Правопис ненаголошених е, и

Про матеріал
Розробка уроку з логопедії для учнів 4 класу, спрямований на подолання дисграфії у дітей з ООП
Перегляд файлу

Тема: Ненаголошені звуки [е] та [и]: їх вимова і написання у порівнянні з наголошеними звуками

Мета уроку:

- навчити учнів розрізняти ненаголошені [е] та [и] у словах;

- сформувати вміння правильно вимовляти та писати слова з ненаголошеними [е] та [и];

- тренувати навички звуко-буквеного аналізу та синтезу слів;

- розвивати фонематичний слух, зорову увагу, пам'ять, логічне мислення;

- виховувати любов до рідної мови, уважність і старанність.

Матеріали:

- картки зі словами;

- малюнки для диференціації звуків;

- аудіозаписи для прослуховування звуків [е] та [и];

- таблиця з наголошеними та ненаголошеними звуками

 

Хід уроку:

I. Привітання. Психоемоційне налаштування.

**Логопед:** 

Встали всі рівненько, 

Вийшли із-за парт. 

Зараз наш урок почнемо, 

До нових вершин підемо!

 

**Логопед:** Діти, сьогодні на нас чекає дуже цікава подорож у світ звуків! Але спершу давайте привітаємось один з одним і побажаємо успіху нашим старанням.

 

**Учні:** 

Добрий день всім, хто тут! 

Хай урок нам радість принесе! 

II. Актуалізація знань. Вступна бесіда.

**Логопед:** Діти, чи знаєте ви, що таке наголошений звук? (Очікувані відповіді: Це звук, який чується чіткіше в слові, вимовляється з більшою силою). А що таке ненаголошений звук? (Це звук, який вимовляється слабше і чується не так виразно).

Сьогодні ми поговоримо про ненаголошені [е] та [и]. Вони часто плутаються між собою. Наше завдання – навчитися їх правильно вимовляти та писати.

III. Робота над темою уроку.

1. Ознайомлення з ненаголошеними звуками [е] та [и].

**Логопед:** Давайте послухаємо, як звучать наголошені та ненаголошені звуки [е] та [и] у словах. (Вмикає аудіозапис). 

Наприклад, у слові "лебідь" звук [е] чітко чути під наголосом, а в слові "ведмідь" – [е] чути слабше.

 

**Запитання до учнів:** 

- Який звук чутно чітко у слові "лебідь"? (Відповідь: [е]). 

- А який звук чути у слові "ведмідь"? (Відповідь: [е] у ненаголошеній позиції). 

 

2. Визначення місця ненаголошених звуків у словах.

**Логопед:** Давайте спробуємо визначити, де в слові знаходяться ненаголошені [е] та [и]. 

На дошці написані слова: 

- с_ло (село), 

- п_ріжок (пиріжок), 

- з_лень (зелень).

 

Учні вставляють пропущені літери, орієнтуючись на наголошений склад у споріднених словах (село — села, пиріжок — пиріжки, зелень — зелений). 

 

3. Читання чистомовок.

**Логопед:** Давайте потренуємось читати чистомовки, щоб краще запам'ятати вимову звуків [е] та [и].

 

- Е-Е-Е – в лісі квітне все. 

- И-И-И – на полях стоять хліби. 

- Е-И-Е – сонце в небі золоте. 

- И-Е-И – у садочку ми і ти.

 

**Запитання до учнів:** 

- Який звук ми повторювали найчастіше? 

- Як він вимовляється у словах?

 

4. Гра «Впізнай звук».

Учням показують картки зі словами, де є ненаголошені [е] або [и]. Завдання – визначити, який звук в слові: 

- *в_шня (вишня)* — учні визначають [и], 

- *п_ріжок (пиріжок)* — учні визначають [и], 

- *к_гля (кегля)* — учні визначають [е].

 

IV. Фізкультхвилинка.

**Логопед:** А зараз давайте відпочинемо і зробимо вправи.

 

- На лужку, на лужку 

Підемо ми у танку. 

[Е-Е-Е] – руки підняли, 

[И-И-И] – вниз опустили. 

Покрутились, посміхнулись

І на місце повернулись!

 

 V. Закріплення матеріалу.

 1. Робота в зошитах.

Учням пропонують записати слова з пропущеними голосними, орієнтуючись на наголос у споріднених словах:

- в_сло ( весла)

- п_тля (петля),

- к_ти ( кит)

 - кр_ило ( крила)

 2. Гра «Злови звук».

**Логопед:** Я називатиму слова, а ви плескатимете в долоні, коли почуєте ненаголошений [е] або [и].

Слова: лісок, море, березень, село, кисень.

VI. Підсумок уроку.

**Логопед:** Діти, ви сьогодні чудово працювали! Що ми сьогодні вивчали? (Відповіді учнів: Ми вчилися розрізняти ненаголошені [е] та [и], правильно їх вимовляти та писати). 

Чи легко було впізнавати ці звуки у словах? Що сподобалося найбільше? 

 

VII. Завершення уроку.

**Логопед:** На прощання побажаю вам: 

Хай звучать слова всім рідні, 

Побажаю вам сумління. 

І нехай, як лагідне проміння, 

Ваша мова буде чиста й ніжна!

 

Дякую вам за увагу!

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
14 жовтня
Переглядів
106
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку