Презентація "Біологічні ритми"

Про матеріал
сформувати поняття про біологічні ритми як одну з основних властивостей людини, . Навчитися визначати індивідуальний хронобіологічний тип і на основі нього планувати свій розпорядок дня, розвивати уміння аналізувати, порівнювати та робити висновки .
Зміст слайдів
Номер слайду 1

9 кл осн здор 7 Біологічні ритми і здоровя 12 02 2024 У цьому параграфі ви:пригадаєте, які є біологічні ритми;дізнаєтеся, як вони впливають на здоров’я і працездатність людини;проаналізуєте свій спосіб життя на відповідність біологічним ритмам;потренуєтесь користуватися пірамідою відпочинку. На відміну від наших пращурів, ми живемо не в печерах, а в комфортних будинках, користуємося сучасною технікою і носимо зручний одяг. Однак, як і первісні люди, організовуємо свою діяльність згідно з біологічним годинником.

Номер слайду 2

СТАРТОВЕ ЗАВДАННЯ*Пригадайте матеріал про біологічні ритми, який ви вивчали у 8-му класі:→ Чим зумовлена тривалість добового, місячного і річного ритмів?→ Кого називають «совами», «жайворонками», «голубами»?→ У парі з однокласником з’ясуйте, до якої категорії належить кожен із вас.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

→ це ритмічні коливання процесів життєдіяльності,→ притаманні усім живим організмам. Біологічні ритми

Номер слайду 6

* Вони є → внутрішні і зовнішні.зовнішні — пов'язані з розташунням Землі в космосі— різна періодичність — від частки секунд до декількох років (наприклад, ритм «сон — неспання»); внутрішні біологічні ритми — відносно самостійні біологічні цикли живих організмів (наприклад, ритм дихання, серцебиття, травлення, виділення та ін).

Номер слайду 7

* Внутрішні біоритми — → це, зокрема, дихальний або серцевий ритми, → біоелектричні коливання мозку, → циклічність процесів травлення, виділення.

Номер слайду 8

* спричинені циклічними змінами таких параметрів навколишнього середовища, як→ освітленість, → вологість, → температура повітря, → інтенсивність сонячної радіації. Це, наприклад, → добовий, → місячний або → річний цикли. Зовнішні біоритми

Номер слайду 9

* Більшість зовнішніх біоритмів сформувалася→ в процесі еволюції, → але деякі вважаються набутими, → тобто сформованими під впливом культурних традицій → чи способу життя людини.

Номер слайду 10

* Це, наприклад, → тижневий біоритм, → робочий графік людини, → її режим дня.

Номер слайду 11

* Періоди коливань внутрішніх біоритмів → частоти дихання, → пульсу, → електричної активності серця, → електромагнітної активності мозку) * мають діапазони допустимих значень. * Будь-які відхилення→ за межі цих діапазонів можуть свідчити про порушення здоров’я і навіть загрозу життю. Біологічні ритми і здоров’я

Номер слайду 12

Номер слайду 13

* Щодо зовнішніх біоритмів, → то організм людини здатний пристосовуватися до їхніх змін,→ але іноді це призводить до збою адаптації і негативно позначається на здоров’ї.

Номер слайду 14

* Найбільш небезпечно нехтувати → добовими біоритмами, → адже вони сформувались у процесі еволюції й ідеально підходять людині.

Номер слайду 15

* Тому ті, хто веде→ нічний спосіб життя → чи працює за змінним графіком, → частіше схильні до серцевих захворювань, → мають проблеми зі шлунково-кишковим трактом.

Номер слайду 16

* Адже вони активні у той час, → коли організм має відпочивати, → та пасивні під час максимальної активності внутрішніх органів.

Номер слайду 17

* Річні цикли, → пов’язані зі зміною сезонів зима-весна-літо-осінь, → також впливають на здоров’я.

Номер слайду 18

* Восени лікарі фіксують →«спалахи» нервових та серцево-судинних захворювань, → психічних розладів → і пов’язують це зі скороченням світлового дня, погіршенням погодних умов.

Номер слайду 19

* Хто, на вашу думку, → більше потерпає від сезонних коливань — → жителі екваторіальних широт чи ті,→ хто живе за полярним колом? Відповідь обґрунтуйте.

Номер слайду 20

* Біоритми впливають на → працездатність людини, → здатність до навчання → сприйняття інформації, → пам’ять, → творчі здібності, → концентрацію, → м’язову силу, → швидкість реакції, → настрій тощо. Біоритми і працездатність людини

Номер слайду 21

* Більш як 300 фізіологічних процесів в організмі людини підпорядковуються→ добовому ритму. * Тому тим, хто → прагне максимально використати свій потенціал, → слід враховувати добові біоритми у своєму розпорядку дня.

Номер слайду 22

* Самопочуття і працездатність людини змінюються → й протягом тижня. * Це тому, що існує→ семидобовий біологічний ритм, → який синхронізується із соціальним ритмом.

Номер слайду 23

* Загальною закономірністю семидобового ритму є → поступове зростання працездатності → з понеділка до четверга → й різке зниження у п’ятницю та суботу. * Це також варто враховувати → у плануванні своєї діяльності.

Номер слайду 24

* Приблизно о 5-й годині ранку → знижується рівень мелатоніну (гормону, що спричиняє сонливість) → наростає вироблення гормонів, → що відповідають за активність (кортизолу та адреналіну). * Підвищується → температура тіла, → артеріальний тиск, → дихання стає глибшим, → слух гострішим. * У цей час людина може → прокинутися від найменшого шуму чи навіть запаху.

Номер слайду 25

* 7:00 — найкращий час для сніданку, → оскільки максимальна активність системи травлення → забезпечує швидке засвоєння поживних речовин.

Номер слайду 26

О 9:00 варто → розпочинати робочий день → із планування та вирішення нескладних завдань, → поступово нарощуючи темп.

Номер слайду 27

* О 10:00 — → сплеск активності, → максимально зростає працездатність. * Цей час → найсприятливіший для навчання, розумової та фізичної праці.

Номер слайду 28

* О 12:00 працездатність → дещо знижується, * о 13:00 → підвищується активність шлунково-кишкового тракту. * Отже, → настав час для обіду.

Номер слайду 29

З 14:00 до 16:00 — → працездатність помірна. * Це час для виконання монотонної (рутинної) роботи, ефективного опрацювання і запам’ятовування інформації.

Номер слайду 30

* З 16:00 до 19:00 → поліпшується кровообіг. * Цей час найсприятливіший → для занять фізичними вправами, → також спостерігається другий сплеск інтелектуальної активності,→ що створює передумови для ефективного виконання домашніх завдань.

Номер слайду 31

* 18:00-19:00 — → ідеальний час для вечері, адже після 20:00 організм входить у режим відновлення, і їжа засвоюється гірше.

Номер слайду 32

* Після 21:00 → підвищується рівень мелатоніну→ і починає знижуватися температура тіла. В цей час → найкраще лягти спати, → після 24:00 засинати важче. Мелатонін – гормон, який відповідає за регулювання циклу сон-неспання. Він виробляється залозою головного мозку – епіфізом. Епіфіз передає інформацію про світловий режим зовнішнього середовища внутрішньому середовищі організму.

Номер слайду 33

* Відпочинок — це та → складова способу життя людини, → яка найбільше підпорядковується біологічним ритмам. Значення сну в юнацькому віці

Номер слайду 34

* Передусім людина потребує→ щоденного нічного сну. * Навіть одноразове ігнорування цієї потреби → негативно впливає на її самопочуття та працездатність.1. Пригадайте, скільки годин кожен із вас спав минулої ночі, запишіть на окремих аркушах паперу.2. Зберіть аркуші і підрахуйте середню тривалість нічного сну учнів вашого класу.

Номер слайду 35

* Підлітки багато працюють. → щодня ходять до школи, → виконують домашні завдання, → відвідують гуртки і спортивні секції, → мають певні домашні обов’язки. * Також потрібен час, → щоб розважитись і погуляти з друзями.

Номер слайду 36

* Тому вони нерідко лягають спати → останніми в родині, →«заощаджуючи» на сні. * Цього робити → не варто, → адже їхня потреба у відпочинку → навіть більша, ніж у батьків.

Номер слайду 37

* Дорослим цілком достатньо → восьми годин сну.

Номер слайду 38

* Підліткам — стільки, → як дворічному малюкові (9-10 годин). * Той факт, що→ дворічній дитині треба спати вдень, ні в кого не викликає сумніву, адже вона росте. * А підлітки, які ростуть так само інтенсивно, → украй рідко відпочивають удень і недосипають уночі.

Номер слайду 39

* Щоб ваш сон ув міцним і здоровим, → намагайтеся щодня у світлу пору доби бувати надворі → й щовечора лягати спати в той самий час. * Це важливо для → налаштування біологічного годинника.

Номер слайду 40

* Перед сном → виділіть 10-15 хвилин, щоб розслабитися. * Можете → погортати журнал → або послухати спокійну музику. * Допомагають → і вправи для релаксації.

Номер слайду 41

* Перед сном виконайте наведену нижче вправу. * Вона допоможе → заспокоїтись і налаштуватися на наступний день.

Номер слайду 42

• Дихайте повільно і глибоко, так, щоб відчувати дихання, поклавши руку на живіт.

Номер слайду 43

• Уявіть, що стоїте → на березі річки поряд із прив’язаним до берега човном. * Помилуйтеся → чудовим краєвидом, → прислухайтеся до плескоту хвиль, → відчуйте запах свіжості.

Номер слайду 44

• Пригадайте події цього дня, → наче перебираючи фотознімки. *«Складайте» до човна ті знімки, → на яких зображено не дуже приємні ситуації, → з якими ви хотіли б розпрощатися назавжди. * Нарешті він зникає за горизонтом...

Номер слайду 45

Уявіть, як → розв’язуєте мотузку → і відпускаєте човен. * З кожним вашим видихом → човен відносить течією все далі й далі.

Номер слайду 46

• Тепер подумайте → про день наступний. * Щоразу, як наповнюєте легені повітрям, → потроху заглядайте у цей день, → міркуйте, як проживете його. * Побажайте собі приємних снів і вирушайте у нічні мандри. Завтра ніколи не настає, просинаєшся і знову сьогодніЯ перевіряв

Номер слайду 47

Під час нічного сну людина в певній послідовності перебуває у чотирьох фазах. У першій і другій фазах активність мозку висока.

Номер слайду 48

У третій фазі мозок відпочиває, в цей час організм виробляє деякі гормони, у тому числі й гормон росту. Ця фаза у підлітків набагато триваліша, ніж у дорослих, і становить приблизно 3/4 усього сну. Тому, якщо хочете стати вищим, не заощаджуйте на сні.

Номер слайду 49

В останній фазі (глибокого сну)→ кров’яний тиск знижується, → пульс і дихання сповільнюються. * Якщо ця фаза не порушується,→ вранці прокидаєшся бадьорим і сповненим сил,* а коли змушений перервати її —→ вдень почуваєшся виснаженим, → знижується увага, швидкість реакції, здатність до концентрації.

Номер слайду 50

Сон, без сумніву, є найголовнішим видом відпочинку. Однак люди — не машини. Вони → не можуть працювати увесь час, → коли не сплять. Насправді нам необхідно відпочивати→ 5-15 хвилин щогодини, → 2-5 годин щодня, → 1-2 дні щотижня.

Номер слайду 51

Для активного відпочинку існують ще короткі канікули, державні свята і тривалі літні канікули (мал. 15). Користуючись пірамідою відпочинку, складіть режим вашого робочого і вихідного дня.

Номер слайду 52

* До наступного уроку виконайте проект. Для цього:• Об’єднайтесь у чотири групи. Зберіть колекцію засобів гігієни (можна у вигляді малюнків, фотографій чи порожніх упаковок), які використовуються: група 1: для догляду за шкірою;група 2: догляду за порожниною рота;група 3: догляду за волоссям та нігтями;група 4: догляду за житлом.• Підготуйте презентацію цих засобів у вигляді реклами. Зверніть особливу увагу на застереження, якщо вони є. ПРОЕКТ

Номер слайду 53

* Біоритми — це ритмічні коливання процесів життєдіяльності, притаманні усім живим організмам.* Практично всі функції нашого організму ритмічно змінюються протягом 24 годин. Тому дотримання заданого природою добового ритму є основою здорового способу життя.* Відпочинок — складова способу життя людини, що найбільше підпорядковується біологічним ритмам.* Люди потребують щоденного нічного сну, періодичного відпочинку протягом дня, щотижневих вихідних, календарних свят і тривалої відпустки. ПІДСУМКИ

pptx
Додав(-ла)
Томляк Ірина
Додано
27 лютого
Переглядів
939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку