Інтелектуальна філологічна гра до Дня української писемності та мови «Магія рідного слова»

Про матеріал

Позакласний захід "Магія рідного слова"складений у формі інтелектуальної філологічної гри, що допоможе закріпити знання учнів з фонетики, лексикології, фразеології, морфології та синтаксису; формувати вміння використовувати здобуті знання на практиці; розвивати логічне мислення, пам'ять, уважність; виховувати любов до рідної мови..

Перегляд файлу

Інтелектуальна філологічна гра до Дня української писемності та мови

 «Магія рідного слова»(10-А   клас)

Мета: закріпити знання учнів з фонетики, лексикології, фразеології, морфології та синтаксису; формувати вміння використовувати здобуті знання на практиці; розвивати логічне мислення, пам’ять, уважність; виховувати любов до рідної мови.

Участь у грі можуть брати всі бажаючі учні, тобто діє принцип добровільності та активності. Після того, як визначаться учасники, ведучому (ним може бути сам учитель), необхідно попередньо ознайомити учасників із правилами гри, провести консультацію, порекомендувати додаткову літературу, оскільки деякі питання не передбачені шкільною програмою, вони покликані виявити начитаність та обізнаність учнів із різних розділів мовознавства.

У кінці кожного туру визначається та вибуває учасник, який дав найменшу кількість правильних відповідей.

 

ХІД ЗАХОДУ

І. Організаційна частина

1.   Презентація команд

2.   Оголошення умов змагань

Нам потрібно для гри 2 команди, учасниці турніру, решта - групи підтримки (вболівальники). Уболівальники І команди сидять зліва, II команди - справа. Займіть місця. Умови: відповіді повинні бути чіткі, аргументовані, уболівальники можуть допомагати команді в одержанні вищого балу.

ІІ. Конкурси

1) Конкурс «Розминка»  Назвати одним словом. 

I команда

1.       Людина, яка виявляє надзвичайну відвагу, хоробрість, самовідданість у бою чи праці. (Герой)

2.       Найвища почесна відзнака, нагорода за військові, трудові або інші заслуги.

(Орден)

3.       Здатність людини думати, мислити, основа її свідомого життя. (Розум)

4.       Знання, уміння, здобуті в житті, на практиці. (Досвід)

5.       Великий хижий птах, який водиться в степах чи горах, а також образна назва сильної, мужньої людини. (Орел) 

6.       Вище звання командирського складу військово-морських сил. (Адмірал) 

7.       Винагорода, яку вручають переможцеві в конкурсі. (Приз) 

8.       Масове інфекційне захворювання. (Епідемія) 

9.       Музичний супровід. (Акомпанемент) 

10.   Льодова гора, що плаває в морі. (Айсберг) 

II команда

1.   Склад зброї та військового спорядження. (Арсенал) 

2.   Приміщення, де стоять літаки і де проводиться їх поточний ремонт (Ангар) 3. Великі з'єднання військових кораблів чи літаків військово-повітряного флоту.

(Ескадра)

4.   Людина, яка знає багато мов. (Поліглот)

5.   Розмова двох осіб. (Діалог)

6.   Прилад для вимірювання температури. (Термометр)

7.   Керівник великого підприємства. (Директор)

8.   Спір з якогось питання. (Полеміка)

9.   Лікар, який лікує очі. (Окуліст)

10.             Документ на постійне відвідування концертів музики. (Абонемент) 2)    Конкурс «Скажи українською»  

Підбери синонім запозиченим словам зі слів сучасної української мови.

У складі споконвічної української лексики найбільшу групу становлять слова властиві лише українській мові, а 10% запозичених з інших мов. Отже, як ми знаємо українську мову

І команда

Чемпіон. (Переможець) 

Лідер. (Керівник) Афіша. (Оголошення) Мемуари. (Спогади)

Доза. (Кількість) 

Протест. (Заперечення)

Натура. (Природа) 

Конкурс. (Змагання)

Інкогніто. (Таємно)

IIкоманда

Фініш. (Закінчення)

Аналіз. (Розбір) 

Раціональний. (Розумний) 

Сигнал. (Знак) 

Компетенція. (Обізнаність) 

Рекомендувати. (Радити) 

Еволюція. (Розвиток)

Фортуна.(Успіх)

3)Конкурс «Ти – мені, я – тобі»

(Кожна команда заздалегідь готувала для команди суперників мовні загадки-жарти на пояснення значень омонімів).

Варіанти завдань:

I команда

1.   Яке місто ширяє над головами? (Орел) 

2.   З якого крана не набереш води? (З підйомного)  3. Яку річку можна зрізати ножем? (Прут).

II команда

І. Яку державу влітку можна носити на голові? (Панама) 

2.   Що спільного між неслухняним хлопцем і порожнім будинком? (І перший і другий пустують) 

3.   Слово пил - це мій синонім, а омонім - у патроні (Порох).

 

4) Конкурс юних поетів

(Кожна команда отримує вірш, у якому останнє слово кожного рядка замінене синонімічним. Необхідно відтворити первісний вигляд вірша, зберігаючи риму.) І команда: Римування перехресне.

         Як виросту – збудую дім, (хату)

         На хаті колесо приладнаю (приб’ю)

А там я поселю летючу (крилату)

Лелечу клекітну пару. (сім’ю)

Нехай розводиться, селиться (гніздиться)

По всіх деревах і оселях (хатах)

Нехай мені щоночі ввижається (сниться)

Що я літаю, наче пташка. (птах)

ІІ команда: Римування суміжне.

         Розділ цей хоч непростий, та для вас інтересний, (цікавий)

          Будуть тут нові слова, будуть і потіхи. (забави)

         І свою скарбничку мовну, поки вивчим розділ, (тему) мовних скарбів пребагато ми з вами придбаємо. (наберемо)

Будуть тут знання й уміння, правила й вправи, (завдання)

Думки вашої творіння і розповіді, (оповідання)

 

5) Кросворд-переклад

Перекладіть подані слова українською мовою.

 

1

Л

А

 

 

 

2

Л

А

 

 

 

 

3

Л

А

 

 

 

4

Л

А

 

 

 

5

Л

А

 

 

 

 

 

6

Л

А

 

 

 

 

7

Л

А

 

 

 

 

8

Л

А

 

 

 

 

 

 

9

Л

А

 

 

 

 

 

 

 

10

Л

А

 

 

 

 

 

 

11

Л

А

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Скамья (лава)

2.     Баня (лазня)

3.     Ссора (лайка)

4.     Звено (ланка)

5.     Мешок (лантух)

6.     Цепь (ланцюг)

7.     Лакомства (ласощі)

8.     Водяная лилия (латаття)

9.     Ласковый (лагідний)

10. Занавес в театре (лаштунки)

11. Веснушки (ластовиння)

 

6) Конкурс «Мовне асорті» І тур /5 учасників/

1.                 Як називається наука про мову? /Мовознавство або лінгвістика/

2.                 Кого вважають творцем слов’янської абетки? /Кирило та Мефодій/

3.                 Доберіть синонім до слова безжалісний /Безсердечний/

4.                 Що означає фразеологізм товкти воду в ступі? /Одне і те ж робити/

5.                 Наведіть приклад історизмів /Наприклад: жупан, очіпок/

6.                 Що означає з грецької logos? /Вчення/

7.                 Як називається розділ мовознавства, що вивчає звукову будову мови?

/Фонетика/

8.                 Як називають науку, яка вивчає лексику? /Лексикологія/

9.                 До якої групи та підгрупи за генеалогічною класифікацією належить

українська мова? /Слов’янська група, східно – слов’янська підгрупа/

10.             Наведіть приклади паронімів /Наприклад: адресат- адресант/

11.             Назвіть розділ мовознавства, який вивчає будову та значення словосполучень і речень /Синтаксис/

12.             Доберіть антонім до прикметника симетричний /Асиметричний/

13.             Скільки букв та звуків у слові заєць? /Букв – 5, звуків – 5/

14.             Наведіть приклад архаїзмів /Наприклад: ректи – говорити, вия – шия/

15.             У якому році Катерина ІІ видала указ про заборону викладання українською мовою в Києво – Могилянській академії? /1753/

ІІ тур /4 учасники/

1.                 У якому розділі мовознавства вивчаються частини мови з властивими їм граматичними значеннями? /Морфологія/

2.                 Назвіть службові частини мови /Прийменник, сполучник, частка/

3.                 Які частини мови не входять ні до самостійних, ні до службових? /Вигук/

4.                 Наведіть приклад іменника, що не змінюється /Наприклад: таксі, журі/

5.                 До якого розряду за значенням відносяться займенники той, цей? /Вказівні/

6.                 Скільки відмін має іменник? /Чотири/

7.                 Назвіть основні лексико – граматичні розряди прикметників /Якісні, відносні, присвійні/

8.                 Що таке неозначена форма дієслова? /Інфінітив/

9.                 До якого розряду за значенням належать числівники мало, багато, трохи?

/Неозначено – кількісні/

10.             На які групи за значенням і відношенням до інших частин мови поділяються дієслова? /Перехідні та неперехідні/

11.             Які способи дієслів розрізняють в українській мові? /Дійсний, умовний, наказовий/

12.             Яка самостійна частина мови є невідмінюваною і виражає ознаку дії чи стану або ступінь вияву іншої ознаки? /Прислівник/

13.             До якої частини мови належить слово потроїти? /До дієслова/

14.             До якої частини мови належить слово по – третє? /До прислівника/

15.             Назвіть стилі та типи української мови /Науковий, офіційно – діловий, публіцистичний, розмовний, художній стилі//Розповідь, опис, роздум/

7)Конкурс «Народ скаже, як зав’яже»

 Один із визначних скарбів усної народної творчості є прислів’я та приказки, у яких зосереджена народна мудрість. Кожній команді по черзі будуть запропоновані частини прислів’їв, які необхідно продовжити; якщо одна команда не дає відповіді, то це право переходить до команди суперника. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, вперед. 

1)                           Без верби і калини …(нема України).

2)                           Вік живи…(вік учись).

3)                           Життя прожити - …(не поле перейти).

4)                           Зробив діло – гуляй…( сміло).

5)                           Книга вчить, як …(на світі жить).

6)                           Не знаючи броду, … (не лізь у воду).

7)                           Сім раз відмір…(раз відріж).

8)                           Слово – не горобець…(вилетить – не впіймаєш).

9)                           Під лежачий камінь … (вода не тече).

10)                       Що посієш, те й …(пожнеш).

8) Конкурс «Скажи без затримки». Назвіть антоніми до запропонованих слів, а потім і синоніми. У разі затримки - відповідає команда-суперниця. Перемагає та команда, у якій буде найбільше правильних відповідей. Кожне слово оцінюється в 1 бал. Отож, розпочнемо з антонімів.

Слова для І команди (антоніми):

 

Сміятися (плакати),  активний (пасивний),  корисний (шкідливий),  хворіти (видужувати),  захід (схід), 

 

ганьба (слава),  минуле (сучасне), згадати (забути),  працьовитий (лінивий).

Слова для ІІ команди (антоніми):

 

Прокинутися (заснути),  вітатися (прощатися),  хвалити –(лаяти),  щедрість – (скупість),  помилково – (істинно), 

 

оптиміст - (песиміст),  мирний – (агресивний),  зачин - (кінцівка),  бадьорість – (втома).

А тепер попрацюємо із синонімами. Учасникам із кожної команди необхідно дібрати якомога більше синонімів до запропонованих слів. Перемагає та команда, яка зможе підібрати найбільше синонімів і, відповідно, якомога краще впоратися із завданням. Кожне слово-синонім оцінюється в 1 бал.

Слова для І команди (синоніми):

Згода – (мир, лад, гаразд, добре);

ґречний – (ввічливий, тактовний, чемний, делікатний, люб'язний, шанобливий);  розуміти – (тямити, збагнути, осмислювати); 

йти – (летіти, шкандибати, плентатись, дріботіти, волочитись); величний – (гігантський, колосальний);

оборона – (захист, боротьба); атака – (наступ, напад); вдача – (характер, натура); земля – (грунт, планета).

Слова для ІІ команди (синоніми):

Криниця – (колодязь, журавель); неволя – (полон, рабство); тиша – (спокій, затишшя); навкруги – (навколо, довкола); невідомий – (незнайомий, незнаний); занедбаний – (занехаяний, запущений);

високоповажний – (високошановний, шановний, вельмишановний); бити – (дубасити, духопелити, товкти, лупцювати); багато – (сила-силенна, безліч, тьма).

9) Конкурс «Всезнайко». Тому зараз, шановні гравці, здійснемо подорож по деяким містам України і ваше завдання, команди: сказати хто вас там зустріне. Наприклад, у Харкові – харків’янин. Команди будуть відповідати по черзі. За кожну правильну відповідь команда може отримати по 1 балу. 

У Києві – (киянин), Донбасі – (донбасівець), на Поділлі – (подолянин), у Львові – (львів'янин), в Одесі – (одесит), Сумах – (сумчанин), Чернівцях –(чернівчанин), Черкасах – (черкасець), Чернігові – (чернігівець), в Польщі – (поляк), уТернополі – (тернопольчанин), Каневі – (канівчанин), у Кривому Розі – (криворіжець), у Миколаєві – (миколаєвець), в Ірпені – (ірпінець), у Бердичеві – (бердичівець).

10) Конкурс  «Хто більше?»

1.   Назвіть якнайбільше фразеологічних зворотів.

2.   Передайте одним словом значення фразеологічних зворотів.

І команда. 

Кури не клюють. (Багато) 

Ведмідь на ухо наступив. (Глухий)

Запахло смоленим. (Небезпечно) 

Вітер у голові. (Легковажний) 

Сім п'ятниць на тиждень. (Непостійний) 

Допекти до живого. (Схвилювати) 

До   розуму довести. (Виростити) 

3 відкритим серцем. (Відверто) 

3 одного  маху. (Миттю) 

Мов заціпило. (Замовкнути)

 

ІІ команда

На сміх брати. (Кепкувати) 

Наче муха в окропі. (Метатись)

Повним ходом. (Успішно)

Скорчитися в три погибелі. (Згорбитися)

Слізьми вмиватися. (Плакати) 

Ставити на карту. (Ризикувати) 

Топтати  болото. (Принижувати) 

Хоч око вийми. (Темно)  Шкірити зуби. (Сміятися)  Як в'юн. (Верткий).

11) Конкурс «Походження слова»

Пропоную вампрослухати інформацію про історію походження слова, а ваше завдання дізнатися, прощо йде мова. На обмірковування 20 секунд. За правильну відповідь команда отримає 1 бал. Право дати відповідь отримує команді, яка першою підніме сигнальну картку.

1.                      Це слово запозичене з латинської мови і означає «собачка». Цим словом стародавні римляни називали Сіріус – найяскравішу зіркув сузір’ї Пса. Люди помітили, що з’являється вона на небі в період з 22 липня по 23 серпня. Саме в цей час у Римі починалася найбільша спека («собачі дні»), тому римський сенат робив перерву у своїх засіданнях. Пізніше почали робити перерву в заняттях навчальні заклади (Канікули).

2.                      Перші відомості про цю модель з’являються у творах письменників Давньої Греції. Згадують прізвище Кратеса, який виготовив цю модель понад дві тисячі років тому. Проте ніяких зображень її не збереглося. Перша модель, щодійшла до нашого часу(так зване «земне яблуко»), виготовив німецький географ Мартин Бехайм (1492 рік). Колись давно мореплавці брали цю модель із собою в далеке плавання.«Моделі-моряки» всього надивилися на своєму довгому шляху. Були і так звані«моделі-чепурухи». Їхнє життя проходиловрозкішних королівських палацах, часто їх прикрашали золотом-сріблом. На сьогодні теж існує чимало видів моделей: одні з них зображають країни світу, інші – гори, долини, виготовлені моделі Місяця, Марса та інших планет. (Глобус).

3.                      У перекладі з латинської мови це слово означає «білий». На столах звибіленою поверхнею, що розміщувалися на великих площах, стародавні римляни писали різні повідомлення. Таку «дошку оголошень» називали «альбум». В Англії у середні віки слово album означало журнал або список, і ця назва була пов’язана з білим кольором сторінок. Тепер це слово не завжди асоціюється з білим папером, адже сторінки в ньому не обов’язково білі: вони можуть бути будь-якого іншого кольору. (Альбом)

12)     Конкурс капітанів

Для наступного конкурсу на центр зали запрошуються капітани команд. Кожен капітан повинен висловити свою думку щодо твердження: «Людина, яка байдужа до рідної мови, – дикун». На обміркування – 20 секунд, на відповідь – 10 секунд. Капітан, який найкраще обґрунтує відповідь, отримає 3 бали для своєї команди.

ІІІ. Підведення підсумків

 

ІV. Нагородження переможців

Над усі багатства і припливи мод Шануймо мову серцем і вустами. Народ без мови – це вже не народ,

Без мови всі б ми сиротами стали.

Шануймо мову над усі скарби,

Якщо ми хочем зватися народом.

Кожен громадянин України повинен добре знати рідну мову, збагачувати її, бути готовим захистити українську мову від тих, хто зневажає її, бо, захищаючи рідну мову, захищаєш свій народ, його гідність, його право на існування, право на майбутнє. Захист рідної мови - найприродніший, найпростіший, найлегший і водночас найнеобхідніший спосіб національного самоствердження і діяльності в ім'я народу. Розмовляйте рідною мовою - своєю і свого народу: скрізь, де її розуміють, з усіма, хто її розуміє. Не поступайтесь своїми мовними правами заради вигоди, привілеїв, лукавої похвали - це зрада свого народу. Ставлення до рідної мови має бути таким, як до рідної матері: її люблять не за якісь принади чи вигоди, а за те, що вона - мати.

Любіть і вивчайте нашу мову. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю так, як заповідав Тарас Шевченко, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Роганчук Юлія Валеріївна
    Щире дякую за креативний підхід до проведення подібного заходу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Устименко Олена Григорівна
    Дуже цікаво))) Класно, коли знаходиш матеріал, який не потребує коригувань) Дякую)
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Деркач Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
6619
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку