Презентація розроблена до уроку "Цивілізаційні центри Давнього Сходу в часі та просторі" за підручником "Всесвітня історія. Історія України : (інтегр. курс) : підруч. для 6-го кл. закл. заг. серед. освіти /
Олександр Бандровський, Віталій Власов, Оксана Данилевська,
— Київ : Генеза, 2023".
Міркуємо. Роздивіться ілюстрації та прочитайте текстівки до них. Чим ці пам’ятки істотно відрізняються від тих, що є надбанням первісних людей? Які ознаки вказують на те, що суспільства, які створили ці пам’ятки, були цивілізаціями?Розетський камінь - стела, на якій 196 р. до н. е. викарбувано указ жерців на підтвердження влади єгипетського царя Птолемея V«Військо» з 8000 вояків, 650 коней, 130 бойових колісниць, які знайшли в гробниці китайського імператора Шіхуанді (правив у 221-210 рр. до н. е.)До. Фінікійський алфавіт (від нього походять абетки всіх європейських мов)Руїни давнього міста Мохенджо-Даро (Пакистан). Середина III тис. до н. е.
. У 1922 р. в одній зі скель Долини Царів виявили східці, що вели до замурованого входу. Археологи зайшли через пролам у гробницю і побачили коридор, який вів до другого замурованого входу Так було відкрито гробницю Тутанхамона, який жив у XIV cm. до н. е. Поховання складалося з кількох приміщень, у яких збереглося багато цінних речей. Серед них - золотий трон Тутанхамона та кілька скринь. В одній скрині містився кам’яний саркофаг з мумією фараона. Обличчя мумії закривала золота маска - чи не найвідоміший зі скарбів Давнього Єгипту. У кожної цивілізації є свої відкривачі-дослідники. Одним з них став Жан-Франсуа Шампольйон. Він у 1822 р. зумів розшифрувати написи на Розетському камені, завдяки чому стало можливим читати давньоєгипетську мову. Згодом Шампольйон очолив відділ єгипетських пам’яток у Луврі та посів кафедру єгипетської історії та археології в Королівському колегіумі в Парижі. Так починалося наукове вивчення єгипетської цивілізації. У першій половині XIX ст. дослідники виявили залишки міст біля річок Тигр і Євфрат. Серед знайдених пам’яток було багато глиняних табличок, помережаних клинописом - так називають тип письма, знаки в якому подібні за формою до клинків. Слава розшифрування цього письма належить двом дослідникам. Німецький філолог Георг Фрідріх Гротефенд заклав основи дослідження клинопису. 1802 р. він розшифрував частину написів, знайдених у давньоперській столиці Парсі. Справі прочитання давньоперських, вавилонських та ассирійських писемних пам’яток прислужився й британський мовознавець Генрі Кресвік Роулінсон. У 1899-1917 рр. німецькі археологи на чолі з Робертом Кольдевеєм проводили дослідження у Вавилоні. Їм пощастило розкопати парадний в’їзд у місто - Ворота богині Іштар, залишки Вавилонської вежі, палац царя Навуходоносора II та багато інших пам’яток. Сформулюйте за текстом запитання для обговорення в загальному колі, які починаються словами Хто? Що? Де? Коли? Чим? Як? Чому?
найдавніші держави Давнього Сходу ДАВНІЙ ЄГИПЕТ Перші держави на берегах річки Ніл виникли наприкінці IV тис. до н. е. Тоді існували дві держави - Верхній Єгипет (на півдні) і Нижній Єгипет (дельта Нілу). Близько 3000 р. до н. е. між Верхнім та Нижнім Єгиптом тривало протистояння. Збереглася легенда про війну Бджоли (багатого на вулики південного Верхнього Єгипту) та Очеретинки (замареної північної дельти). Перемогла Бджола, правитель якої об’єднав країну. За легендами, першим царем, або фараоном, Єгипту став Гор-Axa. Він заснував столицю Мемфіс. Від цього правителя єгиптяни відраховують правління 30 династій, які правили Єгиптом з 3000 по 332 р. до н. е.
НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ ДВОРІЧЧЯ ВАВИЛОНПісля падіння Шумеру невеликі міста-держави, які існували на його теренах, без упину воювали, запрошуючи до своїх армій найманців. Зазвичай це були військові загони із Сирійського степу - племена скотарів-семітів, яких називали амореями. Згодом командири цих найманців перехопили владу і почали розбудовувати свої держави. Так близько 1894 р. до н. е. створено державу зі столицею у місті Вавилон (аккадською мовою «ворота бога»).
ФІНІКІЯУ II тис. до н. е. на східному березі Середземного моря оселилися племена, які пізніше греки назвали фінікійцями, а їхню країну - Фінікією, Вони закладали міста-порти, кожне з яких було самостійною державою і мало своїх правителів, закони, армію та флот. Найвідоміші з них - Бібл, Tip і Сидон. Фінікійці увійшли в історію завдяки своїм винаходам, торгівельним зв’язкам та розвиненим ремеслам..
ІЗРАІЛЬСЬКО-ЮДЕЙСЬКЕ ЦАРСТВО У середині II тис. до н. е. з Дворіччя на землі Палестини (Ханаану), що в південній частині Східного Середземномор’я, прийшли скотарські племена євреїв (інша назва - ізраїльтяни). Тривалий час право проживати на цих теренах вони виборювали у войовничих філістимлян. Євреї перейшли до осілого способу життя, опанували землеробство і скотарство, почали виплавляли залізо, будували міста. У середині XI ст. до н. е. утворилася держава - Ізраїльсько-Юдейське царство зі столицею в Єрусалимі.
НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ ДАВНЬОГО СХОДУ ІНДІЯ КИТАЙ Перші держави та міста на Півдні Азії виникли в долині річки Інд у XXIII-XVIII ст. до н. е. У 20-х роках XX ст. там розпочалися великі археологічні розкопки, було відкрито стародавні поселення Мохенджо-Даро та Хараппа. Археологічне дослідження держави, що виникла в долині річки Хуанхе на Сході Азії, також розпочалося на початку XX ст. У 20-30-х роках учені розкопали місто Шан - центр першої китайської держави, яка виникла в середині II тис. до н. е. Відтоді виявлено рештки понад 50 палаців, храмів, гробниці імператорів, поховання заможних і пересічних жителів та велику кількість пам’яток старовини. Усе це дає дослідникам ключі для вивчення історії Давнього Китаю.
ДОСЛІДЖУЄМОПопрацюйте з картами. 1. Покажіть на карті на с. 48 річку Ніл від першого порога до Середземного моря. Зверніть увагу, що Нижній Єгипет розташований на карті над Верхнім. Як це можете пояснити? 2. Покажіть на карті на с. 49 річки Тигр та Євфрат. 3. Визначте місце розташування Давнього Єгипту та Шумеру. Поділіться припущеннями, чому обидві цивілізації виникли на берегах річок. 4. Поділіться міркуваннями, як географічне розташування Фінікії вплинуло на особливості цієї держави. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМВиберіть з тексту параграфа п’ять нових для себе назв, коротко поясніть, що вони означають.