Цікаві задачі в “Арифметиці”Л. П. Магніцького (1)Магніцький Л. П. – російський математик, автор першого російського друкованого курсу математики „Арифметика сиречь наука числительная” (1703 р.). Керівник гуртка «Розвиток математичних здыбностей Т.І. Єрьоміна
Номер слайду 2
“Арифметика сіреч наука числительная”Цей підручник став підручником нового європейського зразка. Це основний підручник з математики до середини ХVІІІ ст. Підручник мав характер прикладного, власне утилітарного плану для навчання всім основним математичним діям, включаючи алгебраїчні, геометричні, тригонометричні і логоритмічні.
Номер слайду 3
Всі завдання в підручнику можна розділити на 6 розділів: Життєві історії. Подорожі. Грошові розрахунки. Відгадування предметів. Цікаві властивості чисел. Старовинний спосіб вирішення завдань на змішання речовин. У самій «Арифметиці» наводяться дуже оригінальні рішення. Багато задач в сучасних книгах на кмітливість за змістом схожі на ті, які є у Магніцького.
Номер слайду 4
Життєві історіїЗадача1. Одна людина випиває діжку квасу за 14 днів, а разом з дружиною випиває таку ж діжку квасу за 10 днів. Потрібно дізнатися, за скільки днів дружина випиває таку ж діжку квасу.
Номер слайду 5
Рішення 1. За 140 днів людина вип'є 10 діжок квасу, а удвох з дружиною за 140 днів вони вип'ють 14 діжок квасу. Тоді за 140 днів дружина вип'є 14-10 = 4 діжки квасу, а одну діжку квасу вона вип'є за 140: 4=35 днів. Відповідь: за 35 днів. Рішення 2. Людина за 1день випиває 1/14 частину діжки квасу. Нехай його дружина вип'є цю діжку за х днів. Тоді за 1день вона вип'є 1 / х частину діжки. Знаючи, що за 10 днів вони разом випивають діжку, складемо рівняння: 10 (1/14 + 1 / х) = 1 10 (х + 14) = 1 14х 10х + 140 = 14х 4х = 140 х = 35 Відповідь: 35 днів .
Номер слайду 6
Життєві історіїЗадача 2. У жаркий день 6 косарів випили діжку квасу за 8 годин. Потрібно дізнатися, скільки косарів за 3 години вип'ють таку ж діжку квасу. Рішення. Оскільки за 8 годин 6 косарів випивають діжку квасу, то за 1 годину таку ж діжку квасу вип'ють 48 осіб, а тоді за 3 години цю діжкуквасу вип'ють 16 осіб. Відповідь: 16 косарів.
Номер слайду 7
Життєві історіїЗадача 3. Собака побачила зайця в 150 сажнів від себе. Заєць пробігає за 2 хвилини 500 сажнів, а собака - за 5 хвилин 1300 сажнів. За якийсь час собака наздожене зайця?
Номер слайду 8
Життєві історіїРішення 1. За 1 хвилину заєць пробігає 250 сажнів, а собака 260 сажнів. Отже, за 1 хвилину відстань між собакою і зайцем зменшитися на 10 сажнів. Собака наздожене зайця через 150: 10 = 15 хвилин. Відповідь: через 15 хвилин. Рішення 2. Заєць: за 2 хв. - 500 сажнів, тоді за 1хв. - 250 сажнів. Собака: за 5 хв. - 1300 сажнів, тоді за 1 хв. - 260 сажнів. Нехай собака наздожене зайця за х хв. тогда за цей час заєць пробіжить 250х сажнів. Знаючи, що між ними 150 сажнів, складемо рівняння: 260х - 250х = 150 10х = 150 х = 15. Відповідь: через 15 хвилин.
Номер слайду 9
Задачі з сучасних книг на кмітливість (самостійно)Задача 1.3 землекопи за 2 години вирили 3 ями. Скільки ям вириють 6 землекопів за 5 годин? Задача 2. Мать прибирає квартиру за 2 години, а дочка – за 4 години. За сколько часу вони зможуть прибрати квартиру разом?Задача 3. Між лисицею і зайцем 10 метрів. Коли лисиця зловить зайця, якщо вона біжить зі швидкістю 8 м / с, а він - зі швидкістю 7 м / с?
Номер слайду 10
Про правила «фальшивих» і «гадательних»Ззадача 1. Знайди число таке, що якщо до нього додати його третю частину і від отриманої суми відняти її шосту частину, то буде 100. Такі завдання є в наших підручниках алгебри в темі «Рішення задач за допомогою рівнянь»
Номер слайду 11
Про правила «фальшивих» і «гадательних»За правилом, яке носило назву «фальшиве», або «ворожильна», це завдання слід вирішувати так: Рішення 1. Припустимо, що невідоме число 144. Проробивши з ним описані в завданні операції, отримаємо 1/3 * 144 = 48, 144 + 48 = 192, 1/6 * 192 = 32, 192 - 32 = 160. Так як вийшло не 100, то не вгадали.
Номер слайду 12
Про правила «фальшивих» і «гадательних» Припустимо тепер, що невідоме число есть108. Маємо послідовно: 1/3 * 108 = 36, 108 + 36 = 144, 1/6 * 144 = 24, 144 - 24 = 120. Знову не вгадали.
Номер слайду 13
Про правила «фальшивих» і «гадательних»Виявляється, що за результатами двох невдалих спроб можна знайти шукане число. Це робиться в такий спосіб. Обчислюємо, наскільки ми помилилися у першому випадку та у другому випадку: 160 -100 = 60 120 - 100 = 20. Потім малюємо таблицю: 144 60 108 20
Номер слайду 14
Про правила «фальшивих» і «гадательних»Перемножимо числа, які стоять навхрест: 108 * 60 = 6480, 144 * 20 = 2880. Різниця творів (6480 - 2880 = 3600) розділимо на різницю помилок (60 - 20 = 40) 3600: 40 = 90 Отримане число дає відповідь - шукане число дорівнює 90. Правильна чи ця відповідь? Числа 144 і 108 взяли навмання, але обидва рази результат обчислень виявився більше, ніж 100. Правило говорить, що так само потрібно поступати і в разі, якщо обидва результату виявляться менше даного числа. Якщо один з результатів виявиться менше даного числа, а інший більше, то шукане число можна знайти, розділивши суму творів на суму різниць.
Про правила «фальшивих» і «гадательних»Задача 2. Запитав хтось вчителя: «Скажи, скільки у тебе в класі учнів, так як я хочу віддати до тебе в вчення свого сина». Учитель відповів: «Якщо прийде ще учнів стільки ж, скільки маю, і полстолько і чверть стільки і твій син, тоді буде у мене учнів 100». Питається, скільки учнів у класі?
Номер слайду 17
Про правила «фальшивих» і «гадательних»Рішення. Припустимо, що в класі було 24 учня. Якщо ще прийде стільки ж учнів і потім половина цього, потім чверть стільки і ще один учень, то все вийде 24 + 24 + 12 + 6 + 1 = 67 учнів. Чи не вгадали? Якщо припустити, що в класі 32 учні, то, виконавши такі ж викладки, отримаємо 32 + 32 +16 +8 +1 = 89 учнів. Знову не вгадали. Діючи відповідно до «фальшивого» правилу, знаходимо 24, 33 100 - 67 = 33, 100 - 89 = 11, 24 * 11 = 264, 33 * 32 = 1056. 32 11 1056 - 264 = 792, 33 - 11 = 22. Отже, в класі було 792: 22 = 36 учнів. Правильна чи ця відповідь?
Номер слайду 18
Сучасне рішення. Рішення1. Відповідь знайдена вірно. 36 + 36 + 1/2 * 36 + 1/4 * 36 + 1 = 100 Рішення2. Нехай х учнів в класі. Тоді х + х + х / 2 + х / 4 + 1 = 100 8х + 2х + х = 99 4 11х = 396 х = 36 Відповідь: 36 учнів.