Конспект заняття для лідерів шкільного самоврядування
Вислів Блез Паскаль: " Доводи до яких людина додумується сама, зазвичай переконують її більше,ніж ті, які прийшли в голову іншим", - є девізом заняття "Лідер в тобі". Активні підлітки мають змогу обміркувати, глибше усвідомити поняття «лідер»,»лідерство»,»самооцінка»; вдатись до аналізу власних лідерських й організаторських здібностей, в процесі роботи дискусувати та домовлятись...
Конспект заняття для лідерів шкільного самоврядування
Доводи до яких людина додумується сама, зазвичай переконують її більше,
ніж ті, які прийшли в голову іншим
Блез Паскаль
Завдання: засвоєння основних понять «лідер»,»лідерство»,»самооцінка»; аналіз власних лідерських й організаторських здібностей, згуртування групи
Тема, мета заняття |
Етапи заняття та основний зміст |
Час |
Будьмо знайомі! Лідер у тобі. |
1.Привітання учасників, повідомлення мети, завдань психологічного курсу для шкільних лідерів
2.Прийняття правил
3.Анкета «Ближче знайомство!» (див. Додаток 1) Варіанти: учасники презентують тільки те, що найбільше хочуть повідомити групі або шляхом гри «Бінго», шукають »схожості» з іншими Підсумок ведучого
4.Очікування учасників (записують, презентують та розміщують на «галявині очікувань)
5.Мозковий штурм «Лідер — це...» Учні працюють над продовженням речення «Лідер— це...». Висловлюють свої думки, яким має бути сучасний лідер, записують на «сонячних промінця». Ведучий доповнює їхні висловлювання визначеннями з наукової та публіцистичної літератури. Наприкінці роботи на стіні вивішується «сонце школи лідерів». Підсумок ведучого
6.Експрес-діагностика лідерських здібностей (див. Додаток 2) Підсумок ведучого. Кількісний показник результатів учасники записують на листочках, ведучий інтерпретує результати та робить підсумок про « якісний склад лідерської команди школи» ; ініціює учасників до саморозвитку
7.Творча діяльність учасників «Лідер в мені. Емблема лідерства» Учасники готують колаж за складовими: - ставлення до власного здоров’я; - моє хоббі, мій відпочинок - мої цінності - моє майбутнє Підсумок ведучого.
—Чий колаж запам’ятався вам найбільше і чому? — Як може такий вид роботи впливати на розвиток ваших лідерських якостей? 8. Підсумок заняття. Рефлексія - Чи справдились очікування? - Що найбільше запам’яталось?
|
3 хв.
3хв.
10хв
3 хв.
20хв
20 хв.
До 30 хв.
5х |
ДОДАТОК 1
АНКЕТА ..............................
Мене звати: |
|
|
Моє хоббі: |
|
|
Велике місто України, де я побував: |
|
|
Улюблені страви: |
|
|
Один із тих, кого я люблю сказав би про мене, що я (який?): |
|
|
ДОДАТОК 2
„ Експрес-діагностика лідерських здібностей
Учасники здійснюють самоаналіз лідерських здібностей.
1. Дружба для вас: а) співпраця; б) підтримка; в) альтруїзм. |
2. Справжній художник (артист) має насамперед володіти: а) талантом; б) рішучістю; в) підготовкою. |
3. На вечірці ви найчастіше почуваєтеся: а) півником; б) куркою; в) курчам.
|
5. Коли вам подобається дівчина (хлопець), ви: а) робите перший крок; б) чекаєте, поки він (вона) зробить перший крок; в) робите дрібні кроки.
|
4. Якби ви були геометричною фігурою, то: а) циліндром; б) сферою; в) кубом. |
6. Ви зіткнулися з несподіванкою і: а) гальмуєте; б) додаєте швидкості; в) нічого не змінюєте.
|
7. Якщо вам доводиться виступати перед аудиторією, ви відчуваєте, що: а) вас слухають; б) критикують; в) бентежитеся. |
8. В експедицію краще брати товаришів: а) міцних; б) розумних; в) досвідчених.
|
9. Попелюшка була: а) нещасною дівчинкою; б) хитрункою - вкар'єристкою в) буркункою. |
10. Як би ви визначили своє життя: а) партія в шахи; б) матч з боксу; в) гра в покер. |
Оцінка результатів
1.а—3,б—2, в—1 2. а—3,6—2, в—1 3. а—3, 6—2, в—1 4. а—1,6—3, в—2 4. а—3,6—2, в—1
|
5. а—3,6—2, в—1 6. а—3,6—2, в—1 7. а—3,6—2, в—1 8. а—1,6—3, в—2 9. а—2,6—1, в—З
|
Інтерпретація
16 болів і менше. Ви — «рядовий». Ви занадто поважаєте інших і ототожнюєте свої слабкості зі слабкостявіи ближніх, атому не здатні командувати і конкурувати, адже для цього необхідно вміти «поглинати й перетравлювати» чужі труднощі. Якщо і без лідерства ви почуваєтеся прекрасно, залишайтеся трохи осторонь подій. По суті, це не так вже й погано — так спокійніше.
17—23 бали. Ви — «офіцер». Це досить неприємне становище — між молотом і кувалдою. Ви з труднощами приймаєте рішення, трошки керівник і трошки підлеглий. Вам важко дома* гатися великого визнання, ваші аргументи занадто раціональні й грунтуються тільки на власному досвіді.
24 бали і більше. Ви — «капітан». З дитячих років ви завжди в числі перших. З віком ваш вплив на людей міцнів і особливо виявлявся у тяжкі хвилини. Якщо ви честолюбні Й не боїтеся роботи, це може вас підняти дуже високо..
ДОДАТОК 3
Колаж за складовими:
- ставлення до власного здоров’я;
- моє хоббі, мій відпочинок
- моє навчання
- мої цінності
- моє майбутнє
Тема, мета заняття |
Етапи заняття та основний зміст |
Час |
Лідер у школі. Шкільна медіація.
|
1. Привітання учасників, повідомлення теми, завдань тренінгу Інфо для ведучого: ...Нагадаю, що тренінг, це метод психологічного впливу і навчання досвідом. Це чудова форма для налагодження відкритості і щирості у спілкуванні, завдяки чому ми маємо змогу отримати нову інформацію, поділитись власними думками. Цей вид роботи не передбачає правильних чи неправильних відповідей, для всіх нас важливою є думка кожного.... 2. Нагадування правил 3. Вправа «Це класно!» Хід вправи: ведучий пропонує тому, хто сидить праворуч від нього, назвати своє ім’я і захоплення (наприклад, “Я люблю…». У відповідь на кожну сказану фразу всі учасники вигукують :»Це класно!». Підсумок: -Завдяки цій вправі ми щось більше дізнались один про одного і , в деякій мірі, зняли зайву напругу в групі. 4. Робота в групах Групам роздаються робочі матеріали : пам’ятка «Риси лідера» (див. Додаток 1) Робота в групах ( об’єднуються за розрізними картинками) Завдання : - Серед перелічених рис визначне 5 основних, які , на думку вашої групи, мають бути властиві сучасному лідерові. Представник групи презентує, результати записуються на фліп-чарті Підсумок. Ведучий дає кількісну оцінку - Що дала нам ця вправа? («Я-ідеальне» лідера) 5. Вправа «Лідерські якості в мені». Самодіагностика (див. Додаток 2) (Методика побудови профілю лідерських (ділових) якостей особистості. (Бібліотека Шк.світу. Ділова людина:Шляхи вдосконалення.2011)) Завдання: - На основі чесної самооцінки визначте, як розвинені визначені нами лідерські якості у Вас. 6. Гра „Лідерський базар» Хід вправи: учасники представляють результати, закінчуючи речення:
Підсумок ведучого. ...Про готовність учасників розвиватися 7. Вправа «Паркан ідей». Робота в групах Робота в групах ( об’єднуються за ) Хід вправи: учасники групи на аркушах паперу записують функції шкільного лідера, ранжують їх. За принципом «не повторюваності», групи озвучують функції, представник групи записує їх «на дощечці з паркану». 8. Інформаційне повідомлення «Медіація, її цілі. Лідер-медіатор». Мета : вмотивувати учасників бути в команді спеціалістів школи, які готові бути посередниками у конструктивному розв’язанні конфліктів. 9. Робота в парах (трійках) Робота в групах ( об’єднуються за )
8. Підсумок заняття. Рефлексія Вправа «Закінчи речення: «Мені було…, тому що…»
|
3 хв.
4хв.
10хв
10 хв.
20хв
20 хв.
10 хв.
|
АНКЕТА ..............................
Мене звати: |
|
|
Моє хоббі:
|
|
|
Велике місто України, де я побував:
|
|
|
Улюблені страви:
|
|
|
Один із тих, кого я люблю сказав би про мене, що я (який?):
|
|
|
АНКЕТА ..............................
Мене звати: |
|
|
Моє хоббі:
|
|
|
Велике місто України, де я побував:
|
|
|
Улюблені страви:
|
|
|
Один із тих, кого я люблю сказав би про мене, що я (який?):
|
|
|
АНКЕТА ..............................
Мене звати: |
|
|
Моє хоббі:
|
|
|
Велике місто України, де я побував:
|
|
|
Улюблені страви:
|
|
|
Один із тих, кого я люблю сказав би про мене, що я (який?):
|
|
|
Анкета «Експрес-діагностика лідерських здібностей»
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Анкета «Експрес-діагностика лідерських здібностей»
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Анкета «Експрес-діагностика лідерських здібностей»
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
А |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
Б |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заняття 2
Завдання: розвивати навички самопізнання, самоаналізу; виховувати почуття впевненості в собі; ініціювати учасників навчатись навичкам конструктивного розв’язання конфліктів
Тема, мета заняття |
Етапи заняття та основний зміст |
Час |
Лідер у школі. Шкільна медіація |
1. Привітання учасників, повідомлення теми, завдань тренінгу Інфо для ведучого: ...Нагадаю, що тренінг, це метод психологічного впливу і навчання досвідом. Це чудова форма для налагодження відкритості і щирості у спілкуванні, завдяки чому ми маємо змогу отримати нову інформацію, поділитись власними думками. Цей вид роботи не передбачає правильних чи неправильних відповідей, для всіх нас важливою є думка кожного.... 2. Нагадування правил 3. Вправа «Це класно!» Хід вправи: ведучий пропонує тому, хто сидить праворуч від нього, назвати своє ім’я і захоплення (наприклад, “Я люблю…». У відповідь на кожну сказану фразу всі учасники вигукують :»Це класно!». Підсумок: -Завдяки цій вправі ми щось більше дізнались один про одного і , в деякій мірі, зняли зайву напругу в групі. 4. Робота в групах Групам роздаються робочі матеріали : пам’ятка «Риси лідера» (див. Додаток 1) Робота в групах ( об’єднуються за ....................................................) Завдання : - Серед перелічених рис визначне 5 основних, які , на думку вашої групи, мають бути властиві сучасному лідерові. Представник групи презентує, результати записуються на фліп-чарті Підсумок. Ведучий дає кількісну оцінку - Що дала нам ця вправа? («Я-ідеальне» лідера) 5. Вправа «Лідерські якості в мені». Самодіагностика (див. Додаток 2) (Методика побудови профілю лідерських (ділових) якостей особистості. (Бібліотека Шк.світу. Ділова людина:Шляхи вдосконалення.2011)) Завдання: - На основі чесної самооцінки визначте, як розвинені визначені нами лідерські якості у Вас. 6. Гра „Лідерський базар» Хід вправи: учасники представляють результати, закінчуючи речення:
Підсумок ведучого. ...Про готовність учасників розвиватися 7. Вправа «Паркан ідей». Робота в групах Робота в групах ( об’єднуються за ...................................... ) Хід вправи: учасники групи на аркушах паперу записують функції шкільного лідера ( де можна застосувати ваші лідерські здібності), ранжують їх. За принципом «не повторюваності», групи озвучують функції, представник групи записує їх «на дощечці з паркану». Підсумок ведучого (за потребою вносить пропозицію, пропонує «дощечку для паркану» з написом : посередництво в конфліктах. 8. Інформаційне повідомлення ведучого «Медіація, її цілі. Лідер-медіатор». Мета : вмотивувати учасників бути в команді спеціалістів школи, які готові бути посередниками у конструктивному розв’язанні конфліктів. 9. Обмін думками по колу «Образ шкільної медіації» 10. Підсумок заняття «Вірш про нас» Робота в групах(див. Додаток 3 Робота в групах ( об’єднуються за ...................................... ) 11.Рефлексія Вправа «Закінчи речення: «Мені було…, тому що…» |
3 хв.
2хв.
5 хв
10хв
10 хв.
5 хв
10хв
20 хв.
10 хв. 10 хв.
10 хв.
|
ДОДАТОК 1
Пам'ятка «Риси лідера»
вольовий (здатний переборювати перепони на шляху домети)
наполегливий, вміє розумно ризикувати;
ініціативний, ;
психічно врівноважений;
добре пристосовується до нових умов і вимог;
самокритичний, тверезо оцінює не лише успіхи, а й невдачі;
вимогливий ( до себе та інших);
критичний ( здатний бачити у привабливих ситуаціях слабкі боки);
надійний (тримає слово, на нього можна покластися)
витривалий ( може працювати в умовах інтенсивних навантажень);
оптимістичний ( ставиться до труднощів як до переборних перешкод)
уміє вирішувати конфлікти
ерудований
ДОДАТОК 2
ДОДАТОК 3
Вірш про нас Ми (найяскравіші характеристики) Ми хотіли б знати Ми чуємо Ми бачимо Ми хочемо Ми (повторення першого рядка) |
Ми уявляємо собі Ми відчуваємо Ми торкаємось руками Ми турбуємось про Ми плачемо Ми (повторення першого рядка) |
Ми знаємо Ми стверджуємо Ми мріємо Ми намагаємось Ми сподіваємось Ми (повторення першого рядка) |
|
Інформаційне повідомлення: МЕДІАЦІЯ
Термін «медіація» походить від латинського «mediare» -«посередничати».
Медіація –це участь у конфлікті нейтральної незацікавленої особи, яка є авторитетом для учасників, що перебувають у стані конфлікту.
Цілі медіації:
Посередниками (медіаторами) можуть бути не тільки практичний психолог, соціальний педагог, інші педагоги школи, а й учні, які пройшли спеціальне навчання.
Для учнів діяльність у ролі медіаторів є значним фактором соціалізації («дорослішання», зокрема): вони перебувають у активній позиції, учаться бачити подію з різних боків, будувати спілкування між людьми з різними точками зору, навчаються розв’язувати конфлікти.
Окрім того, в школі починається новий процес реального самоуправління: учні починають активно самі вибудовувати взаємини у своєму середовищі.
Шкільні медіатори (особливо діти-лідери) виконують важливу попереджувальну функцію: не чекаючи учнівських правопорушень, вони можуть швидше за дорослих реагувати на попередження неправильної поведінки в школі (бійки, сварки, крадіжки, інші асоціальні вчинки)
Запитання для обговорення:
- Що означає термін «медіація»?
- Хто може бути медіатором в школі?
- Яка мета медіації?
- Чи важливе це уміння (бути медіатором) людині у житті?
Запитання для обговорення:
- Що означає термін «медіація»?
- Хто може бути медіатором в школі?
- Яка мета медіації?
- Чи важливе це уміння (бути медіатором) людині у житті?
Запитання для обговорення:
- Що означає термін «медіація»?
- Хто може бути медіатором в школі?
- Яка мета медіації?
- Чи важливе це уміння (бути медіатором) людині у житті?
2008-2009 н.р.
Заняття 1
06.10.2008
Тема, мета заняття |
Етапи заняття та основний зміст |
Час |
Будьмо знайомі! |
Привітання колом
Гра –розминка «Вітер віє і здуває усіх, хто…» Хід гри. Ведучий розпочинає, стоячи у колі гру. Ті, до кого це відноситься повинні встати і обмінятись місцями. Кому стільця не вистачає є ведучим і продовжує гру «Вітер віє і здуває усіх, у кого…» Вправа-гра «Сантики, фантики, лімпопо». Хід вправи: один учасник виходить з кімнати. Іншого вибирають ведучим, який показує рухи (потім непомітно змінює їх). Вся група повторює за ним. Той, хто вийшов повинен відгадати, хто ведучий.
Основні вправи:
(Газ.»Психолог»,№7-8,2008) Запитання для обговорення: - Чим відрізнялись ці двоє людей? (Віком, почуттями, метою перебування на пляжі, …поведінкою)
Мета: навчити самостійно засвоювати та достовірно передавати інформацію про різновиди поведінки (пасивна, агресивна, відповідальна поведінка)
2.Ситуаційні вправи (картки1,2,3) Обговорення в 3 групах
3. Прикінцеве слово ведучого Підсумок заняття Вправа «Закінчи речення: «Мені було…, тому що…» «Мені було цікаво, тому що я дізнався нове про поведінку людей»
|
1 хв.
5хв.
10хв
10 хв.
20хв
15 хв.
10 хв.
|