Тема: Правопис відмінкових закінчень іменників і прикметників. Правопис числівників і займенників.
Мета: систематизувати й узагальнити знання про правопис відмінкових закінчень іменників і прикметників, удосконалювати вміння ставити вказані частини мови у потрібних відмінкових формах, правильно записувати відмінкові закінчення; виховувати патріотичні почуття; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
І. Перевірка домашнього завдання.
* Робота з підручником. Виконання вправи 340.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.
І. Розумна голова, справедлива душа, надійна рука, порядна людина, лагідна матуся, мудра бабуся, добра сестра, мила племінниця, довірлива теща, гарна свекруха, роботяща зовиця, вірна подруга.
ІІ. Зелена ялина, струнка тополя, висока круча, недосяжна гора, червона калина, запашна малина, пахуча вишня, свіжа груша, пряма дорога, широка вулиця, ошатна площа, загрозлива хмара, страшенна буря, хижа тигриця, прелюта левиця, хитрюща лисиця.
* Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені літери.
ІІІ. Краще їсти хліб з вод..ю, аніж жити чужиною. Дивиться лисиц..ю, а думає вовком. Сметан..ю вареників не зіпсуєш. Вихвалявся гриб гарною шапк..ю. Густою каш..ю дітей не розгониш. Гарно пише, та брехн..ю дише. Ужалений змі..ю боїться вірьовки. Прощай, розуме, коли з горілк.ю зустрівся. Скільки води не пий, а п’яниц..ю не станеш.
VІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.
*Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.164).
VІІ. Виконання вправ на застосування узагальнюючих правил.
Лікар, аптекар, секретар, сектор, бригадир, газетяр, майстер, гончар, сталевар, шофер, слюсар, токар, кобзар, поводир, лектор, Лазар, Ігор, Сильвестр, комар, звір, ледар, свекор, диктор, аматор, суфлер, календар.
Учитель, директор, Київ, Париж, Харків, борщ, хліб, кисень, азот, ліс, сад, гай, дуб, ясень, ве дмідь, вовк, Дніпро, очерет, берег, пісок, завод, палац, гараж, тиждень, місяць, долар, іменник, синтаксис, землетрус, вихор, вітер, біль, жаль, інтерес, роман, танець, хокей, футбол, Дунай, Донбас, Кавказ.
* Переписати, подані в дужках іменники ставлячи в потрібній формі. Визначити відміну, відмінок і число цих іменників. За схемою, поданою на с. 246 підручника, зробити морфологічний розбір вказаних учителем іменника та прикметника (усно).
Народна творчість.
VІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.
*Робота з підручником. Опрацювання таблиць “Числівник як частина мови” та “Займенник як частина мови” (с. 230, 231).
VІІІ.. Виконання вправ на застосування узагальнюючих правил.
*Прочитати речення, записані на дошці (спроектовані на дошку). Вказати в реченнях займенники та числівники. Зробити морфологічний розбір вказаного вчителем займенника та числівника за схемою, поданою на с. 246-247 підручника (усно).
І. Гей же, п’яній, і лети, і крутися, пісне моїх двадцяти і трьох літ! (Б.-І.Антонич.) То до чого ж нам бажати літ прожити вісімсот, коли ми їх марно тратим, розкидаєм, як пісок? (Г.Сковорода.) Двадцятий вік ген стік уже потічком, а двадцять перший вже зайшов у двері: супроти часу не помчиш галеру. (В.Герман.)
ІІ. А вже люди женуть корови у череду: хто – одну, хто - дві, хто – три, а моя мати вигонить з двору один ріг, одне вухо, одне око і дві дійки... Може, це комусь видасться неймовірним, а я, згадавши дитинство, тільки зітхну: моя мати й сусідка тримали одну козу на двох.
М.Сарма-Соколовський.
Атестати видали 357 випускникам школи. З 198 ми зустрілися через рік на шкільному вечорі. Більше 100 з них продовжили навчання. Близько 50 наполегливо готуються вступати до навчальних закладів. Цього року школу закінчать більше 500 чоловік.
Нічий, чий-небудь, абичий, хтозна-чий, будь-кого, будь до кого, абихто, хтось, аби з ким, дехто, з кимось, казка-скільки, хтозна з ким.
* Переписати, знімаючи риски. Займенники підкреслити.
Хто/сь блиснув коло скирти сіна, хто/сь ледве тліє у юрбі. Кого/сь несе в руці Вкраїна і шлях освічує собі. (О.Слоньовська.) Ні/хто любив мене, вітав, і я хилився ні/до/кого. Блукав собі, молився Богу та люте панство проклинав. (Т.Шевченко.) О візьміть мене, гуси-гусята, хоч хто/небудь, візьміть на крилята! (Г.Алексєєва.) Рожеві метелики сподівань невідь/звідки сідають на мої плечі. (В.Герман.) Як багато розумієш потім, коли важко що/небудь змінить! (В.Олешко.) І кого/сь шукає хто/сь по світу, бо не тільки світла, що в вікні. (.Дегтярьов.) Донець, туманіючи, пісню несе, яка ні/про/що і про все. (Л.Талалай.) І ні/яка в світі хуртовина не зламає калинових віт. (В.Письменний.) Тьмяніє на ставку непевна крига, і певності ні/в/чому більш нема. (І.Муратов.)