Урок №17
Тема. В.Симоненко. Цікаві сторінки з дитинства митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія та сучасне життя».
Мета: предметні: ознайомити п'ятикласників з цікавими сторінками життя митця, його твором «Цар Плаксій та Лоскотон», розкрити різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона; ключові: розвивати вміння виразно читати казку, аналізувати описувані автором ситуації, керувати своїми емоціями; висловлювати особисте ставлення до зображуваного; загальнокультурні: виховувати почуття доброти, гуманізму, милосердя, взаємодопомоги, усвідомлювати значення для людини та її життя оптимістичного погляду на світ.
ТИП уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет письменника, текст казки, картки, проектор, підручник.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотиваційний етап
1. Емоційна готовність учнів до уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда
ІІ. Цілевизначення й планування
ІІІ. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Народився Василь Андрійович Симоненко в селі Біївці на Полтавщині. Змалку лишився хлопець без батьківської турботи — батько пішов із сім’ї. Його Василькові замінив дідусь — Федір Трохимович Щербань, який став для онука найбільшим авторитетом на все життя, другом порадником та наставником. Дід Щербань був мудрою, начитаною людиною. Він розповідав онуку історії про козацьке минуле. Це ж про нього Василь написав згодом вражаючого вірша «Дід умер».
Мати була малописьменна, але кмітлива та спостережлива. Вона зібрала чимало прислів’їв, приказок та примовок і записала їх у зошит під назвою «Перлини поміж людей». Своє зібрання вона супроводила словами: «Люди народжуються та вмирають, а прислів’я летять через ціле століття. Ніхто не знає, хто перший випустив цю пташку, що має такі міцні крила». Ось у такі родині ріс майбутній поет.
Віршувати Василько почав у 7-8 років. У 5 класі на вечорі прочитав свій вірш, присвячений матері, а у старших класах був учасником літературного гуртка, випускав шкільну газету. Та ще встигав учитися на «відмінно», незважаючи на те, що до школи він ходив у сусіднє село, майже за 10 кілометрів. І при цьому ніколи не запізнювався.
Після закінчення школи із золотою медаллю юнак вступив на журналістський факультет Київського університету. Потім працював у газеті, а разом із тим писав вірші. Усі вони пройняті переживанням за долю України, за український народ.
Крім віршів для дорослих, письменник пише також твори для дітей. Це казки «Цар Плаксій і Лоскотон», «Подорож у країну навпаки», «Казка про Дурила». Їхніми першими слухачами був маленький син Василя Симоненка Лесик, котрий якось спросив: «Тату, напиши мені казочку. Усім щось пишеш, а мені — ні». Так з’явився «Цар Плаксій і Лоскотон». Казка була написана за одну ніч, і потім кожного вечора батько розповідав її з новими подробицями. Друкувати казку поет не поспішав, а казав: «Те, що Лесик запам’ятав,— буду друкувати, а що ні — доробляти доведеться». І от перед вами варіант, який Лесик запам’ятав.
Уважно подивіться на портрет В. Симоненка. Що ви можете сказати про цю людину?
Завдання – розкрити внутрішній світ поета, особливості його характеру(решті учнів).
Задумливий Щирий Духовно багатий Чутливий
С – сміливий, сильний, свідомий, самостійний,
И – ініціативний
М – мужній, молодий, мрійник
О – оптиміст,
Н – новатор,
Е – енергійний,
Н – неординарний, незвичайний
К – казкар, кмітливий
О – освічений
Віршована мова — ритмічно організоване мовлення, здійснене на основі конкретної системи взаємодії слів з інтонацією, відмінне від прози. Найчастіше використовується в ліриці для наданя образності та емоційної забарвленості.
Рима (грец. rhythmos — «мірність», «сумірність», «узгодженість») — суголосся закінчень у суміжних та близько розташованих словах, які можуть перебувати в середині або наприкінці віршового рядка. пов’язується з ритмомелодикою, лексикою та синтаксисом віршованого мовлення.
Строфа (грец. strophe — «поворот», «зміна», «коло») — фонічно викінчена віршова сполука, яка повторюється в поетичному творі, об’єднана здебільшого спільним римуванням, представлена інтонаційною цілісністю, відмежована від аналогічних сполук помітною паузою та іншими чинниками.
Треба йти спочатку прямо.
Потім вправо завернуть,
А тоді потім дубами
Поведе наліво путь.
Після цього вже помалу
Чимчикуй куди попало:
Як од втоми не впадеш —
В цю країну попадеш.
Тема: зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, насилля, гноблення простого люду і тієї сили (Лоскотон), яка протистоїть цьому і бореться за радість, волю, щастя і разом з народними масами перемагає сили зла, несправедливості.
Ідея: засудження жорстокості та тиранії, уславлення народних героїв, які мають мужність кинути виклик владі.
Основна думка: засудження лицемірства, будь-якого гноблення, приниження, рабства, уславлення мужності, героїзму з жорстокістю за щастя в ріднім краю.
Вгадайте персонажа казки за описом: .
1. Має багато дітей, полюбляє все контролювати, бореться проти непокори, не любить виражати позитивні емоції. (Плаксій)
2. Виконує всі забаганки господаря з метою покращити сімейний стан, поріднившись з особою королівської крові. (Капітан Макака)
3. Баламутить народ проти чинної влади, пропонуючи свої погляди на життя як альтернативу. (Лоскотон)
4. Особа королівської крові, яка має заможного батька та проводить вільний час в очікуванні на нареченого і проливаючи сльози за ним. (Нудота)
5. Мешканці чарівної країни, які несуть військову службу та виконують усі накази влади. (Гвардійці Забіяки-сльозівці)
Поміркуйте та дайте поради таким персонажам казки:
Плаксію — як краще керувати країною;
Лоскотону — як спробувати домовитись з владою;
Капітану Макаці — як не виконувати накази бездумно;
Плаксунам — як вплинути на батька.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап
1. «Незакiнчене речення».
- Від сьогодні я завжди...
- Твори Симоненка нас вчать...
- На уроці мені найбільше запам’яталося...
2. Оцінювання.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Охарактеризувати дійових осіб казки.
2. Скласти план-порівняльну характеристику Плаксія і Лоскотона.
За вибором учня:
- намалювати мапу-маршрут у країну Лоскотона.