Тема: Ненаголошені звуки [е] та [и]: їх вимова і написання у порівнянні з наголошеними звуками
Мета уроку:
- навчити учнів розрізняти ненаголошені [е] та [и] у словах;
- сформувати вміння правильно вимовляти та писати слова з ненаголошеними [е] та [и];
- тренувати навички звуко-буквеного аналізу та синтезу слів;
- розвивати фонематичний слух, зорову увагу, пам'ять, логічне мислення;
- виховувати любов до рідної мови, уважність і старанність.
Матеріали:
- картки зі словами;
- малюнки для диференціації звуків;
- аудіозаписи для прослуховування звуків [е] та [и];
- таблиця з наголошеними та ненаголошеними звуками
Хід уроку:
I. Привітання. Психоемоційне налаштування.
**Логопед:**
Встали всі рівненько,
Вийшли із-за парт.
Зараз наш урок почнемо,
До нових вершин підемо!
**Логопед:** Діти, сьогодні на нас чекає дуже цікава подорож у світ звуків! Але спершу давайте привітаємось один з одним і побажаємо успіху нашим старанням.
**Учні:**
Добрий день всім, хто тут!
Хай урок нам радість принесе!
II. Актуалізація знань. Вступна бесіда.
**Логопед:** Діти, чи знаєте ви, що таке наголошений звук? (Очікувані відповіді: Це звук, який чується чіткіше в слові, вимовляється з більшою силою). А що таке ненаголошений звук? (Це звук, який вимовляється слабше і чується не так виразно).
Сьогодні ми поговоримо про ненаголошені [е] та [и]. Вони часто плутаються між собою. Наше завдання – навчитися їх правильно вимовляти та писати.
III. Робота над темою уроку.
1. Ознайомлення з ненаголошеними звуками [е] та [и].
**Логопед:** Давайте послухаємо, як звучать наголошені та ненаголошені звуки [е] та [и] у словах. (Вмикає аудіозапис).
Наприклад, у слові "лебідь" звук [е] чітко чути під наголосом, а в слові "ведмідь" – [е] чути слабше.
**Запитання до учнів:**
- Який звук чутно чітко у слові "лебідь"? (Відповідь: [е]).
- А який звук чути у слові "ведмідь"? (Відповідь: [е] у ненаголошеній позиції).
2. Визначення місця ненаголошених звуків у словах.
**Логопед:** Давайте спробуємо визначити, де в слові знаходяться ненаголошені [е] та [и].
На дошці написані слова:
- с_ло (село),
- п_ріжок (пиріжок),
- з_лень (зелень).
Учні вставляють пропущені літери, орієнтуючись на наголошений склад у споріднених словах (село — села, пиріжок — пиріжки, зелень — зелений).
3. Читання чистомовок.
**Логопед:** Давайте потренуємось читати чистомовки, щоб краще запам'ятати вимову звуків [е] та [и].
- Е-Е-Е – в лісі квітне все.
- И-И-И – на полях стоять хліби.
- Е-И-Е – сонце в небі золоте.
- И-Е-И – у садочку ми і ти.
**Запитання до учнів:**
- Який звук ми повторювали найчастіше?
- Як він вимовляється у словах?
4. Гра «Впізнай звук».
Учням показують картки зі словами, де є ненаголошені [е] або [и]. Завдання – визначити, який звук в слові:
- *в_шня (вишня)* — учні визначають [и],
- *п_ріжок (пиріжок)* — учні визначають [и],
- *к_гля (кегля)* — учні визначають [е].
IV. Фізкультхвилинка.
**Логопед:** А зараз давайте відпочинемо і зробимо вправи.
- На лужку, на лужку
Підемо ми у танку.
[Е-Е-Е] – руки підняли,
[И-И-И] – вниз опустили.
Покрутились, посміхнулись
І на місце повернулись!
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота в зошитах.
Учням пропонують записати слова з пропущеними голосними, орієнтуючись на наголос у споріднених словах:
- в_сло ( весла)
- п_тля (петля),
- к_ти ( кит)
- кр_ило ( крила)
2. Гра «Злови звук».
**Логопед:** Я називатиму слова, а ви плескатимете в долоні, коли почуєте ненаголошений [е] або [и].
Слова: лісок, море, березень, село, кисень.
VI. Підсумок уроку.
**Логопед:** Діти, ви сьогодні чудово працювали! Що ми сьогодні вивчали? (Відповіді учнів: Ми вчилися розрізняти ненаголошені [е] та [и], правильно їх вимовляти та писати).
Чи легко було впізнавати ці звуки у словах? Що сподобалося найбільше?
VII. Завершення уроку.
**Логопед:** На прощання побажаю вам:
Хай звучать слова всім рідні,
Побажаю вам сумління.
І нехай, як лагідне проміння,
Ваша мова буде чиста й ніжна!
Дякую вам за увагу!