Предмет хімії. Короткі відомості з історії розвитку хімічних знань.

Про матеріал
Мета: навчальна – вивчити, що є предметом вивчення хімії та познайомити з історією виникнення і розвитку хімії; розвиваюча – розвивати знання учнів про техніку безпеки, розвивати логічне мислення учнів; виховна – виховувати уважність, охайність, працелюбність.
Перегляд файлу

Конспект   уроку   1.

Тема:   Предмет   хімії.  Короткі  відомості  з  історії  розвитку   хімічних   знань.

 

Мета:   навчальна –  вивчити,   що   є   предметом   вивчення   хімії   та

                                   познайомити  з   історією  виникнення   і   розвитку   хімії;

             розвиваюча – розвивати   знання   учнів   про   техніку   безпеки,

                                     розвивати   логічне   мислення   учнів;

             виховна – виховувати   уважність,   охайність,   працелюбність.

 

Хід   уроку:

 

I.   Сповіщення   теми,   мети,   мотивація.

      Ви   починаєте   вивчати   новий  предмет   -   хімію.

      Життя   людини   тісно   пов’язано   з   хімією.   Хімія   відіграє   важливу   роль:

-   в   сучасній   енергетиці;

-   в   сільському   господарстві;

-   в   металургії;

-   в   виробництві   будівельних   матеріалів;

-   в   виробництві   паперу;

-   в   виробництві    барвників;   пластмас;   тканин;   гуми;   вибухових   речовин.

Всюди,   куди   б   ви   не   глянули,   вас   оточують   предмети   або   вироби,   виготовлені   на   хімічних   підприємствах   або   з   використанням   хімічних   процесів.   Одяг,   взуття,   посуд,   парфуми,   ліки   -   все   це   зроблено   з   застосуванням   хімії.

     Щоденно   ви   стикаєтесь   не   лише   з   речовинами,   а   й   з   хімічними   рівняннями:

-   вмиваєтесь   милом;

-   п’єте   чай   з   цукром;

-   користуєтесь   мийними   засобами   для   прання.

    Щоб   речовини,   матеріали   і   хімічні   реакції,   якими   ви   користуєтесь,   приносили   користь,   а   не   шкоду,   треба   опанувати   хімічні   знання.

 

II.   Послідовність   вивчення   нового   матеріалу.

План   уроку:

1. Предмет   вивчення   хімії   ( розповідь   вчителя   з   елементами   бесіди ).

     Хімія   належить   до   природничих   наук.   Вона   так   само,   як   фізика,   ботаніку,   зоологія,   географія,   вивчає   природу,   весь   навколишній   світ   -   різноманітність   речовин   і   явища.

     Хімія   -   наука   про   речовини   та   їх   перетворення.   Вона   вивчає   склад   і   будову   речовини,   її   властивості   в   залежності   від   складу   і   будови   і   умови   та   способи   перетворення   одних   речовин   в   інші.

     Хімічні   реакції   постійно   відбуваються   в   природі.

  Наприклад   (   фотосинтез   в   зелених   рослинах:

CO2  +  H2O  =  C6H12O6  +  O2  -  дихання  -  окислення  -  CO2.

Такі   хімічні   перетворення   речовин   забезпечують   життя   на   Землі. )   Але   більшість   природних   речовин,   перш   ніж   стати   продуктами   споживання   людини   зазнають   хімічної   переробки   на   заводах:

-   добування   металів   із   руд;

-   виробництво   синтетичних   матеріалів;

-   переробка   кам’яного   вугілля;   нафти,  природного   газу,   деревини,   гірських   порід   -   все   це   хімічні   процеси,   що   здійснюються   на   виробництві   з   метою   добування   корисних   продуктів.  Але  для   цього   треба  знати   властивості   речовин,   а   також   їх   склад,   будову.

Хімія

                                         Органічна                         Неорганічна

2.  Короткі   відомості   з   історії   розвитку  хімії   ( розповідь   вчителя   з   демонстрацією   портретів   вчених   які   зробили   внесок   в   розвиток   хімічної   науки ).

   Етапи  розвитку  хімії:

   а)  хімія   в   давнину.

Хімія   виникла   в   давнину.   В   Єгипті,   Китаї,   Індії   виникли   ремесла,   що   ґрунтувалися   на   використанні   хімічних   процесів.   В   давнину   люди   використовували   різні   речовини,   щоб   виготовляти   предмети   і   речі   побуту.  

Вже  тоді  людям  були  відомі  шість  металів:  залізо,  свинець,  олово,  мідь,  срібло  і  золото.  Вони  вміли  виробляти  мило,  скло,  барвники,  прості  лікарські  препарати.  Але   уявлень   про   склад   речовини   і   її   перетворення   в   світі   не   було.

    б)  алхімія;

 Наступний  етап  розвитку  хімії  -  алхімічний  період.  Найголовнішою   метою   алхіміків   були   пошуки   філософського   каменя,   за   допомогою   якого   нібито   можна   перетворювати   будь-який   метал   на   золото,   виліковувати   хвороби,   повертати   молодість,   продовжувати   тривалість   життя.   Під   час   пошуку   такого   каменя   алхіміки   відкрили   багато   нових   речовин.   Цей   період   тривав   з   IV   до   XVI   ст..   Хімічні   знання   служили   для   задоволення   потреб   побуту,   медицини,   військової   справи,   а   самої   науки   хімії   не   було.

     в)  становлення   хімії   як   науки;

17  ст.

Роберт   Бойль (англ. вч.)   

-   сформулював   перше   наукове   визначення   хімічного   елемента;

-   впровадив   у   хімію   експериментальні   методи,   що   стали   початком   хімії   як   науки.

Г. Шталь ( нім. вч.)

 -  теорія   флогістону   ( всі   речовини   містять   у   своєму   складі   флогістон,   які   випаровується   при   горінні )   була   помилковою, але існувала впродовж століття.

18  ст.

1756 р.  М.В. Ломоносов 

-    на   підставі   кількісних   дослідів   довів,   що   під   час   горіння   й   окислення   речовина   не   розкладається,   а   навпаки   сполучається   з   частками   повітря.

1774 р.   А. Лавуазьє

-   довів,   що   складовою   частиною   повітря   є   кисень.

18  ст.

Джон   Даль тон

-   створив    атомно-молекулярне   вчення   -   основу   хімічної   науки.

 

III. Узагальнення   та   систематизація   знань.

   Заповнити  таблицю:  Роль хімії в житті суспільства  (підручник стр. 10 – 11)

Галузь використання

Значення хімії

1. Для вивчення біології

Вивчає речовини і процеси, що відбуваються в організмі

2. Металургія

За допомогою хімічних реакцій металург перетворю руду на чавун і сталь

3. Енергетика

За допомогою перетворення хімічної енергії природного палива добувається електрична і механічна енергія.

4. Будівництво

Для отримання цементного розчину необхідно знати пропорції змішування речовин

5. Сільське господарство

Виробництво мінеральних додрив, засобів захисту рослин від шкідників і хвороб, тваринництво – кормові добавки, лікарські препарати

6. Медицина

Виготовлення ліків, замінників крові, штучних суглобів, серцевих клапанів, зубних протезів

7. В побуті

Використання хімічних речовин: мила, порошків, соди, лаків, фарб, одяг і т.д

8.  Радіотехніка, обчислювальна техніка

Виготовлення нових матеріалів надчистих, надтвердих, надпровідних, жароміцних тощо.

 

 

IV. Домашнє   завдання.

      & 1 – 2.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
719
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку