Урок"Речення прості і складні (повторення), двоскладні і односкладні"

Про матеріал

поглибити знання учнів про будову речення, його граматичну основу; дати поняття односкладних і двоскладних речень та навчити їх розрізняти й порівнювати; формувати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль простих і складних речень у текстах; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати двоскладні й односкладні, прості й складні речення відповідно до мети й обставин спілкування

Перегляд файлу

Речення прості і складні (повторення), двоскладні і односкладні

українська мова 8 клас

Мета уроку: поглибити знання учнів про будову речення, його граматичну основу; дати поняття односкладних і двоскладних речень та навчити їх розрізняти й порівнювати; формувати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль простих і складних речень у текстах; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати двоскладні й односкладні, прості й складні речення відповідно до мети й обставин спілкування; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова; до природи рідного краю .

Тип уроку:  урок повторення вивченого.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

  1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
  • Отже, сьогодні ми будемо повторювати вивчене про прості і складні речення, головні члени речення, ознайомимося з односкладними і двоскладними реченнями та навчимося їх розрізняти, порівнювати.
  1. Актуалізація опорних знань учнів (компетентність саморозвитку й самоосвіти)
  1. Інтелектуальна розминка.

Одещина, пів-Європи, ось-ось, яснозорий, подвір’я, з давніх-давен, будь-хто, міні- футбол, хліб-сіль, безквитковий, прездоровий, Покрова, жовтогарячий, різдвяний, празький, зап’ястний, ллє, сіллю, матір’ю.

  1. «Мозковий штурм».
  • Що таке речення? Яка його роль у мовленні?
  • Як поєднуються слова у реченні?
  • Які розділові знаки ставляться на письмі в кінці речення?
  • Що становить граматичну основу речення?
  • Речення за метою висловлювання поділяються на ...
  • Яке речення називається розповідним?
  • Яке речення називається питальним?
  • Яке речення називається спонукальним?
  • Риторичні речення - це...
  • Назвіть види речень за інтонацією.
  • Що таке логічний наголос ?
  • Що таке інверсія ?
  • Назвіть розташування членів речення при прямому порядку слів.

Пояснювальний диктант.

  • Записати речення, визначити граматичну основу речень.
  1. Люблю України коханої небо.
  2. У нічку темну і глуху зросту рясним кущем калини на українському шляху.
  3. У небі місяць лине, одцвітає вечір, в лузі на калині соловей щебече.
  4. Минають дні, минає літо, настала осінь, шелестить пожовкле листя.

 

  1. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу (інформаційна компетентність)
  1. Коментар учителя. (Робота з таблицею)
  • Речення як синтаксична одиниця складається з однієї, двох і більше граматичних основ. За характером граматичних основ речення бувають двоскладні і односкладні.
  • Двоскладні речення мають підмет і присудок, а односкладні речення мають лише один головний член речення у формі підмета або присудка.
  • За структурою речення поділяються на прості й складні. Прості речення мають одну граматичну основу. Складні речення мають дві або більше граматичних основ, що становлять одне смислове і граматичне ціле.
  • Речення, що складається лише з головних членів, називається непоширеним. Речення, у якому є другорядні члени, називається поширеним.
  • Речення бувають повними і неповними. Повні - це такі речення, у яких наявні всі члени речення. Неповні - це такі речення, у яких пропущений будь-який член речення, що можна виявити з контексту.

Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення мовленнєвих і пунктуаційних умінь з теми (компетентність продуктивної творчої діяльності)

  1. Лінгвістичний експеримент . ( Кодовий диктант ).
  1. односкладні речення
  2. двоскладні речення
  1. Осінь на землю тихенько спускається. - 2
  2. Буде в пісні жить моя душа.- 2
  3. Холодний день.- 1
  4. Мелодію розлито серед хлібів. - 1
  5. Життя ще так ніколи не цвіло. - 2
  6. Підкажи найлагідніше слово. - 1

7.1 зачаровує серця пісенна українська мова. - 2

2. Дослідження - трансформація.

  • Перетворити складні речення у прості. Записати їх. Підкреслити граматичні основи.

(2 речення виконують на дошці, наступні  З речення - робота в парах)

  1. Ще ходить осінь по опалім листі, ще журавлиний ключ не відбринів.
  2. Відшелестіли лебеді і трави, остання гілка глоду обліта.
  3. Вже ллється злива листя золотого, і в синю далеч лебеді летять..
  4. Мабуть, осінь іде зі свого золотого весілля, а сніжок молодий простелив їй пухкі килими..
  5. Тремить осіння прохолодна тиша, і відлітають сумно журавлі.
  1. Творча робота «Майстри слова»
  • Скласти твір- мініатюру про осінь.

Зразок:Щедро виграючи золотими фарбами, ходить чарівниця- осінь

полями, лісами і луками, шарудить опалим листям, сипле золоті листочки на землю. Осінь уміє зачарувати своєю красою і кожну людину перетворити в чарівника.

Розвиток комунікативних умінь

Скласти діалог, використовуючи подані прислів’я. Дати йому заголовок у формі словосполучення. У репліки ввести фразеологізми з довідки і використати речення: а) різні за метою висловлювання; б) двоскладні й односкладні; в) прості й складні; г) повні й неповні; д) поширені й непоширені.

Розіграти діалог. Записати 3—4 репліки, пояснити розділові знаки і зробити їх синтаксичний розбір.

Довідка: ум на розум заходить; з якої радості?; душа перевертається; де вже ноги не носили; за тридев’ять земель; брати за чисту монету.

  1.    Систематизація й узагальнення знань.
  1. Бесіда за питаннями.
  • Чи можна у процесі висловлювання обмежитися лише односкладними (або двоскладними) реченнями?
  • Яку роль у мовленні відіграють односкладні й двоскладні речення?
  • Яку роль у мовленні відіграють прості й складні речення?
  1. Дослідження- характеристика.
  • Записати речення, позначити односкладні та двоскладні речення.
  1. Осінь. Хмариться. Горіхи вітер трусить на ходу.
  2. Сади стоять, обдмухані вітрами. Листки летять, киваючи гіллю.
  3. Пахне п’янко медами і свіжими травами знов.
  4. Притих вересневий ліс.
  5. Ожиною терпкою пахне ліс.

3.Хвилинка - веселинка.

  • У формі односкладних речень записати назви п’яти українських казок.

(Котик і півник. Котигорошко. Рукавичка. Колобок. Кривенька качка.)

  • Використовуючи односкладні речення, скласти і записати домашнє завдання у щоденнику з української мови.

 

4.Дослідження- аналіз

Ожиною терпкою пахне ліс.

Речення просте, двосклад., пошир., розповід., неокл.

Виконання вправи

Підсумок уроку (соціальна компетентність )

Рефлексія. Метод «Мікрофон»

  •       Чи отримали ви на уроці те, що очікували?
  •       Чи реалізували поставлені перед собою цілі, завдання?
  •      Які у вас виникли труднощі?
  1.       Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Речення як основна синтаксична одиниця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 вересня 2018
Переглядів
38007
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку