Дана презентація допоможе учням краще зрозуміти новий матеріал, а також дізнатися про групи антонімів, виконати ряд практичних завдань, навчитися правильно використовувати пароніми у мовленні.
Антоніми, як пари слів із протилежним значенням, бувають також загальномовні (щастя — горе, млявий — жвавий, хвалити — гудити, тихо — голосно, швидкий — повільний), контекстуальні (Бо що свої болі — пусте. Світове горе важке. Він надививсь на нього і вдома, і по світах (М. Коцюбинський).
Перепишіть подані прислів’я та приказки. Знайдіть у них антоніми, поясніть їх стилістичне значення. До якої частини мови належать використані антоніми? 1. Молоде орля та вище старого літає. 2. Слова масні, а пироги пісні. 3. На чорній землі білий хліб родить. 4. Правда та кривда — як вогонь та вода. 5. Добре говорить, але зле робить. 6. Слухай тисячу разів, а говори один раз.
Розкрийте дужки, вибираючи потрібне слово. Свій вибір обґрунтуйте. Запишіть речення. 1. Продавець розповів про правила і умови (ефектного, ефективного) використання кухонного комбайна. 2. Ця земельна (дільниця, ділянка) була передана дитячому будинку. 3. Порядок утворення (виборного, виборчого) округу визначається законами про вибори до відповідних органів.
Розкрийте дужки, вибираючи потрібне слово. Свій вибір обґрунтуйте. Запишіть речення. 1. Продавець розповів про правила і умови (ефектного, ефективного) використання кухонного комбайна. 2. Ця земельна (дільниця, ділянка) була передана дитячому будинку. 3. Порядок утворення (виборного, виборчого) округу визначається законами про вибори до відповідних органів.
Доберіть антоніми до іменників, прикметників, дієслів, прислівників. Складіть 4 речення (з антонімами із кожної названої частини мови) і запишіть. Яке стилістичне забарвлення надають мовленню антоніми? 1. Сила, перемога, північ, початок, розвиток, прогрес. 2. Хоробрий, далекий, похмурий, дорогий, широкий. 3. Брати, говорити, купити, радіти, молодіти, світати. 4. Широко, сухо, зранку, корисно, ясно, там, туди, рано.
Перепишіть речення. Підкресліть антоніми і визначте їх стилістичну роль. До яких частин мови вони відносяться? 1. Гнів і жаль, огонь і холод, несамовита радість і гірка туга разом охопила Петрове серце (Панас Мирний). 2. Одна гора високая, а другая низька… Одна мила далекая, а другая близька (Народна пісня). 3. Ні туди — ні сюди (Приказка). 4. Зерно і камінь, суша і вода достойні буть зображені в картині (А. Малишко). 5. Хто високо літає, той низько сідає.
1. Хороший, як Микитина свита навиворіт. 2. Такий добрий, що в ложці води втопив би. 3. Казав сліпий: «Побачимо!» 4. Вона співає, як муха в глечику. 5. Жалів яструб курку, доки всю обскуб. Виразно прочитайте прислів’я, приказки, жарти. Визначте в них приховане протиставлення, що створює іронію. Запишіть (на вибір) 2 речення, визначте їх вид.
Пов’яжіть кожний прикметник із відповідним іменником, що в дужках. Як називаються близькі за звучанням, але різні за значенням слова? 1. Димовий, димний, димучий, димчастий (порох, труба, камінь, вулкан). 2. Водний, водянистий, водяний (чорнило, шлях, жук). 3. Діловий, діловитий (людина, розмова). 4. Особливий, особовий, особистий (присутність, займенник, випадок).