Мета:
-познайомити з основними правилами з'ясування стосунків;
-виховувати почуття відповідальності за здоровий мікроклімат у своїй родині.
Основні поняття: з'ясування стосунків.
Тема. Правила з'ясування стосунків.
Мета:
Основні поняття: з'ясування стосунків.
Хід заняття
І. Повідомлення теми і мети заняття
ІІ. Робота над новим матеріалом.
Всі сварки мають свої правила і певні ритуали. Уявіть собі дітей, які б'ються. Існує детально розроблена послідовність : обзивання, висунута вперед челюсть, надуті губи, штовхання в груди і пхання і, нарешті, зовсім небагато легеньких ударів, але підходять учителі і все скінчено. Для з'ясування стосунків між дорослими є певні правила.
1. Не забувай про мету.
Пам'ятайте про те, навіщо ви з'ясовуєте стосунки і чому. Не переключайтесь на інші теми ( в минулому році..., твоя мама..., вся твоя родина...)
2. Ніколи не ображайте.
Не обзивайте. (Кожного разу, коли ви використовуєте принизливе прізьвисько чи характеристику, ви спонукаєте інших бути такими, якими ви їх змалювали. Ви їх обзиваєте, і вони поступово такими стають). Дотримуйтесь формули: « Я почуваюсь, коли ти...» Ви можете кричати, конкретизувати, перераховувати і заглиблюватись в деталі, але не нагороджувати один одного обідними епітетами. Якщо той, хто це робить говорить:»Нічого не можу з собою зробити, воно виривається саме...» це неправда. Рот його і він повинен контролювати те, що із нього вилітає.
3. Визначайте час у висловленні ваших емоцій.
Робіть всі свої заяви про сильні почуття в манері «тут і тепер»:»Зараз я тебе ненавиджу!», «Зараз я тобі не вірю». Пам'ятаєте як сваряться діти? Вони роблять вкрай різкі, сильні заяви, а через декілька хвилин їх почуття забуваються. Це схоже на літню грозу. Те, що ви випустите назовні швидко проходить.
Фокус в тому, щоб уникати категоричних заяв і таких слів , як «завжди» і «ніколи». І не тікайте від проблеми, не ходіть похмурі по квартирі і не виправляйте все мовчки. Якщо є проблема, її потрібно вирішувати.
4. Установіть сигнал для тайм-ауту.
Інколи сварка заходить далеко – втомлює, лякає чи просто починається невчасно. Попередньо домовтесь про сигнал, який може подати кожний із вас , щоб примусити автоматично зупинитись.(Одна пара придумала «стоп-шляпу», яка висіла на вішальці, і будь хто з них міг піти і надіти її. Звучить інтригуюче, але спрацьовувало). Перерва у сварці може дати цікаві результати. Ви почуваєтесь ніби у підвішеному стані, але через деякий час ви починаєте розуміти, що все це чипуха, а теперішні проблеми залишаються. Ви повертаєтесь до продовження сварки, якщо виникне потреба, а можете і не повертатись. Часто, якщо ви чесні, то помітите, що втрачаєте пил ненависті і злості, але потім, прийшовши додому, пробуєте цей пил розпалити, ніби відчуваючи, що позбавитись його нелегко. Почуття не сталі і суперечливі, тому не пробуйте зберегти їх замороженими. «Я ненавиджу тебе/ я люблю тебе» - нормальне почуття між люблячими людьми.
5. Доставте собі задоволення у середині сварки.
Коли ви зненацька припиняєте поєдинок, придумайте і зробіть самостійно те, що принесе вам задоволення: сходіть у кіно, з'їжте плитку шоколаду чи поплавайте в басейні. Спочатку вам можливо важко буде почати це, адже ви «не в настрої», але гра варта свічок. Вчинки, які приносять вам задоволення і переплетені з почуттями, викликаними сваркою, допоможуть швидше позбавитись того, з чим ви покінчили і що є вашою власною проблемою, а не проблемою вашого партнера. Ці ж вчинки допоможуть вам змінити те, що ви точно хочете змінити.
6.Не йдіть на компроміс самі з собою, а будьте гнучкими.
Одного разу ваші почуття зміняться і ви зможете і «давати» і «брати». В інший час ви зрозумієте, що повинні наполягати на своїй точці зору – не із-за гордості, а тому, що робити по-іншому було б нечесно по відношенню до вас самих. Компроміс з самим собою має зворотний ефект – ви відчуваєте обіду і, найчастіше, накопичуєте свої негативні емоції для удару-відповіді.
Вам слід помічати свої помилки і погоджуватись із справедливою думкою чи обгрунтованою критикою у вашу адресу. Це велика можливість дізнатись про себе і про те, як ваші дії діють на інших.Проявляти де це можливо доброзичливість і вибачення, які б ви хотіли побачити у відповідь.
7. Прийміть теперішнє і не забувайте про минуле.
Минуле уже в минулому, і його не можна змінити. Можливо, вам одного разу і потрібно буде вилити ваші думки про минуле, але потім слід іти далі до визначення сьогоднішніх подій.
8. Пам'ятайте, що мета всього поєдинку – близькість.
Мета поєдинку в близьких відносинах – це підготуватись і винести сміття, яке закрило вільний потік енергії і спілкування. «Справедлива боротьба» приведе до ясності і відвертості, до нових можливостей.
Поєдинок за правилами – це драматична зміна старих припущень, яких дотримуються старі люди.
З'ясування стосунків – це ваш вибір, і його мета – стати ближче один до одного. Фокус у тому, щоб дізнатися , що ви можете бути емоціно сильними, нікому не приносячи шкоди. Ви можете злитись і все-таки контролювати себе. І якщо ви виявляєте, що втрачаєте контроль, тоді підіть у іншу кімнату і заспокойтесь. Взявши тайм-аут ви можете ще керувати своїми емоціями, щоб потім повернутися до спорту і продовжити його.
Ви виявите, що , фактично, вирішити можна все і що вас чують, але також почнете чути нове про себе. Ви дізнаєтесь, що сварка удало завершена , коли обоє відчуєте себе вільними і між вами не залишиться несказаного.
Конфлікти та їх вирішення.
Відновні практики – запорука мирного вирішення конфліктів.
Мета заняття:
Необхідні матеріали:
Папір для вправи “Сніжинки” і “Малюнок удвох”.
Бланки тестів чи “Умієте ви тримати себе в руках конфліктній ситуації?”, «Самооцінка конфліктності»
Хід заняття
Сьогодні ми говоритимемо про конфлікт, з'ясуємо, що це, які його можливі причини і емоції.
1. Що таке конфлікт.
Що таке конфлікт? (Вислухати названі слова: злість, ненависть, сварка, нещастя, стрес, хвороба, радість, перемога і так далі).
Отже, слово конфлікт в перекладі з латинського означає “зіткнення”, а з погляду психології «Конфлікт – явище, що виникає в результаті зіткнення протилежних дій, поглядів, інтересів, прагнень, планів різних людей».
2. Назвіть причини виникнення конфліктів?
Відповідь:
соціальна нерівність
дефіцит життєвих благ
боротьба за кращі позиції в суспільстві
розбіжність цінностей індивідів і суспільства
протилежність інтересів людей
егоїстичність людей
погана інформація і непорозуміння
недосконалість людської психіки
3. Вправа “Асоціації”.
Якщо конфлікт – це одяг, то який? Якщо меблі, то які?
Який можна зробити висновок? (У конфліктів є дві сторони – негативна і позитивна).
Конфлікти в житті неминучі, якщо люди мають свою власну позицію, не є бездумними виконавцями.
Конфліктів немає тільки тоді, коли всі люди однакові, як роботи: однаково думають, однаково відчувають, живуть без сварок.
Потрібно пам'ятати, що практично з будь-якого питання у різних людей погляди відрізняються. Люди – різні! Ці відмінності природні і нормальні. І зараз ми ще переконаємося в цьому при виконанні різних вправ.
4. Вправа “Сніжинки”.
Її алгоритм:
Мовчки візьміть листок.
Складіть його навпіл.
Відірвіть правий верхній кут.
Складіть ще раз навпіл.
Ще раз відірвіть правий верхній кут.
Ще раз складіть навпіл.
І ще раз відірвіть верхній правий кут.
Розгорніть листок і покажіть свій “витвір мистецтва” однокласникам.
Рефлексія.
Зверніть увагу, які різні у вас вийшли сніжинки! Хоча був чіткий алгоритм дій. Чому це відбулося? ( Відповіді дітей).
А якби всі сніжинки були однаковими, світ був би нудним і незмінним. Отже конфлікти відіграють найважливішу роль в житті окремої людини, розвитку сім'ї, життєдіяльності школи, будь-якої організації, держави, суспільства і людства в цілому. У якійсь – мірі вони навіть необхідні для розвитку ситуації і стосунків, для зростання особистості, інакше може наступити застій.
5. Аналіз ситуацій.
Тепер проаналізуємо ситуації.
Повсякденна ситуація для всіх:
Вам на ринку продали бракований товар. Брак ви відмітили пізніше. Як ви поступите, якщо продавець молодший за вас; якщо комплекція продавця така, що Арнольду Шварценеггеру, в порівнянні з ним, робити нічого?
Роздаю картки із ситуаціями трьом рядам.
Картка № 1
Картка № 2
1. Батько постійно дивиться спортивний канал. В результаті мати з дочкою не можуть дивитися по телевізору те, що хочуть. Одного разу вони хотіли подивитися цікаву передачу, але тато не погодився поступитися своїм інтересам.
2. Дружина чекала чоловіка після роботи до 20.00, але чоловік прийшов на 2 години пізніше, тобто до 22.00. Чоловік сказав, що він затримався на роботі, дружина не повірила, і між ними виник конфлікт.
3. На ринку жінка купила кавун. Продавщиця обдурила її на 2 кг Жінка почала лаятися, продавщиця ж почала виправдовуватися, і стверджувати, що це винні ваги. Виник конфлікт між покупцем і продавцем
Картка № 3
1. Почався урок в 9 класі. Вже 10 хвилин йде пояснення нового матеріалу. Без дозволу в клас входить Коля і сідає на своє місце. Шумно дістає підручник і зошит. Клас починає говорити. Вчитель починає робити зауваження Колі. Він різко відповідає, грубить. Виникає конфлікт.
2. Петя і Вася вирішили одночасно пограти з однією іграшкою. Ніхто з них не хоче поступатися. Ваші дії.
3. Оля і Маша - дві кращі подруги посварилися через те, що їм подобається один і той самий хлопець.
Ви побачили, що не тільки в різних конфліктних ситуаціях ми реагуємо по-різному; навіть і в схожих ситуаціях, але з різними людьми, наша реакція може бути іншою.
6. Вправа “Малюнок удвох”.
Клас ділиться на пари. Кожна пара отримує лист паперу. З цієї миті і до закінчення вправи розмовляти не можна.
Необхідно узяти одну ручку удвох і так, щоб обидва партнери тримали її, намалювати малюнок на вільну тему.
Готові малюнки обговорюються за принципом, “чому намалювали саме це”, “хто що малював”, “як вам малювалося” і так далі З'ясовується, що школярі поводилися в цій ситуації абсолютно по-різному: хтось “рвався в бій” і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався вгадати наміри іншого і запропонувати свої ідеї, хтось байдуже малював “по черзі”, а хтось взагалі віддав малюнок на відкуп напарникові.
Чому це так? Виявляється: у тих ситуаціях, в яких наші інтереси не збігаються з інтересами іншої людини (а саме так виникає конфлікт!), можна поводитися абсолютно по-різному.
7. Можливі причини конфліктів (бесіда):
Чи потрапляли ви коли-небудь в конфліктні ситуації?
Чи бувають у вас конфлікти з батьками? У чому їх суть?
Що ви робите, щоб уникнути конфліктів в школі з друзями і вчителями, в сім'ї?
Ви прагнете знайти способи уникнути конфлікти, але чи завжди це вдається, ми перевіримо за допомогою Тесту чи “Умієте ви тримати себе в руках конфліктній ситуації?”
8. Тест «Чи вмієте ви тримати себе в руках в конфліктній ситуації».
Одні люди не в змозі залишатися спокійними під час сварки, інші ж здатні зберігати душевну рівновагу навіть у момент найвищого загострення пристрастей. Чи умієте ви справлятися з конфліктними ситуаціями?
1. Чи можете ви в приступі люті розбити посуд?
А. Так, це можливо.
Б. Ну, якщо мене спровокувати, то безумовно.
В. Ні, це лише погіршить ситуацію, та і посуд жаль.
2. Дискусії, в яких учасники дотримуються різних думок...
А. Не потрібні.
Б. На жаль, необхідні.
В. Нічого не дають.
3. Двоє друзів (подруг) почали гарячу дискусію.
А. Буду триматися осторонь.
Б. Мене це розважить.
В. Спробую бути посередником.
4. Що ви думаєте з приводу вислову “Завжди поступається той, хто розумніший”?
А. Дурниці – відмовка не для розумних, а для слабких.
Б. Така тактика здатна зберегти багато нервових клітин.
В. Перед тим як поступитися, потрібно все гарненько обдумати.
5. Ваш (а) друг (подруга) декілька днів були сильно роздратований (а).
А. Запитаю, що трапилося.
Б. Попрошу його (її) бути стриманим (ой).
В. Буду уникати спілкування з ним (їй).
6. За сусіднім столиком в кафе хтось робить нетактовні зауваження стосовно вас.
А. Дам відсіч.
Б. Я пересяду за інший столик
В. Мене це не хвилює.
Результати. Підрахуйте кількість балів, користуючись таблицею.
1 2 3 4 5 6
А 1 3 1 1 2 2
Б 3 2 3 2 1 3
В 2 1 2 3 3 1
6-9 балів
Ви надаєте велике значення гармонії стосунків і тому прагнете виникаючі конфлікти вирішувати мирним шляхом. На жаль, це не завжди можливо. Іноді, щоб розрядити атмосферу, необхідна “гроза”.
10-14 балів
Ви ніколи не піддаєтеся на провокацію, і тому вас практично неможливо вивести з себе. Перш ніж починати суперечку, ви завжди намагаєтеся оцінити ситуацію. Якщо починається сварка, ви зберігаєте завидну холоднокровність.
15-18 балів
У будь-якій ситуації для вас перш за все важлива ясність. І її ви добиватиметеся за всяку ціну, іноді навіть через конфлікт. І, звичайно ж, іноді ви буваєте занадто емоційні.
Більшість конфліктів в школі починаються саме на рівні спілкування. Вони виникають із-за невдало сказаного слова, образливого порівняння, несправедливої оцінки, підвищеного емоційного стану. Без емоцій важко переконати партнера по спілкуванню в своїй правоті. Емоції допомагають знайти істину. Кількість конфліктних емоцій велика. У цьому ми переконаємося, виконавши
9. Вправа “Відповідь з посмішкою”.
Можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою. Люди з відчуттям гумору рідко конфліктують, а вже якщо сперечаються, то завжди приємно, з жартом, усмішкою (не з сарказмом, злою іронією, а з добрим, дотепним жартом).
Розіграємо ситуації, де необхідно посміхнутися, пожартувати, не дати сваркі стати конфліктом.
Ситуація 1. Ви отримуєте записку з вашим ім'ям: “А + В= Любов”. Ваша реакція... Обговорення. Репліка має бути з посмішкою.
Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчителька робить вам зауваження. Ви виправдовуєтеся (з посмішкою). Що скажете?
Ситуація 3. У автобусі ти ненавмисно наступила на ногу поряд хлопцю, що стоїть. Твої дії?
10. Рефлексія
Що нового і корисного ви дізналися на уроці?
Психологічний тест: Самооцінка конфліктності