В.Симоненко. Цікаві сторінки з дитинства митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія та сучасне життя».

Про матеріал
Конспект уроку української літератури в 5-му класі "В.Симоненко. Цікаві сторінки з дитинства митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія та сучасне життя».
Перегляд файлу

Урок №17

Тема. В.Симоненко. Цікаві сторінки з дитинства митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія та сучасне життя».

Мета:  предметні: ознайомити п'ятикласників з цікавими сторінками життя митця, його твором «Цар Плаксій та Лоскотон», розкрити різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона;  ключові: розвивати вміння виразно читати казку, аналізувати описувані автором ситуації, керувати своїми емоціями; висловлювати особисте ставлення до зображуваного;  загальнокультурні: виховувати почуття доброти, гуманізму, милосердя, взаємодопомоги, усвідомлювати значення для людини та її життя оптимістичного погляду на світ.

ТИП уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменника, текст казки, картки, проектор, підручник.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Мотиваційний етап

1. Емоційна готовність учнів до уроку.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

 Бесіда

  •  Дайте визначення літературній казці як жанру.
  • Чим відрізняється літературна казка від народної? Що їх єднає?
  • Які літературні казки ви знаєте як вітчизняні, так і народів світу?
  • Чому письменники зверталися до жанру казки?

ІІ. Цілевизначення й планування

  1. Проблемне питання.
  • Чи завжди казкова історіє є реальністю?

 

  1. Повідомлення теми й мети уроку.
  2. Цілі та завдання уроку.

ІІІ. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Слово вчителя.
  2. Розповідь про життєвий і творчий шлях панаса Мирного.

Народився Василь Андрійович Симоненко в селі Біївці на Полтавщині. Змалку лишився хлопець без батьківської турботи — батько пішов із сім’ї. Його Василькові замінив дідусь — Федір Трохимович Щербань, який став для онука найбільшим авторитетом на все життя, другом порадником та наставником. Дід Щербань був мудрою, начитаною людиною. Він розповідав онуку історії про козацьке минуле. Це ж про нього Василь написав згодом вражаючого вірша «Дід умер».

Мати була малописьменна, але кмітлива та спостережлива. Вона зібрала чимало прислів’їв, приказок та примовок і записала їх у зошит під назвою «Перлини поміж людей». Своє зібрання вона супроводила словами: «Люди народжуються та вмирають, а прислів’я летять через ціле століття. Ніхто не знає, хто перший випустив цю пташку, що має такі міцні крила». Ось у такі родині ріс майбутній поет.

Віршувати Василько почав у 7-8 років. У 5 класі на вечорі прочитав свій вірш, присвячений матері, а у старших класах був учасником літературного гуртка, випускав шкільну газету. Та ще встигав учитися на «відмінно», незважаючи на те, що до школи він ходив у сусіднє село, майже за 10 кілометрів. І при цьому ніколи не запізнювався.

Після закінчення школи із золотою медаллю юнак вступив на журналістський факультет Київського університету. Потім працював у газеті, а разом із тим писав вірші. Усі вони пройняті переживанням за долю України, за український народ.

Крім віршів для дорослих, письменник пише також твори для дітей. Це казки «Цар Плаксій і Лоскотон», «Подорож у країну навпаки», «Казка про Дурила». Їхніми першими слухачами був маленький син Василя Симоненка Лесик, котрий якось спросив: «Тату, напиши мені казочку. Усім щось пишеш, а мені — ні». Так з’явився «Цар Плаксій і Лоскотон». Казка була написана за одну ніч, і потім кожного вечора батько розповідав її з новими подробицями. Друкувати казку поет не поспішав, а казав: «Те, що Лесик запам’ятав,— буду друкувати, а що ні — доробляти доведеться». І от перед вами варіант, який Лесик запам’ятав.

  1. Робота з підручником, ст.
  2. Прийом «Намисто».
  3. Робота з портретом.

Уважно подивіться на портрет В. Симоненка. Що ви можете сказати про цю людину?

Завдання – розкрити внутрішній світ поета, особливості його характеру(решті учнів).

Задумливий           Щирий         Духовно багатий         Чутливий

С – сміливий, сильний, свідомий, самостійний,

И – ініціативний

М – мужній, молодий, мрійник 

О –  оптиміст,

Н – новатор,

Е – енергійний, 

Н –  неординарний, незвичайний

К – казкар, кмітливий

О – освічений

  1. Теорія літератури

Віршована мова — ритмічно організоване мовлення, здійснене на основі конкретної системи взаємодії слів з інтонацією, відмінне від прози. Найчастіше використовується в ліриці для наданя образ­ності та емоційної забарвленості.

Рима (грец. rhythmos — «мірність», «сумірність», «узгодже­ність») — суголосся закінчень у суміжних та близько розташо­ваних словах, які можуть перебувати в середині або наприкінці віршового рядка. пов’язується з ритмомелодикою, лексикою та синтаксисом віршо­ваного мовлення.

Строфа (грец. strophe — «поворот», «зміна», «коло») — фонічно викінчена віршова сполука, яка повторюється в поетичному творі, об’єднана здебільшого спільним римуванням, представлена інтона­ційною цілісністю, відмежована від аналогічних сполук помітною паузою та іншими чинниками.

  1. Бесіда
  • Про що казка «Цар Плаксій та Лоскотон»?
  •  Де краса-країна Сльозолий? Хто був її царем?
  • Стисло опишіть родину царя Плаксія.
  • Як характеризують персонажів твору їхні імена?
  • Який стиль управління був у Плаксія? (Авторитарний)
  • Підтвердьте словами з тексту.
  •  Чому цар любив дитячий плач?
  • Яким ви уявляєте дядька Лоскотона?
  • Що свідчить про любов до людей Лоскотона?
  • Чому саме капітан Макака спіймав Лоскотона?
  • Як автор ставиться до персонажів твору?
  • Яка була винагорода тому, хто спіймає дядька Лоскотона?
  • Поки Лоскотон сидів за ґратами, що робилося в палаці?
  • Якими ви уявляєте справжніх наречених, і як їх зображає Василь Симоненко?
  •  У чому полягає місія придворного поета? Чому він був товстий?
  •  Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю?
  • Куди вирішила йти «Здружена сім’я»? (Догравати весілля,.)
  1.  Хорове читання маршруту в країну Лоскотона

Треба йти спочатку прямо.

Потім вправо завернуть,

А тоді потім дубами

Поведе наліво путь.

Після цього вже помалу

Чимчикуй куди попало:

Як од втоми не впадеш —

В цю країну попадеш.

  1.  Робота в зошитах

Тема: зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, насилля, гноблення простого люду і тієї сили (Лоскотон), яка протистоїть цьому і бореться за радість, волю, щастя і разом з народними масами перемагає сили зла, несправедливості.

Ідея: засудження жорстокості та тиранії, уславлення народ­них героїв, які мають мужність кинути виклик владі.

Основна думка: засудження лицемірства, будь-якого гноблення, приниження, рабства, уславлення мужності, героїзму з жорстокістю за щастя в ріднім краю.

  1.  Гра «Таємничий герой»

    Вгадайте персонажа казки за описом: .

1. Має багато дітей, полюбляє все контролювати, бореться проти непокори, не любить виражати позитивні емоції. (Плаксій)

2. Виконує всі забаганки господаря з метою покращити сімейний стан, поріднившись з особою королівської крові. (Капітан Ма­кака)

3. Баламутить народ проти чинної влади, пропонуючи свої погляди на життя як альтернативу. (Лоскотон)

4. Особа королівської крові, яка має заможного батька та про­водить вільний час в очікуванні на нареченого і проливаючи сльози за ним. (Нудота)

5. Мешканці чарівної країни, які несуть військову службу та ви­конують усі накази влади. (Гвардійці Забіяки-сльозівці)

11.   Рубрика «Даємо поради»

    Поміркуйте та дайте поради таким персонажам казки:

Плаксію — як краще керувати країною;

Лоскотону — як спробувати домовитись з владою;

Капітану Макаці — як не виконувати накази бездумно;

Плаксунам — як вплинути на батька.

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

1. «Незакiнчене речення».

- Від сьогодні я завжди...

- Твори Симоненка нас вчать...

- На уроці мені найбільше запам’яталося...

2. Оцінювання.

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Охарактеризувати дійових осіб казки.

2. Скласти план-порівняльну характеристику Плаксія і Лоскотона.

За вибором учня:

- намалювати мапу-маршрут у країну Лоскотона.

 

docx
Додав(-ла)
Любчик Наталія
Додано
6 липня 2019
Переглядів
5220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку