Гра-подорож «Правовий Олімп»
Мета: закріпити знання про права, свободи та обов’язки визначені Загальної Декларацію прав людини, Конвенцію ООН про права дитини; формувати правові знання школярів, почуття власної гідності, впевненості в собі; розвивати навички творчого підходу до власного життя, навички співпраці та взаємодопомоги; виховувати любов до класу, школи, Батьківщини.
Обладнання: презентація, сигнальні картки, силуети людини, ілюстративний матеріал, магніти-смайлики, ватман, роздаткові картки.
Форма проведення: гра-подорож
Вікова категорія: 5-6 класи
Хід гри-подорожі
Вступне слово соціального педагога. Доброго дня! Усім присутнім я бажаю здоров’я, щастя і добра! Любі діти, гості, посміхніться, на сусіда подивіться, побажайте один одному добра, а нам розпочинати подорож вже пора.
Девізом нашої подорожі будуть слова, сказані Генрі Фордом:
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Сьогодні ми з вами зібралися напередодні Дня захисту прав дітей, яке відзначається щороку 20 листопада. Адже саме в цей день ООН був прийнятий міжнародний документ, в якому закріплені права дитини.
Майбутнє кожної нації – це діти. Якими вони виростуть – таким і буде майбутнє. Виростити і захистити дитину, зберегти її здоров’я, виховати у злагоді і мирі – це для дорослих означає забезпечити собі щасливу, спокійну і захищену старість.
Нашу подорож проведемо у формі гри – подорожі , під час якої ми повинні досягнути вершини, долаючи перешкоди гори Правовий Олімп. Під час нашої подорожі пригадаємо основні права та обов’язки дітей у всьому світі і у нашій країні та перевіримо, як ви знаєте свої обов’язки.
Але перед початком нашої подорожі маємо зустрітися з провідниками - правознавцями, які розкажуть нам про основні документи в галузі прав людини.
(виступи провідників-правознавців)
І провідників-правознавців. З давніх-давен люди мріяли про вільне щасливе життя без насильства, жорстокості, приниження. Для досягнення цього вони повинні мати певні права – права людини. У давньому світі права людини були дуже обмеженими. Раб не мав права розпоряджатися власним життям. Права людей різнилися залежно від того, яку релігію вони сповідували, якої національності були. Людей із чорним кольором шкіри примушували жити на спеціальних територіях.
Кожна людина має почуття, здібності, характер. Як же зробити, щоб такі різні, несхожі люди все ж таки жили із повагою одне до одного? Для цього встановили правила, які визначають стосунки між людьми.
ІІ провідників-правознавців. Основними документами, де записані права людей та дітей, є:
• Декларація прав людини, яку проголосила Генеральна Асамблея Організації Об'єднаних Націй 10 грудня 1948 року.
• Конвенція про права дитини, схвалена сесією Генеральної Асамблеї ООН 20 листопада 1989 року (набула чинності для України з 27 вересня 1991 року).
• Конституція України, яка була прийнята 28 червня 1996 року.
• Закон України «Про охорону дитинства» (квітень 2001 року)
І провідників-правознавців. 10 грудня 1948 року різні народи вирішили і проголосили, що всі люди мають рівні права. Так виникла Загальна декларація прав людини.
Декларація – латинське слово, у перекладі означає «оголошення», «заява» - це документ, у якому викладено основні принципи, офіційно проголошені державою, міжнародними та іншими організаціями.,у якому визначено основні права кожної людини у світі й передбачено, що вони є основою свободи, справедливості й миру.
У Декларації передбачено, що всі люди народжуються вільними і рівними у своїх правах і що не можна їх піддавати дискримінації через національну, етнічну, релігійну, расову ознаки, а також через стать, політичні переконання.
ІІ провідників-правознавців.. Головний закон нашої країни — Конституція.
Слово «конституція» у перекладі з латинської мови означає «устрій», «установлення»
Конституція України прийнята 28 червня 1996 року.
Цей документ є визначальним для всього українського народу. У статтях Конституції сформульовані права та обов’язки громадян України.
Розділ про права людини – один із найважливіших у Конституції України. Ми – громадяни України, і у нас є не тільки права на життя, житло, харчування, медичну допомогу, освіту, відпочинок а й обов’язки перед Вітчизною, своїм народом, іншими людьми, перед своїми рідними й близькими. Головний обов’язок – поважати права інших!!! А іще в Конституції України записані такі обов’язки: піклуватися батькам про дітей, а дорослим дітям – про непрацездатних батьків, захищати Вітчизну, охороняти природу, платити податки.
Всіх людей можна поділити на дві категорії – це дорослі і діти. Дорослим завжди легше відстоювати і захищати свої права, а дітям набагато важче. Ось тому з метою захисту прав дітей…..
І провідників-правознавців. У 1959 році 44 сесія Генеральної асамблеї ООН прийняла Декларацію прав дитини у ній 10 статей, 10 принципів захисту прав дітей.
А в 1989 році країни світу підписали Конвенцію про права дитини, яка набула чинності в України з 27 вересня 1991 року.
Конвенція — угода, міжнародний договір між державами з певних питань.
У Конвенції ООН про права дитини записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років.
Соціальний педагог:
Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей – не існуватиме й держави. Діти – дзеркало будь-якої держави, її майбутнє. Кожна держава захищає дітей і піклується про них.
Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовити, щоб повноцінно жити.
Усі ви добре знаєте ці права. Давайте зараз їх згадаємо.
Усі діти мають право вільно висловлювати свою думку.
Усі діти мають право на вільне спілкування.
Усі діти мають право на свободу совісті, думки і релігії.
Усі діти мають право на отримання інформації.
Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
Усі діти мають право на повноцінне харчування.
Усі діти мають право на отримання освіти.
Усі діти мають право на медичну допомогу.
Усі діти є рівні у правах, ніхто не повинен їх порушувати.
Жодна дитини не повинна бути жертвою насильства або війни.
Жодна дитини не повинна бути скривджена і зневажена.
Кожна дитина має право на любов і спілкування.
Особлива турбота дітям з інвалідністю.
Особлива турбота дітям-біженцям.
Особлива турбота дітям без сімей.
Особлива увага дітям, що перебувають у конфлікті з законом.
Соціальний педагог
Отож, вирушаймо в подорож, будемо підкорювати вершину гори Правовий Олімп (звучить музика)
І так перша наша запинка
Кросворд від Кліо
1. У 1948 році була прийнята ……прав людини (Декларація)
2. Чого прагнуть люди у всьому світі? (Миру)
3. Що є найціннішим для людини? (Життя)
4. Основний ваш обов’язок сьогодні ….(вчитися)
5. Основний документ України, в якому закріплені права,свободи і
обов’язки людини ….(Конституція)
6. Навчальний заклад. (Школа)
7. Особа до 18 років …..(дитина)
Соціальний педагог
Молодці, справилися з завдання. А під час другої зупинки ми будемо з вами розв’язувати проблемні ситуації
Розв’язання проблемних ситуацій.
Тест на людяність.
1. Ти запізнився на урок і Соціальний педагог не пускає тебе до класу. Твої дії?
А) Ти розвертаєшся і йдеш гуляти по школі;
Б) Звернешся до директора зі скаргою на вчителя;
В) Вибачишся та попросиш дозволу сісти на своє місце;
Г) “Качаєш» права, грубиш учителю та нахабно сідаєш на своє місце.
2. Ти їхав на велосипеді і зачепив маленьку дівчинку, яка впала. Твої дії?
А) Зупинишся та нагримаєш на неї, щоб не плуталась під колесами, а гуляла на дитячому майданчику;
Б) Зупинишся, піднімеш дівчинку, обтрусиш платтячко, поправиш бантик і поїдеш собі далі;
В) Зупинишся, піднімеш дівчинку, обтрусиш платтячко, поправиш бантик і відведеш її додому;
Г) Ти натиснеш на педалі – тільки тебе тут і бачили, - сподіваючись на те, що мале дівча тебе не запам’ятає.
3. Ти зайшов до роздягальні й побачив учня, який нишпорить по чужих кишенях. Твої дії?
А) Ти покличеш друзів і ви разом потягнете “нишпорку» до директора школи;
Б) Повідомиш про це вчителів, адміністрацію школи;
В) Спробуєш сам затримати злодія і повернути все знайдене у нього на місце;
Г) Перевіриш його кишені і забереш усе, що знайдеш, собі.
4. Твій однокласник запропонував тобі попробувати цигарку, а ти свідомо не хочеш цього робити. Як ти вчиниш?
А) Попробуєш, щоб тільки не образити приятеля;
Б) Відмовишся та порадиш йому запро-понувати комусь іншому;
В) Відмовишся категорично і перестанеш із цим однокласником взагалі спілкуватися;
Г) Ти не лише відмовишся, а й поясниш йому свою точку зору, запросиш його до своєї компанії, щоб разом проводити вільний час.
5. До школи прийшов новий учень-інвалід? Як ви зустрінете його у своєму класі?
А) не покажете й виду, що він особливий;
Б) відмовитесь від спілкування;
В) спілкуватиметесь в окремих випадках або з умовою.
Соціальний педагог
Увага! У нас зламався правовий годинник. Потрібно зробити зупинку і відремонтувати його.
«Ремонт годинника»
Розставивши цифри зламаного годинника на свої місця, ви зможете прочитати закодоване слово і продовжити речення (2 хв.)
Документ, в якому закріплені права дитини, називається…… (Конвенція ООН)
Соціальний педагог
Молодці! Продовжуємо долати перешкоди гори Правовий Олімп. І наступна перевірка наших знань чекає нас на зупинці…
«Правознавча мозаїка»
Соціальний педагог. Я бачу ви вже втомилися і тому скористаємося правом на відпочинок та зробимо …
Привал (Фізкультхвилинка)
Добре те, що сонце світить! Діти піднімають руки вгору
Добре те, що вітер віє! Імітують хитання дерев від вітру
Добре те, що цей ось ліс Присідають.
Разом з нами ріс і ріс! Повільно підіймаються
показуючи, як ростуть дерева
Добре те, що в нашій річці Піднімають руки вперед, долоні назовні
Синя, не брудна вода! Імітують плавання.
І мене матуся рідна Крокують на місці.
Після школи зустріча. Плескають у долоні перед грудьми
Добре гратися надворі! Стрибають.
Добре вчитися у школі! Сідають за парти.
Добре плавати в ставку! Імітують плавання (за партою)
Добре те, що я живу! На слово «я» руками показують на
себе, потім підіймають руки вгору.
Соціальний педагог:
Дорогі діти! У нас з вами залишилася подолати один перевал і ми з вами дістанемося до вершини гори. То ж давайте зберемо всі сили і до роботи, адже наступна зупинка кажуть наші провідники незвичайна - зачарована.
Таємничий капелюх
Капелюх незвичайний, зачарований він,
Про права він розкаже нам усім,
Але мову втрачаєш, торкнувшись його,
Лише жестами можеш розкрити таємницю капелюха цього.
Соціальний педагог
За допомогою жестів потрібно показати який вид права «зачарований»
Усі діти мають право вільно висловлювати свою думку.
Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
Усі діти мають право на повноцінне харчування.
Усі діти мають право на отримання освіти.
Усі діти мають право на медичну допомогу.
Соціальний педагог
Ось ми з вами і дісталися вершини, але як мені підказують наші провідники пані Феміда хоче з нами поспілкуватися
(Заходить Феміда)
Феміда
Доброго дня! Я дуже задоволена вами. Ви маєте чудові знання. Ви були дружніми, разом трималися тому моєї вершини дісталися, а тепер прошу попрацювати іще вас бо хочу щоб ми зробили важливий висновок для усіх нас. (робота із силуетами людини)
Феміда
Пам’ятайте! Ми всі різні, але в нас усіх рівні права! Любі діти, прощавайте, та про свої права і обов’язки не забувайте!
Соціальний педагог:
Ну ж бо, час нам повертатися додому, але під час підйому на вершину гори ми з вами говорили про права, а тепер на зворотному шляху, ми з вами поговоримо про ваші обов’язки.
Великий вчитель В. О. Сухомлинський говорив: «Сьогодні — діти, завтра — народ!» Звичайно, діти — майбутнє нашої держави, і від вашого фізичного розвитку, знань, вмінь залежатиме, якою буде наша Україна.
«Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» -- ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін. Та слід знати не лише свої права, але й обов’язки.
Тому зараз пропоную вам назвати основні обов’язки. (Учні перелічують обов’язки)
Обов’язки:
1. Поважати і любити близьких та друзів.
2. Бути толерантним до людей
3.. Дотримуватись режиму харчування
4. Сумлінно навчатись;
5. Активно працювати на уроках;
6. Старанно виконувати домашні завдання.
7. Дотримуватись норм і правил поведінки
8. Цінувати і дбати про своє здоров'я.
9. Дотримуватись правил етикету
10. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.
11. Не ображати і не принижувати оточуючих.
Соціальний педагог:
А тепер сигнальне тестування
Тестування «Чи знаєш ти права та обов’язки?»:
1. Який документ про права дітей затвердила ООН у 1989 році:
А) Загальна декларація прав людини;
Б) Конвенція про права дитини;
2. Оберігати природу і пам’ятки культури – це…:
А) обов’язок;
Б) право.
3. Як називається основний закон України, де записані всі права та обов’язки людини?
А) Загальна декларація прав людини;
Б) Конституція України.
4.Відпочивати влітку в нашому пришкільному таборі «Сонечко» - це…:
А) обов’язок;
Б) право.
5.Добре вчитися – це..:
А) обов’язок;
Б) право.
Соціальний педагог: У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх та вміти ними користуватися. Але слід знати не лише свої права, а й обов’язки. Прагнучи відстояти свої права, не порушуйте права інших!!!
З часом у вас збільшиться обов'язків і відповідальності. Пам’ятайте!
Незнання закону не звільняє вас від відповідальності за ваші вчинки, дії або бездіяльність. Наша подорож добігає кінця.
Хочу, щоб ви зрозуміли, що людина повинна жити прекрасним, повним надій і сподівань життям. Де б ви не були, ким би ви не стали, ви повинні знати свої права та пам’ятати про свої обов'язки і саме головне - бути Людиною.