ПРАВИЛА ЕМПАТІЙНОГО СЛУХАННЯ Необхідно налаштуватися на слухання: на час забути про свої проблеми. У своїй реакції на слова партнера необхідно в точності відобразити переживання, почуття, емоції, які стоять за його висловом. Необхідно тримати паузу. Необхідно пам'ятати, що емпатичних слухання - не інтерпретація прихованих від співрозмовника таємних мотивів його поведінки. У випадках, коли партнер збуджений і бесіда складається таким чином, що партнер говорить «не закриваючи рота», а ваша розмова носить досить довірчий характер, зовсім не обов'язково відповідати розгорнутими фразами, досить просто підтримувати партнера вигуками, короткими фразами типу «так-так» , «угу», кивати головою або повторювати його останні слова. Методика емпатичних слухання застосовна тільки в тому випадку, коли людина сама хоче поділитися якимись переживаннями.
Правила конструктивної критики - Не переходьте на особистість. - Говоріть про найголовніше. Акцентуйте увагу тільки на основних деталях. - Подумайте, що мало б реальну цінність, якби ви були слухачем. - Не говоріть занадто багато, дайте слухачеві змогу проаналізувати ваші думки. - Зберігайте баланс білого та чорного - Розпочніть із позитиву і підкресліть сильні сторони, які потрібно з зберегти. Потім зверніть увагу на негативні моменти й обов'язково запропонуйте шляхи для покращення ситуації. Завершуйте позитивним твердженням. - Говоріть конкретно. Загальні фрази не надто корисні, тому намагайтеся використовувати конкретні приклади для підтвердження вашої думки. - Пропонуючи певні рішення, подавайте декілька варіантів, щоб слух мав більший вибір. - Будьте реалістом. Говоріть лише про ті речі, які можна змінити. - Не дратуйте слухача критикою моментів, які йому непідконтрольні - Уникайте вживання слів «завжди» або «ніколи». - Говоріть від свого імені. - Обирайте вдалий час. Відчувайте ситуацію — інколи критичну оцінку варто притримати, а інколи затримка може бути задорогою.