З досвіду роботи "Формування стійкої мотивації на уроках української літератури"

Про матеріал

Кожен учитель хоче, щоб його учні добре навчалися, з інтересом і бажанням ходили до школи. Хочу цього і я. Але часом доводиться з жалем констатувати: «не хоче вчитися», «міг би добре навчатися, але немає бажання». Це свідчить про те, що в учня не сформовані потреби в знаннях, немає інтересу до навчання. Тому намагаюсь з'ясувати, чому саме він не хоче вчитися.

Навчання – це важка праця, що потребує спеціальних умінь та навичок, сили волі. «Знання – це скарб, а вміння вчитися – ключ до нього.» Дійсно, знання потрібно здобувати. Тому ставлю завдання – розвинути в учнів позитивну мотивацію до навчальної діяльності, тобто систему мотивів , яка визначає конкретні норми діяльності або поведінки.

Перегляд файлу

                              Формування стійкої мотивації на уроках української літератури

 Формування мотивації до вивчення рідної мови та літератури є важливим чинником успішного вирішення завдань гуманітарної освіти, спрямованої на загальне піднесення духовності, виховання української ментальності, любові до рідної мови. Однак це неможливо, якщо з дитинства не прищеплене бажання вчитися та отримувати задоволення від навчання. Скільки б учень не чув про необхідність вчитися, що це є його обов’язком, про важливість освіти для нього самого і майбутнього його життя, як би добре не усвідомлював справедливість цих слів, якщо він не включився в навчання, то відповідних мотивів у нього не виникне і тим більше не сформується стійка мотивація навчальної діяльності. Щоб мотиви виникли, зміцніли і розвинулися, учень повинен почати діяти. І чим вищий рівень мотивації, чим більше чинників спонукають дитину до діяльності, тим більших результатів вона може досягти.

Кожен учитель хоче, щоб його учні добре навчалися, з інтересом і бажанням ходили до школи. Хочу цього і я. Але часом доводиться з жалем констатувати: «не хоче вчитися», «міг би добре навчатися, але немає бажання». Це свідчить про те, що в учня не сформовані потреби в знаннях, немає інтересу до навчання. Тому намагаюсь з’ясувати, чому саме він не хоче вчитися.   

                Навчання – це важка праця, що потребує спеціальних умінь та навичок, сили волі.  «Знання – це скарб, а вміння вчитися – ключ до нього.» Дійсно, знання потрібно здобувати. Тому ставлю завдання – розвинути в учнів позитивну мотивацію до навчальної діяльності, тобто систему мотивів , яка визначає конкретні норми діяльності або поведінки.

Найціннішою, на мій погляд, є пізнавальна мотивація, що зумовлена бажанням учитися. Тому намагаюсь так організувати навчальний процес, щоб зацікавити дітей, спонукати до діяльності.

І етап – мотивація початку роботи, первинна мотивація.

ІІ етап – мотивація виконання роботи, закріплення і підсилення первинної мотивації.

III етап – мотивація завершення уроку (результативність, постановка цілей на майбутнє).

На початку уроку учень повинен зрозуміти, що корисного і нового він дізнається на ньому, де може застосовувати набуті знання, тому,  щоб посилити мотиви здивування, зацікавленості учня, іноді урок і завдання до нього я проводжу у віршованій формі:

Урок сьогодні дивний, І трішечки незвичний                       А їх у вас чимало, ви ж недарма старались.

Змагатися командами ви будете усі.    А значить,  ваша праця не марною була. Знання свої покажете, уміння та ще навички.            Тож ви старайтесь, діти, я вам усім бажаю

На розсуд наш представите наробки ви свої.                        Натхнення, творчих успіхів, удачі і добра.

 

На цьому етапі мотивації можна почати урок із розминки, яка замінює так звані організаційні моменти. Головна функція розминки – створення сприятливого психологічного  та емоційного клімату для творчого розвитку особистості на уроці. 

Створення емоційного фону уроку.  

(Звучить музика Вівальді – «Пори року» (весна).                     Читання вірша вчителем


Все прокидається поволі, Зі сну зимового встає.

Радіє гай, радіє поле,

Земля поталу воду п’є.

Скресає і щезає крига,

Бурульки падають з дахів, І вітерець прозорокрилий Додому підганя птахів.

А в лісі на галяві теплій

Поміж ялинок запашних

Уперше спалахнув метелик - Тендітний вогничок весни.


Про яку пору року йдеться у вірші? Так, це весна. Вона за вікном. А ви хочете, щоб вона завітала до нас у клас.?

Отже, потрібно гарно попрацювати. А види робіт  на уроці підказує сонечко. (Графічне зображення)

У 10 класі знайомство із творчістю М.Коцюбинського я починаю із ліричної хвилинки:

Найважче тримати паузу, звук тримається сам.

Руху рухомий ритм вторить в такт небесам. Мовчання - вічності зліпок. Виголошуючи слова, Моя всезнаюча сутність стверджує, що жива.

Тиша - прозріння пустки, де за маревом німих зірок

Єдиним істинним словом звучить невимовний Бог.                             Н. Марченко

 

- Перед вивченням сьогоднішньої теми я прошу вас послухати невеличкий уривок з казки «Хо» і уявити себе на лоні природи, в лісі. ( на тлі запису лісових звуків)

-Щойно завдяки неповторному майстрові слова М.Коцюбинському ми побували  у вранішньому лісі,

«побачили» переливи природних світлотіней, почули «голосне щебетання» птаства. Це засвідчує надзвичайну поетичність художнього письма М.Коцюбинського. У його творах зовнішнє життя, тобто події, часто поступаються внутрішньому – життю душі й серця.  Саме це буде предметом нашої розмови на сьогоднішньому уроці. 

В 11 класі почати знайомство із творчістю П.Тичини можна монологом (заздалегідь підготовлений учень виголошує монолог)

— Коли навкруги — чудесний світ, а ти щасливий, то хіба замислюєшся над тим, чому тобі радісно? Отак і поет — не прагне логічно пояснити, розкрити таємницю щастя своїм читачам. Він сам творить гармонію і кличе у свій світ: радійте, будьте молоді й щасливі! Життя того варте!       Тичина

Урок-знайомство із Хвильовим  в 11 класі розпочнемо так:                                                                                             - Його новели нагадують музику Шнітке (звучить запис симфонії).

«Істинно: Хвильовий. Сам хвилюється і нас усіх хвилює, п’янить і непокоїть, дратує, знесилює і полонить. Аскет і фанатик, жорстокий до себе і до інших, хворобливо вразливий і гордий, недоторканний і суворий, а часом – ніжний і сором’язливий, химерний характерник, залюблений у слово, у форму «мрійник».          

-   Як ви розумієте псевдонім письменника?  

-   Своє життя Микола Хвильовий назвав «шляхом безумної подорожі». Справді, складається враження, що цій людині судилося перейти всіма колами пекла, а до раю так і не потрапити... 

-Познайомимося із життєвим шляхом М.Хвильового. Виступи учнів( «Бібліографи», «історики»).

Мотивацією до вивчення творчості Яновського будуть розуміння вартості письменницьких звершень, які він виклав у романтичному дусі:

 «Коли я читаю книжку і хочу її оцінити,— писав він ще в молодості,— я питаю в себе: «Чи взяв би ти її в далеку путь, по розмитій дорозі босоніж ступаючи, в далеку таємну путь? Чи поклав би ти її в торбу поруч із хліба окрайцем, пучкою солі й цибулиною? Чи достойна вона там, в торбі на плечах, лежати всю путь, до хліба торкаючись? На перепочинку, коли розв'яжеш торбу і з'їси хліба, чи дасть вона тобі мужність і радість, щирий захват і приємний біль мудрості».

Сталося так, що життя і час суворо випробувало на міцність і самого письменника, і його твори.  

Вільний мікрофон. На дошці записані запитання, на які кожен бажаючий має дати відповідь одним реченням.

-  Які події особливо вплинули на формування світобачення Ю.Яновського?

-  У чому полягає трагедія Ю.Яновського як творчої особистості

Виходячи з теми, визначте очікувані результати нашої роботи ( «Дерево очікувань»).

Буду знати….Буду вміти визначати…Зможу використати….

На II етапі- мотивація виконання роботи, закріплення і підсилення первинної мотивації -   вивчаючи творчість О.Вишні, так і хочеться замилуватися вишнею і скласти «сенкан» до цього слова, а потім продовжити улюбленою всіма «Автобіографією»

                             Вишня.

                             Білоцвітна, соковита.

                             Милує око, пригощає, радує душу.

Ця ягода стала псевдонімом самобутнього майстра                               української сатири і гумору.

                             Україна — вишневий сад.      

Не можна не застосувати  кубування на тему “Усмішка”

-  порівняйте це: усмішку можна порівняти з сонцем, яке несе тепло, радість;

-  опишіть це: як ви знаєте, усмішка з'являється на устах людини, коли в неї радісно на душі.

Приємніше, звичайно, бачити усміхнене обличчя, аніж похмуре, або ще гірше — зле. Іноді усмішка може бути загадковою, як, наприклад,  “усмішка Джоконди”;

-  про що це змушує думати: у нашому житті проблеми й негаразди пригнічують людину. І, на жаль, дуже важко їх вирішувати;

-  виникнення: усмішка, напевно, виникла з появою людини;

        “За” і “проти”:

 Усмішка відіграє важливу роль у житті людей, особливо коли вона доброзичлива, поліпшує настрій. Але бувають усмішки глузливі, які принижують людську гідність.

 Висновок: нехай живе лагідна усмішка.

Підсиленням первинної мотивації у 8 класі при вивченні «Давньої казки» буде прослуховування пісні та складання інформаційного ґрона до характеристики лицара Бертольда

У поета була пісня і дзвінкою, і гучною, бо розходилась по світу стоголосою луною… Більшість його пісень були сумними, бо боліла душа за народ…

Тож давайте трішки відпочинемо: сядьте рівненько, заспокойтесь і послухайте, чому сумує скрипаль Пісня «Сум  скрипаля»

На III етапі рефлексія буде просто необхідною:

        Метод «Рюкзак»: які знання, уміння можна використати на інших уроках, у житті?.. (достатній рівень).

        Метод «Різнокольорові капелюшки» (високий рівень):

-Червоний колір – настрій, емоції, здібності

Мені сподобалось…

Мій настрій…Я досяг успіху, тому що….

-Синій – важливість уроку

Урок важливий, тому що…

  -Зелений колір- скласти сенкан «Маруся Чурай»; есе «Образ любові як втілення високої християнської  цінності» або написати лист Марусі Чурай.

Доцільним буде провести такий вид роботи , як позиція “Залиши останнє слово за вчителем”

-Діти, що найбільше зацікавило вас у творчості Остапа Вишні?

Наскільки, на ваш погляд, залишаються актуальними проблеми, підняті Остапом Вишнею сьогодні?

Учитель

Головне ж, що отримує читач, ознайомившись із гуморесками, - це світлий , задушевний настрій, посмішку, а то й сміх від душі, бажання оберігати й примножувати багатства нашої матінки-природи.

 

Визнання результатів – це істотний мотиваційний фактор. Потреба у визнанні, схваленні, позитивній оцінці.  Людина прагне до визнання і схвалення своїх  успіхів і переваг. Якщо учень відчує, що витрачені ним на навчальний процес зусилля не залишилися непоміченими й були оцінені належним чином,  то він і надалі працюватиме,  докладаючи більше зусиль.

Таким чином, мотивація – це одна з найважливіших умов, що забезпечує успішне формування в учнів знань, є для них джерелом отримання нової інформації та осмислення її, розвитку мовлення та самостійного розуміння матеріалу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
23 лютого 2018
Переглядів
1124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку