За даними Міжнародної асоціації дислексії 12% населення мають дислексію. Дислексія визначається як стійка нездатність опанувати навичку читання при нормальному рівні інтелекту в оптимальних умовах навчання.
1. Батьки мало розмовляють з дітьми. 2. Порушення анатомічної будови артикуляційного апарату. 3. Зниження слуху. 4. Наслідують батьків, які неправильно говорять. 5. Дефектна мова оточуючих. 6. Двомовність у сім’ї. 7. Розлад нервової системи дитини ( тривожність, замкнутість, невпевненість у власних силах, дратівливість, дитячі страхи.) 8. Психічні травми. Причини порушень мовлення:
Номер слайду 3
Якими бувають порушення мовлення Порушення усного мовлення Порушення звуковимови Заїкання Затримка мовленнєвого розвитку Порушення темпу мовлення – брадилалія, тахілалія Порушення писемного мовлення Порушення процесу читання – дислексія Порушення процесу письма - дисграфія
Номер слайду 4
Дислексія - часткове порушення процесів читання, зумовлене несформованістю вищих психологічних функцій, що виявляються у стійких помилках.
Номер слайду 5
Групи помилок, найтиповіші для дітей – дислектиків. 1. Заміна та змішування при читанні фонетично подібних близьких звуків, а також графічно подібних букв (Х-Ж, П-Н, 3-В, Н-М). 2. Побуквене читання. 3. Спотворення звуко-складової структури слова (пропуски та перестановки голосних і приголосних звуків і складів). 4. Порушення розуміння прочитаного. 5. Аграматизми при читанні (заміна відмінкових закінчень).
Фонематична дислексія пов’язана з недорозвитком функції фонематичної системи, що виявляється у труднощах засвоєння літер, а також у заміні звуків, схожих акустично й артикуляційно (б-п, д-т, ж-ш). При цьому простежується читання по літерах і порушення звукоскладової структури слова, що виявляється у вставлення голосних між приголосними (пасала замість пасла), (сутук замість стук) перестановка звуків (стіка — сітка), складів (лопата - лотапа). Фонематична дислексія
Номер слайду 8
Семантична дислексія - порушення розуміння прочитаних слів, речень за технічно правильного читання. Учням із семантичною дислексією складно виконати такі завдання: - вимовити слова подані у вигляді послідовно вимовлених ізольованих звуків, із короткою паузою між звуками (с, е, л, о - село) - повторити речення, розбите на склади (дівчин-ка зби-рає кві-ти) Семантична дислексія
Номер слайду 9
Зумовлена недорозвитком граматичної будови мовлення, морфологічних і систематичних узагальнень, зміна відмінкових закінчень і кількості іменників (у товариша два вухи, у класу, казка цікаве), пропуски прийменників, сполучників. Аграматична дислексія
Номер слайду 10
Порушення засвоєння букв, труднощі при встановленні асоціацій між звуком і буквою. Учень не запам’ятовує, яка літера відповідає тому чи іншому звуку. Діти не можуть відтворювати в певній послідовності ряд із 3-5 звуків, а якщо й відтворюють, то порушують порядок їхнього розташування, скорочують, пропускають звуки, слова. Мнестична дислексія
Номер слайду 11
Оптична дислексія виявляється в труднощах засвоєння графічно подібних літер, а також під час їхньої взаємозаміни. (Л-М, 3-В, И-Ш, Т - Г, Н-П- И). Оптична дислексія
Номер слайду 12
Особливим і ключовим для учня дислектика є те, що він, досить довго дивлячись на букву не розпізнає її або ж плутає з графічно схожою. Читання набуває відгадувального характеру. Особливо характерними для дислексії є те, що «буксування» на цьому рівні може затягтися на місяці й роки.
Номер слайду 13
1. Спочатку пропонують малюнки, на яких треба знайти відмінності; пропонують безліч предметів, які треба назвати; малюнки, коли одні предмети накладаються на інші. Корекція дислексії
Номер слайду 14
2. Далі робота починається на рівні літер. На етапі ознайомлення з конкретною буквою треба показувати як цей звук вимовляти та як його графічно позначити, знайти серед інших, наприклад: - "Що нагадує буква: Н - драбина, О-бублик і.т.д." - "Яка буква зображена правильно?" - "Чим відрізняються букви? (П-Щ В-3)" - "Назви перекреслену букву" - "Виділи букви, накладені одна на одну" - "З яких букв ці елементи?"
Номер слайду 15
3. Потім дітям пропонують таблиці складів. Треба починати з обернених. Вони легші за прямі. Далі: - слова з одним закритим складом (сук-сік, рак-рік, цап-ціп, лис-ліс, сон-син, тон-тин), двоскладові з відкритими складами (ло-ша, хата-вата-дата), трискладові слова з відкритими складами (ма-ли-на, золото-долото-болото), двоскладові слова з двома закритими складами ( каш-тан, бай-кал, кактус, кар-туз), трискладові комбінації з відкритими і закритими складами (щітка-щіточка, щапка-ша-поч-ка), слова з чотирма відкритими сладами( ви-возити, до-возити, завозити, привозити).
Номер слайду 16
Номер слайду 17
Ігрові форми навчання читання Ребуси, анаграми, метаграми, шаради; Використання засобів ейдетики на уроках; Ігри на знаходження певної букви серед ряду інших. Розвивальні кінезіологічні вправи Ігри на розвиток дрібної моторики рук; Ігри на розвиток артикуляційного апарату; Ігри для стимуляції мозкової активності.
Номер слайду 18
Використання ейдетики:
Номер слайду 19
Вправи «Знайди букву»
Номер слайду 20
Оскільки діти з дислексією не мають інтелектуальних порушень — можуть отримати вищу освіту та вести звичайне життя. Вони потребують збільшення часу на виконання екзаменаійних завдань та тестових завдань (шрифт, міжстрочний інтервал тощо). Зараз такі проблеми можна подолати використовуючи електронні книжки, аудіопосібники та інші комп'ютерні засоби навчання.