Тема: Правила додавання числа до суми та віднімання числа від суми.
Мета: ознайомити учнів застосовувати правила додавання числа до суми і віднімання числа від суми; вдосконалювати навички розв’язування задач на дві дії; розвивати увагу; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Контроль, корекція та закріплення знань учнів.
— Скільки всього фруктів дала мама дітям? Скільки дітей було у мами? Які дані в задачі зайві? На яке питання не можна дати відповіді? Чому?
2. Геометричний матеріал
— Скільки трикутників на малюнках?
В однієї білки 9 горіхів і стільки ж — в іншої. Скільки всього горіхів у білок?
Як зміниться розв’язання задачі, якщо в іншої білки на 2 горіхи менше?
5. Математичний диктант
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з правилами додавання числа до суми і віднімання числа від суми.
1. Робота за підручником (с. 47–48)
Завдання 256. Коментоване розв’язування завдання
Один учень біля дошки розв’язує і пояснює.
Завдання 257
Учні «ланцюжком» читають вирази й обчислюють їх значення.
Завдання 258. Колективне опрацювання матеріалу
Тато зловив 9 карасів і 5 линів, а син — 5 коропів. Скільки всього рибин зловили тато і син?
— Задачу можна розв’язати виразом: (9 + 5) + 5.
Обчислимо зручним способом: (9 + 5) + 5 = 9 + (5 + 5) = 9 + 10 = (р.)
Запам’ятай! Щоб додати число до суми двох чисел, достатньо додати це число до одного з доданків, а до отриманого результату додати інший доданок.
Завдання 260. Колективне опрацювання матеріалу
Тато зловив 14 рибин, а син —5. Мама зварила юшку з 4 рибин. Яка кількість рибин залишилася?
Задачу можна розв’язати виразом: (14 + 5) – 4.
Обчислимо зручним способом: (14 + 5) – 4 = (14 – 4) + 5 = 10 + 5 = 15 (р.)
Запам’ятай! Щоб відняти число від суми двох чисел, достатньо відняти це число від будь-якого доданка, а до отриманого результату додати інший доданок.
Завдання 261. Коментоване обчислення значень виразів
Завдання 262
Один учень біля дошки розв’язує і пояснює.
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Робота над задачею
Уранці від корови надоїли 9 л молока, | а ввечері — на 1 л менше. 3 л молока з вечірнього удою залишили, | а решту продали. | Скільки літрів молока з вечірнього удою продали?
— Прочитайте задачу. Поміркуйте, про що в ній ідеться. Прочитайте задачу частинами за рисками. Розв’яжіть її.
План розв’язування
1) Скільки літрів молока надоїли ввечері?
2) Скільки літрів молока з вечірнього удою продали?
14 – 6 – 6 |
14 – (6 – 6) |
7 + 5 + 1 |
7 + (5 + 1) |
16 – 8 + 1 |
16 – (8 + 1) |
4. Розв’язування логічних задач
Скільки кінців у 4 палиць? (8)
Колоду розпиляли на 3 частини. Скільки розпилів зробили? (2)
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Чого навчилися на уроці?
— З якими правилами обчислень ознайомилися?
VII. Домашнє завдання
С. 48, завдання 263; 264.