Правила перенесення слів із рядка в рядок

Про матеріал
поглибити знання учнів про склад, домогтися засвоєння учнями основних правил переносу; розвиватилогічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

ПЛАН  УРОКУ №___

Предмет: Українська  мова

Професія: ____________  Курс: ____  Група: ____

Викладач: Бирса Ю.С.

Тема програми: Поняття норми в сучасній українській літературній мові

Орфографічна норма

Тема: Правила перенесення слів із рядка в рядок

Мета: поглибити знання учнів про склад, домогтися засвоєння учнями основних правил переносу; розвиватилогічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Мобілізація уваги учнів.

Орієнтовне вступне слово вчителя.

Любі учні! У наш клас завітали гості щирі. Привітаймо їх у добрий час посмішкою і миром.

 Ми вам раді, люди добрі,

 І вітаємо щиро вас,

Запрошуємо ласкаво

На урок у п’ятий клас.

У дні святого Різдва Христового 
Бажаю щастя Вам земного, 
Та рідну Вкраїну любить. 
А Бог Вам щедрою рукою

За Вашу віру, за любов
Подарує свою благодать.

ІІ. Актуалізація і корекція  опорних знань, умінь, навичок.

Перевірка домашнього завдання.

Мовознавча гра «Незакінчене речення».

Вікторина для Всезнайки.

  • Найменша одиниця мовлення – звук.
  • Звуки мови та мовлення вивчає розділ науки про мову, що називається - фонетикою.
  • В українській мові звуків – 38.
  • Голосні звуки утворюються за допомогою – голосу.
  • Голосних звуків в українській мові – 6.
  • Приголосні звуки утворюються  з допомогою - голосу і шуму або тільки шуму.
  • Приголосних звуків – 32.
  • Дві літери позначають один звук - … сполучення дж, дз.
  • Літери  я, ю, є, ї, щ  позначають -  два звуки.
  • Графічне зображення звука - це літера (буква).
  • Сукупність букв кожної мови, які розміщенні в певному порядку, називається – алфавітом.
  • Усього в  українській мові літер -33.

Робота біля дошки і  в робочих зошитах (компетентність саморозвитку і самоосвіти).

«Відгадай загадку, друже»».

Розгадати загадки. Записати у зошити слова-відгадки, передати їх звукописом. У кожному слові вказати кількість літер і звуків.

В неї гарні, пишні віти,

І колючок не злічити…

Не байдужа до прикрас,

На свята спішить до нас.

 Ялинка

 

Терли, терли мак в макітрі,
лущили горішки,
додавали мед, родзинки,
ще й цукатів трішки —
все це — в зварену пшеницю,
а чи в рис, чи в ячмінь..
Це основа всього смачного
серед страв різдвяних.
Ну ж бо, страву цю назвіть
і смакуйте з нами!
Кутя

ІІІ. Повідомлення теми уроку, мотивація навчальної діяльності.

Орієнтовне повідомлення вчителя.

Тема уроку «Склад. Основні правила переносу».

(Запис теми уроку в зошити.)

На уроці поглибимо знання про склад, я допоможу засвоїти основні правила переносу; будемо розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу.

Дорогі учні, сьогодні знову запрошую до королівства Фонетики, щоб подарувати вам тепло душі, радість пізнання нового. Хочу, щоб не тільки здобули знання, а ще більше полюбили свою рідну українську  мову.

І V. Організація пізнавальної діяльності учнів.

Колективна робота.

Прослухайте лінгвістичну казку «Казка про склади» (читання учителем).

Це було дуже-дуже давно. Так давно, що Мовна Країна була лише одним містом, де жили букви. У ті далекі часи голосні букви трималися купки. А приголосні ходили по місту і байдикували. Але за кілька днів байдикувати їм набридло.  Вирішили вони одна з іншою потоваришувати, поговорити. Літера Р зустріла букву К.

- Р!

-К!

Так само З і М спробували поговорити:

-З!

-М!

Нецікаві розмови виходять.

Не знали приголосні, як між собою порозумітися.Аж тут прислухались.Голосні між собою сперечались:

-У!
-І!

-Е!

Та так вже голосно, що всі знудьговані приголосні побігли дивитися.И та А змагалися в спритності. А решта їх підбадьорювали.

Р і К стали біля І з двох боків.

Всі закричали разом, і вийшло слово РІК!З та М пішли до фінішу. З привітала літера И з перемогою:

  • ЗИ!

М підбадьорила А:

  • МА!

А так як вони були поруч, вийшла ЗИМА?

З того часу приголосні букви зрозуміли, що з голосними поруч жити цікавіше. Можна склади і навіть слова утворювати. І розмовляти так краще.

Запитання:

  • Що таке склад?

Робота над теоретичним матеріалом узагальнюючої  таблиці.

Склад – це частина слова, яка вимовляється одним поштовхом повітря.

Склад може бути утворений з одного чи кількох звуків, один з яких обов’язково

є голосним:

рік – 1 склад;   зви-чай – 2 склади;

 мо-ли-тва–3 склади;  ми-ло-сер-дя – 4 склади.

 

Склад

відкриті  - закінчуються   закриті – закінчуються

на голосний звук   на приголосний звук

                  не-бо, свя-то   ан-гел, муд-рець

Робота з підручником.

  • Опрацювання теоретичного матеріалу про склад, с.138-139.
  • Виконання вправи 258, с. 139.

Завдання: прочитати речення, виписати виділені слова, поділяючи рисками на склади. Вкажіть у дужках кількість складів.

Гра « Музичні слова» (компетентність саморозвитку і самоосвіти).

Завдання: дібрати і записати у зошити якнайбільше слів, що мають склади – назви нот. У дібраних словах визначити склади відкриті та закриті.

Зразок:до.. – колядочка.

  • до …   - мі …   - соль …  - сі …
  • ре …    - фа …   - ля …

Диктант-співпраця (робота на картках).

Завдання: доповнити подані групи слів власними прикладами(тематика – новорічні свята).

Односкладові – мед, …

Двоскладові -   вечір, …

Трискладові - коляда, …

Чотирискладові – обрядовість, …

Фізкультхвилинка.

Учитель. Щоб відпочити, проведемо фізкультхвилинку. Якщо я називаю слово, у  якому є один склад, підняти руки вгору, якщо слово складається з двох складів – розведіть у сторони, якщо із трьох – підняти  вперед, якщо із чотирьох –опустити вниз.

Вірність, чеснота, лінь, краса, справедливість, посмішка, розум, честь, щедрість, працьовитість, талант, дар, радість, довіра, друг.

 

Поетична хвилинка (вірш читає учитель).

В одній країні граматичній,

Морфологічно-фонетичній

Жив Перенос — маленький знак,

Та неабиякий мастак!

Він був розумний і кмітливий

І знав закони особливі:

Міг переносити слова

З рядка в рядок,

Ось так: Різд-вя-на зо-ря.

Коли в рядку не поміщались,

Слова до Переносу мчались.

В негоду, вранці і вночі:

— Будь ласка, любий Переносе,

 Перенеси нас, друже! — просять.

І Перенос не відмовляв,

З рядка в рядок переставляв

Слова, ось так: не-бе-са, спі-ва-ють,

Виф-ле-єм, ди-тя-точ-ко,  ра-ді-ють.

Але слова все йшли і йшли,

Вже черги у дворі були!

Щоб не спинялась переправа,

Він написав кілька мудрих правил.

І мудрих, і таких простих

Своїх кілька правил золотих!

Тепер в країні граматичній,

Морфологічно-фонетичній

Їх знає навіть і маля,

Бо кожен бачить їх здаля.

І я вам раджу: прочитайте

І добре їх запам'ятайте.

Як ви вважаєте, чому автор називає правила переносу золотими?

Робота з таблицею.

Опрацювання теоретичного матеріалу таблиці «Основні правила переносу слів».

Найголовніше правило переносу слів – з одного рядка на інший слова переносяться здебільшого по складах.  Але потрібно пам’ятати,  що    правила поділу на склади не завжди збігаються з правилами переносу слів із рядка в рядок. Зараз ми опрацюємо теоретичний матеріал таблиці «Основні правила переносу слів».

Основні правила переносу слів 

Правила

Приклади

1.

Частини слів з одного рядка в другий переносяться за складами

ка-лач, ве-чір, Ма-лан-ка

2.

Слова з подовженими двома літерами можна переносити двома способами

жи-ття і жит-тя,

ві-ру-ва-ння і ві-ру-ван-ня,

збі-жжя і збіж-жя

3.

При подвоєнні літер на межі значущих частин слова можливий тільки один перенос

від-ділити, без-змістовний

лимон-ний, буден-ний

4.

Одна літера не залишається в попередньому рядку й не переноситься

Ма-рія (а не Марі-я),

на-ція (а не наці-я)

 

5.

Не розривають при переносі йо, ьо

га-йок, зна-йо-мий,

ко-льо-ри, ба-дьо-рий

6.

Апостроф, знак м’якшення, знак переносу, розділові знаки (крім тире) не переносяться в наступний рядок.

хлоп’- ята ( а не хлоп-’ята),

слизь- ко  (а не слиз-ько)

7.

Не розривають сполучення літер дж, дз, які позначають один звук.

Увага! Якщо дж, дз не становлять одного звука (це трапляється, коли д належить до префікса, а ж або з — до кореня), то їх можна розривати

грин-джоли (а не гринд-жоли),

за-дзвеніти (а не зад-звеніти)

 

над-звичайний (а не надз-вичайний),

під-земний ( а не пі-дземний)

8.

Не можна переносити прізвища, залишаючи в попередньому рядку ініціали, складноскорочені слова:

І.Я.Франко (а не І.Я.-Франко),

ООН (а не О-ОН),

АЕС (а не А-ЕС)

9.

У всіх інших випадках – довільний перенос

се-стра і сест-ра, близь-кий і бли-зький, галиць-кий і гали-цький

 

Вправа «Запам’ятай!» (інформаційна компетентність).

Завдання. Виразно прочитати вірш, запишіть у зошити його назву.  Виписати  у зошити виділені слова, поділяючи їх на частини.

Золоті правила переносу

Для переносу слів завжди

Потрібен поділ на склади.

Як склад з одної букви лиш,

Не перенось його, облиш.

Передню букву пам’ятай,

Від кореня не відривай!

Дж, дз не розривають,

Як злиті звуки позначають.

Подвійних приголосних збіг –

Ти можеш розірвати їх.

У переносі вільний час

З’явився навіть, бо щораз,

Хто добре правила ці знає,

Тепер йому допомагає.

Чи є такі помічники

Між вас, шановні малюки?

Ось вам слова: Йордан, вода,

Життя, дзвінок, раджу, розвеселяй.

Які ж із правил золотих

Потрібні вам для слів отих?

  Гр.Бойко

Робота  в парах.

Гра «Шукаємо слова» (робота з картками).

Картка №1.

Правильно поділені для переносу всі слова в рядку:

А  ра-дію-ть, рад-жу, І-сус

Б  ма-ле-нький, спі-ва-є, я-сел

В  за-дзве-ні-ти, спі-вай-те, взим-ку.

Картка №2.

В якому рядку  усі слова не  правильно поділені для переносу:

А   від-жим, нень-ка, на-дія

Б   спі-ваю-ть,  зад-зве-ні-ли, та-нці

В  до-ро-гу, сте-жин-ку, ра-дість

Картка №3

В якому рядку не можна розривати слова для переносу?

А  ячмінь, юшка, радію

Б  юнаки, воджу, сніжку

В Ісус, юнак, дзвін

V. Підсумок уроку.

Рефлексія.

- Що нового ви дізналися про склад, наголос?

-  З якими правилами переносу познайомилися? Які запам’ятали?

 Оцінювання навчальних досягнень учнів.

VІ. Домашнє завдання та інструктаж до нього.

  • Опрацювати теоретичний матеріал підручника, 138-140.
  • Вправа 261,с.140 (письмово).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 вересня 2019
Переглядів
19828
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку