Правовой квест "Я знаю свої права"

Про матеріал
- Формувати знання учнів про права дитини, поняття про нерозривний зв’язок прав та обов’язків,уявлення про захист прав дитини в Україні, вміння розрізняти дійсне та уявне порушення прав; - Розвивати навички роботи в групах, логічне мислення, вміння виділяти головне в тексті, пам’ять; - Виховувати повагу до прав людини, співчуття до людей, чиї права порушуються, взаємоповагу, толерантність.
Перегляд файлу

 

Правовий квест «Я знаю свої права»

Мета:

  • Формувати знання учнів про права дитини, поняття про нерозривний зв’язок прав та обов’язків,уявлення про захист прав дитини в Україні, вміння розрізняти дійсне та уявне порушення прав;
  • Розвивати навички роботи в групах, логічне мислення, вміння виділяти головне в тексті, пам’ять;
  • Виховувати повагу до прав людини, співчуття до людей, чиї права порушуються, взаємоповагу, толерантність.

Обладнання: мультимедійний комплекс, бланки текстів, кольорові стрічки, призи, м’яч, конверти, кросворди, матеріали завдань, карта.

Форма заходу: квест.

                        Хід заходу

І. Організаційний момент.

Ведучий. Добрий день. Сьогодні ми з вами відправимося у захоплюючий світ квесту. Хто знає, що таке квест?

Квест- це спортивно-інтелектуальна командна гра, мета якої швидше та якісніше від іншої команди дістатися фінішу, виконуючи в процесі різні інтелектуальні та спортивні завдання та знайти предмет пошуків.

 Отже сьогодні ми з вами будемо шукати інформацію про права дитини. Оскільки головною метою правового квесту є отримання знань про права дитини, на фініші буде проведено бліц-турнір, який виявить команду, яка найкраще опрацювала протягом квесту текст Конвенції про права дітей. Ця команда отримає додатковий бал до зароблених на інших етапах.

  • Чи згодні ви з такою думкою:» Мої права – це мої можливості, мої свободи»? Прокоментуйте це твердження.
  • Оскільки гра командна, вона передбачає певні правила для членів команд:
  • Дотримуйтесь правил активного слухання, головне – не перебивати один одного.
  • Обговорюйте ідеї.
  • Намагайтеся дійти спільної думки. Від чітких і швидких дій групи залежить її успіх. Команда, яка зуміє злагоджено і швидко пройти всі етапи, переможе.

ІІ. Ознайомлення з правилами гри.

1.На старті кожна команда отримує:

  • Маршрутний лист. Він протягом всього квесту знаходиться у інструкторів. На кожному етапі інструктори заносять в нього бали, зароблені командою. (додаток 8)
  • Текст Конвенції про права дитини. На кожному етапі команда звертається до тексту цього документа, щоб знайти відповіді на питання або підказку.
  • Конверт з підказкою. В ньому міститься карта із номером статті Конвенції – це підказка про  адресу наступного етапу. Потрібно уважно прочитати статтю Конвенції і визначити наступний етап, в якому можуть забезпечуватись права, описані в відповідній статті.
  • На фініші на команди очікує бліц-турнір, на якому команди мають назвати якомога більще прав, окреслених Конвенцією про права дитини.
  • Команда, яка пригадає більше прав , отримає додатковий бал.

ІІІ. Проходження етапів гри.

  1. Етап «Старт»

Ведучий..На  етапі «Старт» ви дізнаєтесь про те, коли і як виникла Конвенція ООН про права дитини в Україні. Будьте уважними, намагайсь запам’ятати більше інформації ,щоб мали змогу дати правильні відповіді.

 Конвенція про права дитини – це угода між країнами. В ній записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Текст Конвенції про права дитини готувався, обговорювався та узгоджувався більше десяти років. Конвенція була прийнята та відкрита для підписання та приєднання резолюцією 44/ 25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року.) Цей особливий документ було ратифіковано 191 країною світу. Це означає, що 191 країна взяла зобов’язання захищати права дітей. Україна приєдналася до Конвенції ООН про права дитини в перший же рік своєї незалежності. Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього року є частиною національного законодавства. В нашій країні не існує спеціального законодавства для неповнолітніх, і їх права виділені окремими статтями Сімейного, Цивільного та Кримінального кодексів України, а також регулюються окремими законами, такими як закони «Про охорону дитинства», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», «Про попередження насильства в сім’ї».

Різні державні органи та міністерства покликані відповідати за дотримання прав дитини в Україні. У 2011 році було введено посаду уповноваженого Президента України з прав дитини. Конвенція ООН про права  дитини містить 54 статті .В них ви знайдете 40 прав, які має дитина.

У статті 1 Конвенції визначено вік людини, що вважається дитиною. Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку.

 Всі права можуть бути класифіковані за певними принципами.

  • Прав « піклуйтесь про мене»
  • Право на достатнє та здорове харчування
  • Право на освіту
  • Право на медичну допомогу
  • Право на розваги
  • Права « не знущайтеся наді мною»
  • Право на захист від економічної експлуатації та примусової праці
  • Право на захист від будь-якої роботи, яка може бути небезпечною для здоров’я
  • Право не бути жертвою війни
  • Право на захист від сексуальної експлуатації
  • Право « я маю власну думку»
  • Право виражати свої погляди
  • Право сповідувати свою власну релігію
  • Право об’єднуватися з іншими
  • Право на інформацію
  • Права « спеціальних потреб»: життя деяких дітей є важчим, ніж їхніх однолітків.Тому такі діти потребують спеціальної уваги і піклування:
  • Діти-інваліди
  • Діти, позбавлені батьківського піклування
  • Діти-біженці
  • Діти у конфлікті з законом

Перед вами лежать тести. Кожен учасник команди   має самостійно дати відповідь на питання тесту. (додаток 1)

 

Додаток 1. Тестове завдання етапу «Старт».

  1. Конвенція це-….

а) закон;

б) угода;

в) наказ.

                2. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей?

                    а) Декларацію прав дитини.

                    б) Конвенцію прав дитини.

                    в) Закон України про охорону дитинства.

                 3.Якими законами регулюються  права дитини в Україні?

                   а)  Декларацією прав дитини.

                   б) Конвенцією прав дитини.

                    в) Законом України про охорону дитинства.

                 4.Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН про права дитини?

                а) 30; б) 91; в) 191.

                 5. Коли Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні?

                   а) 27 вересня 1991 року;

                   б) 27 вересня 2000 року?

                   в) 1 травня 1992 року?

                 6. Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції ООН?

                        а) 25; б) 30; в) 40.

                    7.Дитиною вважається….

                   а) істота, що потребує повноцінних умов для розвитку і зростання;

                    б) людська істота до досягнення нею 18-річного віку;

                     в) захищений суспільством повноцінний член суспільства.

                     8. Якої групи прав не передбачено Конвенцією?

                      а) «піклуйтеся про мене»;

                      б) « я маю власну думку»;

                       в) « я можу самостійно будувати своє життя».

За кожну правильну відповідь-1 бал, максимальна кількість балів – 8.

 

  1. Етап «Медицина» (стаття24  п.1) охорона здоров’я)
  • На цьому етапі ви дізнаєтеся про те, як в Україні забезпечується захист права дитини на охорону здоров’я.(додаток 2) Кросворд Максимальна  кількість балів – 7 балів

3.Етап «Спортзал»  (стаття 40  Право й обов’язки)

- Вітаємо вас на етапі «Спортзал»! На цьому етапі ви дізнаєтеся, що права людини не можуть існувати без обов’язків . Виконуючи свої обов’язки ви забезпечуєте захист прав інших людей.

Важливо знати не тільки свої права, а й обов’язки, щоб не порушити випадково прав інших людей.

     Зараз ми пограємо в м’яч. Я буду кидати м’яч і називати совосполучення, ви маєте повернути м’яч із словами «право» чи « обов’язок». Наприклад: «берегти підручники»- «обов’язок». (додаток 3)

 

Додаток 3. Гра в м’яч « Права – обов’язки»

  • Берегти шкільне майно (обов’язок)
  • Брати участь у конкурсах, змаганнях (право)
  • Дотримуватись правил дорожнього руху (Обов’язок)
  • Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії (право)
  • Старанно вчитись (обов’язок)
  • Користуватися бібліотеками,спортзалами, обладнаннями школи (право)
  • Охороняти природу, пам’ятки культури (обов’язок)
  • Вибирати собі друзів (право)
  • Дотримуватись моральних норм поведінки (обов’язок)
  • Ігри, розваги, відпочинок(право)

За кожну правильну відповідь – 1 бал.  Максимальна кількість – 10 балів.

 

 

4.Етап «Шкільний буфет». (стаття  27 п.4)

- Вітаємо вас на етапі «Шкільний буфет»! На цьому етапі ми з вами з’ясуємо, як можуть порушуватись права дитини на належне харчування.

- На картці записано ситуації, серед  яких є випадки порушення права дитини на належне харчування. Позначте їх галочкою. ( додаток 4)

Додаток 4.  Карта « Порушення права дитини на належне харчування»

Порушені -+ ; не порушені -.

  • Відсутність «Пепсі» у шкільній їдальні.
  • Продаж спиртних напоїв неповнолітнім у магазині «Гастроном».
  • Висока ціна на чіпси і сухарики.
  • Зумисний продаж несвіжої їжі у магазині.
  • Батьки змушують їсти суп і не  дозволяють  їсти цукерки перед обідом.
  • В магазині продали йогурт, у якому було знайдено муху.
  • Бабуся на десерт купила не шоколадку , а кавун.
  • Батьки дозволяють дитині їсти тільки цукерки.
  • Гості купили найдешевшу  ковбасу і нагодували нею 5-річну Настю.
  • Мати змушує їсти зранку ненависну манну кашу.

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість – 10 балів.

 

5. Етап «Комп’ютерний клас» (стаття 17 право на інформацію)

- Вітаємо вас на етапі «Комп’ютерний клас»! На цьому етапі ви отримаєте інформацію про те, як живуть діти в інших  країнах, ви маєте з’ясувати , чи не порушуються їхні права.

Завдання: слідуючи алгоритмові прочитайте лист від друга з іншої країни або з іншого міста України та визначте , які права дітей там порушуються ( додатки 5-7)

6.Етап «Фініш»

Інструктори підраховують бали.( відповіді на питання зі слайду)

  • Зараз ми проведемо бліц-турнір .Команди по черзі називають права дітей, які вони запам’ятали з Конвенції. Команда, яка назве більше прав, отримує додатковий бал.

IV. Підведення підсумків.

  • За правом першості команда переможець має першою обрати свій приз.
  • Приз « Стаття 24» - право на охорону здоров’я – вітаміни.
  • Приз Стаття 27» - право на харчування – мандарини.

V. Підсумок заходу.

- Відоме висловлювання «Твої права закінчуються там, де починаються права іншої людини» виникло внаслідок історії про англійця Хулігена, ім’я якого стало загальним. Коли  його черговий раз судили за бійку, він заявив, що є вільною людиною і робить те, що захоче. Суддя на це відповів :»Ваша свобода махати кулаками закінчується там, де починається кінчик носа людини, що стоїть поряд». Як ви розумієте цей вислів?

Я впевнена, що наш квест допоміг вам усвідомити свої права і необхідність їх відстоювати, але пам’ятайте про інших людей і старайтесь ніколи їх не порушувати.

 

 

 

 

 

Додаток 1. Тестове завдання етапу «Старт».

  1. Конвенція це-….

а) закон;

б) угода;

в) наказ.

                2. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей?

                    а) Декларацію прав дитини.

                    б) Конвенцію прав дитини.

                    в) Закон України про охорону дитинства.

                 3.Якими законами регулюються  права дитини в Україні?

                   а)  Декларацією прав дитини.

                   б) Конвенцією прав дитини.

                    в) Законом України про охорону дитинства.

                 4.Скількома країнами світу було ратифіковано Конвенцію ООН про права дитини?

                а) 30; б) 91; в) 191.

                 5. Коли Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні?

                   а) 27 вересня 1991 року;

                   б) 27 вересня 2000 року?

                   в) 1 травня 1992 року?

                 6. Скільки прав має дитина згідно статей Конвенції ООН?

                        а) 25; б) 30; в) 40.

                    7.Дитиною вважається….

                   а) істота, що потребує повноцінних умов для розвитку і зростання;

                    б) людська істота до досягнення нею 18-річного віку;

                     в) захищений суспільством повноцінний член суспільства.

                     8. Якої групи прав не передбачено Конвенцією?

                      а) «піклуйтеся про мене»;

                      б) « я маю власну думку»;

                       в) « я можу самостійно будувати своє життя».

За кожну правильну відповідь-1 бал, максимальна кількість балів – 8.

 

Додаток 2.  «Медицина»

1.Введення в організм ослаблених або зруйнованих збудників захворювання імунітету до інфекційних хвороб, в Україні  здійснюється безкоштовно всім дітям проти туберкульозу, кору, поліомієліту, правцю, дифтерії та ін.. (щеплення)

2.Спеціальна медико-санітарна організація, що надає першу миттєву медичну допомогу при нещасних випадках та загостренні хвороб (швидка допомога)

3. Лікувально- профілактичний заклад для допомоги лікарями різних спеціалізацій та проведення медичних оглядів (поліклініка)

4.Сукупність адміністративних і медико-санітарних заходів, за допомогою яких запобігають поширенню інфекційних хвороб людини, зокрема припинення роботи дитячих закладів у період епідемій (карантин)

хвороби під час поїздки (страховка)

6.Місце, де надають першу медичну допомогу на території навчального закладу (медпункт)

8. Комплекс фізичних вправ, що виконують вранці з метою розминки м’язів та суглобів, часто проводиться у навчальних закладах та літніх таборах (зарядка)

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість балів- 7 балів

 

 

Додаток 3. Гра в м’яч « Права – обов’язки»

  • Берегти шкільне майно (обов’язок)
  • Брати участь у конкурсах, змаганнях (право)
  • Дотримуватись правил дорожнього руху (Обов’язок)
  • Об’єднуватись з іншими дітьми у групи, компанії (право)
  • Старанно вчитись (обов’язок)
  • Користуватися бібліотеками,спортзалами, обладнаннями школи (право)
  • Охороняти природу, пам’ятки культури (обов’язок)
  • Вибирати собі друзів (право)
  • Дотримуватись моральних норм поведінки (обов’язок)
  • Ігри, розваги, відпочинок(право)

За кожну правильну відповідь – 1 бал.  Максимальна кількість – 10 балів.

 

Додаток 4.  Карта « Порушення права дитини на належне харчування»

Порушені -+ ; не порушені -.

  • Відсутність «Пепсі» у шкільній їдальні.
  • Продаж спиртних напоїв неповнолітнім у магазині «Гастроном».
  • Висока ціна на чіпси і сухарики.
  • Зумисний продаж несвіжої їжі у магазині.
  • Батьки змушують їсти суп і не  дозволяють  їсти цукерки перед обідом.
  • В магазині продали йогурт, у якому було знайдено муху.
  • Бабуся на десерт купила не шоколадку , а кавун.
  • Батьки дозволяють дитині їсти тільки цукерки.
  • Гості купили найдешевшу  ковбасу і нагодували нею 5-річну Настю.
  • Мати змушує їсти зранку ненависну манну кашу.

За кожну правильну відповідь – 1 бал. Максимальна кількість – 10 балів.

 

     Додаток 5. Алгоритм проходження етапу 2Комп’ютерний клас.

Лист 1.( Майкл, 14 років)

Привіт! Мене звати Майкл.Я живу у США.Так як і ти , ходжу до школи та займаюсь позакласною діяльністю. Крім цього , я полюбляю попоїсти. Але, мені не подобається коли моя мама забороняє мені їсти гамбургери. Вона каже,що це шкідливо,але вони мені так подобаються! Крім цього, я повинен лягати о 9 вечора, але я вважаю це несправедливим.

Два роки тому я та мої батьки їздили за кордон. Мене вразило, що діти в цій країні працювали як дорослі! Багато з них не мало житла і вони кожен раз шукали собі місце, де можна було поспати. Крім цього з них глузують їх однолітки, бо вони не такі, як інші. Мене це обурило і навчило мене бути до людей добрішим.Я  завжди ділився з ними  їжею і вони мені навіть подякували.

  Чекаю листа від тебе.

Майкл

Лист 2.(Софі, 12 років)

Добрий день тобі! Мене звати Софі. Я з Франції. Мені дуже подобається ця країна і я мушу визнати , що тут права дітей – одна з найважливіших сфер діяльності. Але мені інколи не подобається, що вчителі нам роблять зауваження на уроках. Якщо я хочу щось сказати, я повинна це зробити, а вони порушують моє право на особисте судження. Крім цього , вони забороняють нам галасувати та порушувати урок. Але ми ж діти! Мені не подобається таке ставлення вчителів.

 Не дивлячись на це, в нас також є багато справжніх порушень. В нашій школі багато дітей ображають інших, спираючись на відмінність релігійних поглядів. Мені це не подобається! Був навіть випадок, коли група молодиків жорстоко побила хлопця з нашого класу через це. Ми з класом ходили до нього кожен день та питали про самопочуття.

  Район, в якому я живу, не дуже безпечний. Мені завжди лячно повертатись додому навіть у обідній час, бо тебе можуть пограбувати. Я думаю, що слід посилити безпеку на вулицях, але дорослі нічого не хочуть з цим вдіяти. 

 

Лист 3. (Кіра, 17 років)

Привіт! Мої батьки дуже релігійні люди. Ми кожної неділі і суботи ходимо до церкви, постимо кожного разу, коли це потрібно, не відвідуємо лікарню. Мама не дозволяє мені фарбуватися і я завжди ходжу у довгій спідниці і з хусткою на голові. Усі у школі сміються з мене. Я думаю, що вже сама можу обирати бути мені набожною чи ні. Але моя сім’я не дозволяє мені цього робити. По закінченню школи я хочу вступити до театрального інституту, але через віру мені не можна буде показувати свої емоції на людях. Це моя велика мрія, я хочу бути відомою, як Джолі чи Фокс, або як моя улюблена акторка  Наталі Портман.

   Ще більше мене обурює те, що батьки не дозволяють мені зустрічатися з моїм хлопцем у будь-якому іншому місці, крім нашого будинку. Я навіть не можу поцілувати його на прощання.Порадь мені як бути. І не забувай частіше писати. Твоя подруга Кіра!

 

За кожну правильну відповідь – 2 бали. Максимальна кількість – 6 балів.

Відповіді: від кого лист 1? № статей Конвенції про права дитини, що порушуються

(від Майкла № 27 №32 №2)

 

Відповіді: від кого лист 2? № статей Конвенції про права дитини, що порушуються

(віл Софі №2 №19 №13)

 

Відповіді: від кого лист 3? № статей Конвенції про права дитини, що порушуються

( від Кіри №24 14 № 16)

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 8. Маршрутний лист

Станція

Бали

Старт

 

2 етап «Медицина»

 

 

4 етап  «Шкільний буфет»

 

 

5 етап «Комп’ютерний клас»

 

 

6 етап «Фініш»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 січня 2022
Переглядів
729
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку