«Вплив емоцій і почуттів на здоров’я людини».

Про матеріал

Тренінгове заняття для дітей з метою: вчити учнів виражати свої емоції, керувати ними, ділити емоції на позитивні й негативні, розуміти емоції інших людей. Розвивати навички свідомо впливати на свій емоційний стан. Виховувати турботливе ставлення до свого здоров׳я та здоров׳я інших.

Перегляд файлу

 

ЗШ І-ІІІ ступенів №3 м.Гайворон

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховна година

на тему:

«Вплив емоцій і почуттів на здоров’я людини».

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

практичний психолог

Крівцова А.В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гайворон 2017

 

Тема: Вплив емоцій і почуттів на здоров’я людини.

Мета: вчити учнів виражати свої емоції, керувати ними, ділити емоції на позитивні  й  негативні,  розуміти  емоції  інших  людей.  Розвивати  навички свідомо впливати на свій емоційний стан. Виховувати турботливе ставлення до свого здоров׳я та здоров׳я інших.

Вид роботи: тренінг  

Клас 6

Обладнання та матеріали: «Квітка питань», глечик з картками, кубик з питаннями, надувні кульки.

Хід роботи

І.Організаційний момент.

1. Правила роботи групи

- Для того, щоб наша робота була ефективною, пропоную повторити правила роботи :

Дисципліна –підтримувати тишу в класі , говорити з дозволу;

Толерантність поважати думку іншого, уважно слухати, не перебивати;

Активність- брати участь у всих подіях, вправах, ситуаціях;

Чесність і щирість надавати правдиву інформацію;

Піднята рука відповідати, піднявши руку.

2. Вправа «Привітання»

Мета: формування позитивного настрою на спільну роботу; створення

невимушеної, доброзичливої атмосфери в групі.

Доброго  дня!  Я  рада  бачити  кожного  з  вас  і  сподіваюся  на  творчу  і плідну  роботу.  Для  початку  давайте  привітаємося  і  всі  станемо  в  коло.

Вітатися будемо наступним чином.

Один із дітей простягає руку сусідові зліва, вітається й потискує руку. А ліву  руку  подає  сусідові  праворуч.  Цей  наступний  учасник,  потискуючи вільну руку cусіда, іншою рукою вітає третього і так далі. Утворюється коло, в  якому  гравці  тримаються  за  руки.  Покоманді  голосно  говорять  один одному «Привіт».

(Поділ учнів на команди за вибраним кольором)

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

3. Вправа «Квітка питань» (додаток 1)

Мета:  вчити  учнів  ділитися  своїми  переживаннями,  порівнювати  свій внутрішній стан з іншими.

  Подивіться яка в мене є гарна квітка. Вам потрібно по черзі відірвати

пелюстку, та дати відповідь на питання яке ви там знайдете.

  Чи на всі питання ви б відповідали так як інші учні? Чому?

Людина  не  може  залишатися  байдужою  до  навколишнього  світу. Предмети  й  люди,  з  якими  вона  стикається,  події,  свідком  або  учасником яких  вона  стає,  викликають  у  людини  різні  реакції.  Вони  висловлюють ставлення людини до дійсності.

  Як на вашу думку називаються ці реакції?

ІІІ.Основна частина

4. Розповідь учителя. Сьогодні на уроці поговоримо про те, що таке емоції та  почуття,  які  види  емоцій  можна  виділити,  а  також  про  те,  яку  роль  вони відіграють у житті людини, та навчимося регулювати свої емоції.

Емоції  (від  лат.еmotion    хвилювання,  збудження)    це  процес переживання ситуації, ставлення до інших об'єктів (слайд 3).

Емоції  й  почуття  відіграють  у  житті  людини  роль  внутрішніх регуляторів поведінки, вони сигналізують про те, як протікає діяльність, чи все в житті добре.

  Як  ви  думаєте,  що  у  людини  проявляється  раніше    почуття  чи

емоції?

  Чим же емоції відрізняються від почуттів?

Почуття    це  відображення  у  свідомості  людини  її  ставлення  до

дійсності, що виникає при задоволенні чи незадоволенні вищих потреб.

Емоції    це  прості  переживання,  пов'язані  із  задоволенням  або незадоволенням органічніх потреб.

  А за якими ознаками можна здогадатися, які емоції відчувають інші, в

тому числі незнайомі люди (бажаючі висловлюються). Емоції інших людей

можна  розпізнати  по  їхній  поведінці,  яка,  в  свою  чергу,  визначається

настроєм і самопочуттям.

Емоції  можна  виражати  за  допомогою  рухів,  міміки,  жестів,  інтонації.

 

5.Вправа «Глечик емоцій» (групова робота)

Мета: вчити учнів розуміти емоції інших людей.

  Погляньте,  у  мене  є  глечик.  Зараз  спробуємо  вгадати  емоції  один одного.

Ви  по  черзі,  виберете  картку,  на  якій  написана  та  чи  інша  емоція  і спробуєте  зобразити  емоцію,  яка  вам  дісталась  без  слів.  Решта  повинні

вгадати, що це за емоція (додаток 2).

  Наведіть приклади позитивних і негативних емоцій(Позитивні-радість, задоволення), негативні (гнів, смуток), не визначенні (зніяковілість, розгубленість).

  Розглянемо, як впливають на здоров'я позитивні емоції.

Позитивні  емоції  сприяють  внутрішній  психологічній  гармонії

(врівноваженості  як  приємному  для  людини  стану).  Сприяють  довголіттю. Знижують ризик серцево-судинних захворювань.

6. Руханка

  Як живеш? (Ось так)

  А пливеш? (Ось так)
            А біжиш? (Ось так)

  Вдалину глядиш? (Ось так)

  Чекаєш обід? (Ось так)

  Махаєш вслід? (Ось так)

  Вранці спиш? (Ось так)

  А на місце сідаєш? (Ось так)

7. Вправа: «Мій негативний емоційний стан»

«Намалюйте себе в негативному емоційному стані, це може бути розлюченість,агресивність, роздратованість, заздрощі…» Учні малюють на папері формату А4. Запитайте наприкінці:

  • Подивіться уважно на свій малюнок. Ви подобаєтеся собі?
  • Можливо, хтось із вас хоче показати його класу, розказати про себе, про свій емоційний стан? (Учні показують малюнки, розказують про себе)

А як часто ви хотіли перебувати у такому стані? Чи подобаєтесь ви собі такі? Якщо ж ні, можете розірвати свій портрет, покласти їх на край парти. Нехай цей жест буде символом того, що ви будете намагатися більше не повертатися до таких негативних емоційних станів.

Більшість  людей  вважають,  що  негативні  емоції  руйнівні,  негативно впливають на самопочуття. Але це не завжди так.

Негативні  емоції  приносять  людині  не  менше  (якщо  навіть  не  більше) користі, ніж позитивні.

Негативні емоції є сигналом тривоги і попереджають нас про наявність

небезпеки; Завдяки негативним емоціям дізнаємося про невдачі;

Негативні  емоції  сприяють  особистісному  й  духовному  зростанню людини. Та  є  емоції  дійсно  руйнівні,  які  здатні  вивести  людину  з  душевної рівноваги і навіть довести до панічного розладу, депресії.

8. Вправа «Заборона на емоції»

 Навчися жити серцем і дивитись очима любові – тоді станеш господарем своїх емоцій.

 Мета: усвідомлення відповідальності за власні почуття, формування готовності до управління емоційними реакціями.

Метод: тематична вправа.

 Ресурси: шарфи, хусточки (5 штук).

 Опис. Попросіть зголоситися і вийти уцентр кола одного добровольця. За допомогою хусток, шарфів «заблокуйте» йому послідовно всі канали сприйняття та передання інформації:

 рот – щоб не сварився і не кричав (зав’яжіть хусточкою рот);

очі – щоб не бачили нічого недостойного, не виказували ненависть, гнів, невдоволення, щоб не плакали (пов’яжіть хусточку на очі);

вуха – щоб не чули нічого зайвого (затуліть шарфом вуха);

 ноги – щоб не копалися і не ходили в погані компанії (перев’яжіть хусточкою ноги);

 душу – щоб не страждала (пов’яжіть шарф на тулуб в ділянці серця).

Після завершення процедури запитайте учасників:

  •                  «На що спроможна така людина?
  •                  Чи може висловити свою думку?
  •                  Спостерігати, бачити прекрасне?
  •                  Творити, обіймати, висловлювати радість?
  •                  Йти по життю (можна легко підштовхнути)?
  •                  Співчувати, радіти, довіряти?».

Поступово звільняйте учасника, супроводжуючи свої дії оптимістичними висловлюваннями. Наприклад: «Розв’яжемо очі, щоб ви могли бачити прекрасне і насолоджуватися ним» тощо.

Обговорення. Спочатку запитайте добровольця:

«Як ви себе зараз почуваєте? Що відчували впродовж виконання вправи?»

Потім перейдіть до обговорення усією групою. Що робити з негативними емоціями? Що нас очікує, коли стримуємо емоції, тобто забороняємо собі їх виказувати? (Невисловлені емоції породжують страх і руйнують душу). Якщо пригнічувати емоції недоцільно, тоді як бути? (Емоції варто висловлювати і робити це в коректній формі). Емоції – це енергія, якою можна мудро скористатися для позитивних змін. Виникає при- роднє запитання: як конструктивно управляти емоціями, використовувати їхню енергію?

            9. Вправа  «Солодко-гірко»

            Ведучий тримає одноразову порожню склянку, і пропонує учасникам тренінгу помістити у неї усі гарні спогади, все те, що робить життя красивим та гармонійним. Після проговорення інструкції, ведучий стискає склянку. Учасники групи відповідають на питання що з ними зараз відбуваються, що вони відчувають. І наскільки вони готові у житті до таких почуттів та ситуацій. Обговорюються почуття та думки кожного з учасників.

10.Робота в групах

Діти,  зараз  ви  попрацюєте  в  групах.  Я  вам  роздаю  аркуші  з  назвами емоцій.  Ви  повинні  визначити  яка  з  них  корисна,  а  яка  шкідлива  і  чому. Потім перевіримо правильність ваших відповідей.

Австрійській  учений,  фахівець  у  галузі  психології  Вольфганг  Грубер провів  дослідження,  в  ході  якого  він  спостерігав  за  добровольцями  у кількості  двох  тисяч  осіб  протягом  п'яти  років.  Підбивши  підсумки,  буловиділено 5 найшкідливіших для здоров'я почуттів .

V. Закріплення знань

10. Вправа «Кулька»

Мета:  познайомити  учнів  з  одним  із  способів  подолання  негативного

настрою.

  Пропоную ще один метод подолання поганого настрою. Надуваючи

кульку  уявіть,  що  всі  неприємності,  які  з  вами  траплялися,  ви поміщаєте  в кульку.  А  тепер  нам  потрібно  позбутися  негативу,  проколовши  кульку.

Таким чином, можна покращити настрій.

VII. Підсумок

11. Вправа «Кубик»

Мета: розвивати здатності до самоаналізу  та рефлексії; узагальнювати

отриманий досвіду, зворотний зв'язок про тренінг.

Учасники групи сидять у колі. Ведучий кидає одному з гравців кубик.

Ведучий розглядає грані з питаннями. Вибирає питання, на яке йому хотілося

б відповісти, показує цю грань іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь-

якому іншому гравцеві.

1. Що цікаве відбувалося?

2. Що нового дізналися?

3. Що не сподобалося?

4. Чого навчилися?

5. Що сподобалося?

6. Що для вас було новим на уроці?

7. Що було вже відомо?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1

1. Я щасливий, коли…

2. Я засмучуюся, коли…

3. Я злюся, коли…

4. Я виходжу з себе, коли…

5. Я в нерішучості,…

6. Я ніяковію коли…

7. Мені не по собі, коли…

8. Мені страшно, коли…

9. Я абсолютно впевнений в собі у випадках,...

10. Я можу пишатися собою, коли…

11. Мені важко на душі, коли…

12. Я гублюся,…

13. Я відчуваю свою значимість,коли…

14. Я ображаюся, коли…

15. Я відчуваю себе сильним і сміливим, коли…

16. Я плачу, коли…

17. Я сміюся, коли…

18. Я нервую, коли…

19. Мені боляче, коли…

20. Я відчуваю себе дуже погано, коли…

Додаток 2.

Вас образив найкращий друг.

Ви переглядаєте улюблений мультик.

Вам подарували велосипед.

Ви їсте солодкий торт.

У вас болить горло.

У вас є нова іграшка;

Ви їсте кислі ягоди;

Ви отримали не дуже хорошу оцінку.

Ви радієте наступаючим канікулам.

Ви їдете на море.

У вас день народження.

Ви отримали зауваження

Додаток 3

Заклопотаність і тривога.

Смуток і депресія

Жаль і провина.

Прикрість і сором.

Роздратування і гнів.

Додаток 4

Як контролювати гнів: п'ять порад психолога

Чому важливо себе контролювати

Неможливо позбутися негативних емоцій повністю, та й робити цього не потрібно. Це можна пов'язати з тим, що при пригніченні негативних поривів людина заганяє їх углиб себе. З часом це викликає безліч проблем, в особливо запущених випадках трапляються серйозні проблеми зі здоров'ям.

Важливо навчитися контролювати спалахи злості або гніву, це вам цілком під силу. Насамперед варто усвідомити, що злість і гнів є реакцією психіки на власне безсилля. Немов дитина, у якої відняли іграшку, кожен відчуває гнів, коли не отримує очікуваного. Це може стосуватися уваги дружини, слухняності дітей, схвалення на роботі. Гострий приступ гніву зазвичай викликає усвідомлення несправедливості, неможливості задоволення своїх потреб. На логічному рівні людина може розуміти, що злитися безглуздо і нерозумно, але вдіяти з цим нічого не вдається. Часто злість на обставини або оточуючих може обтяжуватися свідомістю власної провини.

Дозвольте собі розсердитися

Дайте собі право випробувати повною мірою негативні почуття, оскільки, зрештою, ви маєте право злитися, ви - не робот, і коли вас ображають чи в житті щось йде не так, на виручку приходять емоції.

Постарайтеся підмінити об'єкт гніву

Іншими словами, замість того, щоб з кулаками накидатися на близьку людину, побийте від душі подушку. До слова, будь-якій фізичній вправі під силу зняти первісний сплеск агресії. Виконайте кілька присідань, відіжміться від підлоги або пострибайте на одному місці.

Треба знайти безпечний вихід

Варто пам'ятати, що, як правило, гострий спалах гніву триває трохи більше п'ятнадцяти хвилин. Ваше завдання - спробувати не наламати дров за цей час. Можуть непогано допомогти дихальні вправи: виконання глибоких вдихів і видихів допоможе впоратися зі злістю. Давно перевірений спосіб порахувати в умі до двадцяти, і тільки потім висловлювати вголос свої почуття.

Спробуйте відстрочити ваше рішення

Не приймайте ні в якому разі значущих рішень у гніві. Потрібно переварити ситуацію і тільки наступного дня видати рішення. Під владою гніву люди нерідко грюкають дверима, розривають стосунки з дорогими людьми.

Треба спробувати переключитися

Якщо ви відчуваєте, що вас долає злість, постарайтеся переключити свою увагу на якійсь інший об'єкт. Наприклад, візьміться за прибирання або перекладайте речі в столі. Механічним завченим рухам вдасться трохи охолодити запал, допомогти вам заспокоїтися.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
1 березня 2018
Переглядів
4838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку