Презентація "Антоніми. Парноніми. Правильне виконистання паронімів у мовленні"

Про матеріал

Дана презентація допоможе учням краще зрозуміти новий матеріал, а також дізнатися про групи антонімів, виконати ряд практичних завдань, навчитися правильно використовувати пароніми у мовленні.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

АНТОНІМИ. ПАРОНІМИ. ПРАВИЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ ПАРОНІМІВ У МОВЛЕННІ

Номер слайду 2

АНТОНІМИ. ПАРОНІМИ. ПРАВИЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ ПАРОНІМІВ У МОВЛЕННІ

Номер слайду 3

Прочитайте групи слів. За яким принципом вони згруповані? Чим відрізняються синоніми і антоніми між собою? А що в них спільного? Де-юде — формально, на папері — юридично. Схід — захід, минулий — майбутній, радіти — журитися.

Номер слайду 4

Антоніми, як пари слів із протилежним значенням, бувають також загальномовні (щастя — горе, млявий — жвавий, хвалити — гудити, тихо — голосно, швидкий — повільний), контекстуальні (Бо що свої болі — пусте. Світове горе важке. Він надививсь на нього і вдома, і по світах (М. Коцюбинський).

Номер слайду 5

Перепишіть подані прислів’я та приказки. Знайдіть у них антоніми, поясніть їх стилістичне значення. До якої частини мови належать використані антоніми? 1. Молоде орля та вище старого літає. 2. Слова масні, а пироги пісні. 3. На чорній землі білий хліб родить. 4. Правда та кривда — як вогонь та вода. 5. Добре говорить, але зле робить. 6. Слухай тисячу разів, а говори один раз.

Номер слайду 6

Крім однозвучних слів, що мають різне значення, тобто омонімів, у мові існують слова, близькі за звучанням, але різні за своїм значенням. Такі слова називаються паронімами. Наприклад: здравиця (заздравний тост) і здравниця (санаторій), ефектний (виразний) іефективний (продуктивний)

Номер слайду 7

Крім однозвучних слів, що мають різне значення, тобто омонімів, у мові існують слова, близькі за звучанням, але різні за своїм значенням. Такі слова називаються паронімами. Наприклад: здравиця (заздравний тост) і здравниця (санаторій), ефектний (виразний) іефективний (продуктивний)

Номер слайду 8

Крім однозвучних слів, що мають різне значення, тобто омонімів, у мові існують слова, близькі за звучанням, але різні за своїм значенням. Такі слова називаються паронімами. Наприклад: здравиця (заздравний тост) і здравниця (санаторій), ефектний (виразний) іефективний (продуктивний)

Номер слайду 9

Розкрийте дужки, вибираючи потрібне слово. Свій вибір обґрунтуйте. Запишіть речення. 1. Продавець розповів про правила і умови (ефектного, ефективного) використання кухонного комбайна. 2. Ця земельна (дільниця, ділянка) була передана дитячому будинку. 3. Порядок утворення (виборного, виборчого) округу визначається законами про вибори до відповідних органів.

Номер слайду 10

Розкрийте дужки, вибираючи потрібне слово. Свій вибір обґрунтуйте. Запишіть речення. 1. Продавець розповів про правила і умови (ефектного, ефективного) використання кухонного комбайна. 2. Ця земельна (дільниця, ділянка) була передана дитячому будинку. 3. Порядок утворення (виборного, виборчого) округу визначається законами про вибори до відповідних органів.

Номер слайду 11

1. Простір: верх — низ, … 2. Час: день — ніч, … 3. Почуття: любов — ненависть, … 4. Явища природи, стан: холодно — тепло, … Тренувальні вправи За зразком доберіть і допишіть по 2–3 пари антонімів, які виражають такі поняття:

Номер слайду 12

5. Стан, діяльність людини: працює — відпочиває, … 6. Соціальні явища, становище людей: воля — рабство, … 7. Назви творів, заголовки: «Війна і мир!» (Л. Толстой).

Номер слайду 13

Доберіть антоніми до іменників, прикметників, дієслів, прислівників. Складіть 4 речення (з антонімами із кожної названої частини мови) і запишіть. Яке стилістичне забарвлення надають мовленню антоніми? 1. Сила, перемога, північ, початок, розвиток, прогрес. 2. Хоробрий, далекий, похмурий, дорогий, широкий. 3. Брати, говорити, купити, радіти, молодіти, світати. 4. Широко, сухо, зранку, корисно, ясно, там, туди, рано.

Номер слайду 14

Перепишіть речення. Підкресліть антоніми і визначте їх стилістичну роль. До яких частин мови вони відносяться? 1. Гнів і жаль, огонь і холод, несамовита радість і гірка туга разом охопила Петрове серце (Панас Мирний). 2. Одна гора високая, а другая низька… Одна мила далекая, а другая близька (Народна пісня). 3. Ні туди — ні сюди (Приказка). 4. Зерно і камінь, суша і вода достойні буть зображені в картині (А. Малишко). 5. Хто високо літає, той низько сідає.

Номер слайду 15

1. Хороший, як Микитина свита навиворіт. 2. Такий добрий, що в ложці води втопив би. 3. Казав сліпий: «Побачимо!» 4. Вона співає, як муха в глечику. 5. Жалів яструб курку, доки всю обскуб. Виразно прочитайте прислів’я, приказки, жарти. Визначте в них приховане протиставлення, що створює іронію. Запишіть (на вибір) 2 речення, визначте їх вид.

Номер слайду 16

Поясніть значення поданих співзвучних слів — паронімів. Складіть із ними 3–4 речення. Запишіть. Авторитарний — авторитетний, адресант — адресат, видатний — відомий, запитання — питання, збірна — збірник — зібрання.

Номер слайду 17

Пов’яжіть кожний прикметник із відповідним іменником, що в дужках. Як називаються близькі за звучанням, але різні за значенням слова? 1. Димовий, димний, димучий, димчастий (порох, труба, камінь, вулкан). 2. Водний, водянистий, водяний (чорнило, шлях, жук). 3. Діловий, діловитий (людина, розмова). 4. Особливий, особовий, особистий (присутність, займенник, випадок).

Номер слайду 18

Домашнє завдання § 15. Вправа 270.

ppt
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
5 серпня 2018
Переглядів
5866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку