Презентація для використання інтерактивної дошки "Речення з відокремленими означеннями"

Про матеріал

Презентація до уроку допоможе вчителю-словеснику яскраво візуалізувати навчальний матеріал, а учням в ігровій формі легко засвоїти складну тему.

Учні отримають знання про відокремлені означення; ознайомляться зі способами вираження відокремлених означень, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова; навчаться знаходити в тексті відокремлені і невідокремлені означення, правильно будувати з ними речення. Презентація побудована з елементами подорожі, у якій школярі зможуть відкрити для себе сім чудес нашої Батьківщини – України.

Під час закріплення вивченого матеріалу учні зможуть зробити швидкий синтаксичний розбір речення та виконати 12 тестових завдань.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Пригадайте Довідка другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які? означення, виражене словом, що має такий самий рід (в однині), число та відмінок, що й означуване слово дієприкметник разом із залежними словами він стоїть після означуваного слова паузою

Номер слайду 3

Простежте, за яких умов узгоджене означення відокремлюється, а за яких — ні. Поясніть відокремлення узгоджених означень у реченнях: Змиті дощем хліба яскраво зеленіли. Змиті дощем, вони яскраво зеленіли. Хліба, змиті дощем, яскраво зеленіли. Змиті дощем, яскраво зеленіли хліба. Змиті дощем, хліба відразу зазеленіли. Перевір свої здогадки

Номер слайду 4

1) означення стосується особового займенника (який іноді може бути пропущений): Зачарований прекрасним вечором, я довго блукав понад берегом. 2) означення поширене (виражене прикметниковим або дієприкметниковим зворотом) і стоїть після означуваного слова:  Дорога, вкрита снігом, виблискувала проти сонця. 3) означення має  додаткове обставинне значення (вказує на причину дії) :  Знесилений, хлопчик зупинився. 4) означення стоїть після означуваного слова, перед яким уже є означення: Морозний сніг, блискучий та легкий, здається падає на серце прямо. 5) між означенням та означуваним словом стоять інші члени речення: Осяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ.

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Прочитайте речення. Знайдіть відокремлені означення та натисніть на них. Хліба змиті дощем яскраво зеленіли. , , гора річка. простирається загадкою. незбагненною вдалечінь увінчана короною сонця розкидане на горах та в глибоких ярах. , , Шуміла село починалось За лісом , вкрита білими сережками піни Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані сади. Молодці! Готові до першої подорожі? 1 Княжа

Номер слайду 7

Хо́ртиця — найбільший острів на Дніпрі, розташований у районі міста Запоріжжя, нижче Дніпрогесу. Унікальний природний та історичний комплекс. Хортиця є одним із Семи чудес України. Завдяки стратегічному розташуванню  Хортиця мала багате історичне минуле та відіграла значну роль у боротьбі козаків проти загарбників. Хочете знати більше? Йдіть за посиланням http://ostriv.org/ Острів Байди (Мала Хортиця)

Номер слайду 8

Дослідження-моделювання Скована морозом земля покрилася білим снігом. Замазане зелено-бурими хмарами високе небо припало до землі. На прикритих снігом ланах де-не-де бовваніє почорнілий бур’ян. Обставлені очеретами соломи хутори видніються здалеку.(За Панасом Мирним) Перевір себе Земля, скована морозом, покрилася білим снігом. Скована морозом, покрилася білим снігом земля. Високе небо, замазане зелено-бурими хмарами, припало до землі. Замазане зелено-бурими хмарами, припало до землі високе небо. На ланах, прикритих снігом, де-не-де бовваніє почорнілий бур’ян. Хутори, обставлені очеретами соломи, видніються здалеку. Обставлені очеретами соломи, видніються здалеку хутори (За Панасом Мирним). 2 Продовжимо! Нові місця чекають на нас!

Номер слайду 9

Націона́льний істо́рико-архітекту́рний запові́дник «Кам'яне́ць» розташований в Кам'янці-Подільському. Кам'янець-Подільський називають містом-музеєм. Завітайте до нього, і ви на власні очі побачите не одне диво, потрапите під чари багатовікової історії, що панує на вузеньких вулицях, за замковими мурами, у палацових будівлях, монастирях, костелах, церквах, в унікальних панорамах Старого міста на стрімких урвищах і скелях, оточених водоспадами Смотрича. Більше дізнаєтеся за посиланням http://igormelika.com.ua/shhodennik-mandrivnika/podorozhi-ukrajinoyu-skeli-dovbusha-kamyanets-podilskiy-22-26-08-2012

Номер слайду 10

Дослідження – моделювання Речення "переплутали” свої відокремлені члени. Поверніть означення у "свої” речення. Запишіть відновлені речення 1. У спортивній залі знаходився великий більярдний стіл, запряжений  в наповнений яблуками віз. 2. Великі карі очі, порослі зеленим очеретом, дивилися наполохано. 3. Великі вікна, застелені зеленим сукном, тьмяно світилися. 4. На зеленій галявині спокійно паслася пара коней, завішаних важкими червоними шторами. 5. Сад спускався до річки, стривоженої побаченим. 4 4 3 2 4 3 1 4 2 1 5 1 2 3 5 2 1 5 4 3 5 5 3 2 1 Готові до своєї третьої подорожі? 3

Номер слайду 11

Націона́льний дендрологі́чний парк «Софі́ївка» є пам'яткою краєвидного типу світового садово-паркового мистецтва  кінця XVIII — першої половини  XIXстоліть. Тут росте понад 2000 видів дерев і кущів . Парк «Софіївка» заснований у 1796 році магнатом Станіславом Щенсним Потоцьким та названий на честь його дружини Софії Вітт-Потоцької. http://ukrmandry.com.ua/index.php?id=395

Номер слайду 12

Прочитайте речення. Визначте, у яких відокремлені означення, а у яких – ні. відокремлені невідокремлені Перевір Якщо виконали все правильно, то зібрали 7 грибочків і жодного лісовика Ви молодці! Хочете продовжити нашу подорож? 4

Номер слайду 13

http://www.hottur.org.ua/ Поцікавтеся!

Номер слайду 14

Складіть речення, використовуючи подані слова і словосполучення як відокремлені узгоджені та неузгоджені означення. Поставте розділові знаки. 1. Ясний від сонця. 2. Оздоблені інеєм. 3. Суворий і красивий. 4. Вся в цвіту. 5. Вітром збите. Наша подорож продовжується. Готові? 5

Номер слайду 15

Успе́нська Ки́єво-Пече́рська ла́вра  - одна з найбільших та найвеличніших православних святинь в Україні. Монастир Української православної церкви має статус лаври. Заснований у 1051 році за князя Ярослава Мудрого монахом Антонієм як печерний монастир. Упродовж століть монастир був центром місіонерства і просвітництва. http://ukrainaincognita.com/kyivska-oblast/kyiv/kyevo-pecherska-lavra/kyevo-pecherska-lavra-istoriya-1-chastyna Дізнайтеся більше!

Номер слайду 16

Розповідне Питальне Спонукальне Окличне Неокличне Просте Складне Двоскладне Односкладне Поширене Непоширене Повне Неповне Ускладнене Неускладнене Звертанням Вставним словом Однорідними членами Відокремленими членами Лишилось ще кілька куточків, про які ви, можливо, не знали 6

Номер слайду 17

Скельно-печерний комплекс «Скелі Довбуша» — унікальна пам’ятка історії та природи післяльодовикового періоду. Скелі розташовані поблизу села Бубнище Івано-Франківської області. Скелі Довбуша – це неповторне за своїми формами й розташуванням нагромадження гігантських скель, каменів, що нагадують дивовижні істоти, покраяне глибокими, завжди темними ущелинами, ярами, потаємними ходами та стежками.  http://igormelika.com.ua/shhodennik-mandrivnika/podorozhi-ukrajinoyu-skeli-dovbusha-kamyanets-podilskiy-22-26-08-2012 Це дуже гарно! Зазирніть!

Номер слайду 18

Ви успішно опрацювали матеріал! Готові перевірити свої знання? Виконайте тестові завдання. Пунктуаційну помилку допущено в реченні Г Правильно Перевірка А Її вражала розкішна картини осінньої природи, обсипана сонячним промінням. Поміркуй В В імлистій далині, осяяні срібним промінням місячним, стояли широкі лани золотого жита та пшениці. Поміркуй Б Омиті росами квітки, розтулюють повіки. Поміркуй Повиті в ніжний іній, пущі стоять сріблясто-голубі.

Номер слайду 19

Раді та щасливі ... вилізли із замету і стали на горі зі снігу. Речення ускладниться відокремленим означенням, якщо на місці крапок уставити слово А вони Правильно Перевірка Б дітлахи Поміркуй В усі Поміркуй Г хлоп’ята Поміркуй

Номер слайду 20

Укажіть речення, у якому розділові знаки вжито правильно 4 Досвітні огні переможні, урочі, прорізали темряву ночі . Правильно Перевірка 1 Поміркуй 3 Обізнаний з багатьма науками він написав багато цікавих творів. Поміркуй 2 Розтаю у просторах, спрямований очима до урочистого неба.   Поміркуй Втомлена, вчителька сиділа за столом.

Номер слайду 21

Якщо на місці крапок уписати словосполучення вкритий памороззю, то неускладненим стане речення Б Кущ калини … самотньо похилився над озером. Правильно Перевірка А … кущ калини самотньо похилився над озером. Поміркуй В …самотньо похилився над озером кущ калини. Поміркуй Г Похилився самотньо над озером кущ калини … . Поміркуй

Номер слайду 22

А Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані сади. Правильно Перевірка Б На землю зорану плугами спада рожево-жовтий цвіт. Поміркуй В Озвучене піснями бринить моє перо. Поміркуй Г До колосків налитих туго моя прихилена душа. Поміркуй

Номер слайду 23

В Вже сонячним обведені пунктиром відтінюються обриси домів. Правильно Перевірка А Причаїлися гори заворожені красою ніколи не бачених степів. Поміркуй Б Ніколи як би не хотів не вернеш втрачені в житті хвилини. Поміркуй Г Над степом од сонця рудим дзвінка пролетіла стріла. Поміркуй

Номер слайду 24

Б Мої дні течуть тепер серед степу серед долини налитої зеленим хлібом. Правильно Перевірка А Оповитий тишею степ дихав пахощами росяних трав. Поміркуй В Над головами простиралося небо повне загадкових світів. Поміркуй Г Притихлий і зляканий, на стільчику сидів сліпий музика. Поміркуй

Номер слайду 25

Г Гола земля бита крилами вітру безнадійно сіріла під олив’яним небом Правильно Перевірка А Розбуджений подихом весни  Дніпро гнівно трусонув могутніми плечима. Поміркуй В За лісом починалось село розкидане на горах та в глибоких ярах. Поміркуй Б Йшли черідкою коні тяжко нав'ючені. Поміркуй

Номер слайду 26

Укажіть речення, в якому поширене означення стоїть після означуваного слова В В нетрях панує надзвичайна тиша, як у дивному храмі дивного бога. Правильно Перевірка А Дівчинка, вся біленька, синьоока, зі смаком і гарно вдягнена, світилася тихим щастям. Поміркуй Б Щедро накладені смоляні дрова горіли дружно. Поміркуй Г Скопані хлопцями грядки сіріли біля хати. Поміркуй

Номер слайду 27

Укажіть речення, що має додатковий відтінок обставинного значення А Зворушені несподіваною звісткою, дівчата довго не могли вгамуватися. Правильно Перевірка Б Сильна і вправна, вона працювала завзято й самовіддано. Поміркуй В У коси, вимиті дощами, вплітають ранки сивину.  Поміркуй Г Сповнений бентеги, іду між люди. Поміркуй

Номер слайду 28

Поширене означення треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено) 3 На призьбі затіненій розлогою грушею хтось заворошувся.  Правильно Перевірка 1 Зволожені по-весняному гілки дерев мокро блищали. Поміркуй 2 Насмерть перелякана козаками шляхта сховалася за міськими мурами. Поміркуй 4 Побите дощем поле ще й град поб’є.  Поміркуй

Номер слайду 29

Б Стривожені світлом звірята заворушились… Правильно Перевірка А  Випав сніг пухкий і білий. Поміркуй В Заквітчані безліччю білих китиць акації стояли в цвіту. Поміркуй Г  Стоять налиті сонцем дні. Поміркуй

Номер слайду 30

Г Ми милувалися простеленою на водному плесі місячною стежкою. Правильно Перевірка А Манить мене увечері дорога у створений бабусею казковий світ. Поміркуй В Над залитими квітневою повінню луками холонув оранжевий вечір. Поміркуй Б Пропахлий чебрецями в обличчя віяв теплий вітер. Поміркуй Ось і остання на цьому уроці наша мандрівка! 7

Номер слайду 31

Херсонес Таврійський - таку назву носило місто, засноване древньогрецькими колоністами у 422–421 рр. до н. е. на північному узбережжі Чорного моря. За античної доби воно стало важливим торговельним, ремісничим і політичним центром південно-західного узбережжя Криму.

Номер слайду 32

Які члени речення називаються відокремленими? Які члени речення можуть відокремлюватися? Коли означення в реченні відокремлюється? Якими розділовими знаками відокремлюються означення в реченні? Яка роль відокремлених означень у реченні?

Номер слайду 33

СЬОГОДНІ НА УРОЦІ Я ДІЗНАВСЯ… Я НАВЧИВСЯ… МЕНІ СПОДОБАЛОСЯ… МЕНЕ ЗАЦІКАВИЛО…  Я ЗРОЗУМІВ, ЩО МЕНІ ТРЕБА ВИВЧИТИ… ПОВТОРИТИ… УСВІДОМИТИ… А ви рахували, скільки відокремлених означень було в текстах наших подорожей?

Номер слайду 34

Автор презентації – Дубинська Тетяна Анатоліївна, учитель української мови та літератури спеціалізованої школи №216 Оболонського району м. Києва ©

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кострець Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
18 вересня 2018
Переглядів
2765
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку