Психологічна підтримка впровадження профільного навчання
виявлення здібностей учнів
з метою обґрунтування орієнтації на профіль навчання;
діагностики індивідуальних особливостей школяра з позиції його готовності до успішного навчання за даним профілем;
психологічна підготовка педагогічного колективу для роботи в умовах профільного навчання.
Підготовка учня до вибору профілю навчання
Психологічна підтримка впровадження профільного навчання виявлення здібностей учнів з метою обґрунтування орієнтації на профіль навчання; діагностики індивідуальних особливостей школяра з позиції його готовності до успішного навчання за даним профілем; психологічна підготовка педагогічного колективу для роботи в умовах профільного навчання.
Підготовка учня до вибору профілю навчання – це перший етап вибору професії. Ставлення, інтереси, професійні наміри, а також здібності і потреби – це той мінімум психологічних утворень особистості, який складає її професійний нахил і має бути виявлений і оцінений у системі шкільної професійної орієнтації.
Функціональні обов’язки педагогічних працівників ЗНЗ із питань реалізації допрофільної підготовки та профільного навчання Психолог: проводить психолого-педагогічну діагностику для виявлення можливостей і здібностей учнів, готує підсумкове резюме за результатами діагностики допрофільної підготовки; формує в учнів уміння робити свідомий і відповідальний вибір через проведення обов’язкових індивідуальних і групових консультацій; визначає професійні інтереси і нахили учнів на основі систем діагностики; організовує психолого-педагогічну підтримку в проектуванні варіантів продовження навчання у профільних класах. Класний керівник: організовує учнів на участь у діагностичних заходах (вибір профілю, курсів за вибором, моніторингу допрофільної підготовки та профільного навчання); проводить профорієнтаційну роботу; готує і проводить заходи з інформування учнів та їх батьків з питань профілізації; супроводжує учнів під час профорієнтаційних екскурсій.
Професійне виховання передбачає підвищення ефективності навчальної роботи; класний керівник діє в тісному контакті з учителями-предметниками з метою виявлення та підтримки інтересу школярів до різних навчальних предметів; формою роботи є предметні гуртки і гуртки за інтересами, особливо якщо вибрані вони будуть з урахуванням переважаючого інтересу до одного з типів професійної діяльності.
Професійна діагностика Групова та індивідуальна. Психодіагностичні методики надають можливість краще зрозуміти індивідуально-психологічні особливості учня, визначають інтереси, нахили, здібності. Групові дослідження професійних інтересів і нахилів учнів з метою стимулювання самопізнання, активізації соціального та професійного самовизначення.
Групові дослідження професійних інтересів і нахилів учнів Карта інтересів, розроблена Голомштоком, дає змогу краще та повніше розгледіти індивідуальні психологічні особливості учнів: їх пізнавальну спрямованість, широту або вузькість діапазону їх інтересів, інтенсивність прояву тих чи інших інтересів. Диференційно-діагностичний опитувальник Климова, який вказує на схильність особистості до відповідної сфери діяльності за предметом праці: «людина-природа», «людина-техніка», «людина-людина», «людина-знакова система», «людина-художній образ». Опитувальник професійної спрямованості Голанда, який визначає ступінь зв’язку типу особистості зі сферою професійної діяльності, до якої в неї є природні нахили. Успішність професійної діяльності, задоволеність нею залежить передовсім від відповідності типу особистості типу професійного середовища. Шкільний тест розумового розвитку, який показує загальний рівень інтелектуального розвитку та виявляє галузі знань, найбільш засвоєні учнем, які можуть бути основою подальшої профілізації навчання.