Практикум з розвитку комунікативної компетентності вчителів: «Культура педагогічного спілкування. Слухання в конфліктній взаємодії»

Про матеріал
Познайомити учасників з видами спілкування і навчити їх прийомам активного слухання; формувати у вчителів навички безоцінного спілкування. ЗАВДАННЯ: • Показати механізм створення неефективної комунікації; • Виявити фактори, що впливають на перекручування інформації; • Розвивати навички невербальної передачі інформації; • Розвивати навички спілкування з оточуючими на основі поваги і довіри • розвивати у вчителя навички надавати учням конструктивний зворотний зв'язок.
Перегляд файлу

 

ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЗАПОРІЗЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практикум  з розвитку комунікативної компетентності вчителів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема : «Культура педагогічного спілкування. Слухання в конфліктній взаємодії»

 

 

 

Підготував практичний психолог

ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище»

Мєзєнова Ірина Анатоліївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м.Запоріжжя

2021

 

 

ЗАНЯТТЯ 1

Мета : познайомити учасників з видами спілкування і навчити їх прийомам                                                       активного слухання; формувати у вчителів навички безоцінного спілкування.

ЗАВДАННЯ:

  • Показати механізм створення неефективної комунікації;
  • Виявити фактори, що впливають на перекручування інформації;
  • Розвивати навички невербальної передачі інформації;
  • Розвивати навички  спілкування з оточуючими на основі поваги і довіри
  • розвивати у вчителя навички надавати учням конструктивний зворотний зв'язок.

ХІД ЗАНЯТТЯ

  1. Інформаційне повідомлення «Що таке тренінг» (2хв)

Слово «тренінг» походить від англ.. to trrain -  «учити», «тренувати».

ТРЕНІНГ- це запланований процес, призначений для надання знань, удосконалення навичок і одержання нових на основі власного досвіду з метою зміни поведінки.

Тренінг це:

Ефективна форма роботи для засвоєння знань;

Інструмент для засвоєння умінь і навичок;

Спілкування в довірливій атмосфері і неформальній обстановці;

Пізнання себе і навколишнього світу.

 

СПЕЦИФІЧНІ РИСИ ТРЕНІНГУ:

  • Дотримання визначених принципів групової роботи;
  • Наявність постійної групи, що періодично збирається на зустрічі і працює впродовж тривалого часу;
  • Певна просторова організація;
  • Використання активних та інтерактивних методів роботи;
  • Використання особистого досвіду і знань учасників.

 

  1. Правила роботи в групі(10хв)

Психолог звертається до групи з питанням: « Для чого в нашому житті існують різні  правила?».  Правила потрібні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник:

  •                     міг відкрито висловлюватися і виражати свої почуття і погляди;
  •                     не боявся стати об’єктом глузувань і критики;
  •                     був упевнений у тім, що все особисте, що обговорюється на занятті. Не вийде за межі групи;
  •                     одержував інформацію сам і не заважав одержувати її іншим.

Учасники самостійно  визначають правила. Ведучий пускає одночасно два  листа на яких кожен з учасників записує правило, кожне запропоноване правило обговорюється і приймається всією тренінговою групою (прийняті правила записуються на плакаті):

  • Бути позитивними;
  • Говорити по черзі;
  • Бути активними;
  • Слухати і чути кожного;
  •  Толерантно ставитись одне до одного;
  • Бути пунктуальними;
  • Забезпечувати конфіденційність;
  • Діяти за принципом « тут і зараз»;
  • Користуватися «правилом руки».
  1. Вправа «Жива анкета»(5хв)

Кожен з учасників вибирає стікер певного кольору за власним бажанням. (червоний, жовтий, зелений, синій) , на них необхідно намалювати одну фігуру

(                                  ) психолог просить написати на  своєму стікері , що учасник очікує від тренінгу.  Після цього кожен учасник зачитує, що він написав, і приклеює його на «Дерево Сподівань»

Далі тренер  пояснює значення вибраних  кольорів і фігур.

Червоний - активність

Синій - спокій

Жовтий – оптимізм

Зелений – захисні тенденції(стриманість)

Квадрат – висока працьовитість(неутомимые труженики)

 Коло - гармонія

Трикутник - лідерство

Зигзаг – креативність 

 

  1. « Історія про рай і пекло»(5хв)

Якось один мудрець звернувся до Господа з проханням показати йому рай і пекло. Господь погодився і відвів мудреця до великої кімнати. По серед неї стояв величезний казан з їжею, а навколо нього ходили і плакали голодні та нещасні люди. Люди страждали, бо не могли поїсти, хоча в руках у них були ложки. Але ручки цих ложок були дуже довгі – довші за руки.

«Так, це справді пекло». Сказав мудрець.

Тоді Господь відвів мудреця до іншої кімнати, що була точнісінько така, як перша. Посеред цієї кімнати стояв такий самий казан з їжею, а люди, які були в кімнаті, тримали точнісінько такі самі ложки. Але ці були ситими, і щасливими, веселими, бо годували одне одного.

«Так, це ж рай!»- вигукнув мудрець..

 Запитання для обговорення

Що відрізняло людей в цих двох кімнатах? Що допомогло людям в раю бути щасливими? Які  якості, уміння необхідні для ефективного спілкування?

5.Вправа «Якості , уміння, необхідні для ефективного спілкування» (10хв.)

Група ділиться на дві підгрупи . 1група пише якості й уміння для ефективного спілкування учня. 2 група записує якості й уміння для ефективного спілкування  необхідні вчителю. Що,  на вашу думку, необхідні для ефективного спілкування. Після обидві групи  зачитують  свій список, тренер записує  їх на  плакаті. учасники порівнюють запис.

Запитання: Як сильно відрізняються списки учасників? Які  якості основні у спілкуванні ? чи відрізняються  якості спілкування  учнів і вчителів? Що заважає ефективному спілкуванню?

6.Інформаційне повідомлення   психолога «Три сторони спілкування» .(5хв)

Спілкуючись один з одним ми навіть не замислюємося над тим, скільки факторів і нюансів впливає на процес спілкування. Що ж відбувається?  Ми зустрічаємо людину, сприймаємо її, спілкуємося і взаємодіємо з нею за допомогою мови, жестів. Від того, наприклад, яке перше враження справить на нас людина, як ми побудуємо сам обмін інформацією, залежить успіх спілкування. У психології говорять про три сторони спілкування: комунікативну(обмін інформацією між людьми);  перцептивну (процес сприйняття  партнерами один одного під час спілкування й установлення на цій основі взаєморозуміння), інтерактивну (організація взаємодії між людьми, наприклад,  необхідно погодити дії, розподілити функції або вплинути на настрій, поведінку. Переконання співрозмовника).

Під час спілкування на формування першого враження впливає багато факторів: особистий життєвий багаж( досвід),  що містить багато загальних стереотипів, ситуація, в якій відбувається спілкування, загальна атмосфера спілкування (позитивна або негативна), а також само презентація партнерів по спілкуванню.

 

 


 

Фактори формування першого враження.

1.Фактор переваги.

Найчастіше ця схема працює у випадку нерівності партнерів (за соціальним статусом, інтелектом тощо). Помилки нерівності виявляються у тому, що люди схильні систематично переоцінювати різні особистісні властивості тих, хто перевищує їх за якимось значущим параметром.

2. Фактор привабливості.

Пов’язана з цим фактором помилка привабливості полягає в тому, що. Коли людина нам подобається зовні, ми схильні до переоцінки її внутрішніх якостей і навпаки.

3. Фактор ставлення до нас.

Суть помилки, пов’язаної з цим фактором, полягає в тому, що люди, які ставляться до нас добре, оцінюються нами вище, ніж ті, що ставляться до нас гірше.

Ці три фактори утворюють так званий ефект ореола, який виявляється у тому, що перше позитивне враження призводить до переоцінки, а негативне – до недооцінки партнерів по спілкуванню.  Джерела «ореола» в кожному випадку різні, але на основі переваги, привабливості, ставлення до нас.

 

  7.Ілюзії сприйняття.

C:\Users\Ольга\Desktop\педагоги\Рисунок (5).jpgУчасники об’єднуються в дві групи.  Перша група обговорює тему «Мода молодих жінок). Друга група  обговорює тему « Будинок для людей похилого віку» на обговорення дається 5хв. . після цього психолог показує всім учасникам подвійне зображення « Стара \ молода жінка»і кожен без коментарів записує  те , що побачив на  картині.

 Підраховується кількість тих, що побачили стару, що заховалася в хутро, і тих хто що побачили молоду жінку, що відвернулась. 

Запитання для обговорення:

 Чому різні люди сприйняли один і той самий малюнок по різному?

Який вплив на сприйняття малюнку мала попередня дискусія на задану тему?

 Які події реального життя нагадує ця вправа?

 Іноді говорять: « Не може бути розбіжностей у ставленні до фактів, може бути тільки їх незнання або нерозуміння.»  однак,  ми  щойно мали можливість переконатися, що «факти» не завжди прості й очевидні.

Подивіться будь ласка  на  малюнок. «Містер – миша»

C:\Users\Ольга\Desktop\педагоги\Рисунок (6).jpg

 

Хтось відразу побачить профіль лисого чоловіка в окулярах, а хтось вкаже на мишу. Подібні ситуації зустрічаються доволі часто. Дуже багато розбіжностей і конфліктів відбувається внаслідок того, що факти інтерпретуються і розуміються по – різному різними людьми. Іноді обставини складаються таким чином, що ми бачимо те, чого насправді немає. Подивіться наступні малюнки, де добре видно ілюзії зорового сприйняття. У повсякденному житті нам також варто бути обережними, щоб певні деталі (учинки) не змушували нас змінювати своє судження про особистість у цілому. Часто підозрілість, ворожість і стереотипи теж здатні змусити нас побачити в іншій людині те, чого немає насправді .

Питання : Для чого потрібно прагнути, щоб уникнути ілюзій сприйняття інших людей? (необхідно певним чином переорієнтувати своє сприйняття і побачити те, що раніше було прихованим.) демонстрація слайдів  «на що здатен ваш мозок»

 8. вправа «Епітети»

Кожному учаснику дають одну картку з зображенням «емоційного стану» людини. Завдання: уважно розглянути картку і охарактеризувати  її. Необхідно звернути увагу, що описувати треба не те що намальовано , а спробувати охарактеризувати  не окремі частини  обличчя,  особистість в цілому., щоб розкрити характер цієї людини. Наприклад , ця людина спокійна, дружелюбна, відверта,  проста, весела, без турботлива.  Матеріал набір фото людей в різних емоційних станах.

Запитання для обговорення: чи важко скласти характеристику людини по зовнішньому вигляду, фото? На що звертали увагу під час складання характеристики? Що допомогло при складанні опису рис характеру людини по  фото?

9. «Притча про мудреця у воріт міста» див. додаток 5

Запитання для обговорення :

 

Чому мудрець задавав одне і те саме запитання різним людям? Від чого залежить наше сприйняття оточуючих і спілкування?

10.Вправа  «Втопи свої проблеми в річці»(5хв).

Мета: позбавлення негативних емоцій, проблем, зменшення психологічного напруження, формування навичок регулювання емоційного стану.

 

В роботі вчителя дуже важливо відчувати себе комфортно, спокійно , нажаль, це не завжди виходить. Для того, щоб мати можливість позбавитись від будених проблем і хвилювань, що заважають спокійно працювати,  спілкуватись, жити, я пропоную Вам вправу на релаксацію , зараз ми з вами відправляємося в подорож. Отже, займіть зручну позу, розслабтесь , зробіть глибокий вдих – видих.

Зараз пропоную вам  здійснити прогулянку по річці в човні.  Заплющте очі, уявіть собі  міцний, надійний, зручний човен на березі спокійної річці, погода тиха, спокійна…. Ви сідаєте в свій човен і повільно пливете від берега. Човен злегка коливається, це наповнює вас почуттям спокою і комфорту. Ви милуєтеся  неймовірно гарним краєвидом, насолоджуєтесь сонечком…Ви відчуваєте свободу від всіх своїх тривог, хвилювань, турбот…і тоді ви вирішуєте зняти зі свого тіла і свідомості  залишки тривоги , втоми, страхів, хвилювань,  роздратованості  і кинути їх у воду. Ви спостерігаєте, як течія уносить  ваші турботи далі, далі від човна, зникають  десь далеко на дні, ніколи вже не повернуться. Ви починаєте це робити рішуче і активно. Ви кидаєте у воду все, що ще хвилює вас,  все що викликає  напругу і дискомфорт. Всі проблеми, турботи потонули у  воді.  А ви повертаєтеся на берег, сповнені відчуття свіжості, енергії, сили, здоров’я. у вас виникло таке відчуття, що тепер ви міцно тримаєте життя в своїх руках, ви виграли, ви обов’язково переможете свої хвилювання, роздратованість, страхи, образи. З кожним днем будете відчуваєте себе краще й краще. Ви міцно тримаєтесь на ногах, сходите на берег з відчуттям легкості, впевненості, комфорту, спокою.

11. Рефлексія. Вправа «Побажання по колу.»

Кожен учасник закінчує фразу: « Сьогодні на тренінгу я…» « я хочу на наступному тренінгу…» «Бажаю, щоб …»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

C:\Users\Ольга\Desktop\педагоги\Рисунок (5).jpg

C:\Users\Ольга\Desktop\педагоги\Рисунок (6).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            

Притча

Однажды один человек сидел около оазиса, у входа в один ближневосточный город.

 К нему подошел юноша и спросил: «Я ни разу здесь не был. Какие люди живут в этом городе?»

Старик ответил ему вопросом: «А какие люди были в том городе, из которого ты ушел?»

«Это были эгоистичные и злые люди. Впрочем, именно поэтому я с радостью уехал оттуда»

«Здесь ты встретишь точно таких же», ответил ему старик.

Немного погодя, другой человек приблизился к этому месту и задал тот же вопрос: «Я только что приехал. Скажи, старик, какие люди живут в этом городе?»

Старик ответил тем же: «А скажи, сынок, как вели себя люди в том городе, откуда ты пришел?»

«О, это были добрые, гостеприимные и благородные души. У меня там осталось много друзей, и мне нелегко было с ними расставаться».

«Ты найдешь таких же и здесь», – ответил старик.

Купец, который невдалеке поил своих верблюдов, слышал оба диалога.

И как только второй человек отошел, он обратился к старику с упреком: «Как ты можешь двум людям дать два совершенно разных ответа на один и тот же вопрос?»

«Сын мой, каждый носит свой мир в своем сердце. Тот, кто в прошлом не нашел ничего хорошего в тех краях, откуда он пришел, здесь и тем более не найдет ничего. Напротив же, тот, у кого были друзья в другом городе, и здесь тоже найдет верных и преданных друзей. Ибо, видишь ли, окружающие нас люди становятся тем, что мы находим в них.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

 

  • бути позитивними;
  • говорити по черзі;
  • бути активними;
  • слухати і чути кожного;
  •  толерантно ставитись одне до одного;
  • Бути пунктуальними;
  • Забезпечувати конфіденційність;
  • Діяти за принципом « тут і зараз»;
  • Користуватися «правилом руки».

 

«МОНОЛОГ ІЗ ДВІЙНИКОМ» 

Вправа для тренування вміння розуміти і відчувати іншу людину.

Можна виконувати на педагогічній раді, нараді.

Повторюйте про себе кожну фразу виступаючого безпосередньо після того, як ви її почули. Постарайтеся уявити почуття та думки промовця, спробуйте зрозуміти його невисловлені переживання. Дивіться на вираз обличчя та рух рук учителя, повторюйте ці рухи у своїй уяві, вживайтеся в його образ.

Учасники висловлюються по колу або в тій черговості, що самі за­хочуть. При груповому обговоренні психолог прагне акцентувати увагу вчителів на таких моментах:

  •                    пошуку кожним учителем внутрішньої позиції-ролі;
  •                    прояві вчителями позитивного ставлення до дітей;
  •                    прагненні транслювати учням тепло й доброту.

 

ВПРАВА «МОДАЛЬНІСТЬ»

  •                    Мета: розвиток у вчителя навичок надавати учням конструктивний зворотний зв'язок.
  •                    Спробуйте на хвилинку відчути себе школярем. Що вони найчастіше чують у школі і вдома? Від учителів і батьків вони чують приблизно однакове: «Ти повинен добре вчитися!», «Ти повинен думати про май­бутнє!», «Ти повинен поважати старших» і т. д. Майже немає звертань, побудованих у модальності можливого: «Ти можеш», «Ти маєш право», «Тобі цікаво» і т. д.
  •                    А тепер перейдіть у позицію вчителя або батька. Що вони говорять про себе, звертаючись до підлітка або юнака? Як правило це: «Я можу тебе покарати», «Я старше й розумніше», «Я знаю, що робити».
  •                        Що ж виходить у результаті? Відбувається чітко виражене протиріччя в модальності звертання до учня. Ті мовні засоби, які спрямовані на нього, формуються в модальності повинності, а те, що стосується самих дорослих (учителів, батьків),—- у модальності можливого. Діти розуміють, що вони «не можуть нічого», для них одні заборони, а дорослі — «можуть все», у них — повна свобода дій.
  •                    Ця очевидна несправедливість загострює їхню взаємодію з дорослими й у ряді випадків стає причиною конфліктів. Не можна забувати про те. що модальність повинності взагалі важко переноситься людиною, це відчуття викликає в неї тривожні, стресові стани, страх виявитися неспроможним. Безумовно, модальність повинності у звертанні вчителя до учня необхідно звести до мінімуму.
  •        Давайте потренуємося!
  •                       

Типова фраза

Краще сказати

«Ти повинен добре вчитися!»

«Я впевнений, що ти можеш добре вчитися»

«Ти повинен думати про майбутнє!»

«Цікаво, якою людиною ти хотів би стати? Яку професію думаєш ви­брати?»

«Ти повинен поважати старших!»

«Ти знаєш, повага до старших — не елемент загальної культури людини»

«Ти повинен слухатися вчителів і батьків!»

«Звичайно, ти можеш мати свою власну думку, але до думки старших корисно прислухатися»

А тепер завдання для самостійного виконання. Зліва запропоновані типові фрази, які вчителі й батьки часто говорять підліткам і юнакам. Напишіть інші фрази, у яких модальність повинності переведіть у мо­дальність можливого при збереженні загального змісту висловлення.

Типова фраза

Краще сказати

«Ми у твої роки жили набагато гірше! Ти повинен цінувати турботу стар­ших!»

 

«Скільки можна ледарювати! Ти по­винен, нарешті, почати навчатися!»

 

«Ти постійно зриваєш мій урок!

Ти повинен сидіти спокійно й уважно слухати!»

 

«Давай щоденник, я напишу тобі за­уваження! Ти повинен завжди мати із собою щоденник!»

 

Визначаємо причини дискомфорту

Але спочатку потрібно визначитися, у чому причина вашого дискомфорту. Для цього згадайте, який візерунок, малюнок, фігури ви малювали під час однієї з останніх бесід по телефону, на останній нараді, про­сто сидячи за столом. Вони можуть чимало розповісти про ваші проблеми.

Окремі риски в порожньому просторі (паралельні або під кутом) малюють інтраверти. Іноді це люди, які намагаються за­лишатися в тіні. Одна пряма лінія означає, що автор малюнка не здатний уживати са­мостійних дій і часто заганяє себе в пастку, ним же створену.

Спіралі, кола, хвилясті лінії. Чужі про­блеми не дуже вас турбують або взагалі не цікавлять, заважають вам або здаються обтяжливими. Якщо ж ви змушені займа­тися чужими справами, то намагайтеся покінчити з ними якнайшвидше. Чому? Ваша увага в цей момент зосереджена на власній персоні. Можливо, ви пережи­ваєте легку кризу або повинні прийняти певне рішення. Якщо ви помітили, що по­чинаєте малювати спіралі, майте на увазі: зараз вам необхідно ретельно стежити за собою, щоб не розлютитися й не завдати співрозмовнику образи.

Сітки. Ви відчуваєте, що потрапили в ризиковане або ж просто незручне стано­вище. Кожна рішуча, жирна лінія — це ата­ка, яку ви не наважуєтеся розпочати. Якщо на завершення ви обведете свій малюнок, це означатиме, що з проблемою покінчено, принаймні, зовні. Ви найчастіше схильні терпіти образи й роздратування. А це при­ховує в собі небезпеку: у вашій душі нако­пичується розчарування, й ви почуваєтеся все більше нещасним.

Візерунки, як на шпалерах. Гострі кути й плавні овали об'єднуються в мотив, що повторюється нескінченно. Такий візерунок свідчить про те, що вам нудно, набридла од­номанітність, а можливо, узагалі ваш спосіб життя. Можна почати з дрібниці: скажімо, зробити щось екстравагантне, таке, чого ви завжди хотіли, але не наважувалися витну­ти. Це зруйнує одноманітність, що діє на вас так гнітюче.

Хрести. Жінки зазвичай надають їм вигляду прикрас, у чоловіків вони мають більш строгі обриси. В обох випадках хрести виражають почуття провини, що виникло, швидше за все, через розмову. Щось вас об­тяжує: або ви докоряєте собі самі, або вам дорікнув нещодавній співрозмовник. Неод­мінно слід обговорити причину, щоправда, не обов'язково цієї ж миті. Гнакше вам ще довго доведеться мучитися.

Квадрати, трикутники та інші геометричні фігури. Зрозуміло одне: вас легко не про­ведеш. У вас чіткі цілі й переконання, ви майже ніколи не приховуєте своєї думки. Ви нечасто відчуваєте страх перед своїми су­противниками й конкурентами. Зазвичай ви зосереджені. Чим більш кутасті геометричні форми, тим більш ви агресивні, хоча зовні це й не завжди помітно. Ця якість сковує вашу фантазію й не дозволяє вам розслабитися. Постарайтеся дивитися на речі простіше.

Піраміда, куб, куля свідчать про те, що їхній автор, приймаючи певне рішення, може передбачати кілька варіантів. Таким людям добре вдається робота, що вимагає конкретизації абстрактної ідеї.

Бджолині стільники. Вони свідчать про прагнення до спокою, гармонії, впорядко­ваного життя. Вони можуть означати й ба­жання створити сімейне гніздо, затишок у своєму домі, досягти комфорту в родині.

Імовірно, ваша проблема — у небажанні зі­знатися самому собі в існуванні такої мрії. Малюнок видає ваші приховані думки.

Шахові поля. Очевидно, ви опинили­ся в досить неприємному або, принаймні, скрутному становищі. Ви мрієте про чіткий і надійний шлях, що виведе вас із нього. У цей момент не слід щось приховувати або замовчувати. Якщо такі зображення з'являються часто, то ви, найімовірніше, страждаєте від прихованих комплексів.

Переплетення кіл. Такий малюнок свід­чить про бажання брати участь у чому-небудь, У цей час ви відчуваєте, що пере­буваєте поза подіями. Можливо, хочете комусь допомогти, але не знаєте як. Або хтось справляє свято, а вас не запросив. Постарайтесь усвідомити, чому ви «поза грою», і зробіть спроби в будь-який спосіб виправити положення.

Переплетення сердець. Ви сповнені по­чуттів. Хочеться розцілувати увесь світ. Зверніть увагу: чим суворіші слова, які ви вимовляєте, тим більших масштабів набу­ває малюнок. Не слід триматися так холодно й приховувати свої почуття. Промовте їх!

Квіти, дерева, пасторальні сцени малю­ють власники чутливої вдачі. Вони люблять природу, усе прекрасне, живуть у злагоді із собою й охоче проводять час за містом.

Квіточки, сонце, гірлянди. На душі у вас зовсім не так весело, як це може видатися, скоріше, навпаки. Ви найбільше мрієте про дружбу й ніжність, а слова, що крутяться на язиці, мимоволі переносите на папір: «Звер­ніть на мене увагу!». Якщо ваша рука почи­нає виводити квіточки або сонце, то поспі­шіть відвідати гарних друзів або, принаймні, постарайтеся найближчим часом перебувати серед людей.

Поїзди, літаки, кораблі малюють зовсім не любителі подорожей. Навпаки, ці зобра­ження часто заспокоюють людей, які пере­бувають у стані люті, у глухому куті, паст­ці, коли єдиним виходом здається швидкий розрив відносин, зміна роботи, від'їзд.

Чоловічки. Нехай їхній веселий вигляд не вводить вас в оману. Це зображення — ознака безпорадності або бажання ухили­тися від певних обов'язків. Люди зазвичай малюють чоловічків у момент, коли їм вар­то було б сказати рішуче «ні», але вони не можуть примусити себе вимовити це слово. Тож чоловічка слід сприймати як попере­дження і сказати собі: «Не здавайся! Від­мовся, інакше потім шкодуватимеш через власну слабкість!».

Обличчя. Людина, яка малює обличчя, думає, що малює інших, а насправді — саму себе, свій внутрішній стан. Похмуре обличчя — лик її власної незадоволеності, посмішка — відбиток задоволення, гримаси виражають біль і сум'яття. Великі, широко розставлені очі свідчать про оптимізм і лю­бов до життя «художника». Казенна фізіо­номія з крапками замість очей і рискою на позначення рота — відчуження.

Якщо людина знову і знову пише своє ім'я, експериментуючи в елементах прикра­шання, вона перебуває в стані кризи й не впевнена в правильності прийнятих нею рішень. Писати своє ім'я — спосіб само­ствердження, подолання емоційних або ін­телектуальних конфліктів.

 

 

 

ВПРАВА «МОЯ ПРОФЕСІЙНА РОЛЬ»

Група педагогів сідає в коло і кожному учаснику психолог дає картку, на якій зафіксована певна професійна комунікативна позиція-роль. Рекомендується мати такий набір карток: «Помічник», «Мама», «Вихо­ватель», «Лідер», «Авторитет», «Інформатор», «Ідеал», «Най-най...», «До­бряга», «Спостерігач», «Посередник між учнем і батьком», «Інтелектуал», «Урокодавець», «Предметник», «Сухар», «Оцінювач», «Суддя», «Друг», «Гравець», «Товариш».

Кожен із учасників групи одержує свою картку, де позначена позиція-роль. Він читає картку і говорить, у чому він згодний з такою характеристикою професійної позиції вчителя, а в чому — ні. При активній незгоді з означеною позицією-роллю вчитель може назвати роль, яку, на його думку, необхідно реалізовувати при спілкуванні зі школярами.

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
940
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку