Речення прості і складні (повторення), двоскладні і односкладні
українська мова 8 клас
Мета уроку: поглибити знання учнів про будову речення, його граматичну основу; дати поняття односкладних і двоскладних речень та навчити їх розрізняти й порівнювати; формувати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль простих і складних речень у текстах; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати двоскладні й односкладні, прості й складні речення відповідно до мети й обставин спілкування; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова; до природи рідного краю .
Тип уроку: урок повторення вивченого.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
-
Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
-
Отже, сьогодні ми будемо повторювати вивчене про прості і складні речення, головні члени речення, ознайомимося з односкладними і двоскладними реченнями та навчимося їх розрізняти, порівнювати.
-
Актуалізація опорних знань учнів (компетентність саморозвитку й самоосвіти)
-
Інтелектуальна розминка.
Одещина, пів-Європи, ось-ось, яснозорий, подвір’я, з давніх-давен, будь-хто, міні- футбол, хліб-сіль, безквитковий, прездоровий, Покрова, жовтогарячий, різдвяний, празький, зап’ястний, ллє, сіллю, матір’ю.
-
«Мозковий штурм».
-
Що таке речення? Яка його роль у мовленні?
-
Як поєднуються слова у реченні?
-
Які розділові знаки ставляться на письмі в кінці речення?
-
Що становить граматичну основу речення?
-
Речення за метою висловлювання поділяються на ...
-
Яке речення називається розповідним?
-
Яке речення називається питальним?
-
Яке речення називається спонукальним?
-
Риторичні речення - це...
-
Назвіть види речень за інтонацією.
-
Що таке логічний наголос ?
-
Що таке інверсія ?
-
Назвіть розташування членів речення при прямому порядку слів.
Пояснювальний диктант.
-
Записати речення, визначити граматичну основу речень.
-
Люблю України коханої небо.
-
У нічку темну і глуху зросту рясним кущем калини на українському шляху.
-
У небі місяць лине, одцвітає вечір, в лузі на калині соловей щебече.
-
Минають дні, минає літо, настала осінь, шелестить пожовкле листя.
-
Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу (інформаційна компетентність)
-
Коментар учителя. (Робота з таблицею)
-
Речення як синтаксична одиниця складається з однієї, двох і більше граматичних основ. За характером граматичних основ речення бувають двоскладні і односкладні.
-
Двоскладні речення мають підмет і присудок, а односкладні речення мають лише один головний член речення у формі підмета або присудка.
-
За структурою речення поділяються на прості й складні. Прості речення мають одну граматичну основу. Складні речення мають дві або більше граматичних основ, що становлять одне смислове і граматичне ціле.
-
Речення, що складається лише з головних членів, називається непоширеним. Речення, у якому є другорядні члени, називається поширеним.
-
Речення бувають повними і неповними. Повні - це такі речення, у яких наявні всі члени речення. Неповні - це такі речення, у яких пропущений будь-який член речення, що можна виявити з контексту.
Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення мовленнєвих і пунктуаційних умінь з теми (компетентність продуктивної творчої діяльності)
-
Лінгвістичний експеримент . ( Кодовий диктант ).
-
односкладні речення
-
двоскладні речення
-
Осінь на землю тихенько спускається. - 2
-
Буде в пісні жить моя душа.- 2
-
Холодний день.- 1
-
Мелодію розлито серед хлібів. - 1
-
Життя ще так ніколи не цвіло. - 2
-
Підкажи найлагідніше слово. - 1
7.1 зачаровує серця пісенна українська мова. - 2
2. Дослідження - трансформація.
-
Перетворити складні речення у прості. Записати їх. Підкреслити граматичні основи.
(2 речення виконують на дошці, наступні З речення - робота в парах)
-
Ще ходить осінь по опалім листі, ще журавлиний ключ не відбринів.
-
Відшелестіли лебеді і трави, остання гілка глоду обліта.
-
Вже ллється злива листя золотого, і в синю далеч лебеді летять..
-
Мабуть, осінь іде зі свого золотого весілля, а сніжок молодий простелив їй пухкі килими..
-
Тремить осіння прохолодна тиша, і відлітають сумно журавлі.
-
Творча робота «Майстри слова»
-
Скласти твір- мініатюру про осінь.
Зразок:Щедро виграючи золотими фарбами, ходить чарівниця- осінь
полями, лісами і луками, шарудить опалим листям, сипле золоті листочки на землю. Осінь уміє зачарувати своєю красою і кожну людину перетворити в чарівника.
Розвиток комунікативних умінь
► Скласти діалог, використовуючи подані прислів’я. Дати йому заголовок у формі словосполучення. У репліки ввести фразеологізми з довідки і використати речення: а) різні за метою висловлювання; б) двоскладні й односкладні; в) прості й складні; г) повні й неповні; д) поширені й непоширені.
► Розіграти діалог. Записати 3—4 репліки, пояснити розділові знаки і зробити їх синтаксичний розбір.
Довідка: ум на розум заходить; з якої радості?; душа перевертається; де вже ноги не носили; за тридев’ять земель; брати за чисту монету.
-
Систематизація й узагальнення знань.
-
Бесіда за питаннями.
-
Чи можна у процесі висловлювання обмежитися лише односкладними (або двоскладними) реченнями?
-
Яку роль у мовленні відіграють односкладні й двоскладні речення?
-
Яку роль у мовленні відіграють прості й складні речення?
-
Дослідження- характеристика.
-
Записати речення, позначити односкладні та двоскладні речення.
-
Осінь. Хмариться. Горіхи вітер трусить на ходу.
-
Сади стоять, обдмухані вітрами. Листки летять, киваючи гіллю.
-
Пахне п’янко медами і свіжими травами знов.
-
Притих вересневий ліс.
-
Ожиною терпкою пахне ліс.
3.Хвилинка - веселинка.
-
У формі односкладних речень записати назви п’яти українських казок.
(Котик і півник. Котигорошко. Рукавичка. Колобок. Кривенька качка.)
-
Використовуючи односкладні речення, скласти і записати домашнє завдання у щоденнику з української мови.
4.Дослідження- аналіз
Ожиною терпкою пахне ліс.
Речення просте, двосклад., пошир., розповід., неокл.
Виконання вправи
Підсумок уроку (соціальна компетентність )
Рефлексія. Метод «Мікрофон»
-
Чи отримали ви на уроці те, що очікували?
-
Чи реалізували поставлені перед собою цілі, завдання?
-
Які у вас виникли труднощі?
-
Домашнє завдання.
Речення як основна синтаксична одиниця