Тип уроку: шнтегрований урок удосконалення знань та формування вмінь використовувати попередньо отримані знання з елементами STEAM-освіти;повторити й систематизувати вивчений матеріал з теми. Міжпредметні зв’язки : українська література, природознавство, образотворче мистецтво, математика. Обладнання: комп’ютер, презентація, ЛЕГО, роздатковий матеріал.
Мета: Опрацювати зміст оповідання Є. Гуцало «Лось»;навчати знаходити та коментувати в оповіданні найбільш вражаючі фрагменти, вчитися давати власну оцінку зображуваному; уміння переказувати прочитане, показати вічну боротьбу добра і зла в оповіданні, охарактеризувати образи оповідання;прищеплювати любов до світу природи, до всього живого;виховувати добре і милосердне ставлення до навколишнього середовища, співчуття.вчити застосовувати отримані знання на практиці;розвивати інтерес до вивчаємих предметів, вміння висловлюватися, критично мислити,збуджувати прагнення більше взнавати цікавого, розуміти вивчене , розвивати творчі та інтелектуальні здібності учнів;розвивати почуття колективізму, взаємодопомоги, відповідальності за доручену справу.
Мозковий штурм. Доведіть, що твір Є. Гуцало «Лось» – оповідання. Що вас найбільше вразило в оповіданні?Чи можна назвати Лося головним персонажем твору?Чому він потрапив в ополонку?Які художні засоби використав письменник?Знайдіть у творі місця, де описується, як хлопчики рятували тварину. Які почуття переживали діти?Знайдіть у тексті портрети інших дійових осіб. Як автор ставиться до них?Чи справді дядькові стало шкода лося?
Світ тварин дуже різноманітний і неповторний. Найбільшою твариною є зубр, маса якого може перевищувати 1 тонну. Найбільшою морською твариною, яка живе біля берегів України, є дельфін. Його довжина становить понад 3 метри. Найменшою твариною є бурозубка мала — представник комахоїд¬них, найменша серед землерийок. її довжина становить не більше 6 см, маса до 5 грамів.
Світ тварин дуже різноманітний і неповторний. Найшвидша тварина суходолу — заєць. Він може розвинути швидкість до 70 кілометрів на годину (як автомобіль). Рекордсменами серед довгожителів лісової фауни України є бобри, які живуть до 50 років. Найкращим нирцем також вважається бобер. Він може перебувати під водою 15 хвилин. Найбільшими рогами серед тварин України природа обдарувала лося. їх розмах сягає 1,5 м.
До Червоної книги України заносяться види тварин і рослин, які постійно або тимчасово перебувають чи зростають у природних умовах на території України і знаходяться під загрозою зникнення. Занесені до Червоної книги України види тварин і рослин підлягають особливій охороні на всій території України
Чому Червона?У книзі сторінки різного кольору: Червоні листки – зникаючі чи під загрозою зникнення. Жовті листки – рідкісні види. Білі листки – які зустрічаються дуже рідко, їх завжди було мало на Землі. Сірі листки – рідко зустрічаються і мало вивчені. Зелені листки – їх, на жаль, ще мало, відновлені людиною.
Лось — справжній велетень. Через свої довгі ноги цей «лісовий володар» здається неповоротким. А втім, саме ними він здатен відбитися від цілої зграї вовків. Лосі вчаться плавати вже в перші дні після народження. Вони можуть пропливати багато кілометрів і в пошуках водних рослин пірнати на глибину близько шести метрів.
Лосі можуть рухати своїми очима так, що, не повертаючи голови, помічають рух будь-яких об’єктів позаду себе. Інший дивовижний орган лосів — їхній ніс. Лось має унікальну здатність надзвичайно точно визначати розташування предметів у просторі. На думку дослідників, у цьому йому допомагають ніздрі, які посаджені далеко одна від одної. Слух — ще один інструмент в арсеналі органів чуття цієї тварини. Лось може повертати вуха у всіх напрямках і вловлювати звуки, що їх видають інші лосі, навіть за три кілометри.
Лосі щодня з’їдають до 23 кілограмів зеленого корму, який дістають навіть на висоті трьох метрів над землею або ж з-під води. Цій тварині доводиться зносити лютий холод і ходити по глибокому снігу. Взимку лосі ведуть спокійне життя, щоб якомога менше рухатись та зберігати тепло. Також їм стає у пригоді добротна шуба. Через глибокий сніг лосям важко тікати від вовків. Однак ще більшу небезпеку для цих тварин становлять люди, особливо мисливці й водії. Лосі дуже люблять насичену поживними речовинами сіль, якою посипають багато автострад на півночі, щоб розтопився сніг. Оскільки лосі мають темне хутро і часто переходять дорогу в сутінках, водії не завжди вчасно помічають тварин. Нерідко внаслідок зіткнення гинуть і люди, і лосі.
МИЛИЙ ЗВІРДехто спостерігав, як лосі грайливо накидалися на морські хвилі або ніжилися у воді гарячих джерел. У період парування можна побачити вияви ласки між самкою і самцем. Дуже зворушує відданість матері до свого маляти. . Самки нападатимуть на кожного, хто полюватиме на їхнє дитя, хоч би хто це був — вовк, ведмідь чи людина.
Однак слід бути обережним, адже лосі надзвичайно сильні дикі тварини. Якщо на природі вам доведеться побачити лося, не підходьте до нього надто близько, особливо коли поряд лосенята. Та навіть на відстані ви отримаєте багато задоволення, спостерігаючи за цим чудернацьким лісовим велетнем.
Висновки Представлений урок сприяє розвитку навичок наукової діяльності та винахідництву , дозволяє здійснювати практичне застосування отриманих знань,розкриває творчий потенціал учнів,спонукає мислити нестандартно. Конструктор LEGO це потужний інструмент навчання в ході використання якого дитина:застосовує логіку, розвиває моторику, креативне мислення;вчиться створювати реальні речі;формуються навички долати труднощі, працювати в команді. Впровадження LEGO –конструктора на уроці робить його набагато більш привабливим для дитини, сприяє багатогранному розвитку особистості і спонукає до самонавчання надалі.Методи STEM–освіти,що впроваджуються на уроці допомагають сучасним дітям стати новаторами, цілеспрямованими, творчими і надійними ланками команди, суспільства, країни.