Правопис складних прикметників, прислівників

Про матеріал
Повторити і поглибити знання учнів про написання складних прикметників, прислівників, зокрема про складання основ; сприяти зміцненню навичок правопису складних прикметників, прислівників разом і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати складні прикметники, прислівники з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти помилки у правописі складних прикметників; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; виховувати почуття любові до рідної мови, культури.
Перегляд файлу

                            Правопис складних прикметників

 

 

Прикметники, які утворилися складанням двох і трьох основ, називаються складними, наприклад: народногосподарський, промислово-торговельний, повітряно-реактивний, дослідно-показовий, інженерно-будівельний, англо-російсько -український.

Елементи складних прикметників об'єднуються сурядним або підрядним зв'язком. За сурядним способом зв'язку основи, з яких утворюються складні прикметники, сполучаються як рівноправні {торговельно-комерційний, фінансово-економічний). За підрядним способом одна основа синтаксично залежить від іншої {великопанельний, багатогалузевий, багаторічний, морозотривкий, малопродуктивний, малоприбутковий) .

У складних прикметниках під час поєднання основ використовуються сполучні голосні о, е, є. Якщо першою частиною складного прикметника є числівник, прислівник і прийменникове сполучення, то складові елементи з'єднуються без сполучних голосних, наприклад: повсякчасний, одновесловий, багатообіцяючий, вічнозелений тощо.

Пишуться разом:

прикметники, утворені сполученням основ прикметника й іменника: внутрішньоринковий, зовнішньоторговельний, сухопутний, різноякісний, зовнішньополітичний;

прикметники, утворені сполученням основ іменника і прикметника: кредитоспроможний, суднопідіймальний, лісопромисловий, зимостійкий, шовкопрядильний, повітроплавальний;

прикметники, утворені сполученням основ прислівника і прикметника: великопромисловий, великоваговий, малопотужний, багатосерійний;

прикметники, утворені сполученням основ числівника й іменника: п'ятипроцентний, шестиповерховий, семитонний, стокілометровий;

прикметники, утворені сполученням основ іменника і дієслова: водолікувальний, грязелікувальний, нафтопереробний, овочесушильний, овочезбиральний;

складні прикметники, що означають терміни, утворені з двох і більше неоднорідних прикметників: поперечношліфувальний, новогрецький, геологорозвідувальний, староцерковно-слов 'янський та ін.

Пишуться через дефіс:

складні прикметники, утворені від двох або трьох прикметникових основ: офіційно-діловий, ощадно-позичковий, науково-технічний, промислово-інвестиційно-будівельний, синьо-біло-червоний;

складні прикметники, що означають: а) якість з додатковим відтінком: кисло-солодкий, добродушно-хитрий, гіркувато-солоний; б) відтінки й поєднання кольорів: чорно-білий, яскраво-ліловий, блідо-рожевий, жовтувато-червоний, фіолетово-сірий, ізумрудно-зелений, біло-блакитний (але жовтогарячий — один колір);

складні прикметники, утворені сполученням прикметника та іменника, але з перестановкою елементів: літературно-художній (художня література), науково-медичний (медична наука);

складні прикметники, перша основа яких утворена від слів іншомовного походження і закінчується на -ико, -іко: хіміко-технологічний, медико-хірургічний.

 

ВПРАВИ:

1). Запишіть слова разом чи через дефіс.  Поясніть їх написання:

геолого/мінералогічний, дванадцяти/дюймовий, багато/кольоровий, біло/чорний, верхньо/волзький, жовто/зелений, моторно/парусний, навколо/планетний, мало/знайомий, класико/ романтичний, нижче/наведений, серцево/судинний, сімдесяти/ літній, ранньо/середньо/вічний, сіро/кам'яний ,темно/водий, електро/вимірювальний

 

2). З поданими словами складіть речення:

багатообіцяючий, вічнозелений, довгорукий, самозакоханий, своєрідний, високошановний, блакитноокий, трипроцентний, всевидющий, сивобородий, маловрожайний, напівофіційний, інфрачервоний

 

3).Дослідження-відновлення.

 Відновити складні прикметники, що означають проміжні сторони світу, а також інші географічні назви. Пояснити їх правопис.

Південь, схід; південь, захід; Західна Європа; північ, захід; Середня Азія; Східна Україна; південь, схід; Західна Україна.

Дослідити, чому складний прикметник південно-східний пишеться через дефіс, а південноукраїнський – разом. Свою думку обґрунтувати за допомогою правила

4) . Навчальне редагування.

 Прочитати подані прикметники. З’ясувати суть допущених орфографічних помилок. Записати зредаговані слова.

Українопольський, суспільнокорисний, гірко-кислосолодкий, синю-ваточервоний, сліпо-глухонімий, хитро-мудрий, індивідуальнобригадний, фельд-єгельський, транс-атлантичний, пруськоавстрійський.

5). Прочитайте. Запам’ятайте назви кольорів. Спишіть слова, розкриваючи дужки.

Бордо — (темно)червоний; теракотовий — (червоно)коричневий; електрик — (сіро)голубий; беж — (ясно)коричневий; помаранчевий — середній між (жовто)гарячим і (червоно)гарячим; хакі — (коричнево)зелений; бурий — (темно)коричневий.

6). Запишіть складні прикметники у два стовпчики: а) ті, що пишуться через дефіс; б) ті, що пишуться разом.

Брудно/зелений, лісо/степовий, південно/східний, південно/американський, льоно/збиральний, весняно/літній, прямо/кутний, плямисто/сірий, лікувально/оздоровчий, плодово/ягідний, рудо/волосий, магнієво/алюмінієвий, сто/метровий, поле/захисний, шляхо/провідний, громадсько/політичний.

Якщо ви правильно виконали завдання, з третіх букв записаних слів складеться початок вислову Т. Шевченка: «... і свій шлях широкий».

 

7). Запишіть складні прикметники разом чи через дефіс, знявши риску.
Водно/спиртовий, західно/український, далеко/східний, чотири/поверховий, мілко/водний, українсько/російський, історико/краєзнавчий, гірко/солоний, далекий/предалекий, дрібно/товарний, морально/психологічний, дво/річний, бузково/рожевий, військово/повітряний, кисло/солодкий, південно/східний, електронно/обчислювальний, широко/відомий, глухо/німий, жовтаво/червоний, важко/хворий, машино/будівний, багато/разовий, народно/поетичний, сільсько/господарський, північно/морський, легко/атлетичний.

8) Робота у групах. Записати слова, розкривши дужки.

Завдання групи І:

а) (всесвітньо) відомий;

б) (вогне) тривкий;

в) (тем­но) зелений;

г) (далеко) бійний;

д) (західно) європейський;

е) (довго) вусий;

є) (політико) економічний;

ж) (природо) знавчий;

з) (Все) український;

и) (легко) атлетичний.

Завдання групи II:

а) (кілька) складовий;

б) (мідно) червоний;

в) (південно) східний;

г) (вогне) небезпечний;

д) (кільце) подібний;

е) (історико) філологічний;

є) (земно) водний;

ж) (машино) будівний;

з) (Кам'янець) Подільський;

и) (кам'яно) вугільний.

9). Творче конструювання.

Утворити словосполучення «прикметник + іменник». Пояснити правопис складних прикметників.

(Багряний цвіт) листок, (гострий бік) каміння, (срібна вода) Дніпро, (Давня Русь) література, (приємний, святковий) подія, (шість пелюсток) квітка, (брунатний, сизий) вода, (легка атлетика) крос, (яскраве, синє) небо, (рожевий, бузковий) дим.

 

 

 

                              Правопис прислівників

 

 

Кількість прислівників поповнюється переважно за рахунок прийменниково-іменникових сполучень. Деякі з цих сполучень перейшли у прислівники і пишуться разом або через дефіс.

Разом пишуться:

прислівники, утворені сполученням прийменника з іменником, займенником, прикметником, числівником, прислівником: потім, занадто, вночі, надвечір, безвісти, вдосвіта, потихеньку, вперше, вдвічі, натроє (але: по двоє, по троє);

складні прислівники, утворені з кількох основ: праворуч, стрімголов, босоніж, обіруч.

Окремо пишуться:

прислівникові сполучення, утворені від іменника з прийменником.

Найуживаніші з них такі:

без: без кінця, без черги, без упину, без жалю;

на: на добраніч, на жаль, на щастя, на сьогодні, на початку;

до: до побачення, до речі, до краю, до діла;

з: з радості, з жалю, з горя, з розгону;

в/у: в разі, в міру, уві сні, в далечінь;

прислшникові сполучення, де повторюються основи, між якими стоїть прийменник: день у день, рік у рік, час від часу, раз у раз, один по одному, сам на сам. Сполучення, утворені поєднанням слова в називному відмінку зі словом в орудному відмінку: кінець кінцем, один одним, сама самотою.

Через дефіс пишуться:

прислівники, утворені від прикметників, займенників і прийменника по: по-новому, по-батьківськи, по-домашньому, по-літньому, по-українськи, по-книжному, по-моєму, по-їх-ньому, по-нашому;

прислівники, утворені від порядкових числівників за допомогою префікса по-: по-перше, по-друге, по-третє;

прислівники, утворені від синонімічних або антонімічних слів: зроду-віку, видимо-невидимо, тишком-нишком, бііьш-менш, часто-густо, любо-дорого;

прислівники, в яких повторюються слова або корені (без службових слів або із службовими словами між ними): довго-довго, ледве-ледве, давним-давно, навіки-віків, віч-на-віч, всього-на-всього, як-не-як, де-не-де, коли-не-коли, хоч-не-хоч. Запам'ятайте правопис прислівників: з давніх-давен, з діда-прадіда, без кінця-краю, на-гора, по-латині, десь-колись.

 

ВПРАВИ:

1). Запишіть подані слова разом, через дефіс, окремо. Прокоментуйте їх правопис:

високо/високо, не/ждано/не/гадано, тільки/тільки, по/госпо-дарськи, близько/близько, з/краю/вкрай, до/в/подоби, за/рахунок, на/відмінно, на/славу, по/сусідськи, на/вкруги, на/весні, у/тричі, на/швидку, з/далека, з/годом, по/одинці, з/верху, від/нині, до/дому, в/ряди/годи, по/іншому, на/довго, на/добридень, в/смак, поза/торік

 

2). Складіть і запишіть речення із поданими прислівниками та співзвучними з ними словами:

насторожі — на сторожі; назустріч — на зустріч; доволі — до волі; усередині — у середині; по-третє — по третє

 

3). Запишіть 10 речень з вашої професійної лексики, використовуючи прислівники. Поясніть їх правопис.

 

4).  Прочитайте текст. Випишіть прислівники, прокоментуйте їх правопис.

Над річкою і лісом засинювалось небо: здалеку-предалеку, погуркуючи та поблискуючи, накочувала гроза. Потемніла вода в річці, зашуміли дерева, заметалися птахи.

І враз усе стихло. Стогін лісу подався далі й далі від грози. У високості сухо шелеснуло. Синьо спалахнула ріка. І ліс осяявся синьо. То хмара, чорна і низька, пустила із себе стрілу-блискавицю. У надрах хмари зарокотало, спершу неголосно й нестрашно, а далі голосніше й потужніше. І раптом ліс охнув від жаху — так по ньому вдарило згори (Гр. Тютюнник).

 

 

5). Моделювання синтаксичних одиниць.

Утворити словосполучення «дієслово + прислівник з префіксом по-». Пояснити правопис прислівників через дефіс.

Співати (італійський), пояснити (батьківський), написано (дитячий), попросити (добрий), одягнутися (модний), визнати (чесний), прибрати (хазяйський), думати (свій), захищати (геройський).

6).Творче конструювання

Від прикметників  утворити за зразком прислівники префіксально-суфіксальним способом. Сформулювати правило написання прислівників через дефіс.

Зразок. Дідівський по-дідівському, по-дідівськи.

Іспанський, материнський, богатирський, азіатський, братський, командирський, європейський, дитячий, мисливський, панібратський, свійський.

Прислівники, утворені від виділених прикметників, розібрати за будовою.

7). Дослідження-зіставлення.

Списати, розкриваючи дужки. Порівняти написання співзвучних слів. Зробити висновок про правопис прислівників із префіксом по- й однозвучних прикметників і числівників з прийменником по.

1) Підписати зошит (по)шкільному. — (По)шкільному подвір’ї розбіглися школярі.
2) Мисливець ішов (по)лисячому сліду. — Він дивився на їжу (по)лисячому.
3) Пташки защебетали вже (по)весняному. — (По)-весняному небі пролетіли перші ластівки.
4) Заняття тривають (по)перше червня. — (По)перше, потрібно зустрітися з товаришем.
5) Рушник вишитий (по)українському. — Дарувати (по)українському звичаю.
6) Рапорт віддавали (по)військовому. — Кожному герою дали (по)військовому званню.

8).Розподільний диктант.

Розподілити прислівники, що пишуться через дефіс, за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

Префікс по- і суфікси -ому  (-ему), -и, -е

Префікси будь-, казна-, хтозна-

Суфікси -небудь, -таки, -то, -от

Складання однакових чи близьких за змістом слів

 

 

 

 

 

По/азіатськи, по/вашому, десь/то, будь/де, повік/віки, далеко/далеко, по/восьме, казна/звідки, по/давньому, ледве/ледве, так/то, казна/куди, як/небудь, по/доброму, тихо/мирно, навіщо/таки, мало/помалу, по/інакшому, по/козацьки, хтозна/скільки, звідки/таки, хтозна/як, по/своєму.

 

9).Пояснювальний диктант.

Списати, розкриваючи дужки. Визначити синтаксичну роль прислівників. Виділити орфограму «Дефіс у прислівниках».

1) Діло сяк(так) волочиться, та покинути не хочеться (Нар. творчість).
2) Тихо(мирно) спала зграя лебедина (Олександр Олесь).
3) Усяк розумний (по)своєму: один спершу, а другий потім (Нар. творчість).
4) Ось(ось) прийду до хатоньки моєї, де мати жде мене (Олександр Олесь).
5) Тихо(тихо) лопотить на деревах листя та гуде у траві джміль (В.Нестайко).
6) Спів веселий давно(давно) помалу стих (Олександр Олесь).

10).Лінгвістична гра «Добери синонім».

До поданих сполучень слів дібрати з довідки прислівники-синоніми. Пояснити, яким способом утворені ці прислівники.

На босу ногу, ненароком, по дорозі, дедалі, з власної волі, справа, похапки, зліва, навзнаки, заразом, проти волі, будь-коли.

Довідка: мимохіть, водночас, босоніж, нашвидкуруч, повсякчас, чимраз, мимохідь, праворуч, самохіть, горілиць, силоміць, ліворуч.

3–4 прислівники ввести в самостійно складені речення.

11). Логічний диктант

До сталих виразів дібрати й записати прислівники-відповідники, знімаючи риску. Пояснити їх правопис.

На всі заставки, скільки є сили, де припало, на живу нитку, жодним способом, з бігом часу, страшне діло скільки, правду кажучи, жодною мірою.

Довідка: аби/як, що/духу, де/далі, чи/мало, аби/де, що/сили, ані/трохи, що/правда, ані/як.

Записати самостійно дібрані складні прислівники, утворені за допомогою часток аби-, ані-, де-, чи-, що-, як-.

12). Дослідження-відновлення.

Утворити складні прислівники поєднанням прийменника із самостійними частинами мови. Записати, підкреслити орфограму.

У(зима), в(літо), з(бік), на(зустріч), о(північ), у(гора), на(сила), в(ручний), на(четверо), на(що), в(ранок), на(двоє), на(швидкий), с(повний), с(перший), по(маленький), за(новий), до(купа), на(весна), над(вечір), до(низ), в(другий), по(малий), з(легкий), до(голий), по(рука), на(показ).

13).Виписати прислівники за варіантами: варіант 1 — утворені сполученням прийменника з прислівником; варіант 2 — прийменника з іменником; варіант 3 — прийменника з прикметником; варіант 4 — прийменника з числівником; варіант 5 — прийменника із займенником. Пояснити правопис.

На/приклад, у/день, на/багато, в/нічию, в/третє, с/проста, на/вічно, до/тепер, на/певне, у/п’яте, в/тім, на/віки, на/скрізь, на/що, на/четверо, у/ночі, за/одно, по/одинці, на/віщо, по/декуди, з/низу, в/рівень, за/довго, з/гарячу, за/видна, с/проста, на/початку, на/скрізь, у/голос, на/троє.

 

docx
Додав(-ла)
Максюта Олена
Додано
25 березня
Переглядів
1511
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку