Причини труднощів періоду адаптації: - збільшився обсяг і кількість начальних предметів; - збільшилось тижневе навантаження; - розширилося коло вчителів - предметників, з якими учні мають постійно спілкуватися; - розмаїтість і якісне ускладнення вимог,що висувають перед учнем різні вчителі - предметники; - на зміну першій учительці прийшов класний керівник; - відбувся перехід на кабінетну систему навчання; - змінився статус “ старшого ” у початковій школі на “ наймолодшого ” – в основній.
Перед п’ятикласниками постали нові завдання: Як впоратись із зростанням кількості уроків, а, отже, і домашніх завдань? Як стати значимою людиною для класного керівника? Як не загубитись в просторах школи? Як розподілити час на перерві і під час переходу в інший кабінет,і для підготовки до наступного уроку, і для відпочинку, і для відвідування їдальні? Що робити, коли ображають старшокласники? Як налагодити відносини з різними учителями, пристосуватися до їхніх вимог, методів навчання, темпераменту?
Прояви дезадаптації: У вигляді реакції активного протесту (агресивність, негативізм, напруженість, роздратованість) У вигляді пасивного протесту (депресія, страх, відсутність інтересу до навчання та шкільного життя) У вигляді реакції тривожності (невпевненість, напруженість, нестійкий контакт з однолітками)
Статистичні дані: У 2022/2023 навчальному році в 5-х класах ліцею навчається 84 добувача освіти. З них: дівчат – 36 (42,9%), хлопців – 48 (57,1 %). 2010 р.н – 2 здобувачі освіти; 2011 р.н. – 37 (44 %); 2012 р.н. -45 (53,6 %); ВПО – 3 (3.6 %); Діти учасників бойових дій – 6 (7.2 %); 11 учнів з 10 багатодітних сімей.
Згідно результатів діагностики п`ятикласників: 1) рівень шкільної мотивації характеризується наступними показниками: 5-А 5-Б 5-В всього % високий рівень шкільної мотивації 7 6 9 22 26.1 хороша шкільна мотивація 15 12 7 34 40.5 позитивне ставлення до школи 4 11 10 25 29.8 низька шкільна мотивація 2 1 0 3 3.6 негативне ставлення до школи 0 0 0 0 0
3) інтегральна самооцінка особистості характеризується наступними показниками: 5-А 5-Б 5-В всього % неадекватно завищена самооцінка 0 0 0 0 0 тенденція до завищення самооцінки 1 0 2 3 3.6 адекватна самооцінка 26 29 22 77 91.6 тенденція до заниження самооцінки 1 0 2 3 3.6 Явно занижена самооцінка 0 1 0 1 1.2 всього 28 30 26 84
Результати анкетування (учні) Навчання у 5 класі Предмети, які найбільше подобаються На яких уроках відчуваєш страх Найважчий предмет Найлегший предмет Хочуть навчатися - 80 Математика Не страшно Історія - Фізкультура Так собі - 2 Фізична культура - Математика Математика Трудове начанвня - Не дуже - 2 Трудове навчання Коли контрольна робота Англійська мова Інформатика Українська мова Біля дошки Фізкультура Мистецтво Німецька мова Немає відповіді Всі - Зарубіжна література Інформатика Українська мова Природознавство Англійська мова Зарубіжна література Українська література Зарубіжна література Технології
Результати анкетування (учні) Навчатися важче, порівняно з навчанням у 4 класі Навчатися цікавіше, порівняно з навчанням у 4 класі Що найбільше дратує чи не подобається у школі? Що заважає вчитися? Так - 14 Так - 79 Ніщо - 6 Нічого не заважає - 69 Ні - 70 Ні -3 Обзивають - 3 Мало часу - 8 Немає відповіді - 2 Все подобається - 69 Шум на деяких уроках - 5 Вчителі - 2 Однокласники - 2 Немає відповіді - 2 Немає відповіді - 2
Результати анкетування (батьки) Продовжила Ваша дитина навчання у 5 класі нашого ліцею Пройшла дитина процес адаптації Зниження загальної успішності Помітили успіхи своєї дитини У вас Побажання батьків Так - 79 Так - 79 Велике навантаження - 52 Так -47 Налагоджено контакт з класним керівником - 48 Розвивати творчі здібності учнів Ні - 2 Ні - 2 Навчальні труднощі -15 З’явилися улюблені предмети, вчителі - 25 Налагоджено контакт зі всіма вчителями - 30 Заняття з психологом Немає відповіді - 3 Немає відповіді - 3 Зниження інтересу до навчання - 17 Стала більш самостійною - 12 Складності у стосунках з учителями - 6 Приділяти всім однакову увагу, підтримувати їх
Ознаки успішної адаптації п’ятикласника Успішне засвоєння навчального матеріалу Готовність до виконання вимог учителів без попереднього заохочення Адекватне сприймання оцінок учителя Активність, уважність, стриманість на уроках Позитивне оцінювання власних дій і результатів докладених зусиль Спілкування з однокласниками та учнями старших класів Вміння робити правильний вибір
РЕКОМЕНДАЦІЇ: 1. Вчителям - предметникам: Враховувати психологічні та індивідуальні особливості учнів. Дозувати навчальне навантаження та домашні завдання, знизити їх обсяг до мінімуму на вихідні дні та канікули до кінця 1 семестру; Аналізувати причини неуспішності в період адаптації. Продовжити роботу з розвитку інтелектуального потенціалу учнів; Розвивати образну та слухову пам'ять учнів, використовуючи методику ейдетики. Проводити щотижневі консультації для учнів, які потребують додаткової педагогічної уваги. У навчально-виховній роботі використовувати інформацію щодо індивідуальних особових особливостей учнів, їх соціальний статус. Активно співпрацювати з батьками з метою профілактики дезадаптації учнів. .
Надавати додаткової уваги учням, що дезадаптовані до навчання. Створювати в учнів «ситуацію успіху» для формування мотивації навчання та адекватної самооцінки. Контролювати емоційну напругу у навчально-виховному процесі та за необхідності знижувати її. Формувати здатність учня сприймати умовність навчальної ситуації, підтримувати рольові стосунки «учитель — учень». Для учнів, які мають прояви високої шкільної тривожності, використовувати альтернативні методи опитування. З метою підвищення інтересу до навчання застосувати індивідуальний підхід до навчання учнів, які не виконують домашні завдання, або відмовляються відповідати при всьому класі. Прийняти заходи щодо формування адекватної самооцінки учнів (похвала, подяка; відзначення позитивних вчинків, добре підготовленого домашнього завдання; підбадьорення і надія на краще у разі невдачі або низької оцінки, підтримка у разі сумніву дитини у власних силах ; приділяти увагу словом, поглядом, жестом); ні в якому разі не порівнювати успіхи чи неуспішність учнів між собою.
2. Класним керівникам: Проводити бесіди з батьками учнів, які дезадаптовані до навчання, з метою визначення причин дезадаптації та надання всебічної допомоги учням. Використовувати демократичний стиль керівництва учнівським колективом (ініціатива з боку дорослого, визначення деяких рамок діяльності, участь учнів у самоврядуванні, відсутність покрокового контролю), використовувати гумор під час занять. Рекомендувати батькам учнів, які дезадаптовані або неадаптовані до школи ,звернутися до психологічної служби ліцею з метою надання допомоги дитині та її сім'ї. Провести бесіду з батьками щодо можливості відвідування дітьми з високим рівнем тривожності спеціальних занять з підвищення впевненості в собі.
3. Практичному психологу, соціальному педагогу: Упродовж навчального року проводити спостереження за поведінкою учнів у класах, де є учні з високим рівнем шкільної тривожності. Постійно надавати необхідну практичну та методичну допомогу з питання адаптації учнів класним керівникам 5-х класів, батькам та учням. Проводити «Години психолога». Упродовж навчального року проводити корекційно-розвивальні заняття з учнями 5-х класів (дезадаптованими та з високим рівнем шкільної тривожності) на зниження тривожності. Систематично надати консультативну допомогу батькам учнів, які дезадаптовані до навчання. У квітні-травні 2023 року провести дослідження рівня шкільної тривожності та адаптації учнів 5-х класів за результатами корекційно-розвивальної роботи.