ТЕМА. Стосунки і рівні спілкування. Навички ефективного спілкування.
Мета: формувати в учнів поняття про стосунки людей і типи стосунків у сім'ї; пояснити необхідність конструктивного розв'язання конфліктів; розглянути необхідність толерантного ставлення до чужих поглядів і переконань; порівняти правила спілкування з однокласниками, старшими і членами сім'ї; розвивати вміння вибирати належний тип стосунків із членами родини, однокласниками, друзями, учителями; виховувати толерантне ставлення до оточуючих людей.
Обладнання: підручники, ілюстративний матеріал щодо теми уроку, картки із прислів'ями, картки для роботи в парах «Правила спілкування», музичний супровід.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Ι. Організаційний етап
Девіз уроку: «І як бажаєте, щоб вам люди чинили, так само чиніть їм. і ви».
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Обговорення проблемної ситуації.
«Ніну запросили зустріти Новий рік на дачі в однокласника в компанії підлітків, без дорослих. Ніна стала просити батьків, щоб вони її відпустили. Що б ви відповіли Ніні, якби вона була вашою дочкою і якби ви несли повну відповідальність за її життя та здоров'я?»
1. Вправа «Мікрофон»
▼ Що таке спілкування? Які стилі спілкування знаєте?
2. Обговорення ситуації
Ти дав другу диск, а він його зіпсував. Твої дії. Як реагуватимеш?
Б) Нічого не скажеш і купиш сам.
Г) Свій варіант.
▼ Яка манера поведінки описана в кожному з варіантів?
▼ Як би ви повели себе в цій ситуації?
▼ Чи відбувалися подібні ситуації у вашому житті? Опиши їх. Як ви діяли при цьому?
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ
1. Читання та обговорення змісту давньої легенди
Зустрілися раз двоє чоловіків: білий і чорношкірий. Стали розмовляти:
— Який ти потворний, негре. Неначе увесь сажею вимазаний, — сказав білий.
Чорний зневажливо зіщулився і сказав:
— Який ти потворний, білий! Неначе тебе всього обгорнули папером.
Сперечалися вони, сперечалися, ніяк не могли дійти згоди й вирішили піти до мудреця. Вислухав їх мудрець і сказав білому:
— Подивися, який красивий твій чорний брат. Він чорний, як південна ніч, і в ній, подібно до зірок, сяють очі його...
Потім мудрець звернувся до чорношкірого:
— А ти, друже, подивися, який красивий твій білий брат. Він красивий, як блискучий білий сніг, що лежить на вершинах наших гір, а волосся його — кольору сонця...
Негр і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.
А мудрець думав про майбутнє. І видалася йому така картина.... Крутяться у веселому хороводі, танцюючи і виспівуючи пісні, білі, чорні, жовті люди. З любов'ю дивляться вони одне на одного. І перекриває звуки музики і пісень чийсь молодий голос: «Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»
▼ Про що ця легенда, чого вчить?
▼ Чому виникають суперечки між людьми?
▼ Хто винний у їх розв'язанні?
▼ Чи можна уникнути суперечок, які роблять людей злими?
▼ Чи можна було уникнути суперечки?
ІV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ (ПІД МУЗИЧНИЙ СУПРОВІД)
Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя, виконуємо вправу: написати цифри в незвичний спосіб.
• Цифру 1 «пишемо» носом (говоримо і виконуємо),
• цифру 2 — підборіддям,
• цифру 3 — правим плечем,
• цифру 4 — лівим плечем,
• цифру 5 — «пишемо» правим ліктем,
• цифру 6 — лівим ліктем,
• цифру 7 — правим коліном,
• цифру 8 — лівим коліном,
• цифру 9 — правою ногою,
а десяточку — «хвостиком».
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Люди по-різному ставляться одне до одного, взаємини між ними неоднакові. Наприклад, стосунки учнів між собою відрізняються від тих, які є між учнями і вчителем. З одними людьми у вас стосунки безпосередні, прямі. Так, ви вітаєтеся вранці із членами родини, ділитесь із ними турботами й радощами. Взаємини у вас дуже близькі — родинні, сімейні. Є люди, стосунки з якими у вас опосередковані, бо відбуваються через когось. Наприклад, путівку до табору відпочинку мама чи тато отримують у себе на роботі. Ви не знаєте тих людей, які опікуються вашим здоров'ям, але ви їм вдячні. Ви отримали нову книгу, прочитали її. З людьми, які працювали над цими книжками, ви також не знайомі, хоча опосередковано спілкуєтесь із ними. Ваша вчителька — ваша сусідка. Мама часом посилає вас позичити в неї солі чи сірників. Такі стосунки неформальні. Вони відрізняються від формальних, офіційних стосунків, які визначені правилами й положеннями.
Стосунки бувають рівними й нерівними. Так, люди різняться за віком або професійними вміннями. Дідусь має більший, ніж у вас, життєвий досвід: він уміє спілкуватися з будь-ким. Звісно, за віком, уміннями і життєвим досвідом дитина не може зрівнятися з дорослим. Однак усі ми — люди — і маємо рівні права.
Типи міжособистісних стосунків
• Знайомства;
• приятелювання;
• товариські;
• дружні;
• любовні;
• подружні;
• родинні.
2. Поясни зміст прислів'їв
• «Нащо й клад, коли в сім'ї лад».
• «Гарна родина — хороша дитина».
3. Проблемне запитання
▼ Що зближує членів родини для створення дружніх стосунків? (Обов'язки кожного, спільні заходи, спільні розв'язання проблем, створення атмосфери доброзичливості тощо)
4. Обговорення уривка казки «Мудрий батько»
Чи так воно було, не знаю, а як чув, так і розповідаю. Був собі один селянин. І мав він сина. Коли хлопець виріс і почав допомагати в господарстві, батько й каже:
— Дивлюся на тебе і бачу, що беручкий ти до всіх справ. Час минає, молодь росте, старе старіє. Незабаром змужнієш, оженишся — і сам станеш на господарство. От і запам'ятай мої слова: «Живи так, щоб у кожному селі був у тебе свій дім. І нехай у тебе щодня будуть нові чоботи. І живи так, щоб люди тобі кланялися. І завжди будеш справжнім хазяїном».
Подивувався син на такі слова, та й питає:
— Не можу збагнути: хіба можливо звести в кожному селі будинок? І як можна справляти щодня нові чоботи? Та й як мені жити, щоб люди мені вклонялися?
Усміхнувся батько, та й каже:
— Не тужи, синку. Мою пораду легко виконати. Захочеш у кожному селі бути як удома, май у кожному селі вірного, надійного друга, і буде в тебе там своя оселя. А щоб були в тебе щодня нові чоботи, треба з вечора їх добре помити та почистити. Ніколи цього не забувай, от і будуть вони наступного дня, як нові. Ну, а щоб люди тобі першому вклонялися, вставай раніше за всіх, виходь на роботу першим, тоді всі, хто пізніше за тебе вийдуть, вітатимуться з тобою й уклонятимуться. Як бачиш, у моєму наказі немає нічого складного.
Коли прийшов час сину самому господарювати, він зважив на поради батька і жив добре».
— Яка головна думка цього уривка?
— Скільки друзів маєте ви? Хто винен, якщо з тобою не бажають дружити?
5. Робота в групах. Моделювання ситуацій
6. Оздоровлювальна вправа
Гра «Вчимося робити і приймати комплімент» (Вправа «Вальс — комплімент»)
Комплімент — це завжди деяке моральне підсилення. Спробуйте посилити комплімент прикметником «яка».
— Яка ти чудова! Яка чудова зачіска!... тощо. Посилити комплімент словами «дуже», «най-»...
«Найкраща, дуже ласкава...»
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МАТЕРІАЛУ 1. Складання "Кола Стосунків"
— У яких колективах ви буваєте найчастіше?
клас
школа
гурток
Я
спортивна
секція
дім
— Які почуття викликають у вас люди, які там перебувають із нами? Які особливості їхнього ставлення до вас?
2. Відпрацювання навичок формування міжособистісних стосунків
3. Продовжити речення:
«Коли мене немає, мої друзі...»;
«Вважають, що мої друзі...»;
«Порівняно з іншими сім'ями, моя сім'я...»;
«Члени моєї сім'ї поводяться зі мною, як із...»;
«У моїй сім'ї стосунки...»;
«Коли я згадую про школу,...»;
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Робота в парах
Читання та обговорення правил спілкування (за картками)
Шість правил Дейла Карнегі, які допоможуть сподобатися людям:
• Щиро цікавтесь іншими людьми.
• Усміхайтеся.
• Пам'ятайте, що ім'я людини — це найгарніший і найважливіший звук для неї на будь-якій мові світу.
• Будьте гарним слухачем. Заохочуйте людей говорити про самих себе.
• Розмовляйте про те, що цікавить Вашого співрозмовника.
• Вселяйте Вашому співрозмовнику відчуття власної величі, робіть це щиро.
Правила цікаві, але ще цікавіше те, як складно їх виконувати. Карнегі також пише щодо усмішки: через певний час, усміхаючись, Ви помітите, що у відповідь Вам також усміхаються. А шосте правило не сприймайте як пораду підлещуватися. Ні! Шукайте в співрозмовника найкращі його якості й наголошуйте на них, якщо вони дійсно хороші. Робіть це щиро.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)
I рівень — опрацювати відповідний матеріал підручника.