Правила з'ясування стосунків.

Про матеріал

Мета:

-познайомити з основними правилами з'ясування стосунків;

-виховувати почуття відповідальності за здоровий мікроклімат у своїй родині.

Основні поняття: з'ясування стосунків.

Перегляд файлу

 

Тема. Правила з'ясування стосунків.

Мета:

  • познайомити з основними правилами з'ясування стосунків;
  • виховувати почуття відповідальності за здоровий мікроклімат у своїй родині.

Основні поняття: з'ясування стосунків.

Хід заняття

І. Повідомлення теми і мети заняття

ІІ. Робота над новим матеріалом.

  1. Слово психолога.

Всі сварки мають свої правила і певні ритуали. Уявіть собі дітей, які б'ються. Існує детально розроблена послідовність : обзивання, висунута вперед челюсть, надуті губи, штовхання в груди і пхання і, нарешті, зовсім небагато легеньких ударів, але підходять учителі і все скінчено. Для з'ясування стосунків між дорослими є певні правила.

1. Не забувай про мету.

 Пам'ятайте про те, навіщо ви з'ясовуєте стосунки і чому. Не переключайтесь на інші теми ( в минулому році..., твоя мама..., вся твоя родина...)

2. Ніколи не ображайте.

Не обзивайте. (Кожного разу, коли ви використовуєте принизливе прізьвисько чи характеристику, ви спонукаєте інших бути такими, якими ви їх змалювали. Ви їх обзиваєте, і вони поступово такими стають). Дотримуйтесь формули: « Я почуваюсь, коли ти...» Ви можете кричати, конкретизувати, перераховувати і заглиблюватись в деталі, але не нагороджувати один одного обідними епітетами. Якщо той, хто це робить говорить:»Нічого не можу з собою зробити, воно виривається саме...» це неправда. Рот його і він повинен контролювати те, що із нього вилітає.

3. Визначайте час у висловленні ваших емоцій.

Робіть всі свої заяви про сильні почуття в манері «тут і тепер»:»Зараз я тебе ненавиджу!», «Зараз я тобі не вірю». Пам'ятаєте як сваряться діти? Вони роблять вкрай різкі, сильні заяви, а через декілька хвилин їх почуття забуваються. Це схоже на літню грозу. Те, що ви випустите назовні швидко проходить.

 Фокус в тому, щоб уникати категоричних заяв і таких слів , як «завжди» і «ніколи». І не тікайте від проблеми, не ходіть похмурі по квартирі і не виправляйте все мовчки. Якщо є проблема, її потрібно вирішувати.

4. Установіть сигнал для тайм-ауту.

Інколи сварка заходить далеко – втомлює, лякає чи просто починається невчасно. Попередньо домовтесь про сигнал, який може подати кожний із вас , щоб примусити автоматично зупинитись.(Одна пара придумала  «стоп-шляпу», яка висіла на вішальці, і будь хто з них міг піти і надіти її. Звучить інтригуюче, але спрацьовувало). Перерва у сварці може дати цікаві результати. Ви почуваєтесь ніби у підвішеному стані, але через деякий час ви починаєте розуміти, що все це  чипуха, а теперішні проблеми залишаються. Ви повертаєтесь до продовження сварки, якщо виникне потреба, а можете і не повертатись. Часто, якщо ви чесні, то помітите, що втрачаєте пил ненависті і злості, але потім, прийшовши додому, пробуєте цей пил розпалити, ніби відчуваючи, що позбавитись його нелегко. Почуття не сталі і суперечливі, тому не пробуйте зберегти їх замороженими. «Я ненавиджу тебе/ я люблю тебе» - нормальне почуття між люблячими людьми.

5. Доставте собі задоволення у середині сварки.

Коли ви зненацька припиняєте поєдинок, придумайте і зробіть самостійно те, що принесе вам задоволення: сходіть у кіно, з'їжте плитку шоколаду чи поплавайте в басейні. Спочатку вам можливо важко буде почати це, адже ви «не в настрої», але гра варта свічок. Вчинки, які приносять вам задоволення і переплетені з почуттями, викликаними сваркою, допоможуть швидше позбавитись того, з чим ви покінчили і що є вашою власною проблемою, а не проблемою вашого партнера. Ці ж вчинки допоможуть вам змінити те, що ви точно хочете змінити.

6.Не йдіть на компроміс самі з собою, а будьте гнучкими.

Одного разу ваші почуття зміняться і ви зможете і «давати» і «брати». В інший час ви зрозумієте, що повинні наполягати на своїй точці зору – не із-за гордості, а тому, що робити по-іншому було б нечесно по відношенню до вас самих. Компроміс з самим собою має зворотний ефект – ви відчуваєте обіду і, найчастіше, накопичуєте свої негативні емоції для удару-відповіді.

 Вам слід помічати свої помилки і погоджуватись із справедливою думкою чи обгрунтованою критикою у вашу адресу. Це велика можливість дізнатись про себе і про те, як ваші дії діють на інших.Проявляти де це можливо доброзичливість і вибачення, які б ви хотіли побачити у відповідь.

7. Прийміть теперішнє і не забувайте про минуле.

Минуле  уже в минулому, і його не можна змінити. Можливо, вам одного разу і потрібно буде вилити ваші думки про минуле, але потім слід іти далі до визначення сьогоднішніх подій.

8. Пам'ятайте, що мета всього поєдинку – близькість.

Мета поєдинку в близьких відносинах – це підготуватись і винести сміття, яке закрило вільний потік енергії і спілкування. «Справедлива боротьба» приведе до ясності і відвертості, до нових можливостей.

 Поєдинок за правилами – це драматична зміна старих припущень, яких дотримуються старі люди.

 З'ясування стосунків – це ваш вибір, і його мета – стати ближче один до одного. Фокус у тому, щоб дізнатися , що ви можете бути емоціно сильними, нікому не приносячи шкоди. Ви можете злитись і все-таки контролювати себе. І якщо ви виявляєте, що втрачаєте контроль, тоді підіть у іншу кімнату і заспокойтесь. Взявши тайм-аут ви можете ще керувати своїми емоціями, щоб потім повернутися до спорту і продовжити його.

 Ви виявите, що , фактично, вирішити можна все і що вас чують, але також почнете чути нове про себе. Ви дізнаєтесь, що сварка  удало завершена , коли обоє відчуєте себе вільними і між вами не залишиться несказаного.

 

 

Конфлікти та їх вирішення.

 Відновні практики – запорука мирного вирішення конфліктів.

 

Мета|ціль| заняття:

  • познайомити учнів з|із| поняттям “конфлікт”;
  • дати уявлення про різні стилі вирішення конфлікту;
  • поглибити саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного|вдача| для поведінки в конфлікті.

 

Необхідні матеріали:

Папір для вправи “Сніжинки” і “Малюнок удвох|вдвох|”.

Бланки тестів чи “Умієте ви тримати себе в руках конфліктній ситуації?”, «Самооцінка конфліктності»

 

 

Хід заняття

 

Сьогодні ми говоритимемо про конфлікт, з'ясуємо, що це, які його можливі причини і емоції.

 

1. Що таке конфлікт.

Що таке конфлікт? (Вислухати названі|накликати| слова: злість, ненависть, сварка, нещастя, стрес, хвороба, радість, перемога і так далі).

Отже, слово конфлікт в перекладі|переведенні| з латинського означає “зіткнення|сутичку|”, а з погляду психології  «Конфлікт – явище, що виникає в результаті|унаслідок| зіткнення|сутички| протилежних дій, поглядів, інтересів, прагнень, планів різних людей».

 

2. Назвіть|накликайте| причини виникнення конфліктів?

Відповідь:

соціальна нерівність

дефіцит життєвих благ

боротьба за кращі позиції в суспільстві|товаристві|

розбіжність цінностей індивідів і суспільства|товариства|

протилежність інтересів людей

егоїстичність людей

погана інформація і непорозуміння|нерозуміння|

недосконалість людської психіки

 

3. Вправа “Асоціації”.

Якщо конфлікт – це одяг, то який? Якщо меблі, то які?

Який можна зробити висновок|висновок|? (У|біля| конфліктів є дві сторони – негативна і позитивна).

Конфлікти в житті неминучі, якщо люди мають свою власну позицію, не є|з'являються| бездумними виконавцями|виконувачами|.

Конфліктів немає тільки|лише| тоді, коли всі люди однакові, як роботи: однаково думають|вважають|, однаково відчувають|почувають|, живуть без сварок.

Потрібно пам'ятати, що практично з будь-якого питання у різних людей погляди відрізняються. Люди –  різні|! Ці відмінності|відзнаки| природні і нормальні. І зараз ми ще переконаємося в цьому при виконанні різних вправ.

 

4. Вправа “Сніжинки”.

Її  алгоритм:

Мовчки візьміть листок.

Складіть його навпіл.

Відірвіть правий верхній кут|ріг|.

Складіть ще раз навпіл.

Ще раз відірвіть правий верхній кут|ріг|.

Ще раз складіть навпіл.

І ще раз відірвіть верхній правий кут|ріг|.

Розгорніть листок і покажіть свій “витвір мистецтва” однокласникам.

 

Рефлексія.

Зверніть увагу, які різні| у вас вийшли сніжинки! Хоча був | чіткий алгоритм дій. Чому це відбулося? ( Відповіді дітей).

А якби|аби| всі сніжинки були однаковими, світ був би нудним|скучним| і незмінним. Отже конфлікти відіграють найважливішу роль в житті окремої людини, розвитку сім'ї, життєдіяльності школи, будь-якої організації, держави, суспільства|товариства| і людства в цілому|загалом|. У якійсь –  мірі вони навіть необхідні для розвитку ситуації і стосунків, для зростання|зросту| особистості|особистості|, інакше може наступити|настати| застій.

5. Аналіз ситуацій.

Тепер проаналізуємо ситуації.

Повсякденна  ситуація для всіх:

Вам на ринку продали бракований товар. Брак|шлюб| ви відмітили|помітили| пізніше. Як ви поступите|вчините|, якщо продавець молодший за вас; якщо комплекція продавця така, що Арнольду Шварценеггеру, в порівнянні з ним, робити|чинити| нічого|немає чого|?

Роздаю картки із ситуаціями трьом рядам.

Картка|карточка| 1

  1. Мати відпустила свою дочку погуляти і веліла прийти додому в 22.30 вчасно і без запізнень. Дочка прийшла додому в 00.00. Мати почала|стала| лаятися, говорити дочці, що вона не слухається і примушує|заставляє| її переживати.
  2. Хлопець|парубок| призначив зустріч дівчині на 20.00. Вона прийшла, його немає, пройшло|минало| 20 хвилин|мінут|. Дівчина побачила свого хлопця|парубка| і відразу почала|стала| кричати на нього.
  3. Мама, перш ніж піти попросила дочку прибрати удома|вдома|. Замість цього дочка пішла гуляти і не виконала це завдання|задавання|. Коли вона прийшла додому мама почала|розпочинала| її лаяти, а дочка почала|стала| стверджувати, що до неї подзвонила краща подруга Олена, яка завтра, виїжджає|поїхав| до Москви на місяць і, запросила погуляти з|із| нею і попрощатися.

 

Картка|карточка| № 2

1. Батько постійно дивиться спортивний канал. В результаті мати з|із| дочкою не можуть дивитися по телевізору те, що хочуть. Одного разу|одного дня| вони хотіли подивитися|поглянути| цікаву передачу, але|та| тато|папа| не погодився поступитися своїм інтересам.

2. Дружина|жінка| чекала чоловіка|мужа| після|потім| роботи до 20.00, але|та| чоловік|муж| прийшов на 2 години пізніше, тобто до 22.00. Чоловік|муж| сказав, що він затримався на роботі, дружина|жінка| не повірила, і між ними виник конфлікт.

3. На ринку жінка купила кавун. Продавщиця обдурила її на 2 кг Жінка почала|розпочинала| лаятися, продавщиця ж почала|розпочинала| виправдовуватися, і стверджувати, що це винні ваги. Виник конфлікт між покупцем і продавцем

Картка|карточка| № 3

1. Почався|розпочинав| урок в 9 класі. Вже 10 хвилин|мінути| йде пояснення нового матеріалу. Без дозволу в клас входить Коля і сідає на своє місце|місце-милю|. Шумно дістає підручник|посібник| і зошит. Клас починає|розпочинає| говорити. Вчитель|учитель| починає|розпочинає| робити|чинити| зауваження Колі. Він різко відповідає, грубить. Виникає конфлікт.

2. Петя і Вася вирішили|рішали| одночасно пограти з|із| однією іграшкою. Ніхто з|із| них не хоче поступатися. Ваші дії.

3. Оля і Маша - дві кращі подруги посварилися через те, що їм подобається один і той самий хлопець.

 

 

 

 

 

 

Ви побачили, що не тільки|не лише| в різних конфліктних ситуаціях ми реагуємо по-різному; навіть і в схожих ситуаціях, але|та| з|із| різними людьми, наша реакція може бути іншою.

 

6. Вправа “Малюнок удвох|вдвох|”.

 

Клас ділиться на пари. Кожна пара отримує|одержує| лист|аркуш| паперу. З цієї миті і до закінчення вправи розмовляти не можна.

Необхідно узяти одну ручку удвох|вдвох| і так, щоб|аби| обидва партнери тримали її, намалювати малюнок на вільну тему.

Готові малюнки обговорюються за принципом, “чому намалювали саме це”,  “хто|КТО| що малював”, “як вам малювалося” і так далі З'ясовується, що школярі поводилися в цій ситуації абсолютно|цілком| по-різному: хтось “рвався в бій” і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався|пробував| вгадати наміри іншого і запропонувати свої ідеї, хтось байдуже малював “по черзі”, а хтось взагалі віддав малюнок на відкуп напарникові.

Чому це так? Виявляється|опиняється|: у тих ситуаціях, в яких наші інтереси не збігаються з|із| інтересами іншої людини (а саме так виникає конфлікт!), можна поводитися абсолютно|цілком| по-різному.

 

7. Можливі причини конфліктів (бесіда):

Чи потрапляли|попадали| ви коли-небудь в конфліктні ситуації?

Чи бувають у вас конфлікти з|із| батьками? У чому їх суть?

Що ви робите, щоб|аби| уникнути конфліктів в школі з|із| друзями і вчителями|учителями|, в сім'ї?

 

Ви прагнете знайти способи уникнути конфлікти, але|та| чи завжди це вдається, ми перевіримо за допомогою Тесту чи “Умієте ви тримати себе в руках конфліктній ситуації?”

 

8. Тест «Чи вмієте ви тримати себе в руках в конфліктній ситуації».

Одні люди не в змозі залишатися спокійними під час сварки, інші ж здатні|здібні| зберігати душевну рівновагу навіть у момент найвищого загострення пристрастей. Чи умієте ви справлятися з|із| конфліктними ситуаціями?

 

1. Чи можете ви в приступі люті розбити посуд?

А. Так|та|, це можливо.

Б. Ну, якщо мене спровокувати, то безумовно.

В.|ст| Ні, це лише погіршить ситуацію, та і посуд жаль.

 

2. Дискусії, в яких учасники дотримуються різних думок...

А. Не потрібні.

Б. На жаль, необхідні.

В. Нічого не дають.

 

3. Двоє друзів (подруг) почали|розпочинали| гарячу дискусію.

А. Буду триматися осторонь|збоку|.

Б. Мене це розважить.

В. Спробую бути посередником.

 

4. Що ви думаєте|вважаєте| з приводу вислову “Завжди поступається той, хто|КТО| розумніший”?

 

А. Дурниці – відмовка не для розумних, а для слабких|слабих|.

Б. Така тактика здатна|здібна| зберегти багато нервових клітин.

В. Перед тим як поступитися, потрібно все гарненько обдумати.

 

5. Ваш (а) друг (подруга) декілька днів були сильно роздратований|знервований| (а).

А. Запитаю|спитаю|, що трапилося.

Б. Попрошу його (її) бути стриманим (ой).

В. Буду уникати спілкування з|із| ним (їй).

 

6. За сусіднім столиком в кафе хтось робить|чинить| нетактовні зауваження стосовно вас.

А. Дам відсіч.

Б. Я пересяду за інший столик

В. Мене це не хвилює.

 

Результати. Підрахуйте|підсумовуйте| кількість балів, користуючись таблицею.               

         1 2 3 4 5 6

А 1 3 1 1 2 2

Б 3 2 3 2 1 3

В 2 1 2 3 3 1

6-9 балів

Ви надаєте велике значення гармонії стосунків і тому прагнете виникаючі конфлікти вирішувати мирним шляхом|колією|. На жаль, це не завжди можливо. Іноді|інколи|, щоб|аби| розрядити атмосферу, необхідна “гроза”.

10-14 балів

Ви ніколи не піддаєтеся на провокацію, і тому вас практично неможливо вивести з|із| себе. Перш ніж починати|розпочинати| суперечку|спір|, ви завжди намагаєтеся|пробуєте| оцінити|оцінювати| ситуацію. Якщо починається|розпочинає| сварка, ви зберігаєте завидну холоднокровність.

15-18 балів

У будь-якій ситуації для вас перш за все|передусім| важлива|поважна| ясність. І її ви добиватиметеся за всяку ціну|за будь-яку ціну|, іноді|інколи| навіть через конфлікт. І, звичайно ж, іноді|інколи| ви буваєте занадто емоційні|емоціональні|.

 

Більшість конфліктів в школі починаються|розпочинають| саме на рівні спілкування. Вони виникають із-за невдало сказаного слова, образливого порівняння, несправедливої оцінки, підвищеного емоційного|емоціонального| стану|достатку|. Без емоцій важко переконати партнера по спілкуванню в своїй правоті. Емоції допомагають знайти істину. Кількість конфліктних емоцій велика. У цьому ми переконаємося, виконавши

 

9. Вправа “Відповідь з посмішкою”.

 

Можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою|посмішкою|. Люди з|із| відчуттям|почуттям| гумору рідко конфліктують, а вже якщо сперечаються, то завжди приємно, з|із| жартом, усмішкою|посмішкою| (не з|із| сарказмом, злою іронією, а з|із| добрим, дотепним жартом).

Розіграємо ситуації, де необхідно посміхнутися, пожартувати, не дати сваркі стати конфліктом.

 

Ситуація 1. Ви отримуєте|одержуєте| записку з|із| вашим ім'ям: “А + В= Любов”. Ваша реакція... Обговорення. Репліка має бути з посмішкою.

 

Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчителька робить|чинить| вам зауваження. Ви виправдовуєтеся (з посмішкою). Що скажете?

 

Ситуація 3. У автобусі ти ненавмисно наступила|настала| на ногу поряд|поруч| хлопцю|парубкові|, що стоїть. Твої дії?

 

10. Рефлексія

Що нового і корисного ви дізналися|упізнавали| на уроці?

Психологічний тест: Самооцінка конфліктності

  1. Рветеся в суперечку|спір|   7 6 5 4 3 2 1 Ухиляєтеся від суперечки|спору|
  2. Свої висновки супроводжуєте тоном, що не терпить заперечень 7 6 5 4 3 2 1              Свої висновки супроводжуєте тоном, що вибачається
  3. Вважаєте|лічите|, що доб'єтеся свого, якщо завзято заперечуватимете 7 6 5 4 3 2 1 Вважаєте|лічите|, що якщо завзято заперечуватимете, то не доб'єтеся свого
  4. Не звертаєте увагу на те, що інші не приймають доводів 7 6 5 4 3 2 1  Жалкуєте, якщо бачите, що інші не приймають доводів
  5. Спірні питання обговорюєте у присутності опонента 7 6 5 4 3 2 1  Міркуєте про спірні проблеми у відсутність опонента
  6. Не бентежитеся|збентежуєте|, якщо потрапляєте|попадаєте| в напружену обстановку              7 6 5 4 3 2 1                У напруженій обстановці відчуваєте|почуваєте| себе ніяково|невмілий|
  7. Вважаєте|лічите|, що в спорі треба проявляти|виявляти| свій характер|вдачу|              7 6 5 4 3 2 1              Вважаєте|лічите|, що в спорі не потрібно демонструвати свої емоції
  8. Не поступаєтеся в спорах 7 6 5 4 3 2 1  Поступаєтеся в спорах
  9. Якщо вибухаєте, то вважаєте|лічите|, що без цього не можна 7 6 5 4 3 2 1  Якщо вибухаєте, то незабаром відчуваєте відчуття|почуття| провини|вини|
  10. Вважаєте|лічите|, що люди легко виходять з|із| конфліктів 7 6 5 4 3 2 1   Вважаєте|лічите|, що люди насилу виходять з|із| конфліктів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Множинська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трубіцина Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Крижанівська Антоніна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
1705
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку