Розробка виховної години «Право, обов'язок, свобода та відповідальність» для дітей з особливими освітніми потребами, а саме для дітей з порушеннями слуху, для учнів базової середньої школи (у 8-му класі).
Бакай Олена Юріівна, вихователь КЗ КОР «Білоцерківський багатопрофільний НРЦ», Київська обл.
Анотація: План-конспект виховної години (теле-ревю) на заявлену тему з мультимедійним супроводом має актуальне значення на сучасному освітньому просторі, а саме для дітей з особливими освітніми потребами, мета якого – формування в учнів громадянської компетентності та правової культури; забезпечення належного засвоєння прав та обов'язків дітей та дорослих; виховання почуття обов'язку та відповідальності за власні вчинки; спонукання учнів до професійного самовизначення та вмінню соціально адаптуватися.
Розробка виховної години «Право, обов’язок, свобода та відповідальність» для дітей з особливими освітніми потребами, а саме для дітей з порушеннями слуху, для учнів базової середньої школи (у 8-му класі).
Бакай Олена Юріівна, вихователь КЗ КОР «Білоцерківський багатопрофільний НРЦ», Київська обл.
Анотація: План-конспект виховної години (теле-ревю) на заявлену тему з мультимедійним супроводом має актуальне значення на сучасному освітньому просторі, а саме для дітей з особливими освітніми потребами, мета якого – формування в учнів громадянської компетентності та правової культури; забезпечення належного засвоєння прав та обов’язків дітей та дорослих; виховання почуття обов’язку та відповідальності за власні вчинки; спонукання учнів до професійного самовизначення та вмінню соціально адаптуватися.
Виховна година: теле-ревю на тему «Право, обов’язок, свобода та відповідальність».
Олена Бакай
Вихователь 8 класу
Мета: сприяти поширенню правової культури серед учнів та формування громадянської компетентності, вмінню користуватися правами і виконувати обов’язки, поглибити знання учнів про різноманітний світ професій; розвивати почуття відповідальності, упевненості, творчі та комунікативні здібності, мову учнів; виховувати активну життєву та свідому громадянську позицію, почуття гідності та поваги до прав та свобод людини, вміння соціально адаптуватися.
Словник: «кріпацтво», «Конвенція», «право», «обов’язок», «жебракують», «стародавня», «відповідальність», «свобода».
Оформлення: національна символіка: малі прапорці 5 штук; плакати на правову тематику; макет білого птаха, пір’я з правами та обов’язками; «Конвенція ООН по правам дітей», вишитий рушник.
Допоміжні матеріали: зошити по правам дітей 5 штук, надруковані букви до гри, смайлики з радісним і похмурим обличчям.
Технічні засоби: комп’ютер, мультимедійна дошка, відеокамера.
Обладнання: стелаж виставковий на професійну тематику.
Музичне оформлення: пісня «Майбутнє і чарівне»: муз. Є. Крилатова, сл. Ю. Ентіна; пісня та уривок з мультфільму «Бременські музикі»; пісня «Пісня про Україну» : муз. О. Білаша, сл. Д. Павличка.
Хід виховної справи
Звучить мелодія пісні «Майбутнє і чарівне», муз. Є. Крилатова, сл..Ю.Єнтіна
Учні вітаються з гостями
Вихователь: Вітаю знову шановних гостей в нашій студії «1+1». Наші учасники презентують теле-ревю «Право, обов’язок, свобода та відповідальність».
Вихователь: Хто мені скаже, де ви зараз живите?
Учень: В Україні.
Вихователь: Так, вірно, але головне, що ви ще живите в чудовій країні – країні дитинства, так до 18 років ви ще діти. Це чудова країна, сповнена пригод і сподівань, але коли залишаємо цю країну, назад повернутися не можемо. Не завжди до дітей ставилися з особливим піклуванням. Здійснимо екскурсію по сторінкам історії: «А ви знаєте?», увага на екран.
Демонструються слайди, які коментує вихователь
Вихователь:
Вихователь звертає увагу дітей на словник, коментуючи слово «кріпацтво», це коли багато людей працювали безкоштовно на одного пана
Вихователь: Хто нам дає закони, які будуть нас захищати?
Учениця: Держава.
Вихователь: Коли був прийнятий головний документ захисту дітей, і яку назву він має?
Учень: Головний документ захисту дітей називається «Конвенція прав дитини».
Учениця: Він був прийнятий у 1989 році у Нью-Йорку. У 1991 році Україна приєдналася до Конвенції.
Учениця: Сьогодні діти – завтра народ.
Я родом звідти, де співають села,
Де танцями розгойдані мости,
Скажу я гордо, що я маю право
На цій землі і жити, і рости.
Учень: Треба дітям всього світу
Не сваритись, а дружить.
І по правилах хороших,
По закону треба жить.
Учень: Знайте, що усі ви рівні
Від народження в правах,
І людина – змалку вільна,
Наче в небі синім ПТАХ.
На екрані під музичний супровід демонструється політ білого птаха.
В цей час вихователь знімає накидку з макету «білого птаха»
Вихователь: Якщо говорити красиво, символічно, то людина – це наче птах з двома крилами. І сьогодні ви стоїте на порозі в довге доросле життя, і цей птах зараз і надалі буде вам допомагати здійснювати політ по життю.
Одне крило це наші права, друге – обов’язки. І для того, щоб робити правильний політ у житті та в оточуючому світі, обидва крила повинні працювати однаково. На початку пригадаємо, які права ви вже знаєте, проведемо «Теле – розминку», подорожуючи крізь казки. На одне крило кріпимо пір’ячко з правом, на друге – з обов’язками , треба вибрати таке, яке підходить до цього права, як говорять: «Без обов’язків немає права». Згадаємо, що таке обов’язок?
Учениця: Обов’язок – це те, що ми повинні робити, щоб бути корисними собі та оточуючим.
Вихователь: І так починаємо «Теле - розминку»: колобка з’їла лисиця, порушено яке право?
Учень: Право на життя.
Вихователь: Який наш обов’язок ?
Учень: Поважати і цінувати своє життя і життя іншої людини.
Учні називають право та згідно цьому праву обов’язок, прикріплюють до крила макету птаха пір’я з написаними правами та обов’язками.
Вихователь: В родині качок народилось дитинча іншого кольору, назвали «Гидке каченя», вигнали з дому, тобто порушили яке право?
Учениця: Право на ім’я, на житло. Наш обов’язок : не принижувати гідності кожної людини, поважати і допомагати хворим дітям, старим людям.
Вихователь: Попелюшка багато працювала, не вчилася, не відпочивала. Зла Мачуха не давала дівчинці красивого одягу, сварилась та била дівчинку. Яке право порушено?
Учень: Право на любов, турботу сім’ї. Обов’язок - поважати і любити своїх рідних, друзів, своє оточення, ставитись до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до вас.
Вихователь: Відгадайте загадку:
Схочеш купити – не купиш,
А схочеш продати – не продаси.
Учень: Здоров’я.
Вихователь: Як ми повинні піклуватися про своє здоров’я?
Учень: Робити вранці зарядку, не мати шкідливих звичок.
Учениця: Кожний день вмиватися і митися водою з милом.
Учень: Правильно сидіти під час уроків.
Учениця: Виконувати режим дня, їсти вітаміни і корисну їжу.
Учень: Загартовуватися влітку, правильно одягатися восени і взимку.
Вихователь: Яке ми маємо право і як повинні його дотримуватись?
Учень: Ми маємо право на охорону здоров’я, наш обов’язок – цінувати і дбати про своє здоров’я, робити все, що кажуть лікарі, коли захворіли.
Вихователь: Відгадуємо наступну загадку:
На базарі не знайти.
На вагах не зважити.
Учениця: Знання.
Вихователь: А звідки здобувають знання всі люди?
Учень: У дитячому садку, у школі, в Інтернеті, в коледжі, в університеті.
Учениця: Ми маємо право на освіту, на вільний вибір навчального закладу. Наш обов’язок – старанно навчатись, активно працювати на уроках, готуватись самостійно, виконувати домашні завдання.
Вихователь: Зараз побачимо, які ви старанні учні, пропоную гру «Букви переплутались». Будете працювати по парам, треба вірно скласти слова, хто швидше зробить, піднімає усміхнений смайлик.
Свіота, колаш, назння, тевчиль
Вихователь: Всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набути,
Не станеш у житті ніколи,
Тим, ким з дитинства мрієш бути.
Дитина має право на вільний вибір професії, на розвиток здібностей і талантів. А обов’язок ваш – самостійно знаходити інформацію в різних джерелах; виконувати роботу, яка не завдає шкоди; виконувати всі види обслуговуючої праці. У світі тисячі професій! Як вибрати серед них ту, з якої розпочнеться ваш трудовий шлях, доросле життя? Це хвилює кожного з вас. Зробити правильний вибір професії – значить знайти своє місце в житті, визначити свою долю. За роки навчання у школі ви ознайомилися з професіями на уроках, виховних справах, уроках праці, у колі сім’ї. А чи так добре ви знаєте світ професій, ми побачимо з БЛІЦ-ТУРНІРУ «Світ професій». Завдання – треба відгадати загадку та назвати професію.
Учні по черзі читають на слайдах загадки, дають відповідь, вихователь коректує вимову
Гайку, гвинт я обточу,
Ну а потім обкручу.
На любий точу я смак.
Відгадайте, хто я? (Токар)
Це не одяг, а картинка:
Ось тобі рукав і спинка,
З ножицями молодець –
Називається … (Кравець)
У пору літню, в час осінній,
На весні – гарячий час,
Косять, жнуть вони і сіють,
Орють лан у котрий раз. (Хлібороб)
Цей робітник доторкнувся хмарини!
Дім нам будує – не знає хвилини. (Будівельник)
Хто на кухні хазяйнує?
Хто каструлями керує, і з ножем працює вправно,
Хто смачні готує страви? (Кухар)
Хто в лікарні по палаті
Ходить в білому халаті?
Хто людей з біди рятує, і хвороби всі лікує? (Лікар)
Першим стрічає він сонце у місті.
Двір наш і вулиця – глянь, які чисті! (Двірник)
Гроші витрачаю вміло:
Я вкладаю їх у діло. Маю булочну й пекарню,
І салон, і перукарню.
Лік грошам я добре знаю,
Їх на вітер не пускаю. (Бізнесмен)
Вихователь: Молодці! У нашому місті є такий для вас заклад, який не тільки проводить професійну роботу серед молоді, але й надає можливість оволодіти певною професією. Це – УТОГ. Одне з його промислових підприємств називається «Весна», де шиють постіль, робітничу одежу. Є магазин по продажу цієї продукції, а саме – дитячої одежі, теплих курток, рукавиць, спеціального одягу для захисту від низьких температур, товари для дому. А в Києві є підприємство «Контакт», де виробляють електротовари, вироби з пластмаси, миски, відра та інше. Про це все ви можете дізнатися з нашої виставки, а також з газети для людей з вадами слуху, яка називається «Наше життя».
Вихователь: А зараз увага на екран, до вашої уваги пісня з усім відомого мультфільму «Бременські музики». Відпочиваємо, дивимось, хто бажає мені допомогти прокоментувати.
Учень: Команда друзів – юнак Трубадур, собака, осел, кіт і півник подорожують по країні, співають пісень, танцюють – це їхня робота: допомагати людям.
Учениця: Трубадур зустрічає Принцесу, закохується, але батько дівчинки Король не дозволяє бути разом. Але Принцеса тікає, вона не змогла домовитися з батьком, щоб бути разом з Трубадуром.
Вихователь: Так, вірно, тікати звичайно погана справа, але Принцеса вже доросла і хоче жити так, як вона сама думає, як підказує її серце.
Тобто кожна людина народжується вільною: кожен має ПРАВО обирати собі друзів, улюблену справу або роботу, інтереси. Ви можете самі вибрати в якій гурток ходити, куди піти навчатися після школи. Нікого і нічого не можна примушувати робити без його згоди.
ВОЛЯ – велика цінність. Ми не замислюємось про це, бо маємо її, і звикли до цього. Тільки ті, хто жив у неволі, знають справжню її ціну, і тому ваш обов’язок – поважати своє оточення, давати можливість кожному висловлювати свої думки, не нав’язувати свої думки іншим, дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві.
Ви всі багато часу проводити в Інтернеті, ви легко можете образити кого-то, купити дорогу річ без згоди батьків, дати телефон чи адресу іншої людини без її згоди, це начебто така гра. Але ця гра не рятує від ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ за порушення в реальному світі. А відповідати за свій вчинок перед батьками чи перед іншими людьми все одно доведеться. Тому в подальшому ви повинні спочатку добре подумати, як щось зробити: «А яка відповідальність на мені лежить за мою роботу. Все треба вирішувати у колі сім’ї, щоб батьки враховували ваші інтереси.
Вихователь: А зараз ми перевіримо, як добре ви запам’ятали свої права і обов’язки, і проведемо ігрову вправу: «ВІРЮ ЧИ НІ?»
Учні читають речення на слайдах, якщо вірять піднімають посмішку, якщо ні – похмуре обличчя
Учень: Мораль і право, право і закон.
Рушійні сили для життя людини.
А їх знання надасть нам вірний тон
У розвитку держави – України.
Вихователь: Молодці! Мені дуже сподобалось сьогодні наше теле-ревю, наша щира зустріч. Завжди раді бачити всіх в нашій студії «1 + 1»
Життя твоє – безцінний дар
Не забувай про це ніколи.
Ти спиш під зорями сто жар,
Чи з друзями ідеш до школи,
Живеш ти в місті чи в селі,
Подумай, як життя прожити?
Ти слід залишиш на землі –
То треба гарний залишити!
Література