Арт-терапія – це один з найбільш ефективних способів роботи з дітьми,
при цьому для особистості – це спосіб саморозкриття, самовираження, розвитку та шлях до власної гармонізації.
Саме з презентації ви дізнаєтеся про структуру проведення арт-терапевтичного заняття з використанням малюнку.
Опрацюєте вправу для стабілізації емоційного стану
Арт - терапія - це спеціалізована форма психотерапії, заснована на мистецтві, образотворчій та творчій діяльності. Арт-терапія - метод зцілення за допомогою творчості, що застосовується у психотерапії, психосоматичних клініках та в соціальній сфері. Арт-терапія – це один з найбільш ефективних способів роботи з клієнтами будь-якого віку і з будь-якими порушеннями, при цьому для особистості – це спосіб саморозкриття, самовираження, розвитку та шлях до власної гармонізаціїПсихолог Наталія Бец
Арт-терапія для дітей підліткового віку Підлітковий вік є важким перехідним періодом, тому доцільно застосовувати не нав'язливі методи арт-терапії для гармонізації психічного стану підлітків. Актуальними методами роботи є: драма-терапія, ізо-терапія, пісочна терапія і всі інші види, з якими підлітку цікаво працювати.
У роботі з дітьми та підлітками психологу дуже важливо дотримуватись таких принципів, які забезпечують створення атмосфери психологічного захисту та комфорту, які формують почуття довіри, допомагають налагодженню терапевтичного альянсу. Це постійна підтримка дитини, схвалення її досягнень, позитивний ресурс для її образу «Я». Психолог Наталія Бец
Практичне застосування арт-терапевтичних технік Структура проведення арт-терапевтичного заняття з використанням малюнку: Перший етап – налаштування Головне завдання цього етапу - підготувати учасника до спонтанної художньої творчої діяльності. При цьому можна використати нескладні образотворчі прийоми. Наприклад, різні варіанти техніки «карлючки», «закритих очей», «автографи», «естафета ліній». При виконанні цих вправ відбувається зниження контролю з боку свідомості і настає релаксація. Психолог Наталія Бец
Третій етап - образотворча діяльність Цей етап припускає індивідуальну творчість для дослідження власних проблем і переживань. Прийнято вважати, що всі види підсвідомих процесів, у тому числі страхи, сновидіння, внутрішні конфлікти, ранні дитячі спогади, відбиваються в образотворчій продукції при спонтанній творчості. Таким чином, людина невербальною мовою повідомляє про свої проблеми і почуття, вчиться розуміти й аналізувати свої емоції.
Четвертий етап – активізація вербальної і невербальної комунікаціїГоловне завдання цього етапу полягає у створенні умов для комунікації. Учаснику пропонується показати свою роботу і розповісти про неї. Ступінь відкритості і відвертості самопрезентації залежить від рівня довіри до психолога, від особистісних особливостей дитини.
П’ятий етап – звільнення від неприємних відчуттів Учасник малює предмет, який його травмує, у комічній формі або малює радість у власному баченні. Перекладання тих переживань, що травмують, у комічну форму або протилежну емоцію призводить до катарсису, звільнення від неприємних відчуттів, емоцій.
Шостий етап – рефлексивний аналіз. Заключний етап заняття припускає рефлексивний аналіз у невимушеній обстановці. Необхідна присутність елементів спонтанної «взаємотерапії» у вигляді доброзичливих висловлювань, позитивного програмування, підтримки. Атмосфера емоційної теплоти, емпатії, турботи дозволяє учаснику арт-терапевтичного заняття пережити ситуацію успіху в тій чи іншій діяльності
Кожна процедура створення малюнка включає наступні етапи: Етап 1. Вільна активність перед творчим процесом – безпосереднє переживання. Етап2. Творчий процес – створення малюнка, його візуальне представлення. Етап 3. Дистанціювання, процес розглядання малюнка. Етап 4. Вербалізація почуттів та думок, що виникають в процесі розгляду малюнка .
Мета: вивільнення накопичених негативних емоцій(агресії, гніву, злості...). Перед проведенням методики варто вияснити у дитини, чи знає вона, що таке вулкан. Інструкція: Намалюй вулкан. Методики для стабілізації емоційного стану ( Автор Вікторія Назаревич) 1. Етап – «Вулкан» (вогонь, чоловіча енергія)Запитання : Який це вулкан?Чи він активний?Яка лава?Що з нього виходить, або може виходити?Що ти відчуваєш?
Мета: усвідомлення свого стану.Інструкція: Намалювати землю. Проривається гейзер (енергія води), можна нитками (приклеїти) – гейзер оживає. 2. Етап - «Гейзер» (тепла вода, жіноча енергія змін)Можливі запитання: Скільки фонтанчиків?Що виходить з них (вода, пара)?Якої сили вони?Якої температури?Що ви відчуваєте?
Символіка гейзера, водоспаду Арт-терапія з елементом води несе в собі лише позитивний сенс. Водоспад може позначати тишу, мудрість, загадковість, розум, пристосованість до життя, чистоту, зміни, вміння знаходити вихід, умиротворення, спокій. Вода – символ життя (не варто забувати, що людина на 80% складається з води). Згідно легендам, створення світу тісно пов’язане з водою. В той же час її надмірна кількість здатна погубити. Духовний сенс метафори Гейзер пов’язаний з швидкими змінами емоцій людини, що показує мінливість характеру і бажання самовдосконалюватися, вносити зміни в життя. Водоспад також виступає символом мудрості та адаптації до змін. Гейзер може виступати в якості метафори звільнення від поганих думок, очищаючи від заздрості й агресії, спонукання до дій. Здатність води обходити перешкоди означає розум і мудрість, здатність тверезо оцінити ситуацію і знайти найкраще рішення проблеми. Незважаючи на те, що елемент є м’яким, він здатний з легкістю подолати тверде і сильне. У цьому укладено наступний принцип – поступаючись, перемагай. Водоспад знаходиться в постійному русі, що в черговий раз підкреслює значення змін. Бурхливий потік позначають неминучі зміни в житті людини. Вода забирає погане, а натомість приходить щось нове і хороше.
Основну увагу при трактуванні малюнків слід звертати на наступні особливості: – Які емоції (почуття, переживання) передає малюнок; – Що знаходиться в центрі малюнку (як правило, центральні об’єкти вказують на домінуючу проблему чи переживання особи); – Чи є розтушування, об’єкти з тінню; – Що виглядає дивним на малюнку; – Як розташовані об’єкти по відношенню до країв аркуша (краї аркуша є своєрідною межею);– Які розміри і пропорції об’єктів (розміри вказують на перебільшення або ж знецінення таких об’єктів, зміна про порцій або спотворення форм є свідченням проблемної області, якій приділяється надмірна увага в малюнку); – Чи є об’єкти, які повторюються; – Як виконана робота і яке ставлення автора до неї; – Чи є підписи у роботі та що вони можуть означати для особистості.