Тренінг для підлітків "Як збагачувати стосунки з іншими"

Про матеріал

Тренінг для підлітків сприяє усвідомленню важливих навичок конструктивного спілкування;в ході активної роботи учні мають можливість з'єднати теоретичні знання з передумови дій в самі дії; розвивати навички групової взаємодії та емоційного інтелекту (ЕІ)

Перегляд файлу

«Година психолога»

 Як збагачувати стосунки з іншими

Мета та завдання: розвиток емоційного інтелекту вихованців

  • сприяти усвідомленню важливих  навичок спілкування;
  • з’єднати теоретичні знання з передумови дій в самі дії;
  • розвивати навички групової взаємодії.

 

 

Місце проведення: кабінет практичного психолога

Тривалість: 1-1,5 години

Учасники : учні 9-11 класів

Хід роботи

Вступ…Особистість  взаємодіє з іншими людьми у будь-якому разі, однак якою є ця взаємодія. Часто це не довірливі відносини, а велика дистанція, часом –деструктивна. Як зрозуміти іншого? Як увійти в його особистісний світ і як формувати, підтримувати  довірливі  стосунки – це   складова культури спілкування…

І етап –   організаційно-мотиваційний: створити умови для спілкування з позиції «поряд».

Вправа «Мій день народження» (… хв.)

Мета: зняти емоційне напруження, переключитись  через рух.

Хід вправи: учасникам пропонується  максимально швидко сісти колом за датою народження.

Вправа: «Три правила» (…. хв.)

Хід вправи: учасникам пропонується  записати на стікері три ключові  правила (дії), які для них є найбільш значимими при спілкуванні з іншими людьми.

Учасники озвучують їх. Тренер, створивши «галявину очікувань», презентує їх як очікування  учасників  від того процесу спілкування, який буде на  цьому занятті.

Спостереження та висновки ……………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………….

І етап –   практична робота:

Вправа «Злий собака» (… хв.)

(Взято з методичних матеріалів «Без ляпасу:Як з любов’ю та повагою визначати дитині кордони»,  Українського фонду «Благополуччя дітей»)

Мета: обговорити механізм визволення поведінки на прикладі ситуації педагог з дитиною і «злий собака».

- Що відбувається, коли ми бачимо «злого собаку»? На великому аркуші ведучий малює або прикріплює фотографію злого собаки і каже групі: «Уявіть собі, що на прогулянці раптом перед Вами зупиняється зла тварина». Потім він задає наступні питання, а відповіді групи записує на аркуші:

Які почуття з’являються? – страх, переляк, паніка.

Що відбувається з нашим тілом? – наприклад, ми завмираємо без руху, нам стискає горло, ноги стають ватними, з’являється гусяча шкіра і т.п.

Що відбувається в думках (які думки з’являються першими?) – втекти; що робити; може, прогнати його; це кінець і т.п.

Як ми поводимось? – тікаємо, стоїмо на місці, вилазимо на дерево, кличемо на допомогу і т.п.

Після запису всіх відповідей, ведучий задає питання:

  • Чи маємо ми контроль над тим, які відчуття з’являються в різних ситуаціях?
  • Чи впливаємо ми на різні реакції тіла?
  • Чи маємо ми вплив на різні думки, що пробігають у нас в голові?
  • Чи впливаємо на те, як поводимось у різних ситуаціях?

Обговорення вправи, інформація для ведучого:

- Коли ми стаємо учасниками різних ситуацій в нашому житті, емоції, які з’являються, призводять до того, що в тілі відбуваються фізіологічні процеси, на які ми не маємо впливу, наприклад, прискорене серцебиття, почервоніння щік і т.п. В голові з’являються думки, які ми не контролюємо, так звані автоматичні думки, які віддзеркалюють наші емоційні переживання (або частково контролюємо). Ми не маємо на це впливу. Те, що ми можемо зробити, це спробувати ідентифікувати, що з нами відбувається, а потім прийняти рішення – як себе повести. Те, на що ми маємо вплив, – це наша поведінка.

Спостереження та висновки ……………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………….

Вправа «Шквал проблем або шалики» (… хв.)

Мета: продемонструвати особливості накопичення проблем у різних сферах життя особистості  та шляхи їх усунення; проінформувати про наявні методи профілактики і боротьби зі стресом.

Хід вправи. Один учасник сідає в центрі кола. Інші учасники отримують завдання на картках, які закріплені на шаликах. Кожен зачитує ситуацію та  накидає шалик на голову, плечі учасника в центрі кола. Вправа триває доти, доки учасники не зачитають усіх ситуацій.

 Запитання для обговорення:

- Чи знайомі такі ситуації?

- Що відчував особисто герой вправи?

- Яким може бути «універсальний спосіб»  зняття емоційної напруги через    накопичені невирішені питання?

(Очікувані відповіді : - Поділитись ними з іншими: озвучити, попросити підтримки, залучити  інших до їх вирішення інше)

Спостереження та висновки ……………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………….

Вправа «Щоденні турботи» (робота в  малих групах, парах, трійках ) (… хв.)

Мета:  виявити актуальні питання шкільного життя, відпрацювати прийоми, які сприяють ідентифікації того, що з нами відбувається (почуття, реакції тіла),  та впливають на прийняття рішення – як себе повести.

Вправа «Щоденник почуттів» (робота в парах, трійках ) (… хв.)

Хід вправи: учасники діляться на малі групи (4-5 осіб) пригадують  «колючу» ситуацію з шкільного життя, записують на картці. Спікер   презентує її  на групу. Групи обмінюються ними,  аналізують їх, записують думки у таблицю: які почуття з’являються, де вони локалізовані  у тілі, які думки їх супроводжують.

Почуття

Локалізація в тілі

Думки

 

 

 

Важливо зазначити, що те, що підлягає контролю, це наша поведінка. Почуття і думки, які з’являються під впливом якоїсь події, просто є, ми їх переживаємо. Щоб не скривдити своєю поведінкою дитину, необхідно усвідомлювати емоції, які ми переживаємо, та думки, які з’являються – тоді легше опанувати ситуацію. Людина  вчиться цього протягом життя і це є  його значимою рисою, показником його особистісної зрілості: відслідковувати: наскільки часто його поведінка є конструктивною, розвивальною, сприяє  довірливим контактам,  формуванню взаємоповаги…

Спостереження та висновки ……………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………….Вправа «Оздоровче меню» ,МОЗКОВИЙ ШТУРМ (….    ХВ.)

(адаптовано з методичних матеріалів «Без ляпасу:Як з любов’ю та повагою визначати дитині кордони»,  Українського фонду «Благополуччя дітей»)

- Згадайте ситуацію, коли ви переживали сильні емоції. Подумайте, які це були почуття і скажіть, що вам допомагало опанувати свою поведінку (наприклад, Ви не дали комусь  ляпас).

З висловлювань учасників на великому аркуші записуються всі ідеї, як справлятися у ситуаціях переживання сильних емоцій. Результати роботи учасників можуть бути схожі на наведений нижче список, наприклад:

  • прибираю;
  • палю;
  • виходжу з кімнати, припиняю спілкування;
  • глибоко дихаю;
  • відкрито говорю про свої емоції – комунікат «я»;
  • кричу;
  • рахую до 10, 20, 100;
  • розмовляю з чоловіком / дружиною;
  • іду побігати;
  • виводжу собаку на прогулянку;
  • виходжу з кімнати, ляснувши дверима;
  • кидаю предметами (подушкою);
  • починаю думати про щось приємне.
  • заспокойся;
  • він не робить це на зло;
  • він ще малий і не знає, як по-іншому попросити про допомогу;
  • я зроблю кілька глибоких вдихів, це мені допоможе;
  • якщо я розізлюся, буде ще гірше;
  • тільки спокій мене врятує.

Інформація для ведучого: Потім у цьому списку позначаємо способи, які є конструктивними. Серед них додатково вирізняємо методи, які можна застосовувати у будь-якій ситуації (у списку вище вони підкреслені). Це так звані РуДЕКТОРИ, тобто способи знизити напруження, яке відчуваємо та ЗАСТЕРЕЖЕННЯ, тобто заспокійливі думки, які можна спрямовувати до самого себе.

Завдяки цій вправі з’являється список способів – РУДЕКТОРІВ ТА ЗАСТЕРЕЖЕНЬ, які допомагають  людям справлятися зі складними емоціями. Варто зазначити, що головне завдання застережень – це формування конструктивного ставлення до помилок у поведінці інших, зокрема  іншого ровесника (приписування іншим негативних намірів, твердження типу «завжди, ніколи», чорно-біле мислення, читання думок).

 

Додаткова інформація для тренера: Якщо проаналізувати ваші думки, то в цілому можна зробити висновки про способи сприйняття  негативного повідомлення, а їх 4: можуть бути такі, які роз’єднують процес спілкування:

1.Звинувачення себе (робити з себе жертву, депресія, сором, провина)

2.Звинувачення інших (гнів)

Чи такі, які об’єднують:

3. Емпатія до своїх почуттів та потреб (самоемпатія)

4.Припущення щодо почуттів і потреб іншої людини (емпатія)

 

Інформація для підсумків:

Що можна зробити, щоб  не скривдити іншого  своєю поведінкою, своїми вчинками?

 Роздавальний матеріал «Листівка до саморозвитку»

  • розпізнати і назвати емоції, які ми переживаємо;
  • розпізнати думки, які з’являються у нашій голові;
  • контролювати нашу поведінку шляхом володіння почуттями, які ми переживаємо, і думками, які з’являються у нас автоматично.

 

ІІІ етап - заключний  Притча «Три сита»(відеоматеріал, Інтернет ресурс) . Обмін  думками по колу .

Спостереження та висновки ……………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Баштова Алла
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
31 липня 2018
Переглядів
1743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку