БАТАЛЬНИЙ ЖАНРПідготувала Сушкова В. Г. А. Орльонов. Битва Синіх Водах.«Іван Богун на переправі.» М. І. Івасюк.
Номер слайду 2
Батальний жанр (від французького слова «баталле» - «битва») Він тісно пов’язаний з історичним жанром, але є старшим за нього - атаки хоробрих воїнів зображували вже первісні художники. Галузь образотворчого мистецтва, присвячена темам війни і військового життя.
Номер слайду 3
Зображення баталій дійшло до нас у давніх рельєфах, розписах, книжкових мініатюрах, гобеленах тощо. На них поширені сюжети зі сценами сухопутних або морських битв, військових походів, а також армійський побут різних епох. Використання «грецького вогню» Середньовічна мініатюра
Номер слайду 4
Різноманітні алегоричні та символічні твори, що прославляли образ царя переможця, були поширені в мистецтві Давнього Сходу. Скіфській гребінь
Номер слайду 5
Митці Давньої Греції і особливо Давнього Риму залишили численні й дуже детальні «розповіді» про війни (головним чином, звичайно, славетні завоювання) античного часу. Колона імператора Трояна в Римі та її фрагмент. Споруджена Близько 114 р.
Номер слайду 6
Номер слайду 7
В епоху Середньовіччя війна (або турніри - у мирні часи) стала чи не головним заняттям королів та лицарства. Звичайно, численні мініатюри, рельєфи і гобелени відтворюють найцікавіші, на думку замовників і митців, епізоди Рицарський турнір. 1561 р. Битва Хлодвіга з вестготами. Мініатюра ХІV ст. Облога міста Козельськ у 1238 р. Мініатюра Х V І ст.середньовічних війн.
Номер слайду 8
Значу історичну і мистецьку цінність становить стародавній гобелен із міста Байо (Франція). На ньому зображені сцени пов’язані із захопленням Англії Вільгельмом Завойовником в ХІ ст.
Номер слайду 9
Остаточне формування батального жанру відбулося у ХV – ХVІ ст. Одним із перших зразків батального жанру є триптих Паоло Учелло «Битва під Сан-Романо», присвячений бойовим діям між Флоренцією і Сієною в 1432 р. Цей твір прикрашав залу в палаці Медічі. Тріумф смерті. 1565 р. Пітер Брейгель Старший
Номер слайду 10
Значну роль у його становленні зіграли офорти француза Жака Калло, що викривали жорстокість завоювань, народні лиха, що гостро показували всі біди, які несе війна.«Раненые и калеки». Из серии 'Бедствия войны'. 1633«Расстрел». Из серии «Большие бедствия войны». 1632—1633.
Номер слайду 11
В академічній ієрархії жанрівбатальний жанр посідав досить почесне місце. У ХVІІ-ХVІІІ ст. до нього звертається чимало славетних митців, зокрема Пітер Пауель Рубенс, Дієго Веласкес та ін. Дієго Веласкес. Сдача Бреды. 1634–1635 Рембрандт. «Ночной дозор» (1642)
Номер слайду 12
Лише в XIX ст. ставлення до батального жанру починає змінюватися. Художники дедалі частіше зображують непарадний, буденний, важкий і страшний бік війни. Альбрехт Адам Наполеон в горящей Москве. 1841 Юлиуш Косак Татарський танок
Номер слайду 13
І. К. Айвазовький. Синопський бій
Номер слайду 14
Популярними стають також панорами, де «продовженням» живописного полотна є реальні предмети. Панорама Ф. Рубо «Оборона Севастополя» (фрагменти)
Номер слайду 15
Дуже трагічні твори залишили художники про Першу і Другу світові війни («Герніка» Пабло Пікассо). Вони одночасно підкреслюють вражаючу мужність і гідність звичайних людей, їхню здатність до подвигу і самопожертви.
Номер слайду 16
Відомими українськими баталістами були живописець М. Самокиш, графіки М. Дерегус, О. Данченко. В Україні завжди пам’ятали про славетнічаси Київської Русі та козацтва. Численні митці, і перш за все Тарас Шевченко, зверталися до історичних сюжетів. О. Данченко. Ілюстрація до «Кобзаря» Т. Шевченка.