Кожна дитина в чомусь унікальна, їй треба тільки дати шанс проявити себе, зробити правильний вибір, допомогти не розгубити природні задатки. Кожен учень має можливість досягти тієї висоти, на якій бачить себе. У загальноосвітньому навчальному закладі обдаровані діти повинні проявляти можливості та реалізувати себе. У цьому можуть допомогти соціальний педагог, практичний психолог, класний керівник та вчитель-предметник, які супроводжують обдаровану дитину протягом усього навчання у школі.
«Особливості психологічного супроводу здібних та обдарованих учнів»Практичний психолог: Тюріна І. Г.«Своєчасно знайти, виховувати й розвинути задатки і здібності у своїх вихованців, своєчасно розпізнати в кожному його покликання — це завдання стає тепер найголовнішим у системі навчального процесу». В. О. Сухомлинський
Глосарій. Обдарованість — це системна якість психіки, що розвивається протягом життя, визначає можливість досягнення людиною більш високих результатів в одному чи декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми. Обдарована дитина — це дитина, що виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) у тому чи іншому виді діяльності. Задатки — спадкові анатомо-фізіологічні особливості, які є передумовою (основою) для розвитку на їх базі здібностей. Здібності — індивідуально стійкі властивості людини, що визначають її успіхи в різних видах діяльності. Психологи розрізняють загальні і спеціальні здібності.«Високих результатів досягає не та людина, якій легко все дається, а та яка працює над собою і не здається. У людини завжди є все, щоб здійснити свою мрію», — писав Пауло Коельйо.
Глосарій. Найвищий ступінь обдарованості — талант і геніальність. Обдарованість — індивідуальна своєрідність здібностей, що забезпечує можливість досягнення вищих, порівняно з іншими людьми, результатів діяльностіТалант — вищий рівень здібностей людини, що дає змогу особистості досягати значних успіхів в оригінальному виконанні тієї чи іншої діяльностіГеніальність — найвищий ступінь творчих проявів особистості, втілюється у творчості, що має історичне значення для життя суспільства. Спеціальна обдарованість:моторна обдарованість (дитина проявляє її у спорті, танцях);соціальна (організаторські здібності);практична (проявляється в різних сферах людської діяльності — кулінарії, роботі з деревом або металом, шитті, вирощуванні квітів та інше).
Сфери обдарованості Інтелектуальна сфера. Обдарована дитина вирізняється гарною пам’яттю, мисленням, допитливістю, добре розв’язує різні задачі, зв’язно викладає свої думки, може мати здібності до практичного застосування знань. Сфера академічних досягнень. Дитина має успіхи з читання, математики, природознавства та інших навчальних предметів. Творчість (креативність). Дитина дуже допитлива, виявляє незалежність і оригінальність мислення, висловлює оригінальні ідеї. Спілкування. Дитина добре пристосовується до нових ситуацій, легко спілкується з дорослими та однолітками, виявляє лідерство в іграх і заняттях з дітьми. Ініціативна, бере на себе відповідальність за свої дії. Сфера художньої діяльності. Дитина виявляє значний інтерес до візуальної інформації, захоплюється художніми заняттями, її роботи вирізняються оригінальністю. Виявляє інтерес до музики, легко відтворює мелодію, із задоволенням співає, намагається створювати музику. Рухова сфера. Тонка і точна моторика, чітка зорово-моторна координація, широкий діапазон рухів, добре володіє тілом, високий рівень розвитку основних рухових навичок.
Обдарованість у загальному вигляді можна визначити як індивідуальний пізнавальний, мотиваційний, організаторський і міжособистісний потенціал, який дозволяє дитині розвивати до високого рівня свої здібності у відповідних видах соціальної активності, домагатися високих результатів у різних видах діяльності, спілкування та взаємодії з людьми.
Які проблеми мають обдаровані діти у спілкуванні з однолітками?Обдаровані діти зосереджені на своїх інтересах і не обізнані з тим, що цікавить їхніх співрозмовників. Вони не вміють слухати, перебивають співрозмовника, часто виправляють, якщо він неправильно або неточно висловив свої думки. Розвиток пізнавальних здібностей обдарованих дітей випереджає їх розуміння законів спілкування.
Що в обдарованих учнях дратує вчителів?Обізнаність з теми, що вивчають на уроці. Обдарована дитина нудьгує, а клас напружено працює. Вона втручається в хід навчального процесу — першою тягне руку, її відповіді містять не тільки інформацію, почуту за короткий час на уроці, а все, що знає з цього питання. Ставить багато запитань, які не стосуються теми уроку.
Завдання соціального педагога в роботі з обдарованими учнями:1) виявити обдарованих дітей в навчальному закладі;2) налагодити зв’язки з батьками;3) знайти шляхи порозуміння з обдарованою дитиною;4) побудувати власну програму допомоги обдарованомуучневі разом з класним керівником, учителями предметниками, психологом та батьками. Першочерговою ланкою повинні бути бесіди, розмови про характер взаємовідносин між членами родини, батьками й вчителями, обдарованими дітьми та однокласниками;5) допомогти дитині повірити у власні можливості;6) організувати навчальний процес, який би відповідав здібностям обдарованих дітей.
Діагностичний етап у роботіз обдарованими дітьми. Процес виявлення обдарованості здійснюється поетапно.І етап. Усебічне спостереження за поведінкою, діяльністю дитини.ІІ етап. Виявлення й дослідження психічного стану дитини та її інтересів шляхом власної оцінки. (Діагностику здійснює психолог.)ІІІ етап. Визначення коефіцієнта розвитку інтелекту. (Діагностику здійснює психолог.)IV етап. Визначення рівня розумового розвитку, що базується на дослідженні вербальних здібностей дитини. (Діагностику здійснює психолог.)V етап. Вивчення продуктів творчої діяльності.
Анкета «Наскільки ви розумієтеся в проблемі виховання обдарованості?»(В. С. Юркевич)Чи дійсно ви можете судити про обдарованість дитини, розуміти причини недостатнього розвитку здібностей у здорової дитини? Все цеможе показати наш тест, який вам пропонуємо виконати. Дайте на кожне питання одну з трьох відповідей: «так», «ні», «не знаю». Починайте!
СТРАТЕГІЇ НАВЧАННЯ ОБДАРОВАНИХПровідні організаційні форми:ранній початок навчання (з 5 років);прискорення у звичайному класі передбачає індивідуалізацію стандартних навчальних програм до потреб обдарованих дітей; спеціалізовані класи; факультативи; гуртки, міні-курси;МАН;заочні школи; станції юних техніків;літні та зимові індивідуальні завдання;додаткові заняття тощо.
Використані джерела:1. Гудь М. Обдаровані діти: психолого-педагогічні аспекти роботи/ М. Гудь // Початкова освіта.—2010.— № 39.— С. 2–4.2. Жук Л. В. Обдарована дитина в умовах сучасної освітньої системи / Л. В. Жук // Обдарована дитина. — 2009. — № 1. — С. 3–8.3. Івануць О. Роль сім’ї у процесі соціалізації обдарованих дітей / О. Іванець // Психолог. — 2009. — № 11–12. — С. 56–58.4. Комаров К. Система роботи з обдарованими дітьми: семінар-тренінг для педагогів / К. Комаров // Психолог. — 2010. — № 8. — С. 8–13.5. Корнєєва О. Робота з обдарованими та здібними учнями / О. Корнєєва // Психолог. —2009. — № 45. — С. 13–16.6. Обдаровані діти: Діагностика та супровід / упоряд. Т. Червонна. — К.: Шк. світ, 2008.7. Пашнєв Б. К. Психодіагностика обдарованості / Б. К. Пашнєв. — Х.: Основа, 2007. — 128 с.8. Принципи за якими можна створити програму для розвитку обдарованості // Обдарована дитина. — 2004. — № 5. — С. 7–10.