Презентація "Прикладка як різновид означення. Написання через дефіс непоширених прикладок. Прикладки, що беруться в лапки"

Про матеріал
Мета уроку: дати поняття про прикладку, навчити учнів правильно вживати лапки і дефіс при прикладках; розвивати вміння знаходити прикладки в тексті та доцільно вживати їх у зв'язному мовленні, виховувати любов і повагу до жінки, матері.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Означення

Номер слайду 2

Ріка Супій, і що там тої річечки. (Л. Костенко) Сидить там ясен сокіл-білозерець, квилить він, жалібненько проквиляє. (М. Рильський)

Номер слайду 3

Прикладка як різновид означення. Написання через дефіс непоширених прикладок. Прикладки, що беруться в лапки

Номер слайду 4

Специфічний різновид означення, виражений іменником (або субстантивованим словом), що дає другу назву предмету чи явищу, називається прикладкою. Прикладка відповідає на питання який? яка? яке? які? й уточнює чи пояснює означуване слово. Прикладка буває непоширена й поширена, наприклад: До тест-програми доклали інструкцію; Євген Анатолійович, учитель молодших класів, повіз дітей на екскурсію.

Номер слайду 5

1) характеристику особи: а) за родом занять, фахом: Олекса-механік швидко полагодив верстат; б) за національною належністю: Біля дерева стояла чорнява дівчина-грекиня; в) за соціальним статусом: Першим приїхав селянин-незаможник; Прикладка може означати г) за місцем проживання, походженням: Поздоровлення надіслав і дідусь-одесит; д) за родинними стосунками: Маленькі хлопці-небожі нарешті заспокоїлися; е) за віком, статтю: До кімнати зазирнула дівчинка-підліток;

Номер слайду 6

родову назву при видовій: Для випускного вечора ми обрали мотель «Зустріч»; якісну характеристику особи, предмета: Підйомник-навантажувач відігнали на запасний майданчик. Прикладка може означати

Номер слайду 7

узгоджена — герої-підпільники неузгоджена — журнал «Вітчизна» Дефіс ставиться, якщо: означуване слово + прикладка — загальні назви; прикладка + означуване слово; прикладка входить до складу терміна Дефіс не ставиться, якщо: прикладкою є видова назва; прикладкою є загально-прийняті в побуті назви людей Прикладка-який? іменник = друга назва У лапки не беруться: назви міст, сіл, річок, озер; назви автобусних і залізничних маршрутів; назви підприємств, установ, якщо перед ними є слова імені, пам’яті поширена — драма «Лісова пісня» непоширена — ковил-трава У лапки беруться: назви підприємств, організацій, установ; газет, журналів, творів мистецтва; поїздів, пароплавів тощо; прикладки-назви побутових предметів

Номер слайду 8

Знайдіть у реченнях прикладки. Від яких слів вони залежать? Поставте до них запитання. Визначте прикладки — поширені й непоширені, узгоджені та неузгоджені. Готель «Європа» цікавив художника, мабуть, не менше, ніж самого старшину. (О. Гончар) Курсант міг би бути і механіком-водієм, і кулеметником-радистом. (П. Автомонов) В уяві майнули обличчя школярів-однокласників. (О. Донченко) Дверці шоферської кабіни відчинилися, і звідти випурхнула вона, Марина Павлихіна, молодший лейтенант медслужби, наш новий фельдшер. (П. Автомонов) Україно-пісне, Квітко моя, Україно. (М. Рильський) Вірш «Заповіт» Т. Г. Шевченко написав 1845 року. Готель «Європа» цікавив художника, мабуть, не менше, ніж самого старшину. (О. Гончар) Курсант міг би бути і механіком-водієм, і кулеметником-радистом. (П. Автомонов) В уяві майнули обличчя школярів-однокласників. (О. Донченко) Дверці шоферської кабіни відчинилися, і звідти випурхнула вона, Марина Павлихіна, молодший лейтенант медслужби, наш новий фельдшер. (П. Автомонов) Україно-пісне, Квітко моя, Україно. (М. Рильський) Вірш «Заповіт» Т. Г. Шевченко написав 1845 року.

Номер слайду 9

Перепишіть текст. Поставте, де потрібно, дефіс та лапки при прикладці. Підкресліть підмети й означення, прикладки виділіть. Мамина пісня Пам'ятаєте пісню «Ходить сон коло вікон»? Вслухаюся в поетичні образи колискових і уявляю немовлятко, котре покліпує віями — дрімота сон ходить біля вікон, заглядає у шиби, а на воротях стоїть кіт у червоних чоботях, легеньким помахом крил птахи поза точком. приносять кашу з молочком. Тільки зозуля не поспішає — хоче сплести тугого барвистого віночка з рути м'яти, хрещатого барвінку й запашних волошок. Десь далеко-далеко виряджається козак у військо, щоб татарин басурманин не заполонив сестрицю. Приходить на спомин вислів: «Художні образи в колискових піснях нечисленні, але всі вони виписані пензлем щедрої любові. І над ними усіма — величний образ жінки матері, ніжне серце якої переповнене безмежною любов'ю до дитини». (За В. Скуратівським)

Номер слайду 10

Синтаксичний розбір означень 1) Слово, що аналізується. 2) Вид. 3) На які питання відповідає? 4) До якого члена речення належить? 5) Спосіб вираження. 6) Яким типом зв’язку поєднується з головним словом?

Номер слайду 11

Побудуйте речення так, щоб наведені імена та по батькові були прикладками. Коцюбинський Михайло Михайлович, Лариса Петрівна Косач, Островський Олександр Миколайович, Толстой Лев Миколайович, Рильський Максим Тадейович. Зразок: Сонцепоклонник, Михайло Михайлович Коцюбинський, утвердив нові жанри в українській прозі початку ХХ століття.

Номер слайду 12

Відповідь-репліка, село Наталине, Дніпро-ріка, голуб-вертун, шапка-кубанка, драма-феєрія, Лисичка-сестричка, жук-носоріг, газета «Літературна Україна», твір-опис, готель «Харків», бібліотека імені В. Короленка, цукерки «Вечірній Київ», громадяни-виборці, холодильник «Норд», вечір пам’яті В. Висоцького, альманах «Русалка Дністрова».

Номер слайду 13

Домашнє завдання Із художньої літератури виписати по два приклади на кожне правило правопису прикладок. Написати твір за картиною Г. Світлицького «Рідний край» використовуючи узгоджені й неузгоджені означення, прикладки.

Номер слайду 14

Г. Світлицький «Рідний край»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 9
Оцінки та відгуки
  1. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Меринец Катя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Могила Алла Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Могила Алла Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Вірик Оксана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Скрипник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Яременко Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 6 відгуків
ppt
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
33811
Оцінка розробки
5.0 (9 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку