Сенсорне сприймання та сенсорна інтеграція, в чому різниця, яке значення у розвитку дитини з особливими освітніми потребами, корекційна робота, перелік ігор та вправ для розвитку та корекції сенсорної інтеграції
Ми живемо у великому і різноманітному світі. Важливо розуміти, як бачить і сприймає світ дитина, на який орган сприйняття вона опирається. Сенсорна інтеграція – це обробка сигналів, подразників, які надсилаються від органів відчуттів, їх розпізнавання і упорядковування, формування знань. Чим досконаліше працюють сенсорні системи, тим точнішу інформацію отримує мозок видає більше адекватних відповідей. Сенсорна інтеграція: Це неусвідомлений процес, який відбувається в головному мозку. Організовує інформацію, яка отримана з допомогою органів відчуття. 3. Наділяє значенням відчуття, які ми сприймаємо, вибираючи потрібну інформацію. 4. Дозволяє усвідомлено діяти і реагувати на ситуацію, в якій знаходимося. 5. Формує базу для теоретичного навчання і соціальної поведінки. Е.Дж.Айрес,1959 р.
Номер слайду 3
В первые 7 лет жизни все дети развиваются в определенной последовательности . Отличаться может темп развития. Данный возраст играет ключевую роль для сенсорной интеграции. В этот период мозг наиболее чувствителен к принятию различных ощущений и их обработке. Сенсорні системи: зорова тактильна вестибулярна пропріоцептивна слухова нюхова смакова
Номер слайду 4
При проведенні діагностики порушення сенсорної інтеграції необхідно пам’ятати: Дитина не може зрозуміти і пояснити проблеми, так як процеси, які відбуваються у мозку, контролю не піддаються. Порушення проявляються у кожної дитини по різному. Научуванність і поведінка дитини дозволяють робити висновки про показники сенсорної інтеграції. Дитина може мати відхилення в роботі однієї сенсорної системи, інші можуть працювати нормально. Розрізняють гіпер і гіпочутливість до різноманітних сигналів.
Номер слайду 5
Ознаки порушення сенсорної інтеграції. Тактильна система Знижене сприймання Підвищене сприймання Шукає доторків, потреба доторкнутися до всього; Погано відчуває біль; Наносить сам собі пошкодження (щипає, кусає себе); Завжди тягне предмети в рот, щоб їх; Не любить, коли її обіймають боїться, коли до неї Несподівано доторкаються; Не дає причесати, помити чи постригти волосся; В стресовій ситуації знімає одяг;
Номер слайду 6
Вестибулярна система Знижене сприймання знаходиться в постійному русі; любить стрибати з високих місць; любить кататися на гойдалках; любить швидкі і неочікувані рухи; Підвищене сприймання спокійні ігри; рухається обережно; боїться висоти; часто втрачає рівновагу;
Номер слайду 7
Слухова і зорова системи Знижене сприймання не реагує на своє ім’я; любить гучну музику; розмовляє сама з собою; не бачить цілісну картину; Відчуває труднощі в розрізненні схожих між собою предметів ; Підвищене сприймання закриває вуха руками; боїться гучних і неочікуваних звуків; не може слухати і дивитися одночасно; боїться яскравого світла , закриває очі;
Номер слайду 8
Корекційна робота Корекція, основана на методах сенсорної інтеграції, будується на створенні умов для отримання дитиною достатньої сенсорної стимуляції. Мета: підсилити збалансованість і розвинути обробку сенсорних стимулів центральної нервової системи. Дана робота проводиться з дітьми з гіперактивністю, синдромом дефіциту уваги, затримкою психічного розвитку, порушеннями інтелектуального розвитку.
Номер слайду 9
Робота над покращенням сенсорної інтеграції здійснюється за такими напрямками: 1. В процесі спеціальних дидактичних ігор і вправ по сенсорному вихованню, направлених на розвиток сприймання просторових і якісних властивостей предметів і формування перцептивних дій. 2. В ході ігор і вправ, направлених на розвиток у дитини соціального сприймання: сприйняття людини, її дій, рухів, в тому числі мімічних і експресивних, сприймання самого себе і оточуючих однолітків. 3. В продуктивній діяльності – малювання, аплікація, ліплення, конструювання, ручна праця, іграх з водою. 4. Використання на заняттях різноманітних обтяжувачів, голчатих м’ячів, масажних рукавичок, губок та інших матеріалів з різною текстурою. 5. В повсякденному житті в процесі безпосереднього спілкування з дитиною. 6. На заняттях по розвитку мовлення (розвиток слухової уваги і зосередженості, орієнтація на обличчя, того хто говорить, мовленнєве наслідування), по музикальному вихованню, розвиток елементарних математичних уявлень, в ході фізичного і моторно-рухового розвитку. 7. Робота по розвитку сенсорного сприймання відбувається, як в процесі уроків, так і на позаурочних заняттях.
Номер слайду 10
Ігри і посібники для тактильної системи:
Номер слайду 11
Ігри і посібники для зорової системи: Всі ці ігри і матеріали використовуються для покращення зорового сприймання властивостей і якостей предметів, кольору, форми, розміру. Розвивають зорово-моторну координацію око-рука, око-нога. Значно покращують просторі уявлення, усвідомлення себе в просторі і оточуючому світі
Номер слайду 12
Ігри і посібники для слухової системи:
Номер слайду 13
При високій сенсорної чутливості: 1. «Шнурівки» різних видів. 2. «Мозаїка» 3. «Малювання» 4. «Сенсорні доріжки» з різноманітною структурою матеріалів. 5. «Застібки» 6. «Збери намисто» і т.д., підійдуть всі заняття для розвитку дрібної моторики. Ігри і посібники для пропріоцептивної системи: Всі ці ігри і матеріали використовуються для регуляції м'язового тонусу, стимуляції пропріоцептивної системи, що дозволяє дитині краще контролювати свої частини тіла, покращить загальну і дрібну моторику, покращить координацію рухів, сприяє підвищенню концентрації уваги.
Номер слайду 14
Одним із сучасних засобів реалізації методу сенсорної інтеграції є спеціально обладнана сенсорна кімната. В умовах сенсорної кімнати використовується масований потік інформації на кожну сенсорну систему. Одночасна стимуляція декількох сенсорних систем призводить не тільки до підвищення активності сприймання, а й до забезпечення сенсорної інтеграції.
Номер слайду 15
Основні методи роботи спостереження, бесіда арт-терапія з імпровізацією психогімнастика ігри на розвиток сприймання, пам’яті, уваги, уяви рольові ігри релаксація Корекційна діяльність Для дітей з 2 років і підлітків можна виділити такі напрямки корекційно-розвиткової роботи: - корекція емоційно-вольового розвитку; - корекція сенсорно-перцептивної діяльності - розвиток інтелектуальної діяльності.