Конспект уроку 1.
Тема: Предмет хімії. Короткі відомості з історії розвитку хімічних знань.
Мета: навчальна – вивчити, що є предметом вивчення хімії та
познайомити з історією виникнення і розвитку хімії;
розвиваюча – розвивати знання учнів про техніку безпеки,
розвивати логічне мислення учнів;
виховна – виховувати уважність, охайність, працелюбність.
Хід уроку:
I. Сповіщення теми, мети, мотивація.
Ви починаєте вивчати новий предмет - хімію.
Життя людини тісно пов’язано з хімією. Хімія відіграє важливу роль:
- в сучасній енергетиці;
- в сільському господарстві;
- в металургії;
- в виробництві будівельних матеріалів;
- в виробництві паперу;
- в виробництві барвників; пластмас; тканин; гуми; вибухових речовин.
Всюди, куди б ви не глянули, вас оточують предмети або вироби, виготовлені на хімічних підприємствах або з використанням хімічних процесів. Одяг, взуття, посуд, парфуми, ліки - все це зроблено з застосуванням хімії.
Щоденно ви стикаєтесь не лише з речовинами, а й з хімічними рівняннями:
- вмиваєтесь милом;
- п’єте чай з цукром;
- користуєтесь мийними засобами для прання.
Щоб речовини, матеріали і хімічні реакції, якими ви користуєтесь, приносили користь, а не шкоду, треба опанувати хімічні знання.
II. Послідовність вивчення нового матеріалу.
План уроку:
1. Предмет вивчення хімії ( розповідь вчителя з елементами бесіди ).
Хімія належить до природничих наук. Вона так само, як фізика, ботаніку, зоологія, географія, вивчає природу, весь навколишній світ - різноманітність речовин і явища.
Хімія - наука про речовини та їх перетворення. Вона вивчає склад і будову речовини, її властивості в залежності від складу і будови і умови та способи перетворення одних речовин в інші.
Хімічні реакції постійно відбуваються в природі.
Наприклад ( фотосинтез в зелених рослинах:
CO2 + H2O = C6H12O6 + O2 - дихання - окислення - CO2.
Такі хімічні перетворення речовин забезпечують життя на Землі. ) Але більшість природних речовин, перш ніж стати продуктами споживання людини зазнають хімічної переробки на заводах:
- добування металів із руд;
- виробництво синтетичних матеріалів;
- переробка кам’яного вугілля; нафти, природного газу, деревини, гірських порід - все це хімічні процеси, що здійснюються на виробництві з метою добування корисних продуктів. Але для цього треба знати властивості речовин, а також їх склад, будову.
Хімія
Органічна Неорганічна
2. Короткі відомості з історії розвитку хімії ( розповідь вчителя з демонстрацією портретів вчених які зробили внесок в розвиток хімічної науки ).
Етапи розвитку хімії:
а) хімія в давнину.
Хімія виникла в давнину. В Єгипті, Китаї, Індії виникли ремесла, що ґрунтувалися на використанні хімічних процесів. В давнину люди використовували різні речовини, щоб виготовляти предмети і речі побуту.
Вже тоді людям були відомі шість металів: залізо, свинець, олово, мідь, срібло і золото. Вони вміли виробляти мило, скло, барвники, прості лікарські препарати. Але уявлень про склад речовини і її перетворення в світі не було.
б) алхімія;
Наступний етап розвитку хімії - алхімічний період. Найголовнішою метою алхіміків були пошуки філософського каменя, за допомогою якого нібито можна перетворювати будь-який метал на золото, виліковувати хвороби, повертати молодість, продовжувати тривалість життя. Під час пошуку такого каменя алхіміки відкрили багато нових речовин. Цей період тривав з IV до XVI ст.. Хімічні знання служили для задоволення потреб побуту, медицини, військової справи, а самої науки хімії не було.
в) становлення хімії як науки;
17 ст.
Роберт Бойль (англ. вч.)
- сформулював перше наукове визначення хімічного елемента;
- впровадив у хімію експериментальні методи, що стали початком хімії як науки.
Г. Шталь ( нім. вч.)
- теорія флогістону ( всі речовини містять у своєму складі флогістон, які випаровується при горінні ) була помилковою, але існувала впродовж століття.
18 ст.
1756 р. М.В. Ломоносов
- на підставі кількісних дослідів довів, що під час горіння й окислення речовина не розкладається, а навпаки сполучається з частками повітря.
1774 р. А. Лавуазьє
- довів, що складовою частиною повітря є кисень.
18 ст.
Джон Даль тон
- створив атомно-молекулярне вчення - основу хімічної науки.
III. Узагальнення та систематизація знань.
Заповнити таблицю: Роль хімії в житті суспільства (підручник стр. 10 – 11)
Галузь використання |
Значення хімії |
1. Для вивчення біології |
Вивчає речовини і процеси, що відбуваються в організмі |
2. Металургія |
За допомогою хімічних реакцій металург перетворю руду на чавун і сталь |
3. Енергетика |
За допомогою перетворення хімічної енергії природного палива добувається електрична і механічна енергія. |
4. Будівництво |
Для отримання цементного розчину необхідно знати пропорції змішування речовин |
5. Сільське господарство |
Виробництво мінеральних додрив, засобів захисту рослин від шкідників і хвороб, тваринництво – кормові добавки, лікарські препарати |
6. Медицина |
Виготовлення ліків, замінників крові, штучних суглобів, серцевих клапанів, зубних протезів |
7. В побуті |
Використання хімічних речовин: мила, порошків, соди, лаків, фарб, одяг і т.д |
8. Радіотехніка, обчислювальна техніка |
Виготовлення нових матеріалів надчистих, надтвердих, надпровідних, жароміцних тощо. |
IV. Домашнє завдання.
& 1 – 2.