Правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку однини.

Про матеріал
На уроці формуються вміння учнів перевіряти правопис іменників з основою на - р в орудному відмінку однини за допомогою орфографічного словника. Діти працюють в парах та групах.
Перегляд файлу

Тема: Правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку однини (-ар, -яр)

Загально пізнавальні цілі:

  •     ознайомити учнів з правописом закінчень іменників чоловічого роду з основою на –р в орудному відмінку;
  •     формувати вміння перевіряти правопис іменників з основою на –р в орудному відмінку однини за допомогою орфографічного словника;
  •     розвивати зв’язне мовлення;
  •     виховувати сумлінне ставлення до праці.

Конкретизовані навчальні цілі:

  •     перевіряє за словником закінчення в орудному відмінку іменників на – ар(- яр) (вівчар-вівчарем;слюсар-слюсарем; але маляр – маляром,  столяр-столяром);
  •     поєднує однорідні члени речення сполучниками і, та, а, але (без повторення);
  •     формулює відповіді на запитання, поставлені вчителем, однокласниками;
  •     самостійно впорядковує деформований текст;
  •     помічає в роботі товариша позитивні сторони та дає поради щодо її  удосконалення;
  •     знаходить і виправляє граматичні помилки, орієнтуючись на пам’ятку;
  •     добирає заголовок до тексту, перебудовує його.

 

План уроку.

I. Повторення вивченого матеріалу. Хвилинка  поезії.

II. Вивчення нового матеріалу.

1.Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроку.

2.Повідомлення теми уроку.

3.Робота з підручником.(Вправа 160).

а) Бесіда за змістом твору.

б) Словникова робота .

в) Каліграфічна хвилинка.

г) Виконання мовного завдання.

д) Засвоєння теоретичного матеріалу. Робота в парах.

4. Тренувальні вправи. Робота над твором(Впр.161).

5. Робота в групах. Робота за картками.

6. Розвиток зв’язного мовлення.

а) Відповіді на питання.

б) робота над загадками.

в) Написання твору – мініатюри « Ким я мрію стати».

7. Пояснювальний диктант.

III. Підсумок уроку.

1. Відповіді на запитання.

2. Гра «Розписалось слово». Робота в парах.

IV. Домашнє завдання.

 

 


Зміст і завдання уроку.

I. Повторення вивченого матеріалу. Хвилинка поезії.

  • Переставити рядки вірша Л. Українки так, як його написала поетеса.

Слова, що в дужках поставити в орудному відмінку однини, відмітити закінчення.

Я, стати, (пісня), б хотіла

У сюю хвилину ясну,

Полинути, дзвінким, (спів),

Аж, геть, щоб, яснії, під, зорі.

  • Поясніть правопис цих закінчень.

 

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Створення проблемної ситуації з метою визначення теми уроки.

  • З окремих слів скласти прислів’я. Іменники поставити в правильній формі.

Полінуєшся, не, станеш, майстер.

Добрим, і, кажи, будь, господар, правду.

(Не полінуєшся – майстром станеш.

Будь добрим господарем і кажи правду.)

  • Які закінчення мають ці іменники ?
  • Чим ці іменники відрізняються від інших іменників чоловічого роду з основою на твердий приголосний. (Можуть мати різні закінчення  -ом, -ем ).

2. Повідомлення теми уроку.

  • На сьогоднішньому уроці ми вивчатимемо правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на –р в орудному відмінку.

3. Робота з підручником(Вправа 160).

а) Бесіда за змістом твору.

  • Про які професії ви дізналися з учнівського твору?
  • Які професії подобаються вам?
  • Розкажіть, ким ви мрієте стати в майбутньому.

б) Словникова робота.

Інженер – спеціаліст з вищою технічною освітою. (Інженер-механік, інженер-електрик, військовий інженер).

  • Які прикметники ви б дібрали до цього слова?

(грамотний, талановитий, молодий, майбутній, український).

  • Введіть в речення.

в) Каліграфічна хвилинка.

  • Запишіть каліграфічно складене вами речення. ( Інженери розробили моделі верстатів. Мій тато працює інженером на комбайновому заводі).

г) Виконання мовного завдання.

  • Випишіть з тексту іменники чоловічого роду на –р в орудному відмінку.
  • Які закінчення мають ці іменники?

 д) Засвоєння теоретичного матеріалу, с. 79. Робота в парах .

  • Поставте одне одному запитання. Дайте на них відповіді.

4. Тренувальні вправи.

Робота над твором.( Вправа 161.).

  • Доберіть заголовок до твору учня.
  • Які є недоліки в побудові твору?
  • На які абзаци треба поділити текст?
  • Подумайте, в якій послідовності їх слід розташувати.
  • Спишіть перший абзац перебудованого тексту, вставивши попередньо пропущені закінчення іменника).
  • Підкресліть закінчення в іменниках чоловічого роду на –р.

5. Робота в групах. Робота за картками.

  • Запиши подані іменники в орудному відмінку однини.

I. група                                                       II. Група

Муляр -                                                      Слюсар -

Скляр -                                                       Кресляр -

Лікар -                                                        Маляр - 

 

III. група                                                    IV. Група

Столяр -                                                     Фермер -

Інженер -                                                   Скляр -

Кухар -                                                       Лікар - 

 

6. Розвиток зв’язного мовлення.

  а) Відповіді на питання.

  • Люди яких професій зображені на малюнках?
  • Що ви знаєте про ці професії? 

 

 

б) Робота із загадками.

У пору літню, в час осінній,

навесні – в гарячий час

косять, жнуть вони і сіють,

орють лан о котрий раз!

(Хлібороби)

 

Першим стрічає він сонце у місті.

Двір наш і вулиця – глянь, які чисті!

Будеш на вулиці, біля будинку –

знаю: не кинеш ти навіть смітинку!

(Двірник)

 

Хто розносить нам листи,

телеграми і газети?

Ой, важка у нього ноша!

Діти, хто він?

(Листоноша)

 

Він нам, як мама, дорогий,

він хоче нас навчити

любити край чудовий свій –

це мудрий наш…

(Учитель)

  • Складіть кілька речень про те, ким мрієте стати ви. Запишіть.

7. Пояснювальний диктант.

Мій тато – сталевар. Він варить сталь. Тато Світланки – тесляр. Він робить меблі. У Юлі тато – лікар. А Миколчин тато – токар.

  • Випишіть іменники чоловічого роду на –р.
  • Поставте їх в орудному відмінку.
  • Перевірте себе за орфографічним словником.

III. Підсумок уроку.

1. Відповіді на запитання.

  • Які закінчення можуть мати іменники чоловічого роду з основою на -р в орудному відмінку?
  • Як слід перевіряти їх правопис?

2. Гра «Розсипалось слово». Робота в парах.

  • Прочитайте слова, переставивши літери.
  • Поставте їх в орудному відмінку однини.
  • Перевірте роботу один одного за орфографічним словником.

Капер (пекар)                                               алямр (маляр)

фремер (фермер)                                          ухарк (кухар)

карупер (перукар)                                        іаклр (лікар)

 

IV. Домашнє завдання.

Вправа 163, правило – с. 79.

1

doc
Додано
28 серпня
Переглядів
479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку