Яке суспільство називають демократичним? Поміркуйте, чим людину приваблюють демократичні цінності. Сьогодні ми здійснимо мандрівку до стародавніх Афін і дізнаємось, як народилася демократія як форма правління. Ваші завдання визначає освітній дартс, відповіді на запитання якого будемо шукати під час уроку.
Номер слайду 3
1. ВИНИКНЕННЯ ПОЛІСІВ У ГРЕЦІЇ. ПІДНЕСЕННЯ АФІНДіємо: практичні завдання. Уявіть себе автором/авторкою підручника — вам потрібно сформулювати тлумачення понять для рубрики «Варто запам’ятати». Завдання виконайте під час роботи з текстом підручника1. Сформулюйте та запишіть до зошита тлумачення понять: поліс, демос, аристократія, громадянин, демократія2. Укладіть схему «Соціальна структура населення Афін». Поступово з-поміж інших міст-полісів виокремилося місто Афіни. Довкола нього об’єдналися менші міста Аттики — однієї з областей Середньої Греції. Пізнавально й цікавоІсторія Афін розпочалася в XV ст. до н. е. Засновником міста вважається міфічний цар Кекроп — син Геї-Землі. У цей час сперечалися між собою бог моря Посейдон і донька наймогутнішого бога Зевса — Афіна. Для вирішення конфлікту божеств Зевс покликав Кекропа. Вирішили, що покровителем Аттики буде той чи та, хто подарує людям найцінніший подарунок. Посейдон ударив тризубцем у скелю — і з’явилося джерело. Але найбільше Кекропа вразив дарунок Афіни — на місці, де богиня вдарила по землі списом, виросло дерево маслини. Кекроп вирішив спір на користь Афіни. Натомість ображений Посейдон «начаклував» Аттиці брак води. Так Афіну обрали покровителькою області, а Кекроп на честь богині заснував святилище, і місто дістало свою назву — Афіни. Афіна Варвакіон — найточніша копія статуї богині Афіни Парфенос роботи Фідія (римська копія, ІІІ ст.)Руїни Керамікосу — району стародавніх Афін, де жили й працювали ремісники-гончарі. Від назви району походить слово «кераміка»Афінський Акрополь у давнину (реконструкція Лео фон Кленце, 1846 р.)
Номер слайду 4
2. ЯК У АФІНАХ СФОРМУВАЛАСЯ ДЕМОКРАТІЯВ Афінах, як і в інших грецьких полісах, суспільство ділилося на вільних і рабів. Спочатку всі важливі рішення жителі полісів ухвалювали спільно на народних зборах, однак із часом з-поміж членів спільноти виокремилися аристократи — багаті землевласники. Збіднілі люди потрапляли в залежність від аристократів, які за борги відбирали землю та перетворювали своїх бідних сусідів на рабів. Окрім цього, в Аттиці також були метеки — іноземці, що постійно жили в Афінах. Метеки були вільні, але позбавлені громадянських прав. Простий народ — демос — не мирився з правлінням аристократів і боровся за обмеження їхньої влади та можливість впливати на вирішення державних справ. Поміркуймо!Як ви думаєте, які вимоги міг висувати демос у боротьбі з владою аристократії?Після тривалої боротьби аристократи змушені були піти на поступки демосу. У 594 р. до н. е. правителеві Солону доручили провести необхідні реформи (перетворення).
Номер слайду 5
П’ятисотмірники. Вершники. Зевгіти. Фети. Права. Права. Права. Права• участь у Раді чотирьохсот• обіймати найвищі державні посади• участь у Раді чотирьохсот• обіймати найвищі державні посади• участь у Раді чотирьохсот• обіймати нижчі державні посади• участь у Народних зборах. Обов’язок. Обов’язок. Обов’язок. Обов’язок• оснащення військового флоту• служба в кінноті• служба в піхоті• служба в піхотіПолітичні права та обов’язки громадян Афін за реформами Солона. Діємо: практичні завдання1. Опрацюйте схеми на та поміркуйте, чим відрізнялися права й обов’язки заможних і менш заможних громадян Афін.2. Яка група суспільства мала більше можливостей впливати на вирішення державних справ?3. Чи всі жителі Афін унаслідок реформ дістали право брати участь в управлінні державою?Поміркуймо!Ознайомтеся з висловлюваннями Солона. Поміркуйте, чого хотів навчити нащадків Солон.• Коли при владі, не тримай на посадах біля себе лукавих людей, бо в чому вони згрішать, звинуватять тебе, як керівника.• Не винось вироку, не вислухавши обох сторін.• Давай поради не ті, що приємні, а ті, що корисні.• Слово є образом діла.
Номер слайду 6
У 509 р. до н. е. архонт Клісфен продовжив реформування для зміцнення афінської демократії. Він запровадив територіальний принцип управління державою. Зокрема, афінське громадянство визначалося належністю до дему (території), а не роду. Пізнавально й цікаво. Одним із нововведень Клісфена був остракізм (суд черепків). Такі суди засновували для боротьби з противниками демократії. Щороку навесні спеціальні збори вирішували, чи немає серед громадян людини, небезпечної для існуючого ладу. Якщо така знаходилася, то знову скликали збори у складі 6000 громадян, під час яких кожний писав на черепку (остраконі) ім’я того, хто є небезпечним для держави. Засудженого виганяли з Афін. Після закінчення визначеного строку вигнанець міг повернутися на батьківщину і, як і раніше, користуватися всіма правами громадянина. Давньогрецький реформатор Солон (статуя в бібліотеці Конгресу США)Черепок з іменами людей, які підлягали вигнанню за рішенням суду черепків (остракізму), запровадженого архонтом Клісфеном для боротьби з ворогами демократії.1. Як ви думаєте, чи завжди рішення остракізму були справедливими? Поміркуйте чому.2. Що могло впливати на рішення про вигнання громадянина з Афін?Реформи Солона та Клісфена оформили державний лад Афін як рабовласницького міста-держави й заклали основи афінської демократії (народовладдя).
Номер слайду 7
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯІ. Знаю й систематизую нову інформацію1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Давньогрецький поліс. Афіни — батьківщина демократії». Дайте відповіді на запитання.2. Поясніть значення понять: поліс, демос, аристократія, громадянин, демократія.3. Поясніть, яку роль в історії Афін відіграли персонажі хмаринки слів. Хто з них реальна історична постать, а хто — міфічний герой?ІІ. Обговоріть у групі1. Чи схожі були шумерські міста-держави та грецькі поліси? Доведіть свою думку.2. Визначте, чим устрій Афінської держави відрізнявся від устрою вже вивчених вами держав Давнього Сходу. Який з них вам більше до вподоби? Чому?ІІІ. Мислю творчо1. Давньогрецький історик Плутарх у своєму творі «Порівняльні життєписи» цитував Солона: «Складно у великих справах догодити одразу всім». Поміркуйте, що розумів реформатор Солон під цими словами, чи вдалося Солону догодити всім.