Мудрість давніх цивілізацій живе в нашій мові у вигляді крилатих висловів. Закодовані в хмаринці крилаті вислови розповідають історію стародавньої Спарти — держави воїнів. Сформулюйте вислови з хмаринки та дізнайтеся з параграфа, що вони означають і за яких обставин могли виникнути. Сьогодні ми помандруємо до стародавньої Спарти та дізнаємось, у чому ховається її унікальність. Наше завдання — знайти відповіді на запитання освітнього дартсу.
Номер слайду 3
1. СТАРОДАВНЯ СПАРТАУ XI ст. до н. е. області Лаконіку та Мессенію захопили племена дорійців. Володіючи досконалою залізною зброєю, вони підкорили місцеве ахейське населення. У межах захоплених областей дорійці утворили державу Спарту, або Лакедемон. Діємо: практичні завдання. Покажіть на карті та позначте на контурній карті територію Спартанської держави та м. Спарту. Спартанці (називали себе спартіатами) займали панівне становище в завойованих районах. Частина місцевого населення була поневолена й перетворена на ілотів (рабів). Жителі малородючих земель передгір’я увійшли до складу Лакедемонської держави на правах періеків (ті, що живуть навколо). Вони були вільними, але не мали громадянських прав. Господарство Лакедемону було менш розвиненим, ніж в Аттиці. Головним заняттям було землеробство. Самі спартіати не працювали — всю роботу виконували ілоти. Закони Спарти обмежували контакти з іншими народами. Пізнавально й цікаво. Гроші в Спарті виготовляли із заліза, тому вони були важкими. Їх не носили в гаманці, а зберігали в спеціальних кімнатах. Для придбання товару на базарі потрібно було везти цілий віз таких залізних грошей. Поміркуймо!1. Як впливали на побут населення Спарти особливості господарства держави?2. Висловте припущення, чому спартанці обмежували зовнішні контакти своєї держави
Номер слайду 4
2. ЯК БУЛА ВЛАШТОВАНА СПАРТАНСЬКА ДЕРЖАВАСпартіати докладали чималих зусиль для утримання в покорі ілотів, яких було значно більше. Спартанський законодавець Лікург (імовірно, VIII ст. до н. е.) вважав, що спартанці мають бути згуртованими, дисциплінованими та добре навченими у військовій справі. Він провів реформи, які сприяли встановленню рівності між спартіатами та вивільненню часу для занять військовою справою. Усі спартанці жили в однакових умовах, носили простий одяг, їли однакову їжу за загальним столом під час спільних обідів. Статуя Лікурга (Палац правосуддя в м. Брюсселі, Бельгія)
Номер слайду 5
1. Як ви думаєте, чому чому назви органів управління розташовані сходинками, а не горизонтально?2. Розгляньте схему й визначте, чим організація влади в Спарті схожа на афінську (див. схеми на с. 165-166), а чим відрізняється?3. Як ви вважаєте, яка система управління була демократичнішою, тобто ширше залучала населення до управління полісом?Поступово народні збори втрачали значення, а влада зосереджувалася в руках ради старійшин і колегії ефорів. Такий спосіб управління державою ще давньогрецькі історики назвали олігархією. Варто запам’ятати!Олігархія — режим, за якого влада в державі належить невеликому замкненому колу осіб. Постійні тренування та відданість військовій справі перетворили спартанське військо на найкраще в грецькому світі. Але за економічним і культурним рівнем Спарта відставала від інших грецьких держав. Вона залишалася ізольованою від зовнішнього світу. Воїни-спартанці (чорнофігурний розпис)
Номер слайду 6
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯІ. Знаю й систематизую нову інформацію1. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Стародавня Спарта — приклад олігархічної держави»: поєднайте кожне із запитань для самоконтролю з відповідним смайликом успіху. Дайте відповіді на запитання.2. Назвіть поняття, за допомогою яких можна розповісти про організацію влади в Афінах, Спарті.3. Визначте правильне твердження. У неправильних твердженнях виправте помилки.а) населення Спарти складалося з трьох рівноправних груп: спартіатів, періеків та ілотів;б) спартанський законодавець Лікург провів реформи, які заклали основи спартанського способу життя;в) народні збори відігравали головну роль в управлінні спартанською державою.4. Яку роль у розвитку Спарти відіграв Лікург?5. Перевірте себе за допомогою онлайн-вправи.https://cutt.ly/g8 Cz. GdtІІ. Обговоріть у групіДізнайтеся, які події з історії вивчених вами стародавніх цивілізацій відбувалися одночасно із заснуванням Спартанської держави; правлінням Лікурга. Запропонуйте задачі на лічбу часу із цими подіями.ІІІ. Мислю творчо. Придумайте історичну загадку (хмаринку слів, ребус, кросворд), пов’язану з історією Афін і Спарти, і запропонуйте друзям розгадати її.