хіба замислюєшся над тим, чому тобі радісно? Отак і поет — не прагне логічно пояснити, розкрити таємницю щастя своїм читачам. Він сам творить гармонію і кличе у свій світ: радійте, будьте молоді й щасливі! Життя того варте! Тичина
Урок-знайомство із Хвильовим в 11 класі розпочнемо так: - Його новели нагадують музику Шнітке (звучить запис симфонії).
«Істинно: Хвильовий. Сам хвилюється і нас усіх хвилює, п’янить і непокоїть, дратує, знесилює і полонить. Аскет і фанатик, жорстокий до себе і до інших, хворобливо вразливий і гордий, недоторканний і суворий, а часом – ніжний і сором’язливий, химерний характерник, залюблений у слово, у форму «мрійник».
- Як ви розумієте псевдонім письменника?
- Своє життя Микола Хвильовий назвав «шляхом безумної подорожі». Справді, складається враження, що цій людині судилося перейти всіма колами пекла, а до раю так і не потрапити...
-Познайомимося із життєвим шляхом М.Хвильового. Виступи учнів( «Бібліографи», «історики»).
Мотивацією до вивчення творчості Яновського будуть розуміння вартості письменницьких звершень, які він виклав у романтичному дусі:
«Коли я читаю книжку і хочу її оцінити,— писав він ще в молодості,— я питаю в себе: «Чи взяв би ти її в далеку путь, по розмитій дорозі босоніж ступаючи, в далеку таємну путь? Чи поклав би ти її в торбу поруч із хліба окрайцем, пучкою солі й цибулиною? Чи достойна вона там, в торбі на плечах, лежати всю путь, до хліба торкаючись? На перепочинку, коли розв'яжеш торбу і з'їси хліба, чи дасть вона тобі мужність і радість, щирий захват і приємний біль мудрості».
Сталося так, що життя і час суворо випробувало на міцність і самого письменника, і його твори.
Вільний мікрофон. На дошці записані запитання, на які кожен бажаючий має дати відповідь одним реченням.
- Які події особливо вплинули на формування світобачення Ю.Яновського?
- У чому полягає трагедія Ю.Яновського як творчої особистості
Виходячи з теми, визначте очікувані результати нашої роботи ( «Дерево очікувань»).
Буду знати….Буду вміти визначати…Зможу використати….
На II етапі- мотивація виконання роботи, закріплення і підсилення первинної мотивації - вивчаючи творчість О.Вишні, так і хочеться замилуватися вишнею і скласти «сенкан» до цього слова, а потім продовжити улюбленою всіма «Автобіографією»
Вишня.
Білоцвітна, соковита.
Милує око, пригощає, радує душу.
Ця ягода стала псевдонімом самобутнього майстра української сатири і гумору.
Україна — вишневий сад.
Не можна не застосувати кубування на тему “Усмішка”
- порівняйте це: усмішку можна порівняти з сонцем, яке несе тепло, радість;
- опишіть це: як ви знаєте, усмішка з'являється на устах людини, коли в неї радісно на душі.
Приємніше, звичайно, бачити усміхнене обличчя, аніж похмуре, або ще гірше — зле. Іноді усмішка може бути загадковою, як, наприклад, “усмішка Джоконди”;
- про що це змушує думати: у нашому житті проблеми й негаразди пригнічують людину. І, на жаль, дуже важко їх вирішувати;
- виникнення: усмішка, напевно, виникла з появою людини;
“За” і “проти”:
Усмішка відіграє важливу роль у житті людей, особливо коли вона доброзичлива, поліпшує настрій. Але бувають усмішки глузливі, які принижують людську гідність.
Висновок: нехай живе лагідна усмішка.
Підсиленням первинної мотивації у 8 класі при вивченні «Давньої казки» буде прослуховування пісні та складання інформаційного ґрона до характеристики лицара Бертольда
У поета була пісня і дзвінкою, і гучною, бо розходилась по світу стоголосою луною… Більшість його пісень були сумними, бо боліла душа за народ…
Тож давайте трішки відпочинемо: сядьте рівненько, заспокойтесь і послухайте, чому сумує скрипаль Пісня «Сум скрипаля»
На III етапі рефлексія буде просто необхідною:
Метод «Рюкзак»: які знання, уміння можна використати на інших уроках, у житті?.. (достатній рівень).
Метод «Різнокольорові капелюшки» (високий рівень):
-Червоний колір – настрій, емоції, здібності
Мені сподобалось…
Мій настрій…Я досяг успіху, тому що….
-Синій – важливість уроку
Урок важливий, тому що…
-Зелений колір- скласти сенкан «Маруся Чурай»; есе «Образ любові як втілення високої християнської цінності» або написати лист Марусі Чурай.
Доцільним буде провести такий вид роботи , як позиція “Залиши останнє слово за вчителем”
-Діти, що найбільше зацікавило вас у творчості Остапа Вишні?
Наскільки, на ваш погляд, залишаються актуальними проблеми, підняті Остапом Вишнею сьогодні?
Учитель
Головне ж, що отримує читач, ознайомившись із гуморесками, - це світлий , задушевний настрій, посмішку, а то й сміх від душі, бажання оберігати й примножувати багатства нашої матінки-природи.
Визнання результатів – це істотний мотиваційний фактор. Потреба у визнанні, схваленні, позитивній оцінці. Людина прагне до визнання і схвалення своїх успіхів і переваг. Якщо учень відчує, що витрачені ним на навчальний процес зусилля не залишилися непоміченими й були оцінені належним чином, то він і надалі працюватиме, докладаючи більше зусиль.
Таким чином, мотивація – це одна з найважливіших умов, що забезпечує успішне формування в учнів знань, є для них джерелом отримання нової інформації та осмислення її, розвитку мовлення та самостійного розуміння матеріалу.