Мета: ознайомити учнів з основними випадками чергування звуків у коренях слів; навчати розпізнавати явище чергування у словах; з’ясувати умови чергування; формувати навички правильного написання слів і пояснення орфограм; розвивати увагу до слова, уміння узагальнювати й систематизувати матеріал; зацікавити духовною спадщиною українців, зокрема прислів’ями і приказками, у яких сконцентровано народну мудрість.
Метод спостереження і аналіз мовних явищ Прочитай слова. Зверни увагу на зміну голосних звуків у коренях слів. [о] - [і] [е] - [і]коня – кінь, печі – піч, воза – віз, речі – річ,носа – ніс, осені – осінь, коса – кіс, лебеді – лебідь. Зміни слова так, щоб змінився голосний звук у корені,ночі — ніч коти — ... столи — ...речі — ... воли — ... ножі — ...болю — ... роги — ... громи — ...
Явище, унаслідок якого голосні або приголосні звуки в коренях споріднених слів чи при словозміні змінюються на інші, називається чергуванням. Найчастіше чергування відбувається в коренях. Чергування з’явилося як результат історичних змін у мові або ж у процесі взаємозв’язку звуків у мовленні. У вас ще бракує теоретичних знань, аби зрозуміти причини таких змін, тож тему засвоюватимемо практично. Вам потрібно вміти розпізнавати явище чергування у словах, називати звуки, які чергуються, бачити, у якому випадку відбулося чергування – під час утворення нового слова чи при його зміні.
Чергування [о] - [а], [е] - [і], [е] - [и] Правопис ненаголошених [е], [и]Чергування — це закономірні зміни звуків в одних і тих же частинах слів:- у коренях: грім — грому, везти — возити, скочити — скакати;- у префіксах: відлітати — одлітати;- у суфіксах: кілок — кілка, вітерець — вітерцю, братова — братів;- у закінченнях: на далекому — на далекім.
До найдавніших чергувань голосних належать такі:о, е з і: воля — вільний, вечір — вечори — вечеря;е з о: нести — носити, женити — жонатий;е з и: беру —збираю, стелити — застилати;е з і: летіти — літати, мести — замітати;о з а: гонити — ганяти, котити — катати;і з а: лізти — лазити, сісти — садовити.
Перепишіть, вставляючи пропущені літери о, е, і. Підкресліть голосні, що чергуються. Поясніть зміст народних прислів’їв. Знайдіть серед них скоромовки. Вимовте їх. Знайся к..нь з к..нем, а в..л з в..лом. Ішов Прок..п до Прок..па, Прок..пиха йшла по кр..п. Пропав Прок..п у Прок..па, в Прок..пихи збіг окр..п. Ти йому хліб, а він тобі кам..нь. Язик до Ки..ва доведе (Нар. творч.).
Запишіть слова у дві колонки, вставляючи пропущені літери е або о. Пш..ниця, пш..но, ч..твер, ч..тири, ш..птати, ж..лудь, ч..рствий, ч..ло, ч..рнило, дж..рельний, ч..вгати, ч..рниця. У яку колонку ви записали останнє слово? Яке лексичне значення слів чорниця і черниця? Введіть їх у речення.
Робота біля дошки Запишіть прислів’я. Прокоментуйте зміст їх. Підкресліть літери а – о в коренях слів. Позначте орфограми в інших словах. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. Поганий той солдат, який не хоче бути генералом. Добре ім’я – то найкраще багатство. Терпи, козаче, отаманом будеш. Кожен гончар хвалить свій товар (Нар. творч.)