Презентація "Безособові речення"

Про матеріал
.Мета уроку "Безособові речення" : поглибити й систематизувати знання учнів про односкладні речення; дати поняття про безособові речення, пояснити, на яку дію вказує головний член безособового речення та способи вираження присудка з безособових реченнях; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них головний член та другорядні члени; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять; сприяти вихованню поваги до влучного й точного слова; любов до природи.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Безособові речення

Номер слайду 2

Чи має аналізоване речення два головних члени? 2. Чи виражений член речення іменником у називному відмінку? Чи можна в речення додати підмет (у формі називного відмінка)? Двоскладне речення Називне речення Безособове речення Так Ні Так Ні Так Ні

Номер слайду 3

4. Чи вказує форма дієслова — головного члена на конкретну особу? 5. Чи означає присудок дію або стан невизначених осіб? Чи означає присудок дію, що може стосуватися будь-кого із людей? Так Ні Означено-особове речення Так Ні Неозначено-особове речення Так Узагальнено-особове речення

Номер слайду 4

Чутно плескіт у струмочку. (Леся Українка)

Номер слайду 5

Безособові речення — це такі односкладні речення, головний член у яких — присудок — означає дію (стан), що їх мислимо незалежно від особи, активного діяча. Підмета в таких реченнях не може бути, оскільки вказана в них дія (стан) не передбачає виконавця: Козацькому роду нема переводу.

Номер слайду 6

Безособові речення Семантика: дія, стан, процес мисляться незалежно від особи-виконавця чи носія. Головний член узагалі не передбачає будь-якого виконавця Роль у тексті: передати емоційний стан, емоційно-експресивні відтінки, а також значення необхідності, категоричності Стилі використання: художній, публіцистичний, розмовний; рідше — науковий, офіційно-діловий

Номер слайду 7

безособовим дієсловом або особовим у значенні безособового дієслівними формами на -но, -то неозначеною формою дієслова або неозначеною формою дієслова + прислівник чи присудкове слово треба, можна, жаль, слід, шкода, час прислівником (зі зв’язкою або без неї) словами нема, не було, не буде, при яких стоїть додаток у Р. в. Вправу виконано. Не можна гратися з вогнем. Було вже темно. Давно вже не було дощу. Мені не спиться.

Номер слайду 8

Перепишіть, з’ясуйте в наведених безособових реченнях способи вираження головних членів. Надпишіть над реченнями відповідний код. Прибрати квітами робітничу їдальню. (І. Ле) До Калинівки вже недалеко. (В. Собко) Остапові не спалося. (М. Коцюбинський) Мрячило вранці другого дня. (А. Головко) Код для відповіді: — безособове дієслово; — особове дієслово в безособовому значенні; — дієслівна форма на -но, -то; — інфінітив; — прислівники; — складена форма присудка.

Номер слайду 9

Перепишіть, з’ясуйте в наведених безособових реченнях способи вираження головних членів. Надпишіть над реченнями відповідний код. Прибрати квітами робітничу їдальню. (І. Ле) До Калинівки вже недалеко. (В. Собко) Остапові не спалося. (М. Коцюбинський) Мрячило вранці другого дня. (А. Головко) Код для відповіді: — безособове дієслово; — особове дієслово в безособовому значенні; — дієслівна форма на -но, -то; — інфінітив; — прислівники; — складена форма присудка.

Номер слайду 10

Перепишіть, з’ясуйте в наведених безособових реченнях способи вираження головних членів. Надпишіть над реченнями відповідний код. Пахло прив’ялим полином. (Л. Первомайський) Туди було викликано всіх видатних фахівців. (Яків Баш) Синім холодом віє від трав. (В. Сосюра) Та що ж тобі дати? (М. Коцюбинський) Код для відповіді: — безособове дієслово; — особове дієслово в безособовому значенні; — дієслівна форма на -но, -то; — інфінітив; — прислівники; — складена форма присудка.

Номер слайду 11

Перепишіть, з’ясуйте в наведених безособових реченнях способи вираження головних членів. Надпишіть над реченнями відповідний код. Пахло прив’ялим полином. (Л. Первомайський) Туди було викликано всіх видатних фахівців. (Яків Баш) Синім холодом віє від трав. (В. Сосюра) Та що ж тобі дати? (М. Коцюбинський) Код для відповіді: — безособове дієслово; — особове дієслово в безособовому значенні; — дієслівна форма на -но, -то; — інфінітив; — прислівники; — складена форма присудка.

Номер слайду 12

Алгоритм синтаксичного розбору односкладного речення 1. З’ясувати вид речення за метою висловлювання Розповідне Питальне Спонукальне 2. Указати на вид речення за емоційним забарвленням Окличне Неокличне 3. Виділити граматичну основу. Довести, що речення односкладне

Номер слайду 13

4. Визначити вид односкладного речення З головним членом, співвідносним із присудком З головним членом, співвідносним із підметом 5. Схарактеризувати головний член речення 6. Визначити вид речення за наявністю другорядних членів Поширене Непоширене 7. Схарактеризувати другорядні члени речення Алгоритм синтаксичного розбору односкладного речення

Номер слайду 14

Перетворіть безособові односкладні речення на двоскладні. Підкресліть у них граматичну основу. Пахло смолою і хлібом життя. (П. Дорошенко) Сумним вікам немає вороття. (О. Донченко) Мені й не весело було й на нашій славній Україні. (Т. Шевченко) У повітрі пахло свіжим ранком. (М. Доленго) Як важко перші кроки йти. (А. Малишко) Стало холодно. Зразок: Поля засіяно вчасно. — Хлібороби вчасно засіяли поля.

Номер слайду 15

Вкрилося плесо золотими зірочками листочків. Чарівниця-осінь зробила тут чимало. На галявині настають сутінки. На галявині сутеніє. Чарівницею-осінню зроблено тут чимало. Плесо вкрило золотими зірочками листочків. Переробіть двоскладні речення на односкладні.

Номер слайду 16

Ми дихаємо вільно й легко. Верхів’я дерев торкнувся вітерець. Ми маємо вирушати далі. Цей неповторний краєвид ми не забудемо. Переробіть двоскладні речення на односкладні. Верхів’я дерев торкнуло вітерцем. Дихається вільно й легко. Цей неповторний краєвид не забути. Час (треба) нам вирушати далі.

Номер слайду 17

Домашнє завдання Написати твір-мініатюру «Осінь у рідному краї» або описати свої враження від споглядання фотоілюстрації «На узліссі», використовуючи безособові речення.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Гуськова Вікторія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Скрипник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лісовенко Любов
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Ishchenko Zhanna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Янченко Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
ppt
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
23303
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку