Частка – це службова частина мови, яка надає словам чи реченням додаткових відтінків у значенні або служить для творення слів і форм слів. Наприклад: Зайди хоч на годину! (Надає додаткових відтінків у значенні)Поклич кого-небудь. (Утворює нове слово)Хай шумить Дніпро. (Утворює форму дієслова)
Розряди часток {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Модальні Словотворчі Формотворчі Надають додаткових відтінків у значенні: не, так, ото, лише, ну, і, аж. Утворюють нові слова:ні-, не-, аби-, де-, -сь, будь-, -небудь, казна-, хтозна-, -же(-ж), -би (-б)Утворюють форми дієслів, зворотні дієслова, найвищий ступінь порівняння: би (б), хай, -ся (-сь), як-, най-, -що. Так, я знаю!Ну що там?недавно, деякий, будь-хто, колись, авжеж, мовбичитав би, хай читає, одягатися, найбільший, якнайбільший.
Групи модальних часток за значенням{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Група Частки Приклади Вказівні(вказівка на предмет, дію, місце)це, оце, ось, ото, то, от, он, ген, осьде. От мурована церква з високою дзвіницею (Марко Вовчок). Означальні(увиразнення значення окремих повнозначних слів)мало не, трохи не, майже, ледве, саме, справді, точно. Гнуться мало не до землі стрункі білі берези (Іван Франко). Підсилювальні(підсилення виразності)і, й, та, таки, аж, ж, же, а, бо, то, навіть, ну. Мені аж страшно, як згадаю оту хатину край села (Т. Шевченко). Видільні(виділення окремих слів)тільки, лиш, лише, хоч, хоча, хоч би, саме. Лиш сонях спав, хоча й не мусив (М. Вінграновський).
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Група Частки Приклади Власне модальні (вносять у висловлювання сумнів, припущення, невпевненість)мов, мовляв, чи, наче, ніби, мовби, навряд, чи не, навряд чи, ну. Галя мов не чула… (Панас Мирний)Стверджувальні(виражають ствердження)так, авжеж, атож, аякже, еге. Авжеж, такий у нас ведеться звичай (Леся Українка). Питальні (виражають запитання)чи, хіба, невже, ну. Чи ж неповторне можна повторити? (Ліна Костенко)Заперечні(виражають заперечення)не, ні, аніМудрість у голові, а не в бороді (Нар. творчість). Спонукальні(виражають спонукання до дії)бодай, бо, но, годі«Дивіться. Дивіться-бо!» - крикнув Колесник (Панас Мирний). Окличні(надають відтінку радості, здивування, захоплення)як, який, що за, що то за. Як гаряче можна у світі любить! (Д. Ткач)
ПОРІВНЯЙМО:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Частки Інші частини мови Як гарно навкруги!Роса зійде, як сонце вийде. (сполучник)Не знаю, як тебе просити. (прислівник)Чи любиш ти читати?Щодня щось читає чи малює. (сполучник)Тиша – це сон природи. Це було дуже давно. (займенник)Розкажу і тобі. Люблю небо і зорі. (сполучник)Хоч трохи відпочину. Прийшов, хоч і запізно. (сполучник)Це просто непорозуміння. Це робиться просто. (прислівник)Точно такий подарунок. Відстань визначено точно. (прислівник)
Завдання. Доповніть доцільно кожне речення модальною часткою тієї групи, яку вказано в дужках. Речення запишіть.1. Друзі поїхали на озеро (питальна).2. Не варто зупинятися на досягнутому (стверджувальна).3. Цю інформацію можна знайти в Інтернеті (власне модальна).4. Довелося їхати в центр, щоб купити мобільний телефон (підсилювальна).5. Планшет у подарунок Богдану вибирали всім класом (означальна).6. Такі старання шкодять справі (видільна).
Перевіряємо!Доповніть доцільно кожне речення модальною часткою тієї групи, яку вказано в дужках. Речення запишіть.1. Чи поїхали друзі на озеро?2. Авжеж не варто зупинятися на досягнутому.3. Навряд чи цю інформацію можна знайти в Інтернеті.4. Таки довелося їхати в центр, щоб купити мобільний телефон.5. Планшет у подарунок Богдану вибирали майже всім класом.6. Такі старання лише шкодять справі.
Домашнє завдання. Вивчіть правила (що називається часткою та розряди часток)Виконайте вправу Завдання! Виберіть одне з поданих слів. Складіть і запишіть з ним два речення так, щоб у першому реченні це слово було часткою, а в другому - іншою частиною мови. Точно, рівно, це, мов, хоч, і, просто.