Практичні завдання для розвитку критичного мислення на уроках читання
Гра «Юний казкар»
Граючи в цю гру, учні розвивають творчу уяву та літературні здібності. Так, наприклад, прочитавши твори «Три пиріжки», «Лялька під дощем», «Чому яблука стали кислі?», діти мають створити своє оповідання таким чином:
одну дійову особу взяти з одного твору, другу – з іншого, а хід подій відтворити, як у третьому.
Гра « Дерево передбачень»
Мета цієї гри полягає у тому, щоб навчити учнів будувати припущення щодо розвитку сюжетної лінії у творі або систематизувати зроблені учнями припущення. Прикладом застосування такої гри може бути робота з казкою «Дід Осінник». До читання тексту учням пропонується передбачити: «Про що йтиметься у казці з таким героєм?». З відповідей учнів будується дерево передбачень. Потім відбувається читання тексту. Після читання вчитель пропонує учням таке завдання: «Прочитайте наші передбачення: про якого іншого героя вони розповідають? Якою може бути казка про нього?»
Гра «Ромашка запитань»
Мета цієї гри – навчити учнів усвідомленому та цілеспрямованому формулюванню запитань різного типу. Учні формулюють запитання, а потім шукають на них відповіді, використовуючи матеріал твору, з яким працюють.
«Ромашка» складається з шести пелюсток, кожна з яких містить певний тип запитань (прості, уточнювальні, практичні, інтерпретаційні, оцінні, творчі). Наприклад, вправу гру можна застосувати у роботі з оповіданням «Наїлися, встали і пішли». На пелюстках «Ромашки» варто підготувати запитальні слова (вислови):
«Хто…?» «Що…?»
«Якщо я правильно зрозумів/зрозуміла, …?»
«Якби ви були на місці героя оповідання, ...?» «Чому …?»
«Що б змінилося …?» «Чи правильно …?»
Гра «Відповідай швидко»
Учні, ознайомившись детально із змістом оповідання «Звичайна людина», мають швидко дати відповіді на запитання:
Сандерівська схема систематизації питань Блума
Мета: аналіз тексту з різних боків.
« Оленчин горобчик» , В. О. Сухомлинський
1.Робота над текстом
2. Багаторівневе опитування.
- Як звати героя твору?
- Що хотілося Оленці?
- Що зробила дівчинка?
- Що зробив горобчик?
-Подивіться на малюнок та розкажіть, що відбулося в тексті.
- Чому Оленка надумала склеїти горобчика?
- Чому горобчик мовчав?
- Якою може бути подальша доля горобчика?
- Чому горобчик ожив?
-Коли горобчик ожив?
- Які риси характеру дівчинки вам подобаються?
- Які подальші дії горобчика могли б вам сподобатись ( не сподобатись)? Чому?
Читання з позначками
1.Усвідомленя змісту ( власне читання) твору
2. Читання твору і проставляння позначок на полях.
Інструктаж.
Учні мають поставити позначки на полях :
знайома інформація ( « це я знав раніше») – «+»;
незнайома інформація – «-»;
« я так не думаю» -« ?»
недостатньо інформації – « ^»
3. Обговорення інформації
-Що зі сказаного учнями раніше підтвердилося?
-Що нового ви дізналися?
-Що вас схвилювало, збентежило, зацікавило?
4. Практичне завдання на вибір
Намалювати ілюстрацію до тексту
Інценізувати уривок
Придумати продовження оповідання
Наш театр
« Осінні сни клена» ,В. О . Сухомлинський
Робота з текстом
1.Учитель читає дітям оповідання В. Сухомлинського « Осінні сни клена»
2.Запитання для обговорення прочитаного
3.Слухання співу вивільги, розглядання світлин із зображенням цієї пташки.
Робота над інсценівкою
1.Розподіл ролей
Учасники вистави домовляються, хто яку роль гратиме. Діти відповідно до розподілу ролей об’єднуються в групи « Клен», «Кульбабки», « Білочки», « Жабки», « Сунички», « Грибочки», « Вивільги» та готують атрибути для розкриття образу.
2. Робота в групах
* репетиція
* показ вистави
* обговорення
- Чи сподобалося вам бути на сцені?
- Чи вдало ви обрали ролі для себе ? Хочете спробувати інші?
- Що вдалося зробити? Над чим варто попрацювати ще?
3. Додаткове завдання
Виготовлення афіші
Гронування
Мета: добір асоціацій, встановлення зв’язків між поняттями
« Я хочу сказати своє слово», В. О. Сухомлинський
1.Прописування в зошитах центрального слова - «сонце».
2. Запис слів та фраз, які спадають на думку у зв’язку з обраною темою
« промінці» .
Записуйте все, що спаде на думку.
Не зупиняйтеся , доки є час чи ідеї.
3. Встановлюйте зв’язки між поняттями там, де це можливо
Гра « Назва твору – ілюстрація»
(Виходять діти з ілюстраціями до творів В.Сухомлинського «Як же це все було без мене?», «Чорнобривці», «А хто ж Вам казку розповідає, бабусю?», «Хай я буду ваша, бабусю», «Спіть, мамо, спіть…», «Сива волосинка», «Хочу й на тата бути схожа».)
- Прослухайте, будь ласка, уривки з оповідань В.Сухомлинського. Згадайте назву оповідання і підберіть ілюстрації, до даного твору.
* «Побачила Яринка серед усього того маленьку-маленьку сорочечку - трошки більшу від маминої руки й трошки меншу від таткової.» («Як же це все було без мене?» )
* - Ось і людина живе, щоб вічно жила її краса , - сказала бабуся. – Батьки живуть, щоб виховувати дітей. А діти потім народжують своїх дітей, щоб вічно жив людський рід.»
(«Чорнобривці»)
* - Я не забула , що я ваша, бабусю! Тільки в лузі бігати хочеться! («Хай я буду ваша, бабусю»)
* - Мамо, а як на товстій гілці сидітиму, волосинка не посивіє? («Сива волосинка»)
* Перший прокинувся син. Він побачив, що мама заснула, сидячи на канапі. Отож устав, підійшов до матері, обережно схилив мамину голову на подушку, ноги її поклав на канапу, вкрив ковдрою, а сам тихенько повернувся у свою постіль. («Спіть, мамо, спіть…»)
* - Ось підростеш трошки – і на тата будеш схожа. Та Софійці не хочеться чекати. («Хочу й на тата бути схожа»)
* А Миколка думав: «Справді, хто ж розповідає бабусі казку? («А хто ж Вам казку розповідає, бабусю?»)
Гра «Чергова буква С»
- Чергова буква С . Назвіть заголовки оповідань, які починаються буквою «ес».
( «Сива волосинка», «Соромно перед соловейком», «Спіть, мамо, спіть…», «Святковий обід», «Суниці для Наталі», «Скажи людині «Здрастуйте!», «Скляне мишеня»)
Гра «Що означають числа?»
(З’єднайти числа з назвами подій. Вправа для парної і групової роботи)
28.09. 1918р – мовами друкуються його твори
23 – написав оповідань і казок для дітей
600 – видав статей
1200 – роки працював директором школи
50 – дата народження письменника
40 – країнах видаються твори письменника.
Гра «Пінг-понг»
(Гра проводиться з м’ячем серед груп. Кожна група готує запитання за прочитаним твором ( або за уривком із твору), використовуючи питальні слова).
Хто? Що? Як? Чому? Куди? Коли? Звідки?
( за уривком твору «Не забувай про джерело»)
- Що у давнину було на місці пустиря? ( глибокий ставок)
- Які дерева росли навколо ставка? (дуби і верби)
- Яких тварин водилося багато у лісі? (білок)
- Чиє то було село? (старовинне козацьке село)
- Хто викопав ставок? (запорожці)
- Коли викопали ставок запорожці? (після битви під Жовтими Водами)
- Що ухвалили селяни на сході села? (після відпочинку біля ставка кожен мусить набрати відро мулу і винести)
- Для кого висіли відра, щоб виносити мул? (для чоловіків, жінок, дітей).
Гра «Давай сперечатись»
(Учням задаються запитання за змістом твору. Вони відповідають «Так. Ні»).
( за змістом твору «Важко бути людиною»)
- Діти поверталися зі школи. ( Ні. з лісу)
- Діти ходили у похід. (Так)
- З походу поверталися через велике село? (Ні. Через невеликий хутір)
- Жінка принесла дітям напитися молока. (Ні. Води)
- Марійка згадала, що у дворі жінки забула свої речі.
(Ні. Забули подякувати за воду)
- Роман підтримав пропозицію Марійки повернутися і подякувати жінці. (Ні. Бо жінка, мабуть, забула їх)
- За Марійкою повернулися у село усі діти. ( Так)
«Займи позицію»
- Чи погоджуєтесь ви з поступком Марійки та її словами? Обґрунтуйте свою відповідь.
Гра «Що я бачу, що я чую?»
(Учні заповнюють таблицю, працюючи у парах або групах).
( за твором «Які вони бідні»)
Що я бачу? |
Що я чую? |
Поле Тата Ранкове небо Світанок Сіру грудочку у небі (птаха) |
Голос тата Пісню жайворонка |
(за твором «Скажи людині «Здрастуйте!»)
Що я бачу? |
Що я чую? |
Ліс стежку Тата Хлопчика Бабусю Сонце
|
Стукіт дятла Дзюрчання струмка Шум вітерцю Тремтіння листочків Спів птахів Голос тата, сина |
Робота над текстом «Несміливий хлопчик»
(за методом Шести Капелюхів Мислення. Вправа для групової роботи )
- Перед нами гора Мислення. Піднімемось на її вершину групами. Об’єднайтеся у шість груп, оберіть собі капелюх певного кольору із завданнями до прочитаного тексту.
Дотримуйтесь правил роботи у групах.
1 група. Білий капелюх
Завдання: Попрацюйте із тлумачним словником і дайте
пояснення словам із тексту.
Волав - ….
Повновода - …
Долинав –
Приголомшені - …
Вир - …
творчість позитив почуття висновок
2група. Червоний капелюх
Завдання: Побудуйте ланцюжок емоцій за змістом
тексту, використовуючи Смайлики.
- Коли ви хвилювалися? Відчували радість?
3 група. Чорний капелюх
Завдання:
- Що відчували однокласники , побачивши вчинок
Миколки?
Прочитайте із тексту.
- Чи турбувався Миколка про своє здоров’я і життя,
рятуючи
дівчинку?
4 група. Жовтий капелюх
Завдання:
- Як оцінюєте вчинок Миколки?
- Якою рисою характеру оволодів хлопчик?
- Які риси характеру притаманні Миколці? Запишіть .
___________________
___________________
___________________
___________________
______________________
5 група. Зелений капелюх
Завдання: Напишіть есе на тему «Чи хотіли б ми мати
такого друга як Миколка?»
6 група. Синій капелюх
Завдання: Складіть Сенкан
1. Тема (іменник). Миколка.
2. Опис. (2 прикметники)
3. Дія ( 3 дієслова)
4. Ставлення (речення)
5. Синонім.
(Групи презентують свою роботу. )
Залиш останнє слово за мною
Мета: складання характеристики дійових осіб шляхом аналізу їх мовлення, вчинків, мотивів поведінки.
1.Читання тексту оповідання.
2. Знаходження цитат, необхідних для характеристики персонажів твору.
3. Запис цитат на картках ( із зазначенням сторінки)
4. Робота на зворотній стороні картки. Запис коментування.
5. Слухання коментування ( можна перед класом, можна в парах)
6. Аналіз коментування. Висловлювання ставлення до почутого.
7. Потім цей процес повторити з іншою цитатою ( можна змінити мету коментування: наприклад – пошук слів автора, що виявляють його ставлення до героя, до описаного…)