1. ВИНИКНЕННЯ ПОЛІСІВ У ГРЕЦІЇ. ПІДНЕСЕННЯ АФІНІсторія Афін розпочалася в XV ст. до н. е. Засновником міста вважається міфічний цар Кекроп — син Геї-Землі. У цей час сперечалися між собою бог моря Посейдон і донька наймогутнішого бога Зевса — Афіна. Для вирішення конфлікту божеств Зевс покликав Кекропа. Вирішили, що покровителем Аттики буде той чи та, хто подарує людям найцінніший подарунок. Посейдон ударив тризубцем у скелю — і з’явилося джерело. Але найбільше Кекропа вразив дарунок Афіни — на місці, де богиня вдарила по землі списом, виросло дерево маслини. Кекроп вирішив спір на користь Афіни. Натомість ображений Посейдон «начаклував» Аттиці брак води. Так Афіну обрали покровителькою області, а Кекроп на честь богині заснував святилище, і місто дістало свою назву — Афіни. Афіна Варвакіон — найточніша копія статуї богині Афіни Парфенос роботи Фідія
2. ЯК У АФІНАХ СФОРМУВАЛАСЯ ДЕМОКРАТІЯВ Афінах, як і в інших грецьких полісах, суспільство ділилося на вільних і рабів. Спочатку всі важливі рішення жителі полісів ухвалювали спільно на народних зборах, однак із часом з-поміж членів спільноти виокремилися аристократи — багаті землевласники. Збіднілі люди потрапляли в залежність від аристократів, які за борги відбирали землю та перетворювали своїх бідних сусідів на рабів. Окрім цього, в Аттиці також були метеки — іноземці, що постійно жили в Афінах. Метеки були вільні, але позбавлені громадянських прав. Простий народ — демос — не мирився з правлінням аристократів і боровся за обмеження їхньої влади та можливість впливати на вирішення державних справ. Поміркуймо!Як ви думаєте, які вимоги міг висувати демос у боротьбі з владою аристократії?Після тривалої боротьби аристократи змушені були піти на поступки демосу. У 594 р. до н. е. правителеві Солону доручили провести необхідні реформи (перетворення).
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ВІЛЬНІРАБИАристократи. Демос. Метеки. Власність господаря. Багаті землевлас-ники. Селяни. Ремісники. Моряки. Рибалки. КупціПереселенці з інших полісів. Робоча сила в господарстві рабовласника. Належала вся влада. Драконтові закони. Боргові камені. Не мали доступу до влади. Не мали політичних прав і права володіти землею. Збіднілі люди за борги ставали власністю аристократів. Суспільство стародавніх Афін
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}П’ятсотмір-ники. Вершники. Зевгіти. Фети. Права. Права. Права. Права. Участь у Раді 400, обіймали найвищі державні посади. Участь у Раді 400, обіймали найвищі державні посади. Участь у Раді 400, обіймали нижчі державні посади. Участь у народних зборах. Обов’язок. Обов’язок. Обов’язок. Обов’язок. Оснащення військового флоту. Служба в кіннотіСлужба в піхотіСлужба в піхоті, матросами. ПОЛІТИЧНІ ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ ГРОМАДЯН АФІН ЗА РЕФОРМАМИ СОЛОНА
Реформи Клісфена 509 р. до н.е. для зміцнення афінської демократії Територіальна реформа - (афінське громадянство тепер визначалося належністю до дему (території), а не роду, що послабило родову знать і зміцнило демос. Остракізм (суд черепків) – Голосування Громадян проти людини, що несла загрозуІснуючому ладу
У 509 р. до н. е. архонт Клісфен продовжив реформування для зміцнення афінської демократії. Він запровадив територіальний принцип управління державою. Зокрема, афінське громадянство визначалося належністю до дему (території), а не роду. Одним із нововведень Клісфена був остракізм (суд черепків). Щороку навесні спеціальні збори вирішували, чи немає серед громадян людини, небезпечної для існуючого ладу. Якщо така знаходилася, то знову скликали збори у складі 6000 громадян, під час яких кожний писав на черепку (остраконі) ім’я того, хто є небезпечним для держави. Засудженого виганяли з Афін. Після закінчення визначеного строку вигнанець міг повернутися на батьківщину і, як і раніше, користуватися всіма правами громадянина. Черепок з іменами людей, які підлягали вигнанню за рішенням суду черепків (остракізму),
Давньогрецький реформатор Солон (статуя в бібліотеці Конгресу США)1. Як ви думаєте, чи завжди рішення остракізму були справедливими? Поміркуйте чому.2. Що могло впливати на рішення про вигнання громадянина з Афін?Реформи Солона та Клісфена оформили державний лад Афін як рабовласницького міста-держави й заклали основи афінської демократії (народовладдя).