Урок української мови (розвиток мовлення)

Про матеріал
Тема. Складання байки у формі діалогу між зимуючими та перелітними птахами на основі спостереження Мета: предметні компетентності: формувати уміння учнів складати і розігрувати діалогічні тексти до ситуації, повʼязаної зі спостереженням; узагальнити знання учнів про діалогічне мовлення, повторити і перевірити знання учнів про вживання розділових знаків у вивчених синтаксичних конструкціях; розвивати мовленнєво-комунікативні компетентності, критичне мислення, уяву, творчі здібності, уміння працювати в парах; сприяти формуванню життєвих компетентностей: самостійності, толерантності, почуття взаємоповаги, патріотизму
Перегляд файлу

Урок української мови, 7 клас

Тема. Складання байки у формі діалогу між зимуючими та перелітними птахами на основі спостереження

Мета: предметні компетентності: формувати уміння учнів складати і розігрувати діалогічні тексти до ситуації, повʼязаної зі спостереженням; узагальнити знання учнів про діалогічне мовлення, повторити і перевірити знання учнів про вживання розділових знаків у вивчених синтаксичних конструкціях; розвивати мовленнєво-комунікативні компетентності, критичне мислення, уяву, творчі здібності, уміння працювати в парах; сприяти формуванню  життєвих компетентностей: самостійності, толерантності, почуття взаємоповаги, патріотизму

Внутрішньо – предметні звʼязки: синтаксис, пунктуація, морфологія

Тип уроку: розвиток мовлення (розвиток мовленнєвої компетенції)

Перебіг уроку

І. Організаційний етап

     1) Оголошення теми і мети уроку:

 - давайте пригадаємо екскурсію до парку, сьогодні ті спостереження нам стануть      в нагоді;

 - робимо позначку РМ;

 - визначаємо за підказками вид творчої роботи (твір, що містить повчання в алегоричній формі; твір, що містить розмову декількох осіб);

 - записуємо тему в зошит.

ІІ.  Актуалізація наявного навчального досвіду

1)Бесіда (записуємо на дошці ключові поняття )

- пригадайте основні ознаки байки, як літературного твору;

 - де у байці може бути розміщена мораль?

 - які вивчені синтаксичні конструкції часто використовуються у байці?

 - що таке «алегоричні образи»?

 - що таке діалог і для чого він у байці?

 - висловлювання співрозмовників у діалозі називають…

     ІІІ. Виконання системи ситуативних завдань і вправ на спостереження, розігрування, та складання діалогічних текстів

1)Спостереження над текстом (робота в парах)

 - прочитайте діалогічний текст за ролями;

  - зʼясуйте особливості його змісту;

Відтоді, як Глек виліз на найвищий кілок, Тинові життя не стало. «Дивися, парканчику, який я гарний,- вихваляється Глек, - який я красивий, оригінальний, яскравий: жодної щербинки, боки облямовані золотавими смужками, в середині вилискує полива і виспівує, тільки для мене вітерець…А ти, Тиночку? Плетиво діряве і облізле, обшарпаний, увішаний ганчірками, весь у бурʼянах, а в дірки лізуть собаки…Ха – ха – ха! Ганьба тобі, стара огорожо!»

Тин довго терпів наругу, та якось набрався сміливості й поспитав: «Слухай, шановний добродію, а ти на чиєму кілку тримаєшся? Запамʼятай,……..(продовжіть речення, додавши мораль байки(коли я впаду, від тебе, мабуть, і друзки не залишиться)»(текст роздається учням без розділових знаків при звертаннях, вставних словах, однорідних членах речення)

          2)Відредагуйте речення, розставивши розділові знаки. Поясніть їх вживання.

    3)Які розділові знаки ви б поставили при діалогічному мовленні?

    4)Визначте алегоричні образи твору.

    5) Чого вчить ця байка?

ІV. Етап формування нового навчального досвіду

1)Сторітеллінг

Розповідь учителя (доповнення учнів) про українських трудових мігрантів, про переваги і ризики цього явища. (можна дати випереджальне завдання по темі) Тези:

 - 91% українців з вищою освітою мають намір емігрувати;

- безперспективність, незахищеність, збройний конфлікт;

- вищі заробітні плати, кращі умови життя, надія на світле і забезпечене майбутнє;

- менталітет «моя хата скраю»;

- небезпеки: рабство, не чесні обіцянки, депресії (не впізнала сина через 8 років, покинув чоловік/жінка, діти страждають, ностальгія).

2) Бесіда:

- чи часто ти чув від батьків, що треба втікати з України?

- чи варто виїжджати, може, треба спробувати щось змінити у власній державі?

- «Залишаючи країну у пошуках кращого світу, ми капітулюємо не як окремі сім’ї, а як покоління. Не став господарем у себе, у інших ми приречені стати, у кращому випадку, гостем, в гіршому – чужаком другого сорту», - пише Мустафа Найєм, народний депутат.

3) Отже, є дві точки зору на проблему, а значить ми можемо почати роботу над власною байкою про перелітних і зимуючих птахів у формі діалогу (давайте пригадаємо тих птахів, яких ми зустрічали у парку):

- визначаємо алегоричні образи (перелітні птахи – трудові мігранти, зимуючі-українці-патріоти, зима – криза в Україні, весна – відродження, сподівання на краще майбутнє, вирій – «земля обітована»);

- перелітні птахи нашого регіону (ластівки, граки, лелеки, журавлі, дрозди і т.д.); зимуючі (горобці, синички, голуби, дятли і т.д.). Учитель може використати ілюстрації/презентацію;

- тема твору – прислів’я: «Де народився, там і згодився»;

V. Етап корекції набутого навчального досвіду

- орієнтовний план (колективна робота в класі):

1. Прихід зими, птахи відлітають у вирій;

2. Зимуючі птахи сумують за втраченими друзями і намагаються вижити в складних умовах, допомагаючи один одному;

3. Весняне повернення перелітних птахів, «хвалькуваті розповіді про легке життя»;

4. Розвінчання міфу про ідеальне життя у вирії (реальні проблеми заробітчан);

5. Зимуючі доводять, що разом в своїй країні легше вижити під час кризи, працюючи на спільну мету.

VI. Підсумковий етап

Закінчи речення (усно):

До роботи над байкою у формі діалогу між зимуючими і перелітними птахами я…(підготовлений/не підготовлений/не достатньо підготовлений(чому?))

VII. Домашнє завдання

Скласти байку у формі діалогу з 8-10 реплік між  перелітними і зимуючими птахами на основі орієнтовного плану (спочатку на чернетці, потім перевірити і переписати в зошит).

doc
Додано
16 березня 2023
Переглядів
316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку